Tema: slektsforsking
Reffo
2005-03-12 12:01:55 UTC
Hei.

Vet ikke hvor mange av dere som har vært så heldig å fått innføring
i slektsforsking på barne/ungdoms skole nivå?

Jeg har nå påtatt meg noen timer i enkelte skoler (freelancing). Hvor jeg
skal
presentere slektsforsking for elever. Har også sendt tilbud til forskjellige
skoler.

Er litt ute etter å høre fra dere hvordan jeg skal gå frem for
å lage en god læreplan. 1 skoletime blir for lite. Kansje jeg er
optimistisk. Må se alderstrinnene her, men regner med at de fleste forstår
slektgransking via 5-12 timer i klasserommet.
Jeg tenker også å evt la klasseforstander/timelærer forberede ungene ca en
uke før, slik at de får samlet data fra sine nærmeste. Dette via klarlegging
med lærer.
Kan også starte opp med dette for dem som ikke kan noe.

Tar i mot tips, spesielt fra dem som har arbeidet med dette!
Brumle Måseegg
Brumle Måseegg
2005-03-12 12:59:55 UTC
Post by Reffo
[...]
Anbefaler deg å la elevene registrere dette på data.

Foreslår at du tar kontakt med "DIS" (Data i slektsforskning, og får lånt
prøveeksemplar av et par slektforskningsprogrammer.

Det vil neppe være noe problem. Det er enkle greie programmer, anbefaler ut
fra egen erfaring "Brothers keeper" som du også kan laste ned
fra http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkdosold.htm

Har du adgang til scanner så er det også ganske lett å få inn bilder av de
aktuelle.

Legg til slutt elevenes produkt inn på disketter, og anbefal de å ta godt
vare på disse. De kan være god å ty til om de bestemmer seg for å gå inn for
den meget facinerende og spennende hobbyen senere, når familienes eldste for
lengst har gått bort.
Reffo
2005-03-12 16:44:21 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Foreslår at du tar kontakt med "DIS" (Data i slektsforskning, og får lånt
prøveeksemplar av et par slektforskningsprogrammer.
Er slektsforsker selv, og driver et nettsted for slektsforskere som er
uavhengig av DIS. Programvare skaffer jeg enkelt, og det finnes
mange gratis programmer.
Tommy Dale
2005-03-13 10:21:37 UTC
Post by Reffo
Tar i mot tips, spesielt fra dem som har arbeidet med dette!
Jeg er heldig og jobber i en liten kommune, der "alle" er i slekt, for å
sette dett litt på spissen. De har og to gode bygdebøker i kommunen. Det
betyer at svært mange av elevene, med unntak av de som er tilflyttere, eller
som har en mor eller far som er utenbygds fra, vil finne omtrent hele slekta
si i bygdeboka.

Dette gjør det ganske enkelt for elevene å fatte interesse, i og med at de
slipper å lete så fryktelig mye på forskjellige steder. Det er og en
motivason og se om de kan finne felles slektninger, og dermed finne ut om de
er i slekt selv.

Tommy
Reffo
2005-03-20 00:43:26 UTC
Hei.

Takker for mange gode forslag. Mye går på skepsis til slektsforskning og
presentasjon.

Jeg biter merke i at jeg bør forberede dette i større grad med
klasseforstander/timelærer
innenfor dette temaet.

Dersom foreldre evt ikke vil at man skal begynne å rote med "deres slekt",
bør jeg tenke på at ungene får kunnskap i hvordan finne ut av dette, men da
f.eks på kongeslekt som
ofte har "offentliggjort" stamtavle. Hva elevene gjør videre ut av dette
blir opp til
dem og foreldrene.

Virker som om det er mange som er engstelige for hva barna kan finne ut.

Takker foreløpig for all tilbakemelding!

Mvh
Trond.