FRP viser sitt sanne ansikt
HKH
2006-04-06 14:30:23 UTC
Sosialdarvinismen lever i FRP. Og hva ønsker så FRP å gjøre med barn med
lærevansker.

Skyte de?

http://www.bt.no/utdanning/article258247.ece

HKH
Erik Naggum
2006-04-06 16:05:46 UTC
Post by HKH
Sosialdarvinismen lever i FRP. Og hva ønsker så FRP å gjøre med barn
med lærevansker. Skyte de?
Det ville jo ha vært riktig ille dersom denne «reaksjonen» hadde noe med
virkeligheten å gjøre, men det vi finner i det du har «reagert» på, er
at FrP endelig tør ta bladet fra munnen og påpeke at elever med
spesielle behov faktisk ødelegger for elever med normale behov når de
settes i samme klasse. Dette er dessverre et ubestridelig faktum. Å
sette barn med dramatisk ulik intelligens og dramatisk ulike behov i
samme klasse, fører til forverring av lærevilkårene for både normale og
spesielle elever, noe alle parter taper på, inkludert samfunnet. Dette
gjelder også for «innvandrerbarn» som har så store lærevansker at de
utgjør den altoverskyggende andelen av de 38% som er funksjonelle
analfabeter i Oslo-skolen. Det er ikke uten grunn at skoler med høy
innvandrerandel har ekstremt mye større behov enn de med lav andel og
likevel ender opp med veldig mye dårligere resultater. (Nei, det
motbeviser ingenting at det finnes unntak. Det er faktisk ingen som sier
noe som helst om /alle/ slik at enkelttilfeller kan motbevise
påstandene. Det er dessverre nødvendig å påpeke dette her på Usenet
fordi vi har endel mennesker her som viser hvordan det går når
almenutdannelsen er skremmende dårlig.)
Post by HKH
http://www.bt.no/utdanning/article258247.ece
Jeg synes det er direkte fascinerende å se hvordan de som skolen ikke
klarte å oppgradere til anstendige, kompetente borgere, klarer å få noe
så heslig og idiotisk som «sosialdarwinisme» og retoriske poeng om å
/skyte/ barn med lærevansker ut av det de leser i avisen bare fordi FrP
er involvert. Det er helt åpenbart at skolen ikke har klart å
tilrettelige undervisningen slik at sånt som «HKH» kan klare å få noe ut
av den, så en må jo bare anta at dette /er/ så personlig for «HKH» som
det ser ut til å være. Det blir imidlertid ikke gode argumenter av å ta
det andre sier så personlig at det de /faktisk/ sier blir fullstendig
irrelevant for ens forstyrrede overreaksjon på det.

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
ID: 2006-096-57146 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
HKH
2006-04-06 17:59:10 UTC
"HKH" <***@peri.skop> skrev i melding news:443525ef$0$22975$***@nn1-read.tele2.net...

Siden ingen svarer kan jeg like godt legge ved en del linker der en kan
finne noe om inkluderende skole.
Om en sier at en inkluderende skole som med plass til alle der en ser den
enkelte. Dette står slik jeg ser det i motsetning til enhetsskolen, der alle
skal behandles likt. Det er tydeligvis denne skolen FRP ønsker.

HKH

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mars/1046968386.43
http://www.ogden.no/news6.php
http://www.fug.no/cgi-bin/fug/imaker?id=24900
http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=27361&epslanguage=NO
http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=29506&epslanguage=NO
Brumle Måseegg
2006-04-07 08:50:03 UTC
Post by HKH
[...]
Dette med inkluderende skole høres veldig fint ut på papiret. Men er
den overhodet realiserbar i praksis???

Sosialistene snakket så pent om den inkluderende skolen for 35 år
siden. Og jeg husker en mann som Reiulf Steen beskyldte oss for å
ville ha "Apartheid" i skolen når vi mukket. Spesialskolene som ga et
utmerket undervisningstilbud til de aller svakeste ble nedlagt, alt
skulle bli så flott. I stedet skulle barna lære å omgås hverandre,
og også barn med ulike handicap skulle få lov til å leke med normale
barn, det skulle bli så flotte greier av det.

Resultatet ser vi i våre dager. Barn som før kunne gå ut i
arbeidslivet på vernede arbeidsplasser ble i stedet evig
sosialklienter. Men også elever som ikke hadde så alvorlige
problemer, ble lidende.

Fag som var vanskelige ble bortimot kastrerte, matematikkundervisningen
ble en dårlig spøk og naturfagene ble for en stor del droppet på
barnetrinnet. Landet er i dundrende underskudd på ingeniører, og
få vil søke denne utdannelsen. Lærerstudenter har store problemer
med å lære på 4 år det som man tidligere tilegnet seg på 2.
Flinke elever fikk seile sin egen sjø.

Men verst av det hele. Svært mange lærte seg ikke til å arbeide. Og
dette ser vi i dag hvor vi har kommet i den paradoksale situasjon at
personer over 50 lett får jobber men få arbeidsgivere vil satse på
de yngre.

Er det ikke på tide å si "Dette var et velment men mislykket
eksperiment. Men nå må vi tlbake til noe som fungerer igjen."
HKH
2006-04-07 12:48:23 UTC
"Brumle M�seegg" <***@c2i.net> skrev i melding news:***@u72g2000cwu.googlegroups.com...

Hva står partiet ditt Høyre (det som er igjen av det-:)) for?

HKH
Brumle Måseegg
2006-04-07 13:37:07 UTC
Post by HKH
Hva står partiet ditt Høyre (det som er igjen av det-:)) for?
Svært meget - men vi står ikke for på død og liv være uenig med
FrP når de har noe fornuftig å komme med. Men jeg er talsmann for
Brumles og ikke for Høyres meninger. I Høyre er det nemlig slik - i
motsetning til FrP RV SV og AP - at det er tillatt å tenke selv.

I skolens står vi for at skolens viktigste oppgave er å gi elevene
kunnskaer og ferdigheter.

Å kaste bort tiden på elever som hører hjemme på ganske andre
steder er feiulaktig skolepolitikk, men verre, det er regerett tyveri
av kunnskaper fra de elever som ønsker å lære noe.
Lasse G. Dahl
2006-04-07 13:52:29 UTC
http://feitogferdig.blogspot.com/2006/03/tenke-tenke.html
--
Det er valg på nytt AU - stem du også:
http://www.lassedahl.com/b/valg_paa_nytt_au
Thomas Lundquist
2006-04-09 20:49:44 UTC
Post by HKH
Hva står partiet ditt Høyre (det som er igjen av det-:)) for?
jeg liker onelinere men det der var virkelig et ubrukelig svar. hvis
du faktisk har noe å komme med burde du være istand til å svare på det
som ble skrevet.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Brumle Måseegg
2006-04-13 20:45:22 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
[...]
Men HKH ønsker ikke diskutere realiteten, det er hans problem. Kaste
litt ubegrunnet dritt på FrP er en ting. Men å forsvare APs totalt
feilslåtte skolepolitikk er uønsket.

Tanken var velment. Alle elevene sammen og så skulle hver enkelt elev
få oppgaver i samsvar med sine forutsetninger.

I virkelighetens skole går det uforholdsmessig mye tid til elever som
hadde fortjent å bli undervist av lærere med spesialkompetanse.
Dermed får ikke læreren tilstrekkelig tid til å gi de øvrige
elevene det som de har krav på.

Resultatet kan du lett se om du orienterer deg på arbeidsmarkedet.
Mens det før faktisk var mulig å få alle ut i arbeidslivet, så er
det et tragisk faktum at stadig flere unge i 20-årsalderen ikke er
kvalifisert for noen form for arbeide overhodet, og at næringslivet
foretrekker å ansette 60-åringer i stedet.

Dette må snart selv AP innse.
HKH
2006-04-14 16:49:35 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
[...]
Herman Fritz har skrvet her lenge og har alltid hevdet å være høyremann. Om
det han gir uttrykk for skulle være Høyre sitt standpunkt eller om han
kjenner til noe som tyder på at Høyre har inntatt eller er på gli mot å
innta et slikt primitivt standpunkt som dette ville det være høyst
interessant, alngt vekk fra verdikonservative verdigrunnlag.
Derfor spørsmålet. Men han vil selvfølgelig ikke svare på det. Han lurer seg
alltid unna når han blir gått på klingen. Det er bare sånn han er.

HKH
Brumle Måseegg
2006-04-14 18:46:48 UTC
Post by HKH
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
[...]
Høyre står der det alltid har gjort. Og partiet var meget skeptisk
til mye av det som skjedde i skolen. Standpunkter du kaller for
primitive, hvilket er blank løgn. Jeg vet ikke om hva FrP akter å
gjøre med de som kommer til kort i skolen, men jeg vet at Høyre
alltid har gått inn for at de skulle få all mulig kvalifisert hjelp,
under en utrykkelig forutsetning. At denne hjelpen ikke gikk ut over de
øvrige elever.

Hva APs skole har gjort med disse elevene er velkjent. De er blitt til
sosialklienter på livstid. De fleste elever som kom ut fra
spesialskolene var i stand til å klare seg i samfunnet på egen
hånd. I dag er det ikke bare disse elevene, men også de "nest
svakeste" som har store lese- og skrivevansker. Og ikke særlig gode
muligheter i arbeidslivet.
Post by HKH
Derfor spørsmålet. Men han vil selvfølgelig ikke svare på det. Han lurer seg
alltid unna når han blir gått på klingen. Det er bare sånn han er.
Dette til tross for at jeg har kommet med et par klare svar tidligere,
og gjerne gjør det nå.

Normalskolen er først og fremst for de som passer inn i denne skolen.
Andre elever må få kvalifisert hjelp.
HKH
2006-04-14 20:33:31 UTC
[...]
Men kjære Herrr Fritz: -Dette dreier seg om å ta ut elever med for eksempel
dysleksi eller adhd ut i egne skoler. Søppelstandspunkt av vesrte slag.
Støtter Høyre dette da.

HKH

Men
Brumle Måseegg
2006-04-15 00:30:17 UTC
Post by HKH
[...]
Men kjære Herrr Fritz: -
Jeg ser at du mangler respekt for den anonymitet jeg valgte å ikle meg
den tid jeg var såvel aktiv i undervisningsstilling, som i mitt parti,
og foretrakk å skrive under mitt navn "Brumle" for ikke å få
problemer med fagforening, parti eller arbeidsgiver. Deg om det, det
er ingen katastrofe ettersom jeg for lengst har pensjonert meg.
Post by HKH
Dette dreier seg om å ta ut elever med for eksempel
dysleksi eller adhd ut i egne skoler.
Et godt råd. Selv om denne løgntaktikken var effektiv mot Høyre på
40 og 50-tallet, da det ble påstått at vi ville henvise
sosialklienter til å plukke ville bær i skogen, så er jeg redd den
vil gjøre bare vondt verre om man bruker den på dagens FrP.

Det er overhodet ikke snakk om å ta dyslektikere ut av skolen. Dette
er blank løgn. De får PC hjemme og på skolen på trygdekassas
regning, og dette hjelper de aller fleste slik at de overhodet ikke kan
sies å være noe problem.

ADHD - er en samlebetegnelse på et temmelig bredt spektrum av elever.
Noen påstås det kan hjelpes av medisiner. En liten del av disse er
veldig utagerende, og medfører betydelige problemer, og disse hører
ikke hjemme i en normal skole.

Dette har også mange kommuner innsett og i dag får svært mange av
disse elevene tilbud om plassering på "prosjekt", noe som i mange
tilfeller er til forveksling lik det som tidligere kaltes
spesialskoler. Dette bør bli obligatorisk for alle disse elevene, og
det er noe som ikke bare FrP går inn for.
Post by HKH
Søppelstandspunkt av vesrte slag.
Det du driver er søppelargumentasjon av verste slag.
Post by HKH
Støtter Høyre dette da.
Høyre vil forsøke bekjempe FrP med hederlige våpen, på grunn av
partiets standpunkter, ikke på grunn av løgn og dikt.
HKH
2006-04-15 09:33:44 UTC
Det er overhodet ikke snakk om å ta dyslektikere ut av >skolen.
Det er jo nettopp det det er. Om du finner diverse artiukeler om dette
framgår det klart at det er det som er forslaget.
Dette
er blank løgn. De får PC hjemme og på skolen på >trygdekassas
regning, og dette hjelper de aller fleste slik at de >overhodet ikke kan
sies å være noe problem.
Ikke overraskende avslører du total mangel på innsikt på spesialpedagogiske
feltet. Dette er nonsens, og siden det ikke er dysleksi denne tråden dreier
seg om gidder jeg ikke å forklare deg hva som der skrives og sies om
dysleksi. Det får bli en annen gang; kanskje.
ADHD - er en samlebetegnelse på et temmelig bredt >spektrum av elever.
Noen påstås det kan hjelpes av medisiner.
ADHD er ingen samlebetegnelse. Det beskrives som et syndrom (samling av
symptomer), der manglende impulskontroll og konsentrasjonsvansker inngår.
De fleste vil lykkes i klasserommet med tilrettelegging, hele eller store
deler av tiden.
Hva mental kapasitet angårer den på gjennomsnittet.
En liten del av disse er
veldig utagerende, og medfører betydelige problemer, >og disse hører
ikke hjemme i en normal skole.
Ca. en til to prosent av elevene har alvorlige atfersvansker. Disse må ha
veldig god tilrettelegging, og det må jobbes mye med de før de kan være i
klasserommet. Noen av de vil aldri kunne være mye i klasserommet men må
undervises i små grupper eller alene. De vil uansett profitere på å ha
tilhørighet til en klasse.
[...]
Av mangel på adekvate tiltak og god tilrettelegging, og fordi lærerne ikke
besitter spesialpedagogisk innsikt (noe du er et levende eksempel på) blir
problemene etter hvert så store at det er en dyd av nødvendighet å opprette
slike tiltak. (Mange lærere besitter i liten grad pedagogisk innsikt
overhodet. Spesielt gjelder dette de med gamle pedsem (halvårig pedagogisk
utdanning).
Dette bør bli obligatorisk for alle disse elevene, og
det er noe som ikke bare FrP går inn for.
Du og FRP? Hva med partiet Høyre? Hva sier de? Det vil du ikke svare på.
Hvorfor? Vet du det ikke?
Høyre vil forsøke bekjempe FrP med hederlige våpen, >på grunn av
partiets standpunkter, ikke på grunn av løgn og dikt.
Du eller Høyre? I Høyre sitt partiprogam framgår ikke at de støtter FRP?
Men det er vel kanskje problemet til Høyre. De forholder seg kun til
nasjonale prøver. Om resultatene her blir bedre gejnnomsnittlig er det vel
totalt uten interesse hva slags skole vi har. Til det går det kun en vei
for Høyre. Pugge. Pugge. Pugge.
Omtrent saå avanserte ser det ut til at de er?

HKH
Brumle Måseegg
2006-04-15 13:16:14 UTC
Post by HKH
Det er overhodet ikke snakk om å ta dyslektikere ut av >skolen.
Det er jo nettopp det det er. Om du finner diverse artiukeler om dette
framgår det klart at det er det som er forslaget.
I så fall så vil jeg være meget takknemmelig ok du kunne skaffe meg
dokumentasjion på disse artiklene. Da vil jeg med største
henrykkelse angripe FrP for dette. Men - jeg beklager, jeg ser ingen
grunn til å stole på ditt ord her.
Post by HKH
[...]
SÅRRY. Akkurat dysleksi og data har jeg faktisk vært bort. Som en av
de første her i landet til og med. Jeg var dataansvarlig, og fikk
tildelt en ukentlig støttetime med en dyslektiker, som skulle få lov
til å bruke maskin til eksamen, og jeg skulle da lære ham å bruke
tekstbehandler med retteprogram og touch-systemet.

Skolens ledelse fikk hakaslepp da gutten fikk Særdeles til eksamen.
(og jeg fikk penger til 10 nye maskiner kommende "novemberpanikk")

Siden har jeg en periode hatt tilsyn med hjemmemaskinene, helt til
fagforeningen fikk greie på at dermed fikk de forferdelige IT-nerdene
tjene noen ekstrakroner og dermed nektet oss å ha mere med
hjemmemaskiner å gjøre. Diagnose dysleksi medførte omtrent
automatisk tildeling av maskiner.
Post by HKH
[...]
Her er det mye forvirring ute og går. Viser til trådene om dette
temaet.
Post by HKH
De fleste vil lykkes i klasserommet med tilrettelegging, hele eller store
deler av tiden.
Forutsett at det er mulig å skaffe kvalifisert hjelp til disse. Jeg er
ikke imponert over hva jeg har sett av spesialpedagogers virksomhet
frem til jeg gikk av med pensjon for 4 år siden.
Post by HKH
Ca. en til to prosent av elevene har alvorlige atfersvansker. Disse må ha
veldig god tilrettelegging, og det må jobbes mye med de før de kan være i
klasserommet.
Men dagens virkelighet er at de sendes direkte til klasserommet. Det
tar et par måneder før skolens administrasjon tar problemet på
alvor, og eleven blir satt opp i køen til PP-tjenesten. Så kommer en
lang utrednings og observasjonsperiode, og så kan det bli snakk om å
"tilretttelegge"
Post by HKH
Noen av de vil aldri kunne være mye i klasserommet men må
undervises i små grupper eller alene. De vil uansett profitere på å ha
tilhørighet til en klasse.
Profitere på å være outsidere i et ellers godt sammensveiset miljø.
Illusjon.
Post by HKH
[...]
Du sier selv at det er 2% av elevene som har alvorlige problemer. Vi
av den gamle garde med solid faglig bakgrunn er kvalifisert til å ta
resten. Hvorfor skal da de 98% nektes opplæring på et skikkelig
faglig nivå på grunn av de resterende 2%?
Post by HKH
Dette bør bli obligatorisk for alle disse elevene, og
det er noe som ikke bare FrP går inn for.
Du og FRP? Hva med partiet Høyre? Hva sier de? Det vil du ikke svare på.
Hvorfor? Vet du det ikke?
Nei, jeg sitter ikke i noen av de utvalg som eventuelt arbeider med
dette spørsmålet.
Post by HKH
Høyre vil forsøke bekjempe FrP med hederlige våpen, >på grunn av
partiets standpunkter, ikke på grunn av løgn og dikt.
Du eller Høyre? I Høyre sitt partiprogam framgår ikke at de støtter FRP?
Selvsagt ikke. Men som jeg har sagt før, Høyre vil ikke finne på å
anklage FrP for noe de ikke står for. Heller ikke jeg. Skaff
dokumentasjon som sier noe mer enn den artikkelen du referte i
innledningen (Og de "draumkvedene" du henviste til i det innlegget du
presterte da det tok et par timer før du fikk svar)
Post by HKH
[...]
Noe mer enn bare pugg vil jeg si. Men det er i høyeste grad behov for
at dagens unge lærer seg skikkelige arbeidsvaner. Norge har ikke
lengre råd til å dille med APs daffeskole.
HKH
2006-04-15 19:37:02 UTC
Skolens ledelse fikk hakaslepp da gutten fikk Særdeles >til eksamen.
(og jeg fikk penger til 10 nye maskiner kommende >"novemberpanikk")
Så du mener altså ikke som FRP at disse skal ut av klasserommet (les
partiprogram), i egne skoler. Det er bra.
I mange tilfeller vil det ikke være nok med tekstbehandlingsprogram. Det må
mye tettere oppfølging til enn som så. Mange dyslektikere har også
matematikkproblemer. Andre har ADHD eller en subtilstand av ADHD.
[...]
Det er i grunnen ikke så mye forvirring ute å går. Lavt dopaminnivå fører
til laber aktivitet i frontallappene. Det finnes muligheter til å scanne
hjernen, og dette vil avsløre lavere aktivitet i \framre del av hjernen. Med
behandling og oppfølging vil de langt fleste kunne fungere rimelig bra.
Forutsett at det er mulig å skaffe kvalifisert hjelp til >disse. Jeg er
ikke imponert over hva jeg har sett av >spesialpedagogers virksomhet
Kunnskapsløftet til Høyre medførte ikke økt spesialpedagogisk kompetanse. De
var kun opptatt av å oppfylle statistikk. Noern skolepolitikk hadde de ikke.
Først AP, så Høyre bygde ned den spesialpedagogiske kompetansen på skolene.
[...]
Så fordi tiltak ikke settes inn skal dyslektikere og ADFHD-ere sendes på
spesialskole. FRP befinner seg på 1950-60- tallsnivå hva skolepolitikk
angår. Ser at du modererer deg når du får litt tid på deg. Kan det ha med å
gjøre at du reagerte ut fra dine dypeste følelser, og ikke ut fra det du i
ettertankens lys finner smart å gjøre.
Profitere på å være outsidere i et ellers godt >sammensveiset miljø.
Illusjon.
Her er du inne på Høyres virkelige dilemma. Staten tvinge ungene inn i en
skole der alle skal lære det samme samtidig uavhengig av modenhet osv. For
meg er dette Stalinisme av verste skuff.
Det finnes andre og for samfunnet mye mer lønnsomme måter å løyse
kvalifiseringen på enn å outside store elevgrupper. Høyres måte å løyse
dette på er ikke rasjonell og det virker ikke til å skape mangfold.
Det er en grunnleggende læresetning alle bør ha fått med seg (selv de med
halvåring pedsem) som er omtrent slik innholdsmessig. -Den mest effektive
læringen skjer i "rommet mellom" det eleven er moden til (klar for) og
oppnåelige. Å lykkes er i seg selv ei oppfordring til å lære nye ting. Høyre
vil at elever skal terpe på ting de ikke er modne for å lære. FRP vil det
samme, med unntak av at de ønsker å skvise ut de elevene som får problemer.
Det er grader i helvete også, som mannen sa.

HKH
Brumle Måseegg
2006-04-15 21:39:30 UTC
Post by HKH
[...]
Det jeg mener og står fast ved er at jeg ikke tror at FrP vil ha disse
ut av klasserommet. Jeg anser dette for å være jug og jeg har enda
tross oppfordringer ikke fått noen som helst dokumentasjon om at dette
er tilfellet.
Post by HKH
I mange tilfeller vil det ikke være nok med tekstbehandlingsprogram. Det må
mye tettere oppfølging til enn som så. Mange dyslektikere har også
matematikkproblemer. Andre har ADHD eller en subtilstand av ADHD.
Helt riktig. Og om du aner hvor mange spesiallærere jeg har oppfordret
til å se på problemstillingen - hvilke dataprogrammer som egner seg
for de ulike typer - etter min mening burde det faktisk kunne ligge en
doktorgrad i en systematisk samling av observasjoner - men ingen har
vært interessert i dennne utfordringen.

Så sent som i 1998 brakte "Skolefokus" spydige artikler om disse
datanerdene, som de var redd skulle true stillingene til
spesiallærerne.

Selv måtte jeg si nei takk til mere arbeide med spesialundervisning,
da driftena v skolens maskiner slukte all min tid. Og dessuten greide
da etterhvert også andre lærere å kunne bruke utstyret.
Post by HKH
[...]
ADHD var vel ikke så veldig i skuddet i forrige årtusen. Derfor er
jeg litt utenfor der. Men jeg vet nok til å si at disse ikke blir
utredet ensi diagnostisert i tide.
Post by HKH
[...]
Ja, dessverre. Skolenes situasjon i dag er slik at å tenke på
spesialpedagogikk er like absurd som å tenke på nyretransplantasjoner
mens sykehuset er i katastrofealarm. Såvel naturfag som matematikk er
så neglisjerte fag at vi i dag mangler tusenvis av ingeniører, og det
samme gjelder brukbare lærere osv osv
Post by HKH
[...]
La meg presisere. Jeg har ikke moderert meg. Jeg nekter å tro at FrP
er så stupide som du vil ha det til. Og du har ikke greid å
dokumentere det heller. Derfor anser jeg dette for å være en typisk
AP-skrøne, og jeg nekter å kolportere denne videre
Post by HKH
[...]
Dæven døyte meg. Den er for tjukk. Høyre og undertegnede ble hånet
som bare det på slutten av 60-tallett fordi vi gikk inn for at noen
elever fotsatt kunne ta yrkesskole mens andre tok realskole.
"Apartheid" brølte Reiulf Steen til meg en gang i Aulakjelleren.
HKH

Aulakjelleren.
Brumle Måseegg
2006-04-16 12:41:14 UTC
Dust!
Sakligheten lenge leve.
Thomas Lundquist
2006-04-16 21:50:07 UTC
Post by HKH
Staten tvinge ungene inn i en
skole der alle skal lære det samme samtidig uavhengig av modenhet
osv.
Gerhardsenskolen?

ez

HKH
2006-04-17 00:06:53 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
Staten tvinge ungene inn i en
skole der alle skal lære det samme samtidig uavhengig av modenhet
osv.
Gerhardsenskolen?
Ja. Og Høyre har desverre fulgt det opp med sine standarder. . Man
forestsiller seg at enhetsskole (skole for alle) er når alle lærer det samme
samtidig (hørt sånt sludder).
!974 (eller var det 72) Mønsterplanen ( Eva Nordahl) prøvde å bryte (brøyt)
med dette, men gjennom 1987- og 1997 reformen med Hernes +(Tellaug (grå
eminenens)) ble skolen svitsja tilbake. Høyre fulgte opp etter beste evne.

Pussig at venstresida har vært så taus? Eller kanskje ikke-:)

HKH
Brumle Måseegg
2006-04-17 04:28:30 UTC
Post by HKH
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
[...]
Om du regner dette som sludder da vil jeg bare påpeke at dette med
minstekrav har vært en tradisjon innen norsk skole omtrent siden
omgangsskolens dager. Og vel finnes på de fleste andre skoler på
planeten.
Post by HKH
!974 (eller var det 72) Mønsterplanen ( Eva Nordahl) prøvde å bryte (brøyt)
med dette,
Disse planer var det som førte til den nasjonale katastrofen, som det
vil ta mange tiår å få rettet opp. Det skulle ikke lengre være en
minsteplan men en maksimumsplan. Mer enn dette skulle man ikke lære
elevene. Kfr tråden om fysikkundervisningen.
Post by HKH
men gjennom 1987- og 1997 reformen med Hernes +(Tellaug (grå
eminenens)) ble skolen svitsja tilbake.
Ikke før 1997. Hernes ville ha tilbake kunnskapene i skolen.
Imidlertid støter dette på et voldsomt problem, det er en enorm
mangle på lærere som har tilstrekkelige kunnskaper, sælig innen
realfagene.

Hernes innførte også prosjektene, men det var ingen som gadd ortelle
lærerne hva prosjekt var for noe. Tanken om tverrfaglighet forsvant
raskt ettersom det var de enkelte fag som avga tid til prosjekter, og
dermed tviholdt mange av ungdomsskolens lærere på sine dyrebare
timer. Selv fikk jeg skarp påtale da jeg tillot meg å ha en 10
minutters samtale med et par av elevene om et datatekniske problem i
forbndelse med fremleggelsen.

Svært mange prosjekter ble utført ved at en gruppe av elevene gikk
hjem til en av de, det ble søkt på nettet noen minutter, et passende
epistel ble funnet, skrevet ut og levert, "ulest av menneskeøyne" ,
og resten av dagen ble da fritid.
Post by HKH
Høyre fulgte opp etter beste evne.
Clemets problem var at finansministeren fikk tak i en oversikt over
sammenheng mellom pengeforbruk og skoleresultater fra en del land. Der
lå Norge på bånn kunnskapsmessig, topp pengeforbruksmessig......
Post by HKH
Pussig at venstresida har vært så taus? Eller kanskje ikke-:)
Nei, heldigvis er det en god del lærere innen SV som etterhvert innså
det vanvittige i APs skole, men de lider fortsatt under den overtro at
penger løser alle problemer.

Thomas Lundquist
2006-04-16 09:32:20 UTC
Post by HKH
[...]
men fremdeles ikke et svar på innholdet i innlegget.

ez

Brumle Måseegg
2006-04-16 10:42:40 UTC
Post by Thomas Lundquist
Post by HKH
[...]
Selvsagt ikke. Dette er et skoleeksempel på Arbeiderpartiets takktikk
i en årrekke. Han setter ut de mest vanvittige løgvnaktige påstander
om FrPs skolepolitkk. Når jeg arresterer ham for det begynner han å
late som om jeg støtter denne sinnsvake politkken. Og spør om Høyre
støtter denne.

Jeg har gang på gang sagt at det jeg går inn for er hederlighet i
politikken, men dette skjer for døve ører. Han fortsetter sine
blanke løgner.

APs tragedie når det gjelder FrP ligger i at de har sett seg blind på
statistikker som forteller at Fremskrittpartiets velgere for en sto del
består av eldre og med liten formell utdannelse.

Og dermed så kommer da denne undervurderingen av disse personenes
tenkeevne, og så håper de å få disse tilbake til hjorden. Jeg
frykter at denne taktiske brøleren fører til at FrP kan komme i
posisjon.

Saken er tvert i mot den at den gamle garde med 7-årig folkeskole,
samt de heldige fra ungdomsskolens første år har lært å bruke
innsiden av hodet. Og de har lært en del fakta. De som kommer ut i
dag har ikke en gang lært tilstrekklig med fysikk til at de er i stand
til å bruke et spett..... Og ellers er de blanke på alle mulige
områder fordi det er så forferdelig å pugge.

Og om du stiller med noen års opphold på SV-fakultetet har du nok
lært deg en del moteriktige fremmedord og forkortelser, men er
overbevist om at de kan og vet alt, og at det de har lest i bøker er
riktigere ennn det de erfarer. Og de har blitt hjernevasket til å
unngå å bruke eget hode. Det er fali det.

Han - den store pedagogiske eksperten var sogar uforskammet nok til å
trekke min pedagogisk/psykologiske innsikt i tvil. Som om man ikke
lærer litt av hvert i løpet av et menneskeliv i kontakt med
ungdommer. Og som neppe står i de teorispekkede
spesialpedagogikkekspertenes lærebøker. Som for eksempel at de unge
liker at det settes grenser slik at de vet hva de skal forholde seg
til. Da føler de seg tryggere.

For ikke å snakke om et ord som antagelig er forbudt.
Konsekvenspedagogikk.

Men han kommer vel snart med et nytt svar. Om at jeg går inn for å
stenge ute alle som ikke er fysisk og psykisk i toppform fra skolen.

Mot løgnhalser har man lite å stille opp.-