Fakta om ADHD
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-02 17:09:12 UTC
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1236767.ece

(Terje Sagvolden, en av forfatterne, er radikalbehaviorist og en av
Norges fremste forskere på ADHD. den andre kjenner jeg ikke.)
--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
***@extern.uio.no http://www.dignus.no/
HKH
2006-03-02 17:50:10 UTC
"Rolf Marvin B�e Lindgren" <***@klodrik.uio.no> skrev i melding news:***@klodrik.uio.no...

Denne artikkelen burde journalistene i Dokument2 og Dagsavisen fått med seg.
Det er også interessant at scientologene er de som driver kampanjen mot
Gilleberg.

HKH
Sturle Fladmark
2006-03-02 18:21:47 UTC
Post by HKH
Denne artikkelen burde journalistene i Dokument2 og Dagsavisen fått med seg.
Det er også interessant at
(rot13)
Post by HKH
fpv ragbybtrar
er de som driver kampanjen mot
Gilleberg.
Gjør de? Det var da hans kone som makulerte alle grunnlagsdata for at
ingen skulle gå ham etter i sømmene. Inntil det motsatte er bevist vil
jeg uten videre anta at alle hans data er oppkonstruerte og all
forskning på dette fra ham og andre er rent oppspinn og svindel.

Zra qrg re fpv ragbybtre yøf, qrggr re qrz:
uggc://jjj.ppue.bet/vaqrk.psz/6433
HKH
2006-03-02 20:12:47 UTC
"Sturle Fladmark"
Post by Sturle Fladmark
[...]
Ville du utlevere "pasient"informasjon du hadde skrevet under på ikke å
utlevere?
Om folk viste at informasjonen de ga ville havne i hendene på scientologer
ville det blitt vanskelig å skaffe til veie informasjon.

Men okke som var artikkelen i Dagsavisen lite etterrettelig.

Desverre ser det ut til at journalisten/ne i DA er blitt styrt av sine
kilder.

HKH
Bjarte Runderheim
2006-03-02 20:18:03 UTC
Post by HKH
Men okke som var artikkelen i Dagsavisen lite etterrettelig.
Hvilke deler av artikkelen er uetterrettelige?
BjarteR
HKH
2006-03-02 20:34:25 UTC
Post by Bjarte Runderheim
Post by HKH
Men okke som var artikkelen i Dagsavisen lite etterrettelig.
Hvilke deler av artikkelen er uetterrettelige?
Når de satt med informasjonen som kommer fram her burde de ha skrevet det, i
stedet for å skrive en ensig artikkel eller de burde ha ventet til de fikk
tak i Gilleberg slik at han fikk uttale seg. Dette ser ut til å være et
klart brudd på vær_varsom_plakaten.

HKH

HKH
HKH
2006-03-02 22:06:09 UTC
"Bjarte Runderheim" <***@c2i.net> skrev i melding news:440752d3$0$22980$***@nn1-read.tele2.net...

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/pasientopplysninger.htm

HKH
HKH
2006-03-02 22:10:39 UTC
"Sturle Fladmark"

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=22962

HKH
HKH
2006-03-02 22:19:13 UTC
"Sturle Fladmark"

http://www.adhd-foreningen.no/foreningen/morgenbladet.htm
Line Halvorsen
2006-03-02 21:23:26 UTC
Post by HKH
Denne artikkelen burde journalistene i Dokument2 og Dagsavisen fått
med seg. Det er også interessant at scientologene er de som driver
kampanjen mot Gilleberg.
De som synes TV2s program var helt feil kan signere en kampanje hos
bokstavbarna.no:

"Vi ønsker nå å klage TV2 inn for PFU.
Om du ønsker å støtte dette kan du signere her:
http://www.bokstavbarna.no/pfu.php"
--
E-postadressen blir sjelden lest. Men jeg har andre - spør. Eller bruk
MSN (line.halvorsen ætt eunett med en t .no) om du skulle slumpe til å
ønske kontakt.
Marius Bernklev
2006-03-03 05:25:36 UTC
* Line Halvorsen
Post by Line Halvorsen
De som synes TV2s program var helt feil kan signere en kampanje hos
"Vi ønsker nå å klage TV2 inn for PFU. Om du ønsker å støtte dette
kan du signere her: http://www.bokstavbarna.no/pfu.php"
De som synes TV2s program var helt feil bør passe på at de har tungen
rett i munnen før de ukritisk signerer kampanjen hos bokstavbarna.no.

Blant annet står det «TV2 har ikke satt seg inn i hva ADHD er.»

Et annet sted på samme nettsted, <URL:
http://www.bokstavbarna.no/index.php?template=content&cid=23 >, står
det å lese:

Kort beskrivelse:
AD/HD er en diagnose som stilles ved konsentrasjons- og
oppmerksomhetsvansker og/eller motorisk hyperaktivitet og
impulsivitet.

Lang beskrivelse:
AD/HD påvirker evnen til å fokusere, konsentrere seg og styre
impulsivitet. [...]

- sitat slutt.

Den korte beskrivelsen er helt grei, men første setningen i den lange
beskrivelsen er nettopp typen «har seg ikke satt seg inn i» som jeg
virkelig får opp i halsen når det gjelder alt for mange diagnoser.

Det skulle ha stått «AD/HD er en beskrivelse av en gruppe avvik når
det gjelder observasjoner av evner til å fokusere, konsentrere seg og
styre impulsivitet».

Det finnes heldigvis mange som forstår dette, men dessverre er de
underrepresentert i offentlig debatt. Det er gjerne ekstremistene i
form av «bokstavbarna» eller Dokument 2-kildene som roper i media, og
resultatet er at lærere, foreldre og barn lar seg styre av
debattantenes karismatiske evner mer enn saken som diskuteres, akkurat
som i alt for mange andre saker. Det blir da unødvendig vanskelig å
prøve å snakke med noen av partene; man stemples av stigmatikerene som
antipsykiater, og antipsykiaterene stempler deg som stigmatiker. Det
er også lett å havne i den samme fellen som begge sider, og bli styrt
av hatet mot dem.

Jeg respekterer valget foreldre tar når de medisinerer barna sine, når
det er behov for det, bare så det er sagt. Relaterte valg er jeg ikke
alltid like glade i. Hvis noen skulle interessere seg, er jeg
personlig skeptisk til at:

* Veldig unge barn blir medisinert, lenge før de utvikler evnen til
å selv ytre hvordan de påvirkes, eller forstår de mer alvorlige
konsekvensene som kan følge. Dette er det samme argumentet som
brukes mot å fjerne den seksuelle lavalderen.

* Barn blir diagnosert selv når det /kun/ er på skolen at symptomene
viser seg. Da er det egentlig skolen man medisinerer.

* Barna får ikke annen behandling samtidig fordi man får en varm,
god følelse av å ha gjort noe når man fyller egenandelskvoten
hvert år. Medisiner blir en erstatning for ansvar.

Når himmelen er grå, er det galt å si at den er hvit, selv om noen
andre sier at den er svart! Lett er det likevel. Derfor vil jeg at
folk tenker seg om to ganger før de identifiserer seg med bokstavbarna
ved å signere på det oppropet. Klikk i det minste på «tilsvaret til
TV2»-linken og se selv hva for en sutreunge av et selverklært offer du
vil gi deg ut for å være.
--
Marius Bernklev

Holmgang: Deodoranter har parfyme, mens folk bare kaster kaffegruten.
Bør nye PC-er inkludere ekstra USB-kabel? Vi tar debatten! õ.O
Jon Haugsand
2006-03-03 05:56:07 UTC
* Marius Bernklev
Post by Marius Bernklev
[...]
Javel? Har du noen referanser? (Jeg tviler ikke, er bare nyskjerrig.)
Post by Marius Bernklev
* Barn blir diagnosert selv når det /kun/ er på skolen at symptomene
viser seg. Da er det egentlig skolen man medisinerer.
ADHD gir seg ulike utslag for ulike pasientgrupper. F.eks. er det
mange som fungerer dårlig/blir veldig usikker sammen med mange
elever. Men først og fremst er det konsentrasjonsproblemene som gir
eleven store vanskeligheter med vanlig utdannelse, og det er jo på
skolen man skal lære. Det er ikke alle foreldre/elever som er like
flinke til å følge opp med lekselesing, boklesing og andre
intellektuelle sysler når man kommer hjem. Forresten, i motsetning
til man trodde tidligere er det ikke lenger /generelle/
konsentrasjonsproblemer som er et kriterium for å stille
ADHD-diagnose. Det er mange som kun har konsentrasjonsproblemer i
spesielle tilfeller, og sitter man hjemme med hyggelige ting i
hyggelige omgivelser, kan det tenkes at man fungerer godt.
Post by Marius Bernklev
* Barna får ikke annen behandling samtidig fordi man får en varm,
god følelse av å ha gjort noe når man fyller egenandelskvoten
hvert år. Medisiner blir en erstatning for ansvar.
Er dette en grunn for /ikke/ å gi Ritalin?
Post by Marius Bernklev
[...]
Selsvsagt svart/hvitt-tenkningen et problem. Men de få journalistene
som prøver seg med fargenyanser drukner i media.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Marius Bernklev
2006-03-03 16:06:10 UTC
* Jon Haugsand
Post by Jon Haugsand
* Marius Bernklev
Post by Marius Bernklev
[...]
Referanser for hva, egentlig? At oppsiktsvekkende mange barn,
riktignok i det litt mer markedsstyrte USA, medisineres i god tid før
skolealder, har jeg lest i ulike medier, men noe bokmerke har jeg
dessverre ikke.
Post by Jon Haugsand
Post by Marius Bernklev
* Barn blir diagnosert selv når det /kun/ er på skolen at symptomene
viser seg. Da er det egentlig skolen man medisinerer.
ADHD gir seg ulike utslag for ulike pasientgrupper.
Jeg er ikke helt sikker på om vi er enige her, men min observasjon er
at ADHD er en gruppe symptomer som, når alvorlighetsgraden av alle,
eller lengden på vektoren, om du vil, kommer opp til en viss verdi,
erklæres for å være behandlingskrevende.
Post by Jon Haugsand
Post by Marius Bernklev
[...]
Det kan være det, når man bruker Ritalin som en hvilepute og
symptomene forverrer seg over tid likevel fordi man ikke følger opp
ordentlig. Det samme gjelder i grunnen de fleste psykofarmaka.

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-03 06:03:23 UTC
Post by Marius Bernklev
[...]
det kommer vel an på om hva det er man vil kalle ADHD. for meg som
psykolog er det den observerte atferden som _er_ ADHD, den er ikke
symptomer på et underliggende syndrom, det er atferden jeg ønsker å
endre; men for f.eks. leger som ønsker å finne en permanent kur mot ADHD
vil presumptivt se annerledes på det, for dem er det skaden(e) i hjernen
som er problemet man ønsker å endre.
Post by Marius Bernklev
[...]
det er klart at dette er offer-mennesker: det kan man se f.eks. på grunn
av at de tenker i antall; det er ikke _antallet_ som står bak en klage
til PFU som er avgjørende, det er innholdet i klagen - én person holder
lenge til å klage TV2 inn for PFU bare klagen er god.

ikke desto mindre skrev jeg under fordi jeg synes det er viktig at det
blir gjort, fordi programmet var så til de grader spekulativt, og ikke
så viktig hvem som gjør det.

(jeg mener fortsatt det er trist at fokuseringen på medisinering tar
oppmerksomheten bort fra komplimenterende, atferdsbaserte
intervensjoner, og jeg synes det hadde vært interessant med et
TV2-program som fokuserte på hvorfor slike tiltak blir så nedprioritert,
men jeg tror at å lage noe sensasjonspreget av dette er utenfor TV2s
kompetanseområde).
Jon Haugsand
2006-03-03 06:07:13 UTC
* Rolf Marvin Bøe Lindgren
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
ikke desto mindre skrev jeg under fordi jeg synes det er viktig at det
blir gjort, fordi programmet var så til de grader spekulativt, og ikke
så viktig hvem som gjør det.
Jeg har latt meg fortelle at lederen for kompetansesenteret (Gerd
Strand?) ble intervjuet i fire timer, hvorav de sendte fem minutter
eller deromkring.
Det kan være, men hvordan snu debatten?
Bjørn Mork
2006-03-03 10:25:02 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Ved å gjøre den sensasjonspreget.

Men egentlig er vel dette et problem som gjelder det meste av
behandling for de fleste symptomer (for det er jo helst symptomer som
behandles for tiden).

Det er lettere å få en kirurg til å kutte litt enn å få hjelp til å
drive trening.

Det er lettere å få piller for å fjerne det vonde enn å få noen å
snakke med.

Det er lettere å få tannregulering enn å la være

Det er lettere å få en ny hoftekule enn å få strødd fortauet

ADHD-behandling er bare en detalj i det store bildet. Det burde ikke
overraske at forskere, myndigheter og helsevesen er uinteressert i å
utforske mulighetene for å redusere problemet. Det er mye mer penger
og anerkjennelse i å behandle symptomene når de har dukket opp.

Bjørn
You're a typical Nicaraguan person, totally pathetic.
HKH
2006-03-03 15:16:08 UTC
Post by Bjørn Mork
[...]
Siden det ved ADHD dreier seg om lavt dopamin-nivå i hjernen. Hvordan mener
du en skal kunne redusere dette problemet?

HKH
Thomas Lundquist
2006-03-04 10:40:55 UTC
Post by HKH
Siden det ved ADHD dreier seg om lavt dopamin-nivå i hjernen. Hvordan mener
du en skal kunne redusere dette problemet?
Siden lobotomi fungerer på sinnsyke og får dem roligere, hvorfor ikke
bruke det?

Lobotomi var en utbredt, veldokumentert og anerkjent metode for å
berolige sinnsyke (for alt jeg vet, også folk med ADHD, de er jo mer
enn normalt rastløse.).

den evidelige troen på at dagens medisin (dengang lobotomi, nå
amfetamin) er det eneste riktige, er ganske tragisk.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Marius Bernklev
2006-03-04 13:14:28 UTC
* Thomas Lundquist
Post by Thomas Lundquist
* HKH
Post by HKH
[...]
Antipsykotiske medikamenter herper allerede prefrontal cortex, hvilket
er hva lobotomi gjør. Så vidt jeg har forstått ble dette oppdaget i
løpet av nittitallet, men få bryr seg, sannsynligvis fordi «kjemisk
lobotomi» har blitt brukt som skjellsord i overdrevne mengder i
følelsesladde eller andre upassende sitasjoner. For eksempel når man
snakker om Ritalin eller lykkepiller.

HKH
2006-03-04 15:56:53 UTC
"Marius Bernklev" <mariube+netnews+@ping.uio.no> skrev i melding news:***@ritchie.ping.uio.no...
For eksempel når man
Post by Marius Bernklev
snakker om Ritalin eller lykkepiller.
Det som omtales som lykkepiller er vel de som påvirker serotininnivået. De
hemmer etter det jeg husker i farta resirkulasjon av dette signalstoffet.
Stemmer det?

HKH
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-04 18:36:57 UTC
Post by HKH
Det som omtales som lykkepiller er vel de som påvirker serotininnivået. De
hemmer etter det jeg husker i farta resirkulasjon av dette signalstoffet.
Stemmer det?
selective serotinine reuptake inhibitor, jeg tror gjenopptak er ordet
ekspertene bruker på norsk.
Sturle Fladmark

http://en.wikipedia.org/wiki/Selective_serotonin_reuptake_inhibitor
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-05 11:46:30 UTC
Post by Sturle Fladmark
Post by HKH
[...]
det var da en bombastisk nei ... resirkulasjon er unøyaktig - det som
skjer er at SSRI hindrer gjenopptak, slik at serotoninen blir lenger i
synapsen og dermed får økt effekt.

medikamenter som, øh, gjør ting på nevrotransmitternivå pleier å gå
omveier.

når man f.eks. skal øke dopamin-nivået i hjernen, gir man L-Dopa.
jaffal var det sånn før i tida, men ting skjer så fort i våre dager.
L-Dopa er et forstadium til dopamin. Dopamin kan ikke bryte
hjerne/blodbarrieren, fordi det er for stort, derfor gir man L-Dopa som
øker produksjonen av dopamin.

hvis man vil øke effekten av en nevrotransmitter har man normalt tre
muligheter: man kan sørge for at hjernen produserer mer av det, man kan
sørge for at stoffene i synapsen som bryter ned transmitterne blir
mindre effektive, eller man kan redusere gjenopptaket.

nevrotransmittere er ikke spesielt spesialiserte, de fleste transmittere
er aktive i hele hjernen, derfor vil medikamenter som påvirker
nevrotransmittere alltid ha bivirkninger, og så lite som vi ennå vet,
er det ikke mulig å forutsi bivirkningene.

derfor skal man være forsiktig med medikamenter som virker på
nevrontransmitternivå.
Pernille Nylehn
2006-03-05 12:13:12 UTC
On Sun, 05 Mar 2006 12:46:30 +0100, "Rolf Marvin Bøe Lindgren"
<***@klodrik.uio.no>, wrote in <***@klodrik.uio.no>:

(...)
> [...]
|er det ikke mulig å forutsi bivirkningene.
|
|derfor skal man være forsiktig med medikamenter som virker på

Ja. Forøvrig er nevrotransmittene aktive også utenfor hjernen.

Og derfor er det - igjen - så forbaska irriterende at SSRI-gruppen er
blitt hetende "lykkepiller". De er ikke lykkepiller. De er potente
antidepressive medikamenter som man kun skal bruke på alvorlige
psykiske lidelser etter en nøye vurdering.

Alt dette sier jeg ikke fordi jeg er uenig med deg altså, bare så det
er sagt. Tvert imot. Jeg fikk bare behov for å understreke det litt
ekstra. :)
Pernille Nylehn
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-05 19:06:58 UTC
Post by Pernille Nylehn
Ja. Forøvrig er nevrotransmittene aktive også utenfor hjernen.
jada. jeg *mener* naturligvis sentralnervesystemet. forøvrig minnes
jeg engang å ha lest at lymfocytter har reseptorer for
nevrotransmittere. hvis det er sant burde det gi rom for
spekulasjoner.
Post by Pernille Nylehn
Alt dette sier jeg ikke fordi jeg er uenig med deg altså, bare så det
er sagt. Tvert imot. Jeg fikk bare behov for å understreke det litt
ekstra. :)
man skal vokte seg vel for å bli satt i samme bås som antipsykiatre og
politisk korrekte.
Pernille Nylehn
2006-03-05 20:00:33 UTC
On Sun, 05 Mar 2006 20:06:58 +0100, "Rolf Marvin Bøe Lindgren"

Blodplater òg.
Pernille Nylehn
Edmund Bakken
2006-03-05 22:32:17 UTC
Post by Pernille Nylehn
> [...]
Alt dette sier jeg ikke fordi jeg er uenig med deg altså, bare så det
er sagt. Tvert imot. Jeg fikk bare behov for å understreke det litt
det er lett å være uenig med kasuset, han tar jo alltid feil :)

Marius Bernklev
2006-03-13 06:54:08 UTC
* Pernille Nylehn
Post by Pernille Nylehn
[...]
Mange av de som har brukt dem forstår hvorfor antidepressive midler
kalles «lykkepiller». Så vidt meg bekjent er det ikke bare SSRI som
får dette stempelet, særlig fordi pasienter ofte ikke får, eller vil,
vite hva det er de får.

Personlig har jeg aldri vært så ruset i hele mitt liv som da Efexor
endelig tok skikkelig tak etter et par år.

En annen ting er at det er et veldig praktisk navn. I den grad jeg
blant pasienter og pårørende har hørt det bli brukt nedsettende, er
det i tilfellene hvor de ikke virker.

Pernille Nylehn
2006-03-13 10:18:37 UTC
On Mon, 13 Mar 2006 07:54:08 +0100, Marius Bernklev
<mariube+netnews+@ping.uio.no>, wrote in
<***@ritchie.ping.uio.no>:

|* Pernille Nylehn

|Mange av de som har brukt dem forstår hvorfor antidepressive midler
|kalles «lykkepiller».

Fordi de virker?

> [...]
|
|Personlig har jeg aldri vært så ruset i hele mitt liv som da Efexor
|endelig tok skikkelig tak etter et par år.

Efexor er vel egentlig ikke helt i lykkepillegruppen?

|En annen ting er at det er et veldig praktisk navn. I den grad jeg
|blant pasienter og pårørende har hørt det bli brukt nedsettende, er
|det i tilfellene hvor de ikke virker.

Jaja. Jeg liker ikke navnet.
Pernille Nylehn
Marius Bernklev
2006-03-13 14:48:11 UTC
* Pernille Nylehn
Post by Jon Haugsand
* Marius Bernklev
Post by Marius Bernklev
Mange av de som har brukt dem forstår hvorfor antidepressive
midler kalles «lykkepiller».
Fordi de virker?
Nja, tenker mer på «Oj, et tre. Se på dét. Så pent det er. Oj.
Fint tre.»-tankene man gjerne får.
Post by Jon Haugsand
> [...]
|endelig tok skikkelig tak etter et par år.
Efexor er vel egentlig ikke helt i lykkepillegruppen?
Det er ikke SSRI, nei, men «lykkepille» har blitt et folkelig uttrykk
som brukes om antidepressive midler generelt.

Pernille Nylehn
2006-03-13 15:17:13 UTC
On Mon, 13 Mar 2006 15:48:11 +0100, Marius Bernklev
<***@ritchie.ping.uio.no>:

|* Pernille Nylehn

|Nja, tenker mer på «Oj, et tre. Se på dét. Så pent det er. Oj.
|Fint tre.»-tankene man gjerne får.

For noen kan det å klare å se at et tre er vakkert faktisk oppleves
som et framskritt.

Men du mener kanskje at det er de /eneste/ tankene man får? Da er jeg
uenig med deg.

|Det er ikke SSRI, nei, men «lykkepille» har blitt et folkelig uttrykk
|som brukes om antidepressive midler generelt.

I så fall er det enda en grunn at det er et dumt uttrykk. Men jeg har
inntrykk av at det brukes nesten bare om nyere antidepressiva.
Pernille Nylehn
Marius Bernklev
2006-03-13 17:25:44 UTC
* Pernille Nylehn
Post by Pernille Nylehn
For noen kan det å klare å se at et tre er vakkert faktisk oppleves
som et framskritt.
Men du mener kanskje at det er de /eneste/ tankene man får? Da er
jeg uenig med deg.
Nei, men den stemningshevende effekten går ofte lengre enn
stigmatikere skal ha det til.
Post by Pernille Nylehn
[Efexor] er ikke SSRI, nei, men «lykkepille» har blitt et folkelig
uttrykk som brukes om antidepressive midler generelt.
I så fall er det enda en grunn at det er et dumt uttrykk. Men jeg
har inntrykk av at det brukes nesten bare om nyere antidepressiva.
Pasientene vet bare så mye fagterminologi som de blir fortalt eller
leser selv.

Hva er det egentlig som er så trøblete med uttrykket?

Vibeke
2006-03-13 19:58:57 UTC
Post by Marius Bernklev
Hva er det egentlig som er så trøblete med uttrykket?
Navnet "lykkepiller" tilsier at man blir automatisk lykkelig av dem...
hvilket ikke stemmer så vidt jeg har hørt. Jeg har hørt mye rart om hva folk
har opplevd på ulike typer anti-depressiver.. alt fra svimmelhet og kvalme,
søvnproblemer etc typisk fysiske bivirkninger som visstnok går over etter en
stund (?), men det verste er det mange kaller "følelsesmessig avflating", ja
de store nedturene kommer ikke, men det gjør jammen ikke de store oppturene
heller, samt at all kreativitet har en tendens til å forsvinne.
Ingen jeg har møtt har noengang brukt ordet "lykke" i forbindelse med sin
medisinering.
Men dette er jo da bare ting jeg har plukket opp fra bekjente som har brukt
dette i kortere eller lengre perioder, så det er jo ikke noe vitenskapelig
over det :-)

Uansett er jeg enig med Pernille i at ordet er misvisende.
--
Mvh
Vibeke
Marius Bernklev
2006-03-03 16:28:13 UTC
[...]
Så vidt jeg ser, vil ikke hjerneskade eller avvik i hjernekjemi være
diagnosekriterier for ADHD med det første. Psykolog eller ikke.

«Jeg har ADHD» betyr «jeg har vansker med ..., og det er alvorlig nok
til at en fagperson som kjenner til sånt har slått fast at dette er
noe som krever tiltak».

«Jeg trenger medisiner og tilpasset undervisning fordi jeg har ADHD»
er en setning som blir fryktelig lang hvis stadig man skal stave det
helt ut, og da blir det ganske nyttig. Det samme med «Jeg er
ADHD-spesialist».

«Jeg har konsentrasjonsvansker fordi jeg har ADHD» er det samme som å
si «jeg har problemer fordi jeg har problemer».

HKH
2006-03-03 17:08:11 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Og at du er en tufs er det samme som at du er tufs-:)

HKIH
Line Halvorsen
2006-03-03 18:17:23 UTC
Post by Marius Bernklev
* Line Halvorsen
Post by Line Halvorsen
[...]
Programmet ga jo definitivt ikke inntrykk av at de har det, nei.
Og om man ikke her helt ut enig i formuleringene i oppropet er budskapet
likevel tydelig - man misliker den spekulative vinklingen i programmet -
mange foreldre med slike barn blir engstelige og usikre på om de faktisk
gjør det rette for barna sine. At man blir tvunget til å tenke en ekstra
gang tar ingen skade av (som om ikke disse foreldrene tenker både to og
hundre ganger hver eneste dag), men ikke på denne måten. Det kom ingen ny
kunnskap eller noe som helst ut av det, bare usikkerhet og engstelse.
Post by Marius Bernklev
http://www.bokstavbarna.no/index.php?template=content&cid=23 >, står
det å lesen
[...]
Jeg skjønner ikke hva du mener. Kan du utdype?
Post by Marius Bernklev
Det skulle ha stått «AD/HD er en beskrivelse av en gruppe avvik når
det gjelder observasjoner av evner til å fokusere, konsentrere seg og
styre impulsivitet».
Jammen kan du ikke foreslå det, da?
Post by Marius Bernklev
Det finnes heldigvis mange som forstår dette, men dessverre er de
underrepresentert i offentlig debatt. Det er gjerne ekstremistene i
form av «bokstavbarna»
Husk at bokstavbarna ikke er en organisasjon. Det er et samlingssted for
folk med adhd og for foreldre av barn med og uten diagnosen. Han som laget
det og drifter det er pappa til en gutt med adhd. Så enkelt og så lite
ekstremt.
Post by Marius Bernklev
Jeg respekterer valget foreldre tar når de medisinerer barna sine, når
det er behov for det, bare så det er sagt.
Det er bra, det trengs. Min venninne følte for å kle seg i burka dagen etter
programmet - hun skulle hente ny dose Ritalin på apoteket, til sin datter.
Er det ett tilfelle jeg vet om hvor medisinen er livsnødvendig er det jammen
meg der. Ingen tvil overhodet.

Jeg kommer aldri til å glemme den dagen for lenge siden når hun ringte og
gråtende fortalte at datteren satt på rommet sitt og leste bok for første
gang i sitt liv. For første gang klarte hun å samle tankene om noe som
helst.
Post by Marius Bernklev
hvis noen skulle interessere seg, er jeg
* Veldig unge barn blir medisinert, lenge før de utvikler evnen til
å selv ytre hvordan de påvirkes, eller forstår de mer alvorlige
konsekvensene som kan følge.
Det hender man ikke har noe valg. De som er hardest rammet har ikke noe
valg - det kan handle om enten å ha et liv eller å slåss familien i hjel.
Har du opplevd fortvilelsen, raseriet og utageringen hos et slikt barn?

Post by Marius Bernklev
brukes mot å fjerne den seksuelle lavalderen.
Hæ?
Post by Marius Bernklev
* Barn blir diagnosert selv når det /kun/ er på skolen at symptomene
viser seg. Da er det egentlig skolen man medisinerer.
Det tror jeg du kan ha rett i - i enkelte tilfeller. Da blir det opp til
foreldrene å stå imot. Og som Fugelli sa i programmet: man må være laget av
stein for å makte det. Når problemene viser seg i mange sammenhenger må man
tenke litt bredere.
Post by Marius Bernklev
* Barna får ikke annen behandling samtidig fordi man får en varm,
god følelse av å ha gjort noe når man fyller egenandelskvoten
hvert år. Medisiner blir en erstatning for ansvar.
DET er feil! Medisinen - når den blir brukt riktig i de tilfellene der den
trengs - kan gjøre disse barna i stand til å gjennomføre ting, noe de ofte
ikke får til uten medisin fordi de "har 12 tv-kanaler på i hodet samtidig",
som en tolvåring på tv sa for lenge siden.

Skrev jeg først - fordi jeg leste litt fort og misforsto setningen din.

Hvem mener du får den gode, varme følelsen? Læreren? Legen? Foreldrene?
At skolen har lavere terskel for medisin enn de fleste er vel åpenbart, tror
jeg. Støpeskjeen passer ikke alle. Heldigvis, men du verden så vanskelig den
kan gjøre det for mange barn. På tide skolen tar imot litt andre tanker om
hvordan ting bør være.
ønske kontakt.
Marius Bernklev
2006-03-13 07:18:56 UTC
* Line Halvorsen
Post by Jon Haugsand
* Marius Bernklev
Post by Marius Bernklev
[...]
«Livsnødvendig» er et farlig ord å bruke. Er det piken eller moren
som ville tatt livet av seg hvis medisineringen ble avbrutt
fordi det ble avgjort at den ikke hadde ønsket effekt?

For øvrig tror jeg ikke at burka er nødvendig. Slike one-off
TV-programmer har for lengst mistet troverdighet som noe ultimat
sannhetsvitne blant folk som hun eller barnet uansett bør bry seg om
hva mener.
Post by Jon Haugsand
Hvem mener du får den gode, varme følelsen? Læreren? Legen?
Foreldrene?
Alle som er med på å ta beslutningen, inkludert, i den grad det er
mulig, barnet selv.

Line Halvorsen
2006-03-13 21:28:50 UTC
Post by Marius Bernklev
* Line Halvorsen
Post by Line Halvorsen
[...]
"Livsnødvendig" handler ikke bare om å være i live. Det handler om å ha et
liv eller i det minste en tilværelse som ligner.

I dette ene tilfelle har jeg ingen problemer med å kalle den livsnødvendig.
Jeg har ikke antydet at noen ville ta livet av seg, men skulle det skjedd
ville det definitivt blitt piken først. Deretter moren.
Medisinen har stor effekt - det er bare på langt nær nok. Den hjelpen man
skal ha i tillegg til medisin har sviktet i alle ledd, i flere kommuner, i
flere skoler og i alle instanser. Den eneste som har stått på og forsøkt
_alt_ er moren. Nå har hun endelig fått en støttespiller med baller og makt,
så vi får håpe det går _denne_ gangen. Og at de ikke slipper taket igjen
fordi det blir for tøft.
Post by Marius Bernklev
[...]
Det gjør hun vanligvis ikke - hun går alltid med hodet hevet når hun er
trygg på at hun har rett (_må_ jeg føye til at hun er ytterst ydmyk hvis hun
oppdager at hun har tatt feil?). Men "i disse adhd-tider" som legen min sa,
ble det ganske ekkelt å gå på apoteket dagen etter at programmet ble sendt.
Ingen har vel problemer med å forstå det?
Post by Marius Bernklev
Post by Line Halvorsen
Hvem mener du får den gode, varme følelsen? Læreren? Legen?
Foreldrene?
Alle som er med på å ta beslutningen, inkludert, i den grad det er
mulig, barnet selv.
Kjenner du noen med alvorlig grad av adhd? Og foreldrene? Vet du noe om hva
slags hverdag de har? Kan du se at mange ikke føler de har noe valg?

Jeg synes det er litt nedlatende å mene at "de" får en god, varm følelse av
en slik beslutning. Jeg tror de fleste ikke vil, men ikke kan annet, Ingen
ønsker å _dope_ ungene sine. Men vi snakker ikke om dop. For noen er det
være eller ikke være, å sørge for at ungen er i stand til å omgås andre, til
å komme seg igjennom skolen og til ikke å sabotere alt og alle, inklusive
seg selv, bli kriminell og narkoman og det som verre er.

Og når beslutningen først er tatt er det uker og måneder med utprøving i
flere omganger, med både ekte og falsk medisin. Min venninne fikk utlevert
tre krukker med medisin - de skulle brukes etter tur. To inneholdt
adhd-medisin av forskjellige merker, en var juksepiller. Så måtte hun føre
dagbok over virkning eller mangel på uten å vite hva som var hva.

Den kvelden hun ringte og gråtende fortalte at datteren satt rolig og leste
bok har jeg sikkert nevnt før, men den kan gjentas. Også er det selvfølgelig
et helt osean av opplevelser som taler for medisinering og aldri imot. I
_dette_ tilfellet.

Vi var besøkshjem for henne en periode, og hadde egentlig ikke skjønt hvor
viktig medisinen var. Før vi glemte den - en gang. Det var akkurat som om
jenta flyttet ut av hodet sitt, det var ingen kontakt å få, øynene virret
hit og dit og hun klarte ikke engang å samle seg om å ake ned bakken. Så vi
fortet oss hjem, fikk i henne pillen og dro ut igjen. DA kunne vi ake,
drikke kakao i snøsolstol og ha det hyggelig med en strålende fornøyd jente.

Banale eksempler som ikke forteller en tøddel av hele historien.

Så et ønske fra meg til alle (og jeg mener altså ikke deg spesielt): trå
varsomt når dere mener noe om dette til dem som sitter midt oppe i det.

At kanskje mange barn blir unødig medisinert er jeg ganske sikker på, men
det er en annen diskusjon.
ønske kontakt.
Marius Bernklev
2006-03-14 08:28:59 UTC
* Line Halvorsen
Post by Line Halvorsen
[...]
[snip]
Post by Line Halvorsen
Post by Marius Bernklev
Post by Line Halvorsen
[...]
La meg presisere: det er ikke nødvendigvis alle på én gang, og jeg
snakker om /alle/ mennesker som er med på beslutningen, inkludert de
som aldri engang har truffet noen av lærerene, legene eller foreldrene
som det aktuelle barnet har hatt kontakt med, i alle fall ikke i en
sammenheng som handler om det aktuelle barnet. Det du beskriver
ovenfor er *akkurat* det jeg snakker om.

HKH
2006-03-15 13:15:21 UTC
Post by Marius Bernklev
som ville tatt livet av seg hvis medisineringen ble avbrutt
fordi det ble avgjort at den ikke hadde ønsket effekt?
Hva mener du med dette? Hvorfor skulle hun ta livet av seg? (Om medisinen
ikke har ønsket effekt sjekkes ut mot plasebo, og da settes ikke piken på
ritalin).

HKH
Pernille Nylehn
2006-03-03 09:20:21 UTC
On Thu, 2 Mar 2006 22:23:26 +0100, "Line Halvorsen"
<***@internettledelsen.com>, wrote in
<***@telenor.com>:

|De som synes TV2s program var helt feil kan signere en kampanje hos
|bokstavbarna.no:

|"Vi ønsker nå å klage TV2 inn for PFU.

Helt generelt: Jeg tror det er vanskelig å få gjennomslag i PFU fordi
man er misfornøyd med vinklingen i et program/en artikkel. Man må
kunne visse til pressefaglige eller presseetiske overtramp.
http://www.presse.no/klageabc.asp

Og man bør i det minste kunne vise til konkrete brudd på
vær-varsom-plakaten.
http://www.presse.no/varsom.asp

Men lykke til. :)
Pernille Nylehn
Jon Haugsand
2006-03-02 20:27:37 UTC
[...]
Heldigvis noen som prøver. Mens det er hetskampanjer ute og går:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article573012.ece
Thomas Lundquist
2006-03-02 21:35:18 UTC
Post by Jon Haugsand
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article573012.ece
hvor er hetsen i den artikkelen egentlig?

ez

Jon Haugsand
2006-03-03 05:49:52 UTC
* Thomas Lundquist
Post by Thomas Lundquist
Post by Jon Haugsand
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article573012.ece
hvor er hetsen i den artikkelen egentlig?
Hetsen ligger først og fremst mot pasienter med ADHD, dvs TV2
fortsetter sin vendetta mot en forsvarsløs gruppe pasienter for å
hindre dem i å leve et normalt liv. Her er et utdrag på Nettavisens
tvilsomme vinkling:

Nekter å svare
I dag ønsker ikke Aanonsen å svare på noen av TV 2 Nettavisens spørsmål.

- Jeg er ikke interessert i å snakke med deg, sier overlege Aanonsen
når TV 2 Nettavisen ringer.

- Du er ikke interessert i å snakke med meg?

- Nei, svarer Aanonsen og legger på før TV 2 Nettavisen rekker å si
hva saken gjelder.

Aanonsen forstod utmerket godt hva Nettavisen hadde på hjertet.
Thomas Lundquist
2006-03-03 08:44:34 UTC
Post by Jon Haugsand
Hetsen ligger først og fremst mot pasienter med ADHD, dvs TV2
fortsetter sin vendetta mot en forsvarsløs gruppe pasienter for å
hindre dem i å leve et normalt liv. Her er et utdrag på Nettavisens
altså, han ble kritisert for å ha kommet med en konklusjon han ikke
hadde grunnlag for.

at han ikke ønsker å snakke om det er kanskje forståelig? han var jo
nødt til å skrive om rapporten og fjerne konklusjonen, er det hets å
påpeke dette?
Post by Jon Haugsand
- Nei, svarer Aanonsen og legger på før TV 2 Nettavisen rekker å si
hva saken gjelder.
Aanonsen forstod utmerket godt hva Nettavisen hadde på hjertet.
ville han ikke svare fordi han ikke hadde noen god unnskyldning for
uttalelsene og konklusjonen?

ez

Nora Andersen
2006-03-14 09:42:01 UTC
Post by Thomas Lundquist
[...]
Jeg leste påstandene i Nettavisen med store øyne, for den samme rapporten
skrevet av Aanonsen leste jeg for over ett år siden, og da kom det helt
tydelig fram at han baserte tallene på de som ikke hadde falt fra. At det
var så mye som 70 % frafall, kan jeg ikke huske, og jeg tror jeg ville
husket et så høyt tall. men for all del, det kan stemme. Like fullt - det
kom fram!

Poenget mitt er at jeg tror journalisten også er uærlig for å oppnå et
budskap som er absurd.

Det foregår en hetskampanje, ja, mot sånne som meg som "knarker"
sentralstimulerende.
Pernille Nylehn
2006-03-14 10:30:34 UTC
On Tue, 14 Mar 2006 10:42:01 +0100, "Nora Andersen"
<nor-***@online.no>, wrote in <***@telenor.com>:

> [...]
|budskap som er absurd.
|
|Det foregår en hetskampanje, ja, mot sånne som meg som "knarker"

Dette er en kampanje, bevisst eller ubevisst, som føyer seg inn i
rekken av lignende skrekk-og-gru-serier i media, gjerne anført av
Dagbladet, som fører til at mange mennesker som har behov for
medisinene enten lar være å ta dem, eller slutter, eller føler seg
stigmatiserte og dumme. Jeg nevner i fleng: Vaksiner, SSRI
("lykkepiller"), østrogener til postmenopausale kvinner ... for ikke å
snakke om oppstyret om diverse farlige sykdommer som skal utrydde oss
alle: SARS, fugleinfluensa, Ebola, legionella.

Summa summarum: Media bestemmer dagsorden for hva helsevesenet skal
jobbe med, og hva befolkningen skal bekymre seg over, og driver massiv
skremselspropaganda som faktisk skader veldig veldig mange. Og som tar
fokus bort fra mange av de sykdommene som virkelig ødelegger liv og
helse her på jord.
Pernille Nylehn
Thomas Lundquist
2006-03-14 11:07:58 UTC
Post by Pernille Nylehn
[...]
blårussen har kommet fram til at slikt selger.

ez

Pernille Nylehn
2006-03-14 11:22:44 UTC
On 14 Mar 2006 12:07:58 +0100, Thomas Lundquist <***@zelow.no>, wrote
in <***@castle.linpro.no>:

|blårussen har kommet fram til at slikt selger.

Selvfølgelig. Angst har alltid vært lukrativt. For dem som manipulerer
med den altså, ikke dem som har den.
Pernille Nylehn
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-14 18:57:20 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Pernille Nylehn
[...]
mulig, men akkurat for Dagbladets vedkommende virker det som om det også
er snakk om en slags misforstått idealisme - som da Arne Skouen
forfulgte Arne Brekstad og Arild Karlsen.
Post by Thomas Lundquist
Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
tror du noen som har siteringsproblemer forstår at de skal slå opp
url-en i sigen din? det tror ikke jeg.
Thomas Lundquist
2006-03-16 09:35:37 UTC
Post by Thomas Lundquist
Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
tror du noen som har siteringsproblemer forstår at de skal slå opp
url-en i sigen din? det tror ikke jeg.
ikke jeg heller.

men jeg kan alltids fortelle dem at de skal lese siggen og følge
linken.

ez

HKH
2006-03-15 14:04:12 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by Pernille Nylehn
[...]
Blårussen + noen til:

http://www.barnneuropsykiatri.org.gu.se/Fahlen.html

HKH
Bjarte Runderheim
2006-03-04 11:36:16 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by Thomas Lundquist
Post by Jon Haugsand
[...]
Det er vel ikke verre enn at juksemakeren fortsatt er fornærmet på
dem som avslørte ham som juksemaker?
BjarteR
Bjørn Mork
2006-03-03 10:14:29 UTC
[...]
Hmm, han holder ikke mye forskningskvalitet her iaffal. F.eks. har vi
et avsnitt kalt "Arv og miljø" der innflytelse fra miljøet ikke er
omtalt med ett eneste ord. Tvert imot bruker han fakta som "De 20
store arvelighetsstudier publisert mellom 1973 og 2003 viser en
gjennomsnittlig arvelighet på 73 %" som argument for den udokumenterte
påstanden "Det betyr at genetiske faktorer er viktige for å forstå
årsakene til ADHD." Han hopper altså lett over spørsmålene om det å
selv ha en ADHD- diagnose medfører at man lettere velger å la egne
barn få en slik diagnose, og om det kan være miljøfaktorer som
overfører sykdoms- symptomene fra foreldre til barn.

Artikkelen hadde vært interessant om den hadde behandlet spørsmål
rundt barns miljø, og den innflytelse en mer "uryddig" hverdag har på
utvilkingen av ADHD. Er det f.eks. sunt å erstatte en fast timeplan
på skolen med næringslivets prosjektorganisering? Er det bra for
barna å ikke vite nøyaktig når foreldrene kommer hjem fra jobb? Skal
barn aldri kjede seg? Må alle lek i barnehage/skole være voksenstyrt?

Nei, jeg er ikke scientolog...

Bjørn
Beast!
HKH
2006-03-03 15:30:04 UTC
Post by Bjørn Mork
[...]
Hvordan påvirker dette arvelighet?
Post by Bjørn Mork
[...]
Alt du nevner virker inn på hverdagen til barn. Spesielt barn som er umodne
eller som strider med lærevansker. For barn med ADHD, TS, AS eller lignenede
gjør det skoledagen og hverdagen veldig vanskelig.
Men det påvirker ikke stigninga i antallet med ADHD.
Det ser ut til å være knyttet til genetikk (mulig kombinert med
miljøgifter). Feilen ligger i et protein som frakter dopamin. Ritalin virker
til å hemme dopamin å gå tilbake (resirkulere).
Vi kan ikke se bort fra at det har skjedd en økning i tilfeller ADHD, men
det skyldes i så fall ikke miljøpåvirkning.

Når det gjelder autisme er det forskningsmiljøer i Tyskland og USA som er
opptatt av økninga de mener å se er forårsaket av miljøgifter.

HKH
Pelle
2006-03-04 21:05:39 UTC
Post by HKH
Når det gjelder autisme er det forskningsmiljøer i Tyskland og USA som er
opptatt av økninga de mener å se er forårsaket av miljøgifter.
Eller forårsaket av medisiner!
http://www.generationrescue.org/evidence_media.html
Nora Andersen
2006-03-14 09:54:58 UTC
Post by Bjørn Mork
[...]
De fleste voksne jeg kjenner som har fått diagnosen, har _først_ fått
diagnosistert egne barn. Så har de, med økende kunnskap om ADHD, begynt å
lure på om de selv har det. Argumentet ditt holder ikke.

Det var ingen som tenkte på ADD på syttitallet da jeg vokste opp. Vi ble
ikke diagnosistert før vi ble voksne. Min sønn fikk påvist
oppmerksomhetsvansker fem år før jeg selv fikk diagnosen.
Post by Bjørn Mork
[...]
Skolen til sønnen min har vært engasjerte og satt inn store ressurser på
han. Det var ikke nok. Og jeg vil heller ikke at min sønn skal føle seg
annerledes, et menneske som trenger særtiltak. Vi har alle behov for å være
normale og tilhøre et felleskap.

Jeg hadde en strukturert oppvekst, men når jeg flyttet for meg selv, greide
jeg ikke å opprettholde strukturen, for den lå i miljøet og ikke i meg selv.
Det er grenser for hvor mye man skal forvente at omverdenen skal stille opp,
og det er grenser for hvor mye som er realistisk.

Med sentralstimulerende innabords, greier jeg å organisere og tilpasse mitt
eget miljø. jeg greier å finne løsninger. De gjør jeg ikke uten min
Concerta.

Det er viktig for alle mennesker å ha et bra miljø rundt seg, og enda
viktigere for oss med ADHD. men det erstatter ikke medisiner.
Jon Haugsand
2006-03-14 18:14:52 UTC
* Nora Andersen
Post by Nora Andersen
[...]
Jeg er så enig. Vil bare legge til det absurde i at man foreslår
tiltak i skolen for at de med ADHD skal fungere bedre når de uansett
aldri vil fungere så bra som mange gjør med sentralstimulerende
medisiner. Det blir som å forlange rullestol og rullestolheis til
personer med brukket fot istedenfor å gipse foten og la den heles.
Nora Andersen
2006-03-14 20:35:21 UTC
Post by Jon Haugsand
* Nora Andersen
Post by Nora Andersen
[...]
Du fikk sagt det jeg slet med å si:-)

Jeg tenker på det å leve uten medisiner som å lære å kjøre bil med
sommerdekk på glattisen. Det går nok, bare man tar tida til hjelp, men det
vil fremdeles være sommerdekk på glattisen.
Bjarte Runderheim
2006-03-15 07:33:39 UTC
Post by Nora Andersen
Post by Jon Haugsand
* Nora Andersen
Post by Nora Andersen
[...]
En glimrende sammenlikning.

Det er fortsatt alt for mange som tror at ADHD kan kureres
med
systematisk trening og hjelp, disse menneskene finnes til og
med
langt innover i skoleverket.

At en kan bli flinkere til å kjøre med sommerdekkene på
glattisen
er nok riktig, men, som du sier ... :-)

Bjarte
Tobias Brox
2006-03-03 15:58:14 UTC
Jeg har fulgt litt med på denne debatten, og oppsummert den i noen få
ekstra linjer på Wikipedia:

[Ritalin og Concerta] er nært beslektet med Amfetamin.
Behandlingsformen er til en viss grad omstridt, kritikere stiller
spørsmål til om forskningen som er blitt gjort er etterrettelig,
samt om behandlingen er etisk forsvarlig.

kommentarer?
--
Usenet-valg i mars! Bruk stemmeretten for news - les no.usenet.admin!
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
JAHJ
2006-03-04 08:46:33 UTC
Post by Tobias Brox
[...]
ved om forskningen som er gjort, er etterrettelig, samt om behandlingen er
etisk forsvarlig.

Ingen kommentarer, men jeg tillot meg å foreslå endringer i språket.
Tobias Brox
2006-03-04 12:01:11 UTC
[JAHJ]
Post by JAHJ
Ingen kommentarer, men jeg tillot meg å foreslå endringer i språket.
Fikset.
--
Usenet-valg i mars! Bruk stemmeretten for news - les no.usenet.admin!
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Maarit Mantila Hanssen
2006-03-04 09:12:07 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1236767.ece
Jeg har veldig liten klinisk erfaring med de sk.ADHD barn. Men jeg husker en
enkel sykepleieroppgave fra min praksis fra Barneklinikken ved RiT, nå St.
Olavs Hospital. Gutten var seks år gammel og var sterkt preget av sitt
behandlingsresistent hyperaktivitet, slik tilstanden ble beskrevet på den
tiden. Han skulle til EEG undersøkelse i hovedblokken som innebar en tur
gjennom en lang underjordisk tunnel. Jeg bærte ham dit. Jeg la merke til at
kroppskontakt gjorde ham rolig og søvnig så det var eneste måten å få ham
til å samarbeide. Og det ble tatt en vellykket hjernemåling av ham. Vi, som
har den ene foten innen alternativmedisin kaller disse barna krystallbarn.
Vi mener at det nå skjer evolusjon i DNA-struktur hos mennesker og
hyperaktivitet er et av symptomene. Vi mener at innen år 2012 så har alle
barn som blir født den nye strukturen i sitt DNA. Det kan jo være en
utfordring å forholde seg til disse barna på en best og hensiktsmessig måte.
De har ofte IQ over gjennomsnit, er svært kreative og innehar medfødt
kompetanse på en rekke områder. Innen alternativbevegelsen finnes det mye
nyere litteratur om disse barna.
Pelle
2006-03-04 21:40:07 UTC
Ser ut til at det kan fungere godt uten medisin her !

http://www.dorecentres.co.uk/research.aspx
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-15 09:59:38 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
hva mener du selv, medisineres det for mye ?
eller kanskje burde foreldrene medisineres, isåfall med hva ?

er dette en gordisk knute ?

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-25 21:01:01 UTC
Post by Edmund Bakken
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
hva mener du selv, medisineres det for mye ?
nei, det vet jeg ikke. jeg vet svært lite om ADHD. jeg vet nok om
ganske mye til å se at det er ting i veien med argumentene som begge
sidene bruker.

fikk jeg et barn med ADHD, ville jeg se etter alternativer til
medisinering. men jeg vet hvor jeg skal lete.
Line Halvorsen
ønske kontakt.
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-25 23:19:13 UTC
Post by Line Halvorsen
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
fikk jeg et barn med ADHD, ville jeg se etter alternativer til
medisinering. men jeg vet hvor jeg skal lete.
Ja? Hvor da?
http://www.atferd.no/
http://www.nordvoll.gs.oslo.no/sti/index.html
http://www.atferd.unirand.no/
http://www.athealth.com/Consumer/farticles/Rabiner.html
http://www.behavior.org/journals_BAD/

etc.

merk at norsk helsepersonell vanligvis har foreldede, forenklede og
farlige oppfatninger av hva man kan gjøre med atferdsbaserte
tilnærminger, så det er et vrient felt å komme inn i.
Terje Henriksen
2006-03-27 23:05:33 UTC
Post by Line Halvorsen
[...]
Det beste er kanskje å be Jesus om hjelp?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Dag Fjellby
2006-03-28 09:57:23 UTC
Post by Line Halvorsen
[...]
Du /er sterk i troen/ du Terje? :)
--
df
de portas les miserables
Terje Henriksen
2006-03-28 20:57:14 UTC
Post by Line Halvorsen
[...]
Jesus er ekspert på åndelige problemer.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Edmund Bakken
2006-03-26 19:33:53 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
jeg vet heller ikke, men hvis det er et faktum at ADHD
er mer utbredt blant drapsdømte enn i normalbefolkningen
skulle det kanskje være et argument for medisinering ?

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-26 19:37:32 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
det ligger sikkert en logikk bak den påstanden, og jeg vil gjerne vite
hva den er.
Edmund Bakken
2006-03-26 20:39:59 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
drap er verre enn ritalin ..?

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-26 21:30:08 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
det virker som om du svever i en generell misoppfattelse av at ritalin
er den eneste mulige behandlingen av ADHD?
Edmund Bakken
2006-03-26 21:45:54 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
overhodet ikke. men på den annen side kan det virke som om du
har en fasinasjon for mistenkeligjøring av folk som stiller spørsmål.

hva kan det komme av tror du, mislykket pottetrening ?

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2006-03-26 22:57:49 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
hvorfor tror du jeg spurte om en begrunnelse for påstanden din?

jeg kan vanskelig tenke meg noen annen begrunnelse for den opprinnelige
påstanden din enn at du mener at behandling av ADHD er identisk med
ritalin. hvis du mente noe annet vil jeg gjerne høre om det.
Edmund Bakken
2006-03-27 19:11:42 UTC
Post by Edmund Bakken
[...]
fordi du er en hobbykverulant/et newstroll
[...]
adferdsterapi klodrik, men det visstedu nok.
forøvrig er du en fjott !