Uføretrygd og skole
n***@lycos.com
2005-05-03 10:32:58 UTC
Er det mulig/lov å ta studier ved siden av å være uføretrygdet?

Jeg mener på eget initiativ, uten noen ekstra stønad osv.
Kan jeg f.eks. ta noen fag ved universitet/høgskole for kanskje sakte
og sikkert å bli motivert til å komme tilbake til arbeidslivet, eller
vil trygdekontoret stikke kjepper i hjulet for dette?
HKH
B.G.
2005-05-03 15:18:44 UTC
Post by n***@lycos.com
[...]
Så du mangler _motivasjon_ for å jobbe?
Klart du må få uføretrygd mens du utdanner deg da. Kan vel ikke belemre
deg med studielån da, når du allerede er lat.
EIN
2005-05-03 15:37:30 UTC
Post by n***@lycos.com
[...]
Jeg tror du må søke om yrkesrettet attføring for å få til dette uten å miste
retten til uføretrygd.

Det er en spesialordning for de som har vært uføretrygdet mer enn 1 år slik
at de kan ta utdanning eller prøve seg i jobb i intill 3 år uten å miste
retten til uføretrygd. Mern en kan ikke samtidig ha uføretrygd og studere
ved siden av. En må inn på ordningen yrkesrettet attføring og få stønad fra
aetat.

EIN
Anne Lise Hovdal
2005-05-03 19:24:00 UTC
Post by EIN
[...]
Jeg kunne bare få 1/2 års studier i historie som gikk over ett
skoleår som fjernundervisning, men dermed var det stopp på
grunn av at jeg hadde for mye utdannelse fra før av til å kunne
få mer(lærerutdannet + ett år samfunnsfag på universistet). Jeg
brukte sparepenger til å ta 1/2-årsenhet i verdenshistorie, men
på det brukte jeg et helt skoleår og tok det som fjernundervisning.
Det var ingen som sa noe om det, og de arbeidskontoret visste
om det. Nå ble jo ikke sykdommen min noe bedre, og jeg har
ikke fått bruk for den utdannelsen som jeg tok i 1997-98 og 1998-
1999. Jeg ble uføretrygdet høsten 1997.

Anne Lise Hovdal
Sturle Fladmark
2005-05-04 20:36:53 UTC
Post by EIN
Mern en kan ikke samtidig ha uføretrygd og studere
ved siden av.
Kan du gi rettsgrunnlaget for din merkelige påstand?
--
Sturle Fladmark