hva er egentlig dysleksi ??
b.good
2005-02-15 00:36:51 UTC
rent bortsett fra lesevansker som medfører at dyslektikeren har problemer
med å tilegne seg kunnskap
fra skriftlige kilder.

b.good
2005-02-15 00:49:58 UTC
Post by b.good
rent bortsett fra lesevansker som medfører at dyslektikeren har problemer
med å tilegne seg kunnskap
fra skriftlige kilder.
så lå det et svar lenger ned i den andre tråden.
(takk for det. gutten må åpenbart til optiker):

HKH:

"Dysleksi (eller lese og skrivevansker som noen kaller det) har med svikt i
auditivt eller visuelt minne, eller begge deler å gjøre. Kort fortalt går
dette ut på hvor mange lyder eller (tegn) hjernen er i stand til å
"rekonstruere".
Klarer en for eksempel ikke å "lagre" mer enn fire-, fem lyder, er en
auditivt svak, og vil en ha problemer med å dekode et sammensatt ord.
Ved visuell svakhet er det ikke uvanlig at bokstaver blir snudd slik at b
blir p også videre.
Andre med bedre greie på dette kan sikkert utfylle...

Dette kan testes, og din venn bør testes.
Teknikken med å lese hele ord, og ikke en og en stavelse har hjulpet mange.

(Hos barn kan lese og skriveproblemer ofte også med manglende samsyn
(kordinasjon mellom øynene) å gjøre (forsvinner gjerne ved 10- 12-års alder
da det ene øye begynner å dominere over det andre). Arter seg gjerne ved at
bokstavene hopper. Manglende samsyn er ikke det samme som dysleksi, men kan
skape vansker med leseinnlæringen, og om det opptrer sammen med dysleksi
forverre problemene. Problemer manglende samsyn skaper kan også dras med inn
i voksen alder(men gjelder neppe din venn), spesielt om det foreligger
dysleksi. Dette finner optiker ut av.)

Hermann"
Terje Henriksen
2005-02-15 08:52:46 UTC
Post by b.good
Post by b.good
[...]
Så kan man begynne å diskutere om dysleksi er en fysisk defekt eller om det
er åndelige problemer. De som har kontakt med de døde kan kanskje finne ut
av det?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
HKH
2005-02-15 11:29:59 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by b.good
Post by b.good
[...]
Persepsjonssvikten er etter alle solemerker resultat av en nevrologisk
(skade)/dysfunsksjon.

Hermann
Pernille Nylehn
2005-02-15 21:17:19 UTC
On Tue, 15 Feb 2005 11:29:59 GMT, "HKH" <***@sjudidua.net>, wrote
in <X2lQd.1575$***@juliett.dax.net>:

|Persepsjonssvikten er etter alle solemerker resultat av en nevrologisk
|(skade)/dysfunsksjon.

Sikkert riktig. Men det er ganske viktig å skille mellom ekte dysleksi
og andre årsaker til lese/skrivevansker. Noe er slurv, noe er
konsentrasjonsproblemer (av allehånde årsaker), noe er dårlig
pedagogikk. Dysleksi er en reell diagnose, for all del, men også en
"motediagnose". Altså er det en del som seiler under dysleksiflagget
som slett ikke har dysleksi. Kanskje vi kan kalle det et
bekvemmelighetsflagg?

(og nå får jeg sikkert masse kjeft fra forsmådde dyslektikere, men det
får stå sin prøve)
Pernille Nylehn
HKH
2005-02-15 23:30:58 UTC
Post by Pernille Nylehn
> [...]
bekvemmelighetsflagg?
(og nå får jeg sikkert masse kjeft fra forsmådde dyslektikere, men det
uten å vite om det ?? kasus: mann, 22 år, ikke dum(bl. a. dyktig
sportsfisker og fluebinder),
men består ingen skriftlige tester: norsk skriftlig på ungdomsskole,
teorieksamen bil, teoridelen av fagbrev
og iq-testen i militæret. stryk over hele linja.
den praktiske delen av kjøreopplæringa hadde han ikke problemer med, men
altså stryk
på den skriftlige delen
kan han ha gått gjennom grunnskolen uten at ev. dysleksi har blitt fanget
opp ??

Hermann
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-02-16 07:30:47 UTC
Post by b.good
[...]
ifølge forelesningene vi hadde om dette på studiet, er dette foreldede
teorier.

merkelappene auditiv og visuell dysleksi blir fortsatt brukt, siden de
har diagnostisk verdi, men det er altså ingenting som tyder på at de har
med respektivt auditive og visuelle problemer å gjøre.
--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
***@extern.uio.no
Brumle Måseegg
2005-02-16 09:04:14 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
Post by b.good
[...]
Nå har jeg lite teoretisk kjennskap til psykologiske teorier, men jeg har
etterhvert hatt en del med dyslektikere å gjøre, og jeg fant så vidt store
ulikheter melloom disse, at jeg lurer på om dysleksi er bare et fellesnavn
på flere ulike problemer. Altså bare navn på noen ikke helt ulike
symptomer?
b.good
2005-02-18 02:10:17 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
tja, kanskje et fellesnavn på manglende evne til å forstå en tekst ?
problemstillingen som synes å bestå er da,;
er dyslektikeren dyslektiker av bekvemmelighetshensyn
eller har dyslektikeren en adfersforstyrrelse ?

HKH
2005-02-16 22:52:33 UTC
Post by b.good
[...]
Har registrert at noen "mener" det det.

HKH
Terje Henriksen
2005-02-18 02:28:14 UTC
Post by HKH
Post by Terje Henriksen
[...]
Altså kun gjetting siden skade ikke er påvist, tror jeg.
--
Terje Henriksen
Kirkenes