skoleskyss ved samlivsbrudd
Bjørn Larsen
2005-12-15 21:19:28 UTC
Min sønn har et havarert samboerforhold bak seg, og har barna annen hver
uke.
Han bor i nabobygda til der barna går på skole.
Vet noen om han kan søke om dekking av skyss for barna til og fra skolen den
tiden han har de?
Om han har krav på dette, hvor står det skrevet?
Hilsen
Bjørn
Jon Haugsand
2005-12-15 23:37:55 UTC
* Bjørn Larsen
Post by Bjørn Larsen
[...]
Virker som om det er registrert folkeregisteradresse som avgjør etter
opplæringslova hvorvidt man har krav på skoleskyss. Oslo kommune har,
imidlertid, en ordning som går ut over dette:

"Det dekkes skyss der eleven på grunn av delt omsorg oppholder seg på
to adresser. Dette gjelder for de dagene eleven bor hos den av
foreldrene hvis adresse medfører at avstanden overstiger
kilometergrensen. Dette gjelder ikke ved delt foreldreansvar eller
kun samværsrett."

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskoler/grunnskoler/skoleskyss/

Akershus har noe lignende:

http://www.slnett.no/rlssvgsk_6kVEZq102sk.pdf.file

Kanskje opplæringslovas § 7-1 gir denne retten for alle?
<http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-008.html#7-1>
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Bjørn Larsen
2005-12-16 11:53:52 UTC
Post by Jon Haugsand
* Bjørn Larsen
Post by Bjørn Larsen
Min sønn har et havarert samboerforhold bak seg, og har barna annen hver
Cut
Post by Jon Haugsand
--
Jon Haugsand