La elevene få velge mellom digital lærebok og papirutgave
Einar Berg
2006-04-19 18:57:06 UTC
Det skjer liten utvikling av digitale læremidler i forbindelse med
skolereformen Kunnskapsløftet, mens den tradisjonelle bokproduksjonen går
for fullt. Men hvorfor kommer ikke lærebøkene i digital form i det minste,
samtidig som de utgis i papirutgave?

Mange elever er komfortable med å lese på skjerm, og vil uten tvil kjøpe
digitale lærebøker hvis de får velge. Den digitale utgaven bør bli betydelig
billigere, fordi man unngår alle utgifter knyttet til boktrykking, og fordi
digital distribusjon er billig. Digitale bøker kan lagres på en bærbar pc
som elevene har med seg på skolen hver dag. De vil dermed få to åpenbare
fordeler: de sparer penger, og skolesekken blir lettere å bære.

En tredje fordel er at med digitale lærebøker kan dyslektikere og andre som
ønsker det, bruke et talesynteseprogram som gir automatisk opplesning av
teksten, i ønsket hastighet. Dermed erstattes behovet for innleste lydbøker
på kassett, dvd eller cd.

Hvorfor skjer ikke dette? Antakelig fordi forlagene er redde for ulovlig
kopiering, og fordi de mister inntekter fra trykking, distribusjon og salg
av lærebøker på papir.

Er det mulig å sperre for ulovlig kopiering? Elektronisk Forpost Norge mener
at det ikke er mulig, og at privatliv og personvern vil bli skadelidende i
forsøket på å oppnå det. De mener at alternativet til kopibeskyttelse er å
merke det digitale verket med opphavsrett, samt informasjon om hvem som
lovlig kan bruke det. Dermed kan eventuelle kopier føres tilbake til den som
opprinnelig har kjøpt boka, og ulovlig har kopiert den videre. Det blir som
overalt ellers i samfunnet: det er mulig å begå en ulovlig handling, men man
risikerer å bli oppdaget og straffet.

Dersom forlagene skjønner at de må på banen, kan de raskt komme i gang.
Digitale lærebøker kan være tilgjengelig til skolestart 2006, fordi de
foreligger i digitalt format før de trykkes. Dermed er det kun en salgskanal
som mangler, og den bør raskt kunne ordnes.

Nettstedet www.utdanning.ws opplyser i en artikkel at det er liten framgang
for digitale læremidler. Den forrige regjering laget en strategi for
digitale læringsressurser for hele det norske utdanningssystemet. Nå vil
Kunnskapsminister Øystein Djupedal ha planen vurdert på nytt.
Avdelingsdirektør Øystein Johannessen i Kunnskapsdepartementet opplyser
ifølge www.utdanning.ws at den nye strategien blir klar i slutten av april i
år.

Kilder:

http://efn.no/eucd-norge.pdf

http://www.utdanning.ws/templates/udf____12372.aspx

http://odin.dep.no/filarkiv/233915/strategi-U.dir..pdf

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1996937.ece
Erik Naggum
2006-04-19 20:06:56 UTC
Post by Einar Berg
Hvorfor skjer ikke dette? Antakelig fordi forlagene er redde for
ulovlig kopiering, og fordi de mister inntekter fra trykking,
distribusjon og salg av lærebøker på papir.
Hvorfor skullle noen være redde for ulovlig kopiering når det er mye
enklere å kjøpe digitale lærebøker gjennom skolen enn gjennom uavhengige
kanaler og det er veldig enkelt for skolene å vite hvor magne kopier de
må ha lisens til å distribuere til elevene sine? Skolene kan kjøpe
klasselisenser hvert år helt uavhengig av hva elevene faktisk kjøper,
også, så de som måtte ha lyst til å bruke fjorårets lærebok fordi den er
billigere, enda det er gjort viktige endringer, vil miste alt incentiv
til å gjøre dette. Forlagene vil følgelig tjene veldig mye på å sørge
for løsninger der ulovlig kopiering er et fullstendig uinteressant
problem. Hvorfor er det et problem for EFN da?

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
ID: 2006-109-72117 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Einar Berg
2006-04-20 18:34:19 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg tenker først og fremst på videregående skole, der elevene må kjøpe sine
egne bøker. Det var lovt at det skulle bli gratis læremidler også i
videregående skole, men det ser ut til å koke bort i kålen.

Poenget mitt er at foreløpig er det nesten ikke digitale bøker på markedet,
kun dyre papirutgaver.
Erik Naggum
2006-04-21 03:11:55 UTC
Post by Einar Berg
Post by Erik Naggum
[...]
Går ikke dette hjem, eller? Elevene kan fortsette å kjøpe sine egne
bøker, men, som jeg sa i det du siterte, GJENNOM SKOLEN. Dette knuser
fullstendig den tåpelige retorikken om at bransjen er redd for ulovlig
kopiering.
Post by Einar Berg
Poenget mitt er at foreløpig er det nesten ikke digitale bøker på
markedet, kun dyre papirutgaver.
Poenget ditt så ut til å være noe fjollete vås om ulovlig kopiering og
en «kneejerk reaction» på det EFN i sin begrensede visdom innbiller seg
om dem det åpenbart ikke lenger er folk igjen i organisasjoner til å
forstå hvordan /faktisk/ tenker. Her er det fjollete våset ditt slik du
Post by Einar Berg
[...]
I løpet av de første 10 sekundene etter å ha lest dette fjollete våset,
kom jeg på en veldig enkel måte å unngå hele problemstillingen med
ulovlig kopiering: Bare la skolen selge de digitale bøkene basert på
lisenser til hele klassesett. Voilà! Nix problem. Og for å understreke
poenget med enda et argument: Siden bransjen ikke tjener noen verdens
ting på de som kjøper lærebøkene uten å følge undervisning, er også
tapet på de som kopierer lærebøkene uten å følge undervisningen, like
uinteressant for dem. Og ett til, som jeg vel nevnte allerede: De som
kjøper forrige utgave av en lærebok brukt, medfører et tap for bransjen.
Dette tapet kan de helt utelukke når det er skolen som forvalter
klassesettlisenser og alle /må/ kjøpe den siste versjonen av læreboken.
De som har inntekter på trykking, distribusjon og salg av lærebøker på
papir, er /ikke/ interessante å høre hva mener om noe som helst. De har
fått sine inntekter som en /bivirkning/ av et system som er laget for å
dekke helt andre behov enn deres inntekter. De eneste det er grunn til å
høre på interessene til, er forlagene og lærebokforfatterne. Om en
lastebilsjåfør får mindre i inntekt fordi skolene i kommunen går over
til digitale lærebøker, er det synd for ham, men absolutt ikke noen
grunn til å forsinke digitale lærebæker i disse skolene. Om du vet om
noen som argumenterer på denne måten, må du naturligvis vise til det,
men jeg regner med at de forsvinner umiddelbart når pressen setter
søkelys på denslags /smålig og grådig/ argumentasjon.

Så, hvorfor skjer det ikke noe på den digitale fronten? Det kommer
garantert ikke av at det mangler folk i lærebokbransjen og
departementene som er så mye mindre smarte enn meg at de ikke klarer å
finne på det samme som meg på flere år. Det vil garantert finnes /noen/
som har sett lyset og funnet ut at det er en veldig enkel sak å la
skolene forvalte digitale rettigheter til lærebøker. For å understreke
dette enda litt mer: Det er allerede avtaler i øst og vest om betaling
for /kopiering/ i skoleverket, så skolene har /idag/ den juridiske og
økonomiske infrastrukturen for å bistå lærebokbransjen.
Min teori om hvorfor det ikke skjer noe på denne fronten er at det
sitter endel innskrenka åndspygméer rundt omkring og overfokuserer på
sine sære ikke-problemer og så kommer det «innspill» fra den
pirat-vennlige anti-rettighetsorganisasjonen EFN som sender de
innskrenkede åndspygméene med i skyttergravene sine i måneder og år
fremover for å forsvare seg mot den utidige innblandingen fra tomskaller
som burde holdt kjeft.

Og hva faen gjør forresten norske utdanningsnettsteder på Samoa? Dette
oser av inkompetanser og sneversynthet, og /ikke/ fra myndighetenes
side. www.utdanning.no forteller på sin side om 3000 digitale
læremidler, så det er vel ikke akkurat så veldig sannsynlig at dette
EFN-innspillet kan lede til noe annet enn frustrasjon og irritasjon hos
de som har peiling.

Erik Naggum
ID: 2006-111-09994 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Einar Berg
2006-04-22 20:24:26 UTC
Post by Erik Naggum
Går ikke dette hjem, eller? Elevene kan fortsette å kjøpe sine egne
bøker, men, som jeg sa i det du siterte, GJENNOM SKOLEN.
Det er jo forsåvidt greit, men jeg tror nok at de fleste videregående skoler
betakker seg for frivillig å ta på seg rollen som omsetningsledd, med det
merarbeid det innebærer med innkreving av penger etc.
Post by Erik Naggum
[...]
For det første : se kommentaren over. For det andre: problemet er at
forlagene som regel verken tilbyr enkeltbøler eller klassesett av nye
lærebøker, så jeg kan returnere påstanden om fjollete vås. Forhold deg til
verden slik den er, ikke slik du i ditt skrullete hode ser for deg at den
burde være.
Post by Erik Naggum
[...]
Det er patetisk å se hvordan enkelte, og kanske Erik Naggum i særdeleshet,
glefser på refleks etter noe som glimter i øyekroken, og EFN er tydeligvis
noe som vekker gjeddeinstinktet hos ham.

Naggum har sterke meninger om hvordan verden burde være, og bryr seg mindre
om hvordan den faktisk er. Forslag: bruk litt mer enn 10 sekunder meste
gang, før du øser ut dine belæringer. Jeg finner mer fornuft i innlegget til
Brumle Måsegg enn i dine, forskjellen ligger kanskje i at han har peiling på
hva han snakker om.
Erik Naggum
2006-04-22 22:46:27 UTC
Post by Einar Berg
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg sa ikke «omsetningsledd». Det er mange måter å organisere dette på.
Én måte er at skolen betaler for et antall lisenser, deler ut
lisenskoder til elevene, hvorpå elevene betaler for bøkene de har lisens
på hos forlaget. Skolen får så tilbakebetalt mer enn de betalte, som
lønn for strevet, som en ekstra forsikringsordning for å forhindre at
noen elever «låner» lisenser. Hvem som strengt tatt betaler for bøkene,
er dermed dermed åpent -- det kan være forskjellige sosiale ordninger, f
eks, men dét blir mellom betaler og forlaget, ikke mellom eleven og
skolen, som kunne få negative konsekvenser.
Post by Einar Berg
[...]
(1) Dette er en politisk diskusjon. Politikk handler om fremtiden.
Fremtiden formes av politiske beslutninger. Hensikten med politikk er å
forandre noe som ikke er slik det burde være.
(2) Jeg er opptatt av å finne, isolere og løse problemer, og om jeg kan
vise at noen som bryr seg om feil problem og /hindrer/ løsninger, er
noen duster, tar jeg det som et ekstra bonuspoeng.
(3) Du er opptatt av å lage problemer som ikke skal ha noen løsning, for
du er låst fast i nåtiden og diskuterer ikke i den hensikt å åpne
muligheter.
Post by Einar Berg
Det er patetisk å se hvordan enkelte, og kanske Erik Naggum i
særdeleshet, glefser på refleks etter noe som glimter i øyekroken, og
EFN er tydeligvis noe som vekker gjeddeinstinktet hos ham.
Dette er så patetisk at det ikke behøver å kommenteres utover at
selvskudd med den kaliberen avslører langvarige og alvorlige
psykologiske defekter hos den som sier så frastøtende stupide ting. Men,
hey, du har jo ikke vist deg som noen smarting på andre områder, heller,
så at du skulle klare å holde deg fra slike motbydelige personangrep
overrasker nok ingen.
Men du er en fin representant for ENF, Einar Berg! Alene kan du
sikkert ødelegge det meste av det de som er dobbelt så smarte som deg
har bygget opp gjennom årene. Heia deg! Stå på! Og bli enda mer
barnslig, nedrig og føleslesstyrt slik at du eksploderer i en orgie av
ekkelt idioti nå, heller nen å skamme deg, som sånt avskum som deg burde.
Post by Einar Berg
Naggum har sterke meninger om hvordan verden burde være, og bryr seg
mindre om hvordan den faktisk er.
Politikk handler om hvordan verden burde være, forbannede ignorant. Det
er idioter som deg som gjør EFN til en uinteressant organisasjon. Dere
er en gjeng med reaksjonære tapere som vil beholde noe dere hadde før,
men som er totalt blendet for at fremtiden kan formes dersom dere bare
får huet ut av ræva og kan begynne å tenke litt kreativt og se
/muligheter/ heller enn å sutre over irrelevante problemer og hysteriske
anfall hvor sånne som deg begynner å gjette dere til hvordan andre
(fienden! huttetu!) tenker uten at dere hverken har intelligens eller
innsikt nok til å gjøre det riktig.
Post by Einar Berg
[...]
Du får glede deg over at EFN ikke bidrar til å løse problemet, ikke
former fremtiden, og ikke bidrar til å belyse interessante problemer,
men kan sutre over digitale rettigheter så alle som har peiling ler rått
av dere, igjen. Det har skjedd før, og med sånne som deg som
frontfigurer, er det garantert å skje ofte.

Nå kan du velge om du vil forsvare den patetiske æren din, eller om du
vil bidra til å løse det problemet du sutret over. Du har hittil valgt å
ta noe personlig som ikke var personlig, så sannsynligheten for at du
vil klare å konsentrere deg om det /du/ kom hit for å diskutere, er /lav/.

Erik Naggum
ID: 2006-112-80962 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Einar Berg
2006-04-23 09:19:55 UTC
Post by Erik Naggum
Dette er så patetisk at det ikke behøver å kommenteres utover at
selvskudd med den kaliberen avslører langvarige og alvorlige
psykologiske defekter hos den som sier så frastøtende stupide ting.
Jeg kunne ikke dy meg for å se hvordan du reagerte når du fikk svar med dine
egne ord. Sett i lys av det du selv skriver i mange sammenhenger kan man jo
leke med tanken på at du har gitt en analyse av deg selv.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg har ikke noe sterkt ønske om å forsvare æren min i dette forumet. Jeg
syns bare det hadde vært mye hyggeligere å diskutere hvis du brukte et annet
språk. Det virker som du har blitt fartsblind når det gjeder bruk av
skjellsord, og det tror jeg får mange til å ta dine innlegg nettopp
personlig, i stedet for å lete etter fornuftige meninger fra en som sikkert
har noe å fare med.

Jeg har merket meg dine forslag om hvordan ting kan organiseres, og noe av
det kan kanskje være mulig å få til. Det er imidlertid et faktum at
skoleverket er tungrodd, og det er sterke motkrefter mot IKT. Mange spør seg
om det i det hele tatt er bruk for IKT i skolen, kanskje er det bare en
distraherende faktor? Antallet lærere og skoleledere som tviholder på
papirboka er stort, og det er ikke noe unisomt ønske om digitale utgaver av
lærebøkene. Mitt anliggende er å at synliggjøre at elevene kanskje har et
annet syn, og at forlagene må forholde seg til det.
Brumle Måseegg
2006-04-23 10:48:07 UTC
Post by Einar Berg
[...]
Håpet står til at det etterhvert blir nødvendig å levere digitale
lærebøker med små opplag. Deretter vil forlagene bli presset til å
levere også de andre lærebøkene til rimeligere priser.

Det er det samme bildet som du har med IT i skolen. Mange lærere anså
dette for å være et motenykke, og vred seg unne et hvert forsøk på
opplæring i faget. Men presset fra forledre, elever og ovenfra ble
for stort. Så da hjalp det ikke at Undervisningsforbundets organ
"Skolefokus" tordnet om sleipe datanerder og Keiserens nye klær på
midten av 90-tallet.

Skoleverket er tungrodd. Husk på at det gikk et halvt århundre fra
Einstein satte frem sin berømte formel E=MC^2 og til den kom inn i
realgymnasets lærebøker i fysikk. Det går nok noe raskere med IT.
Einar Berg
2006-04-23 20:45:44 UTC
"Brumle Måseegg" skrev
Post by Brumle MÃ¥seegg
Håpet står til at det etterhvert blir nødvendig å levere digitale
lærebøker med små opplag. Deretter vil forlagene bli presset til å
levere også de andre lærebøkene til rimeligere priser.
Presset burde i større grad kommet fra utdanningsdirektoratet og
departementet, men der er de veldig avventende. Den nye "gjennomgangen" av
strategien for digitale læremidler frykter jeg vil ta sin tid. Sett i lys av
de høye målene i plan for digital kompetanse, går det dessverre alt for
sakte.
Post by Brumle MÃ¥seegg
Det er det samme bildet som du har med IT i skolen. Mange lærere anså
dette for å være et motenykke, og vred seg unne et hvert forsøk på
opplæring i faget.
Akkurat, men nå blir utstyrssituasjonen etterhvert bedre, slik at manglende
tilgang ikke lenger kan være en (vikarierende?) unnskyldning for ikke å
oppdatere seg.
Brumle Måseegg
2006-04-26 06:38:07 UTC
Et generellt trekk ved innføringen av ny teknologi har vært at de
aller fleste er i stand til å se enkle løsninger på isolerte
problemer, men manger kapasitet og innsikt i å skaffe seg oversikt
over - ensi analysere - alle eventuelle problemer man kan støte på.

Typisk resultat av slik "Isolere problemene" -tenkning ser omtrent alle
Osloboere når man reiser med et offentlig kommunikasjonsmiddel. Da
støter man på en drøss elegant utseende bokser som har stått der i
månedsvis i påvente at leverandøren skal greie å rydde opp i de
glemte detaljer med det nye fine billettsystemet. Spør du noen om når
systemet skal tas i bruk, får du bare en lett hoderysting til svar.

Derfor er det meget prisverdig at EFN i alle fall har tenkt over
copyrightproblemene. Men det er flere skjær i sjøen når det gjelder
digitale lærebøker.

Hvor meget printerkapasitet må en skole ha for å kunne forsyne 400
elever med 8-10 lærebøker på 2-300 sider? Ja, le rått kjære
forståsegpåere. Jeg husker godt da jeg spurte om kapasitet i
forbindelse med forberedelsene til et stortingsvalg i Oslo for en del
år siden. De lo av meg da også. Men - hva skjedde. Det vil nok ta
temmelig mange år før noen igjen våger nevne ordet "data" i
forbindelse med et norsk valg.

Hva med oppbevaringen? Samlepermene er en meget viktig detalj. Billige
hurtigheftere holder i alle fall ikke garantert. Det er snakk om
skolebarn. Og alle lærere som har hatt elever oppe til muntlig eksamen
har vært utsatt for elever som har funnet frem en celluloseklump fra
nederst i veska, og fortvilet sier "Lærer , jeg kan ikke finne igjen
de stensilene du ga oss"

Høyst sannsynlig kan dette problemet løses ved at noen stiller
spørsmål til USA om hvilke løsninger de har funnet der. Men noen
må stille dette spørsmålet.

Det er hauger av slike problemer som bør løses før man gir seg i
kast med å innføre noe nytt.

Har man folk til å klare jobben? Et brennviktig spørsmål fortsatt,
selv om det er slutt med den tiden da man kunne få jobb som programør
så fort man hadde lært seg å stave "begin". (Nå starte de egne
konsulentfirmaer i stedet.)

Følgen av dette har vel de fleste av oss merket. Enten vi har bare
lest om hvordan det nye systemet til forsvaret førte til
milliardoverskridelser, eller vi har opplevet en fortvilet
lagerekspeditør stå med den bildelen man trenger i hånden, mens
datamaskinen hårdnakket har nektet å skrive ut faktura. "Not in
stock" står det på skjermen.....

Det er ikke for ingenting at det gamle ordtaket "Det er menneskelig å
feile" har blitt utvidet med "Men skal du lage skikkelig kaos, da må
du bruke datamaskin" Mange av de vikarierende motiver
besluttningstagerne kommer med har vel sin bakgrunn i nettopp dette,
frykten for at de skal få ansvaret for en kostbar flopp.
Erik Naggum
2006-04-26 11:19:43 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Hvor meget printerkapasitet må en skole ha for å kunne forsyne 400
elever med 8-10 lærebøker på 2-300 sider?
Du, det er meningen at digitale lærebøker skal finnes på denne nymotens
dingsen som dagens unge betrakter som en forlengelse av armen deres,
også kalt «laptop computer». Altså: Det er meningen de skal /erstatte/
papir.

(Print on demand, som det kalles, er et /helt/ annet tema, og det å
bruke lokale skrivere for å gjøre dette, er så dumt at det bare kan
«tenkes» ut av en senil, pensjonert lærer som trekker inn Oslo Sporveier
og Forsvaret fordi han aldri har lært å argumentere.)

Erik Naggum
ID: 2006-116-40589 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Thomas Lundquist
2006-04-26 13:11:45 UTC
Post by Erik Naggum
(Print on demand, som det kalles, er et /helt/ annet tema, og det å
bruke lokale skrivere for å gjøre dette, er så dumt at det bare kan
«tenkes» ut av en senil, pensjonert lærer
det som taler til hans fordel er at han har jobbet i skoleverket og
jeg har en mistanke om at det vil bli skrevet ut ganske mange
eksemplarer av e-bøkene.

så får vi håpe at elevene lar vær.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Espen Vestre
2006-04-26 13:23:02 UTC
Post by Thomas Lundquist
så får vi håpe at elevene lar vær.
Jeg tror det kan la seg løse gjennom utskriftskvoter. Men aller først
må jo faktisk hver elev ha en bærbar PC, og slik er det bare på
enkelte foregangsskoler.
(espen)
Erik Naggum
2006-04-26 15:24:13 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Det er bare å sørge for at de koster ekte penger, det. Dersom du vil ha
en bok på papir, kan du få den godt innbundet hos en print-on-demand
shop og om du i det hele tatt klarer å bruke Internet til noe som helst,
vil du klare å bestille en digitalt tilgjengelig bok fra et
print-on-demand-shappe et sted på nettet og få den levert i posten.
Forøvrig har Posten støtte for lokale utskrifter av temmelig store
mengder «post» allerede, og det å sørge for at de kan levere fysiske
varer fra digitale produkter burde ikke være noen stor heksekunst å få
noen i systemet der til å begripe poenget med. Andre som vil ha
interesse av å produsee bøker «on demand» er bibliotekene, ikke minst
når de ønsker populære bøker som de trenger mange eksemplarer av når de
er på topp og som bare få år senere går for NOK 10/stk eller NOK
50/plastpose på hylleryddingssalget.
[S]å får vi håpe at elevene lar vær.
Elevene lar være dersom de har lærere som klarer å forholde seg til
digitale læremidler. Dersom læreren er en gammel stabeis som hater
naturfag i alle dens avskygninger og tror teknologi er en hemsko for
menneskelig utvikling (dvs, minst tre av fire lærere i dagens skole, ned
fra nitten av tyve da jeg var aktiv i skolepolitikken i Bærum kommune),
vil læreren skrive ut ting i hytt og vær og ikke kommunisere med
elevenes langtidshukommelse på annet enn papir.

Erik Naggum
ID: 2006-116-54860 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Brumle Måseegg
Og dette tror man altså blir billigere enn bøker????
Einar Berg
2006-04-26 14:45:10 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Og dette tror man altså blir billigere enn bøker????
I flere fylker, blant annet Troms og Nord-Trøndelag har fylkestinget bestemt
at alle VG1 elever skal ha bærbar pc fra høsten av. Dette må de betale selv,
på samme måte som alt annet skolemateriell. Det er derfor viktig å få ned
kostnadene på andre læremidler, og det hadde hjulpet bra hvis de kunne kjøpe
digitale lærebøker til f.eks. halv pris (helst mindre) av papirutgaven. Det
er naturligvis ikke meningen at de skal skrive ut en papirkopi, da er jo
hele vitsen borte.
Erik Naggum
2006-04-26 16:08:42 UTC
Post by Einar Berg
[...]
Ikke-omsettelige, ikke-gjenbrukbare digitale bøker som er ment å støtte
undervisningen i kun ett år, der forlagene er garantert nysalg til hele
klassen neste år, burde koste ca 20% av hva dagens papirbøker koster.
Digitale lærebøker kan også fungere som en «wiki» der fagfolk,
forfattere og lærere kan bidra og der forlagene kan få tilbakemeldinger
på problemer, bør også koste vesentlig mindre å utvikle og holde vedlike
enn arbeider som skal stå på egne ben fra enkelt-kilder som må få betalt
for hele arbeidet. Ved å la folk som får lønn av andre instanser delta i
utviklingen og la dem få en type «lisensinntekter» på bruken, kan man få
til «open source textbooks». Wikibooks er ennå lite, men dersom
lærekreftene ønsker å utnytte mulighetene og få til noe som faktisk
fører til bedre læring og resultater, er noe slikt veien å gå. Per idag
er det et alvorlig problem at lærebøkene dessverre er nedprioritert
faglig og for lite lønnsomme å produsere for de som kunne ha gjort en
bedre jobb. Både forlag, elever og skoler er tjent med å bruke den samme
boken flere år på rad, så det er der man må angripe status quo og vise
alle parter at de tjener stort på å holde digitale lærematerialer
oppdatert og levende. Ved f eks å la de flinkere elevene få delta i
utviklingen av det læreverket som andre bruker rundt dem, kan man
stimulere dem som yder langt mer enn gjennomsnittet til viktige oppgaver
som de flinkeste uansett vil få veldig stort behov for senere, nemlig
faglig formidling.

Det kan være av interesse å se på Just-in-Time Teaching, www.jitt.org.

Erik Naggum
ID: 2006-116-55549 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Einar Berg
2006-05-02 20:33:03 UTC
Post by Erik Naggum
Ikke-omsettelige, ikke-gjenbrukbare digitale bøker som er ment å støtte
undervisningen i kun ett år, der forlagene er garantert nysalg til hele
klassen neste år, burde koste ca 20% av hva dagens papirbøker koster.
Jeg har inne en del forespørsler om pdf-filer hos noen forlag, og har i dag
fått svar fra to av dem.

Når det gjelder pris, sier et forlag: "Dei vert heller ikkje rimelegare for
eleven. Utviklingskostnadene utgjer størstedelen av produksjonskostnadene.
Trykkinga utgjer berre nokre få kroner per bok. Skal elevane skrive ut
pdf-filene (oftast i svart/kvitt), vil det koste meir enn å trykke ei bok.
Det vil altså ikkje bli noko å spare på å kjøpe pdf-filer, heller tvert om."

Når det gjelder grunnen til at de ikke tilbyr digitale utgaver, sies det:
"Slik systemet er i dag, kan pdf-filer enkelt kopierast og distribuerast.
Filene kan også til ein viss grad endrast. Før vi har kopivern av pdf-filer,
blir det ikkje aktuelt å selje bøkene i denne forma."

Det andre forlaget har heller ikke noen særlig tro på at digitale læremidler
kan stå på egne bein: "Vi har dessverre ingen av våre lærebøker til salgs i
digital versjon .. -snip- .. (nettstedet) Vil være et meget god supplement
til læreverkene våre. Det kan brukes som differensieringsmateriale, eller
f.eks kan man bruke arbeidsbok på nett i stede for i bokform. Men,
læringsstoffet vil fremdeles ligge i boka."

Det er mulig at en avtalelisens for et fylke kan være veien å gå, men jeg
ser for meg at da vil fykten for ukontrollert spredning til andre fylker
ligge på lur. Frikjøp for hele den norske utdanningssektoren vil kanskje
være det beste alternativet.
Erik Naggum
2006-05-02 22:15:48 UTC
Når det gjelder pris, sier et forlag: "[.,,] Skal elevane skrive ut
pdf-filene (oftast i svart/kvitt), vil det koste meir enn å trykke ei
bok. Det vil altså ikkje bli noko å spare på å kjøpe pdf-filer,
heller tvert om."
Det skal ikke elevene gjøre. Du har snakket med folk som selger boken og
ikke det elevene skal lære av å lese den. Det er som å snakke med en som
selger madrasser og ikke en god natts søvn når det dukker opp
alternativer til madrasser, som f eks da vannsengen kom. De som ikke
klarer å kvitte seg med tanken om det konkrete produktet de selger, er
historie allerede før de har gått konkurs når verden farer dem forbi.
Produktet er et middel, ikke et mål. De som tror produktet er et mål i
seg selv, kan klare seg som vedheng til noen andre vellykkede aktører i
bransjen, men de kan ikke lede og de kan ikke se fremtiden komme før
noen andre har grepet den.
[...]
Men så har de altså ikke forstått noen verdens ting. Det er ikke /boken/
forlaget tar betalt for. Det er ikke engang innholdet. Det forlaget får
betalt for, er å dekke lærerens, skolens, fylkets, myndighetenes krav om
læremidler akkurat det skoleåret. Dersom de klarer å få opp øynene for
hva det er de faktisk leverer og får betalt for, kan de glemme dette
idiotiet om «kopivern» som EFN er så utrolig flinke til å dytte folk inn
i hjørner for å forsvare.
Det er mulig at en avtalelisens for et fylke kan være veien å gå, men
jeg ser for meg at da vil fykten for ukontrollert spredning til andre
fylker ligge på lur.
Har du lest noe av det jeg har skrevet i det hele tatt?

Siden du virker litt treg, la meg gjenta dette for deg i et nytt forsøk:
Det er idag slik at elevene får beskjed om hvilke bøker de trenger, og
så må de på eget initiativ kjøpe disse bøkene. I denne prosessen er det
litt tap ved at de kan kjøpe brukte bøker eller la være å kjøpe dem og
snylte på skolens bibliotek eller klassekamerater og lignende. Uansett
har forlaget grunn til å regne med antall solgte eksemplarer ut fra
klassenes størrelser. Tenk deg nå litt om og se fremover i tid, til vi
har løst problemene. Forstår du at dersom antall lisenser ikke er et
produkt av elevenes valg, men av skolens når den går over til digitale
læremidler, så spiller det ingen rolle hva den enkelte elev gjør, hvor
mange kopier som produseres, etc, for det er uansett slik at antall
lisenser som forlaget får betalt for er bundet til antall elever som
skal bruke boken i undervisningen? Dersom du klarer å flytte fokus for
lisensen fra eleven til skolen, burde dette kunne gå opp for deg.

Jeg ville ha overlatt spørsmålene til forlagene til noen som ikke hadde
til hensikt å bevise at digitale rettigheter er et problem. Dvs, jeg
ville ikke ha stolt på noe som helst EFN ville klare å finne frem til.
Det blir som å la en fyr i presteantrekk med digert kors rundt halsen og
en svær svart bibel gå rundt og spørre folk om de tror på «gud», er
agnostikere, eller ateister. Eller å la noen som tjener sine gode penger
på et produkt spørre forbrukerne om de vil ha det produktet de selger.
De får de svarene de vil ha fordi de ikke er uhildede og ikke klarer å
kvitte seg med sine egne forutsetninger og forventinger når de stiller
spørsmålene.

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
Intelligent Design is to the USA what Lysenkoism was to the USSR.
ID: 2006-122-79115 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Erik Naggum
2006-04-26 15:25:30 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Og dette tror man altså blir billigere enn bøker????
Ja. Det er /allerede/ billigere enn bøker og annet papirgods. Velkommen
til virkeligheten og mulighetene som allerede idag benyttes av mange.
Jeg regner med at sjokket kan bli stort, så ta den tiden du trenger på å
tilpasse deg.

Erik Naggum
ID: 2006-116-55459 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Brumle Måseegg
2006-04-27 09:27:12 UTC
Post by Erik Naggum
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Da regner du med at elevene klarer seg med en laptop gjennom hele
skoletiden, og selv da holder det nok hardt.

Men - skoleelever er skoleelever og laptoper er neppe robust nok til at
de overlever så lenge. Rent bortsett fra at de gjerne vil ha nyeste
modell på tenåringers vis.

Men uansett - digitale lærebøker vil nok absolutt ha noe for seg når
man bare får overtalt forlagene til å satse på de. Og da trenges
det en skikkelig planlagt overtalelsesaffære. Lykke til.
Erik Naggum
2006-04-27 12:52:46 UTC
Da regner du med at elevene klarer seg med en laptop gjennom hele
skoletiden, og selv da holder det nok hardt.
Hvorfor forteller du meg hva jeg gjør? Tør du ikke spørre av frykt for
at det våset du finner på og tillegger meg, bare er ditt eget personlige
vås?
For å svare på det spørsmålet du ikke har folkeskikk nok til å
stille: Nei, jeg regner ikke med dét i det hele tatt. Bruk huet ditt.
Ikke gå ut fra at ting du bare antar også er sant uten å spørre. Det er
frekt og dumt. Det er særlig frekt og dumt når du ikke forstår
argumentasjonen eller endog synsvinkelen til den du dikter opp meningene
til. Da viser du bare at du ikke er i stand til å lytte til hva andre
mener før du vil /bestemme/ hva de har ment. Det er slikt man forventer
av uoppdragne drittunger, ikke senile gamle gubber. Ta deg sammen og la
være å oppføre deg så dumt.
Men uansett - digitale lærebøker vil nok absolutt ha noe for seg når
man bare får overtalt forlagene til å satse på de. Og da trenges det
en skikkelig planlagt overtalelsesaffære. Lykke til.
Det som trenges er gode nok «lesere» som unge vil ha fordi de er kule,
gode nok standarder for digitale bøker til at det er enkelt å
administrere dem og rettighetene til dem, og lærere som forstår poenget
med lærergjerningen. Det er nok helst det siste det skorter på, for
ellers ville vi allerede sett at det var lærerne som stod på barrikadene
for å forsikre seg om at de beste og smarteste elevene fikk utfordringer
som både de og nasjonen trenger mer enn noe annet fremover. (Og her er
det særlig de innvandringsvennlige lærerne som må ta et ansvar for at de
ikke bryr seg om å heve nivået til dem de tilmed har politiske sympatier
med. En skulle tro formålet deres var å få en ny underklasse som kunne
velte samfunnet i den neste revolusjonen.)

Erik Naggum
ID: 2006-117-45077 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Erik Naggum
2006-04-23 13:53:30 UTC
Post by Einar Berg
Jeg kunne ikke dy meg for å se hvordan du reagerte når du fikk svar
med dine egne ord.
Jeg fikk ikke et svar med mine egne ord selv om du trenger å innbille
deg noe slikt for å forsvare adferdsproblemene dine. Tenk deg følgende:
Det er disse personlighetstrekkene jeg vil ha frem hos sånne som deg:
Manglende evne til å ta ansvar for egne handlinger, manglende empati
(slik at en ikke kan oppføre seg skikkelig mot de som er forskjellige
fra en selv, bare mot de som er /helt/ like en selv), manglende
hemninger (slik at en ikke kan «dy» seg), manglende interesse for egen
sak dersom en vanæres, manglende evne til å skille sak og person (hos
seg selv som hos andre), manglende evne til å konsentrere seg om
budskapet en vil ha formidlet, manglende evne til å tenke under press.
Et cetera ad nauseam. Du mangler altså fremfor alt evne til å dy deg,
for å bruke ditt uttrykk.
Mennesker som har slike defekter som deg, bør holdes langt unna
offentligheten og ihvertfall ikke brukes til å eksponere en organisasjon
som har mer å tape på å sende ut umodne tullebukker som ikke kan styre
seg enn noen en slik defekt tullebukke oppfører seg dårlig mot.
Undermennesker det går en «faen» i når de møter noe uventet, trenger
fysisk avstraffelse, for de forstår ikke kritikk som leveres dem i ord,
slik du har bevist at du ikke gjør her.
Post by Einar Berg
Sett i lys av det du selv skriver i mange sammenhenger kan man jo
leke med tanken på at du har gitt en analyse av deg selv.
Det at du føler behov for å leke «I'm rubber and you're glue» når du får
kritikk, har veldig lite med noen andre mennesker å gjøre. Dette må
komme som et sjokk på deg, men det du har levert er faktisk /dine/ ord,
selv om du har den personlighetsdefekten som gjør at du innbiller deg at
det du sier, likevel er noen andres ord. Og apropos analyse av deg selv,
har du fått noen med normal intelligens til å vurdere hva som fikk deg
til å komme med dette forstyrrede vrævlet her?
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Det er patetisk å se hvordan enkelte, og kanske Erik Naggum i
særdeleshet, glefser på refleks etter noe som glimter i
øyekroken, og EFN er tydeligvis noe som vekker gjeddeinstinktet
hos ham.
Dette er alt sammen din dypt forstyrrede innbilning om meg og er bare
uttrykk for en psyke i forfall. Hvor du har den fra, får du ta opp med
noen som fremdeles gidder å bry seg om hva du sier og om din mentale
helse, men dette er absolutt ikke «mine ord». Dette er Einar Bergs ekle
personlighet som tyter frem med åndssvake generaliseringer og rene
vrangforestillinger. Du er et menneske som ikke klarer å begrense deg
til det du faktisk observerer uten å tillegge andre motiver de ikke har.
Dette er en defekt du kan få reparert dersom du søker hjelp til det, for
av en eller annen grunn som er verden uvedkommende har du fått det for
deg at når du ikke fungerer i hodet ditt, må du prøve å skylde på noen
andre og noe utenfor deg for dette, men det er dét som gjør at du ikke
fungerer i hodet ditt. Dersom du kan klare å «dy» deg og klare å
begrense deg litt, vil du oppdage at det å komme med slike ting, nettopp
er det du tror at bare /andre/ gjør: Det er en analyse av deg selv. Det
er /veldig/ vanlig blant defekte mennesker å bare se sine egne svakheter
hos andre. Det er en viktig del av det å være defekt.
Post by Einar Berg
Jeg har ikke noe sterkt ønske om å forsvare æren min i dette forumet.
Så la være da. Ta til deg kritikk om at du har gjort noe dumt og ikke
har konsentrert deg om ditt eget budskap, slik du burde, dersom du vil
ha noen andre til å bry seg om det budskapet ditt. Du skjønner dét, at
når /du/ viser at du mister interesse for budskapet ditt for å gå over
til å prate om noe som faller deg inn i øyeblikket og ting du bare
fantaserer frem når du skal «ta igjen» mot noe du ikke likte skjedde
deg, så kan umulig det budskapet du opprinnelig forsøkte å formidle være
interessant for noen andre, heller. Derfor tester jeg sånne som deg: Hva
er viktigst for deg, er det det budskapet du vil formidle, eller er det
din personlige ære? Du kan bare velge én av dem, men velger du
budskapet, vinner du mer ære enn du noensinne kan beskytte ved å
forsvare æren din mot innbilte angrep.
Post by Einar Berg
Jeg syns bare det hadde vært mye hyggeligere å diskutere hvis du
brukte et annet språk.
Jeg synes det hadde vært veldig mye hyggeligere om du hadde vært
smartere, slik at du fikk med deg poenget, og mindre defekt, slik at du
klarte å konsentrere deg om det du kom hit for å si. Min tålmodighet med
medlemmer av de minst intelligente tre fjerdedelene av befolkningen (IQ
<= 110 for de som lurer) er ikke akkurat legendarisk, men de som viser
tegn til intelligens vil jeg anstrenge meg for å lytte til og høre hva
mener. Den aller enkleste måten man kan finne ut om noen som /vet/ dette
om meg, har IQ langt under minstegrensen, er om de /selv/ om de vet at
jeg er svært utålmodig med trege mennesker, begynner å oppføre seg
uintelligent under det minste press. Å begynne å bable om at «du må
snakke pent til meg, for ellers vil jeg oppføre meg enda dummere enn du
har kritisert meg for» er en type barnslig trassighet som ikke engang
EFN-folk bør kunne eksponere, og som virkelig /beviser/ at vedkommende
er fullstendig kav idiot. Og jeg /er/ altså ikke snill mot uintelligente
mennesker som ikke anstrenger seg nok til at det de sier likevel er
smart nok. Jeg ser det heller ikke som noe som helst poeng å være snill
mot late mennesker som ber andre gjøre den intellektuelle jobben for
seg, men dumme mennesker, synes gjerne dét.
Post by Einar Berg
[...]
Hvorfor bruker du Usenet til å fortelle om det du fantaserer om meg?
Eier du /overhodet/ ikke hemninger og anstendighet, menneske? Er det så
jævlig viktig for deg å få trykt ut av rasshølet ditt den dritten du
føler at du /bare/ må fortelle andre hvorfor /du/ ikke makter å
konsentrere deg?
Det at du tar mine innlegg personlig er /ditt/ valg. Det er
ingenting utenfor deg som «får» deg til å ta noe personlig. Det er det
/bare/ din personlighet, helt alene, som står for. Når du tar noe
personlig, er det din patetiske /ære/ som står på spill. Dumme mennesker
tar ting personlig som ikke er personlig. Lite intelligente mennesker
forstår ikke at der var annet å finne enn det de tar personlig. Du later
til å ha begge defekter.
Post by Einar Berg
Jeg har merket meg dine forslag om hvordan ting kan organiseres, og
noe av det kan kanskje være mulig å få til.
Så du har kommet deg over det uutgrunnelig stupide røret ditt om at du
bare snakker om nåtiden og har endelig forstått at du snakker politikk,
dvs, om fremtiden og om mulighetene vi har? Må jeg minne deg på noe du
skrev slik at du kan få /dine egne ord/ slik du gir dem til andre?
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Naggum har sterke meninger om hvordan verden burde være, og bryr
seg mindre om hvordan den faktisk er.
Dette ufattelige uintelligente røret ditt beviser at du er et menneske
med så /mange/ defekter at du burde nektes adgang til det offentlige
rom, men at du nå plutselig /snur/ og endelig begynner å forstå at det
du har forsøkt å snakke om, er fremtiden, likevel, uten å begripe
hvilken skade du har gjort på egen sak, hva tror du dét viser?
Intelligens? Neppe! Du snur kappen etter vinden, lar deg rive med av
følelsene dine og er helt ute av stand til å konsentrere deg om det du
selv argumenterer for og mot.
Hvis du tror at det liksom «hjelper» at personligheten din tyter ut
av innleggene dine på den måten og at du kan be om godt vær etter at
/du/ har bevist at du mangler styring og kontroll når du ikke kan «dy»
deg, tar du dessverre feil: Du beviser her at du ikke /har/ noen
meninger, at du ikke /har/ noen sak, at du ikke /har/ noe budskap. Du
sier bare ting som det faller deg inn der og da. Derfor forstår du ikke
motargumenter, derfor klarer du ikke å konsentrere deg, derfor kan du
ikke «dy» deg. Du er et veldig enkelt menneske som mangler evne til å
tenke fremover og planlegge for det du vil ha i fremtiden. Alt er
/nåtid/. Bare mennesker med IQ < 85 lever i nåtiden på den måten. Mer
intelligente mennesker må være så late og dumme at det opphever
intelligensen deres for å oppføre seg slik.
Post by Einar Berg
[...]
Nå har du på glimrende vis forklart hvorfor det du åpnet med å si her,
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Hvorfor skjer ikke dette? Antakelig fordi forlagene er
redde for ulovlig kopiering, og fordi de mister inntekter
fra trykking, distribusjon og salg av lærebøker på papir.
Nei, det skjer ikke derfor. Men hva var så ditt budskap fra EFN?
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Er det mulig å sperre for ulovlig kopiering? Elektronisk
Forpost Norge mener at det ikke er mulig, og at privatliv
og personvern vil bli skadelidende i forsøket på å oppnå
det.
Poenget ditt var tydeligvis at EFN har diskutert seg frem til en løsning
på det store stygge problemet digitale rettigheter og enda en gang har
gjort noe dumt ved å overfokusere på uinteressante sider av et
problemkompleks. Så forteller du at
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Post by Einar Berg
Poenget mitt er at foreløpig er det nesten ikke digitale
bøker på markedet, kun dyre papirutgaver.
Jaså, var dét poenget ditt? Det hadde ikke noe med ulovlig kopiering å
Post by Einar Berg
Mitt anliggende er å at synliggjøre at elevene kanskje har et annet
syn, og at forlagene må forholde seg til det.
Fem innlegg. Tre forskjellige poeng. Ingen rød tråd. Ubetalelig!

Kanskje du burde finne ut hvordan du kan «dy» deg, Einar Berg?

Erik Naggum
ID: 2006-113-44184 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Brumle Måseegg
2006-04-21 14:23:07 UTC
Post by Einar Berg
Post by Erik Naggum
[...]
Og om man så stiller krav til privatister om avgifter så burde saken
være lett å løse. Det burde ikke en gang være nødvendig legge ut
bøkene på nettet. Bare tomme unnskyldninger rett og slett.
Post by Einar Berg
Jeg tenker først og fremst på videregående skole, der elevene må kjøpe sine
egne bøker. Det var lovt at det skulle bli gratis læremidler også i
videregående skole, men det ser ut til å koke bort i kålen.
Valgflesk har kort levetid.
Post by Einar Berg
Poenget mitt er at foreløpig er det nesten ikke digitale bøker på markedet,
kun dyre papirutgaver.
Her er det snakk om gjennomgripende forandringer for såvel skole som
forlag - to av de mest bastante fremskrittsfiendtlige forettelser vi
har. Jeg tviler på at det kommer noen forandringer her før noen
starter et helt nytt forlag basert på digitale bøker. Og ikke bare
for lærebøker...

Forlagene vet hva de har, men ikke hva de får. De har høye priser på
lærebøker fordi dette er noe de vet de får solgt. Elevene er nødt
til å kjøpe uansett. Antagelig er også forlagene dypt bekymret for
at dette vil kunne forandre Ola Normanns holdning til bøker rent
generelt.

Så har vi den generelle motstand mot IT hos såvel en god del lærere
som antagelig også hos forlagene.

Hva det siste angår har jeg bare indisier å bygge på. Ved forrige
runde med ny plan og utskifting av lærebøker var det klare regler om
at alle lærebøkene skulle inneholde henvisninger til Nettet. Det
merkelige er bare at neppe en eneste URL virket. (Jeg har testet de
aller fleste med negativt resultat, men kan ikke se bort fra at det
muligens har vært noen jeg har oversett)

Forlagene hadde mange gode unnskyldninger å komme med, når man ringte
og beklaget forholdet, det mest populære var at de hadde skiftet
nettleverandør. Og de lovet meg å sende meg rettelser så fort de
var ferdig. Det er mulig at de er ferdig nå, jeg gikk av med pensjon
i 2002....

Var mange lærere skeptisk til IT før, så ble det det i alle fall
ikke bedre etter at reformen forelå...
Espen Vestre
2006-04-21 15:07:04 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Jeg har sett litt på Aschehaug sin løsning med digitale "tilleggs-
læremidler" til bøkene på http://www.lokus.no , og synes det så ganske
lovende ut.
(espen)
Brumle Måseegg
2006-04-21 20:11:02 UTC
Post by Espen Vestre
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Heisann, det ser ut som det løsner likevel. Så var altså ikke 15
års slit helt bortkastet likevel.