Treningsteorier
Bjarte Runderheim
2005-05-09 07:27:42 UTC
Hva kommer det av, at når en elev er dårlig til å lese høyt, så gir skolen
fritak fra høytlesing?
Når en elev er dårlig til å regne, så får han mindre lekser i regning?
Når en elev ikke klarer å sitte stille på pulten så får han ansatt en
assistent til å passe på seg?

Jeg forsøker å se for meg idrettens framtid med slike metoder.
Næringslivet trenger kanskje å lære litt av skoleverket her?

Bjarte
Jon Haugsand
2005-05-09 07:46:42 UTC
* Bjarte Runderheim
Post by Bjarte Runderheim
Hva kommer det av, at når en elev er dårlig til å lese høyt, så gir skolen
fritak fra høytlesing?
For å ikke plage andre. /Ingen/ skal måtte sitte å høre på at andre
leser høyt som en ren trening. Derimot burde /alle/ lese høyt ofte.
Med idrettsmetaforen: Hva er vitsen med at 20 stykker sitter og ser på
at en mann løper 5000-meteren? Deretter starter nummer to helt til
alle har løpt. En diktafon pluss et headset til et par hundrelapper
gjør at alle faktisk kan sitte å prate i munnen på hverandre under en
høytlesningsøvelse. Læreren kan gå rundt å evaluere hver enkelt elev.

Med en ytterligere mikroskopisk økning i utgiftene kan læreren sitte
på pulten og koble seg på hver enkelt elevs lesning, enten i realtid
eller etterpå og deretter gi individuell tilbakemelding. Disse
metodene har vært brukt i lang tid under profesjonell språkopplæring.
Post by Bjarte Runderheim
Når en elev er dårlig til å regne, så får han mindre lekser i regning?
Skjer dette? Eller er du ironisk her? Om en lærer gir mindre lekser
til en elev med vansker til å lære matematikk, bør læreren sparkes.
Post by Bjarte Runderheim
Når en elev ikke klarer å sitte stille på pulten så får han ansatt en
assistent til å passe på seg?
Det er selvsagt /også/ helt bortinatta. Eleven skal enten slippe å
sitte stille, men få lov til å røre på seg. ("To ganger rundt
flaggstanga") På denne måten plager han ikke andre og han får uroen
ut av kroppen. Eller han skal behandles for ADHD - en veldig
underdiagnostisert lidelse.
Post by Bjarte Runderheim
Jeg forsøker å se for meg idrettens framtid med slike metoder.
Næringslivet trenger kanskje å lære litt av skoleverket her?
Idretten baserer seg på elitedyrkning, det gjør ikke skolen. Din
sammenligning er død i utgangspunktet.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Tommy Dale
2005-05-10 17:36:38 UTC
Post by Jon Haugsand
Skjer dette? Eller er du ironisk her? Om en lærer gir mindre lekser
til en elev med vansker til å lære matematikk, bør læreren sparkes.
Mener du det? Eleven, som sliter, skal altså sitte ekstra lenge med noe han
har svært vanskelig for å forstå? Man bør heller se nøye på hva man kan
gjøre for at eleven skal forstå matematikk bedre, og det gjøres ikke alltid
med mer lekser.

Tommy
Jon Haugsand
2005-05-10 18:42:48 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
Skjer dette? Eller er du ironisk her? Om en lærer gir mindre lekser
til en elev med vansker til å lære matematikk, bør læreren sparkes.
Mener du det?
Ja i grunn, men ikke i praksis fordi man sparker ikke ansatte som gjør
feil.
Post by Tommy Dale
[...]
Det gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Tom Ivar Helbekkmo
2005-05-11 11:26:04 UTC
Post by Jon Haugsand
Man bør heller se nøye på hva man kan gjøre for at eleven skal
forstå matematikk bedre, og det gjøres ikke alltid med mer lekser.
Det gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Men kanskje med /andre/ lekser?

-tih
Don't ascribe to stupidity what can be adequately explained by ignorance.
Fredrik E. Nilsen
2005-05-11 14:12:32 UTC
Post by Jon Haugsand
Det gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Avdelingen for håpløse generaliseringer er dessverre stengt. Prøv
igjen i morgen.
Fredrik E. Nilsen
Jon Haugsand
2005-05-11 14:31:25 UTC
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
Avdelingen for håpløse generaliseringer er dessverre stengt. Prøv
igjen i morgen.
Ingen generalisering er gjort, men det ligger kanskje litt vanskelig
Post by Fredrik E. Nilsen
Når en elev er dårlig til å regne, så får han mindre lekser i regning?
[Hjelpe vanskeligstilte elever] gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Identifiser gjerne de elementene som det generaliseres over.
Fredrik E. Nilsen
2005-05-11 14:41:55 UTC
Post by Jon Haugsand
[Hjelpe vanskeligstilte elever] gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Identifiser gjerne de elementene som det generaliseres over.
Å hevde vanskeligstilte elever ikke under noen omstendigheter kan ha
godt av mindre lekser er en håpløs generalisering. Å uttale seg om noe
sånt uten å kjenne eleven, å kjenne fagområdet som er problematisk, å
kjenne til vedkommendes faglige og sosiale situasjon i
opplæringssammenhengen og forøvrig er ren gjetning og har ingenting
med god opplæring å gjøre. Det /kan/ godt hende at det hjelper med mer
lekser, men det er vel så stor mulighet for at /mindre/ lekser
og/eller evt. andre tiltak har en effekt. Det kan man ikke vite uten å
kjenne eleven. Å tvinge noen til å sitte timevis med arbeid en ikke er
motivert for og som en ikke mestrer er å be om læringsvegring.
Fredrik E. Nilsen
Jon Haugsand
2005-05-11 14:56:00 UTC
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
[...]
Her tillegger du meg en mengde synspunkter jeg ikke har. Ingen grunn
til å fortsette en diskusjon på dette grunnlaget.
Fredrik E. Nilsen
2005-05-11 15:37:55 UTC
[Hjelpe vanskeligstilte elever] gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Og hvordan forklarer du da ovennevnte?
Fredrik E. Nilsen
Jon Haugsand
2005-05-11 15:51:08 UTC
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
[Hjelpe vanskeligstilte elever] gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Og hvordan forklarer du da ovennevnte?
(Har det noen hensikt?) Dersom en elev sliter i et fag, vil han gjøre
det bedre i dette faget om han får anledning til å kutte endel av
leksene? Du er i såfall den første jeg har truffet som mener dette.
Altså, man hjelper ingen ved å gi dem mindre lekser.

Skal de ha /mer/ lekser? For mange vil dette være det beste, men
kanskje man heller skulle gi dem /andre/ lekser, f.eks. /enklere/
lekser, og ikke minst bør man sørge for at eleven ikke går videre på
neste tema før han behersker det foregående. Dette er i særdeleshet
viktig i matematikk.

(Forøvrig mener jeg lekser er det mest tåpelige med hele skolen og
hovedgrunnen til at man blir skolelei. Alle "lekser" skal avsluttes
før man går hjem.)
Brumle Måseegg
2005-05-11 17:29:17 UTC
Post by Jon Haugsand
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
[...]
Om eleven sliter for meget med leksene vil faget etterhvert bli mer og mer
ulystbetont. Dette går i høyeste grad ut over læringen.
Post by Jon Haugsand
[...]
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Man kan selvsagt ikke komme langt i
renteregning om man har store problemer med prosenter, men bør ikke nektes
gå løs på geometri om man surrer aldri så meget når man multipliserer
fleresifrede tall.
Tommy Dale
2005-05-13 15:43:44 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Mindre lekser kan bety at eleven får mindre arbeidspress, og kan, dersom han
får hjelp til leksene, roe ned, konsentrere seg om å forstå, i stedet for å
haste gjennom en haug av oppgaver han ikke forstår, kun for å rekke å gjøre
alt.
Post by Jon Haugsand
og ikke minst bør man sørge for at eleven ikke går videre på
neste tema før han behersker det foregående.
Og det gjøres best ved å gi mer lekser?
Post by Jon Haugsand
(Forøvrig mener jeg lekser er det mest tåpelige med hele skolen og
hovedgrunnen til at man blir skolelei. Alle "lekser" skal avsluttes
før man går hjem.)
Det kan jeg være enig i, men da ville nødvendigvis skoledagen bli noe lenger
enn i dag, og da vil jo total tid brukt på skolearbeid bli omtrent den
samme. Men det er kanskje ikke tidsbruken du er i mot?

Tommy
Jon Haugsand
2005-05-13 16:09:47 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
[...]
Lekser medfører:

(1) Barna lærer seg dårlige vaner om å ikke la arbeid være arbeid, og
fritid være fritid.

(2) Barna får ikke anledning til å slappe av når de skal.

(3) Barna får en iboende evigvarende dårlig samvittighet om at det er
noe de ikke har gjort ennå.

(4) Barna lærer seg ikke å disponere tiden sin til arbeidet de har.
Dvs vurdere hvor lang tid det tar og sette innsatsen inn der den
er viktigst.

(5) Barna lærer seg at arbeid er det viktigste i livet.
Bjarte Runderheim
2005-05-13 16:22:36 UTC
Post by Jon Haugsand
(1) Barna lærer seg dårlige vaner om å ikke la arbeid være arbeid, og
fritid være fritid.
Alt.1: Barna lærer seg gode vaner om å gjøre ferdig arbeidet før
de går løs på fornøyelser, og lærer å skille mellom arbeid og fritid.
Post by Jon Haugsand
(2) Barna får ikke anledning til å slappe av når de skal.
Alt. 2: Barna lærer å slappe av med andre ting når rutinearbeidet
er gjort, og lærer å sette pris på variasjon.
Post by Jon Haugsand
(3) Barna får en iboende evigvarende dårlig samvittighet om at det er
noe de ikke har gjort ennå.
Alt. 3:Barna lærer at det følger med en god følelse når en vet at pliktene
er utført, og at en er helt fri til å følge sitt eget hode.
Post by Jon Haugsand
(4) Barna lærer seg ikke å disponere tiden sin til arbeidet de har.
Dvs vurdere hvor lang tid det tar og sette innsatsen inn der den
er viktigst.
Alt. 4: Barna lærer seg å disponere tiden de har til rådighet mellom
arbeid og fritid, en viktig lærdom for den som ikke har planer om
en karrière i staten.
Post by Jon Haugsand
(5) Barna lærer seg at arbeid er det viktigste i livet.
Alt. 5: Barna lærer seg at arbeid er det viktigste i livet.

Bjarte
Fredrik E. Nilsen
2005-05-13 17:26:38 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Og allikevel vil det ikke hjelpe å gi de barna som sliter mest mindre
lekser....?

Fredrik E. Nilsen
Jon Haugsand
Tommy Dale
2005-05-14 07:39:58 UTC
Post by Jon Haugsand
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
Og allikevel vil det ikke hjelpe å gi de barna som sliter mest mindre
lekser....?
Jaaa...?
Det er litt vanskelig å forstå hva du mener. Du vil altså ikke gi mindre
lekser til de som sliter i et fag, men du vil samtidig avskaffe lekser?

Tommy
Jon Haugsand
2005-05-14 12:43:06 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
* Fredrik E. Nilsen
Post by Fredrik E. Nilsen
[...]
Jeg vil ikke avskaffe egentrening og selvstendig arbeide. Jeg vil
avskaffe leksen som man tar med seg hjem.
Tommy Dale
2005-05-14 14:46:36 UTC
Post by Jon Haugsand
Jeg vil ikke avskaffe egentrening og selvstendig arbeide. Jeg vil
avskaffe leksen som man tar med seg hjem.
Ok. Elevene skal altså bli værende på skolen etter endt undervisning, og
gjøre det som de i dag gjør hjemme?

Tommy
Jon Haugsand
2005-05-14 14:53:39 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
Jeg vil ikke avskaffe egentrening og selvstendig arbeide. Jeg vil
avskaffe leksen som man tar med seg hjem.
Ok. Elevene skal altså bli værende på skolen etter endt undervisning, og
gjøre det som de i dag gjør hjemme?
* Sukk *

Elevene skal ha en arbeidsdag på skolen -- akkurat som oss andre -- og
gjøre seg ferdig med dagens dont som ellers går under navnet
"skolearbeide". Hvorvidt de skal sitte alene på et rom å gjøre lekser
istedenfor å gjøre dette hjemme, eller om skoledagen skal legges opp
til å inkludere undervisning, selvstendig arbeide, veiledning og en
viss mengde fysisk avkobling blir en oppgave for de avanserte.

Et tips er å søke etter "heldagsskolen" på dertil egnede fora.
Tommy Dale
2005-05-14 16:31:18 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Jeg bare spør, fordi jeg lurer på hvor lenge du mener elevene skal være på
skolen. Skal alt foregå innenfor 8-15, eller vil det være nødvendig med
lengre dag tror du?

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-05-14 19:25:13 UTC
Post by Jon Haugsand
Elevene skal ha en arbeidsdag på skolen -- akkurat som oss andre
Jeg håper dette er et kongelig "oss"? For selv har jeg som regel
arbeid å gjøre hjemme, og det har ofte min kone, også. Å gjøre seg
ferdig med dagens dont mens jeg er på arbeidsstedet tror jeg ikke
at jeg har gjort siden jeg var servitør på åttitallet.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Signér gjerne «oppropet» for news.online.no her:
http://www.lassedahl.com/b/la_news_online_no_leve
Jon Haugsand
2005-05-15 15:01:28 UTC
* Lasse G. Dahl
Post by Lasse G. Dahl
Post by Jon Haugsand
[...]
Jeg mener dette er iboende usunt for de fleste. Iallfall om man ikke
klarer å sette stopp og bruke tid på annet. Jeg kjenner endel som
lever og ånder for jobben, men få av dem koker over av entusiasme.
Tommy Dale
2005-05-15 15:54:47 UTC
Post by Jon Haugsand
Jeg mener dette er iboende usunt for de fleste.
Mulig det, men dessverre er ikke virkeligheten alltid slik at arbeidet tar
slutt i det man går fra jobben.

De som har det slik, står ofte i første rekk når lærernes arbeidstid blir
kritisert. For mange er det viktigste å være på jobb 7,5 timer hver dag,
ikke hvor mange timer som faktisk består av effektivt arbeid..

Tommy
Brumle Måseegg
2005-05-15 16:59:05 UTC
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
[...]
Men man må ikke være blind for at lærerorganisasjonenes sutring de siste
årene både har medført betydelig irritasjon blant mange grupper, og også har
ført til at rekruteringen har sunket katastrofalt.
Erik Naggum
2005-05-15 16:18:27 UTC
Post by Jon Haugsand
Jeg mener dette er iboende usunt for de fleste. Iallfall om man ikke
klarer å sette stopp og bruke tid på annet. Jeg kjenner endel som
lever og ånder for jobben, men få av dem koker over av entusiasme.
Men's depression is often masked by alcohol or drugs, or by the socially
acceptable habit of working excessively long hours.

http://www.nimh.nih.gov/publicat/depression.cfm

Hvis du bytter om årsak og virkning fra det du tror, vil du se at det å
arbeide mye ikke fører til depresjon eller tap av entusiasme, er usunt,
eller andre forferdelige ting som tar livet av folk, men at deprimerte
menn kan skjule problemene sine på en måte som andre menn får aksept og
honnør for.
Erik Naggum 2005-135-58481 <nocebo(at)acm.org>
Lasse G. Dahl
2005-05-15 18:30:21 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Hvorfor det? Er det noe spesiellt med å kun jobbe 7,5 timer en dag,
eller å bare ha arbeidssted utenfor hjemmet?
Post by Jon Haugsand
Iallfall om man ikke klarer å sette stopp og bruke tid på annet.
Som nevnt mange steder i denne tråden, hvis man ikke greier å
disponere tiden sin, har man et problem.
Post by Jon Haugsand
Jeg kjenner endel som lever og ånder for jobben, men få av dem
koker over av entusiasme.
Jeg kjenner en del som lever og ånder for jobben sin, og kombinerer
det med å ta vare på familiene sine. Jeg tror imidlertid ikke at
verken dine eller mine venner gjør seg noe særlig som mer enn
eksempler.

Jon Haugsand
2005-05-15 20:11:06 UTC
* Lasse G. Dahl
Post by Lasse G. Dahl
Post by Jon Haugsand
[...]
Ingen av delene, og jeg føler det vanskelig å kaste meg inn i en
polemikk om dette temaet, for jeg mener da vitterlig at jeg alt har
forklart hva jeg mener.

Men enda en gang: Med ugjort arbeide følger dårlig samvittighet for
mange. Dersom du ikke kan gjøre det ferdig på kvelden/hjemme vil
denne samvittigheten legges igjen på jobben. Har du ugjort
forpliktelser overfor jobb, barn, kone, venner, familie, hus, helse,
gamlemor, romanprosjekt, andre drømmer osv, er det stort sett jobben
som vinner, og stort sett jobben som gir mest synlig og raskest
tilbakemelding på at du ikke oppfyller forplitelsene.
Post by Lasse G. Dahl
Som nevnt mange steder i denne tråden, hvis man ikke greier å
disponere tiden sin, har man et problem.
Fint for deg at du klarer å disponere tiden din. Skjønt, du har ikke
overbevist meg at du faktisk klarer det.

Mange klarer det ikke, selv om ikke mange vil innrømme det.

Ja, dette er en påstand fra meg. Nei, jeg har ikke tenkt å
dokumentere dette. Du kan være uenig, og diskusjonen avsluttes med
dette. (Imidlertid er det ikke mange som er uenig med meg i
prinsippet, dvs blant mine omgangsvenner).
Erik Naggum
2005-05-15 22:45:41 UTC
Post by Jon Haugsand
Men enda en gang: Med ugjort arbeide følger dårlig samvittighet for
mange.
Siden det alltid vil finnes ugjort arbeide, følger det at dersom noen
får dårlig samvittighet av at det finnes, må dette aktivt avlæres dem
før de ødelegger livet sitt på en slik pessimistisk, skyldbetynget
holdning. Å lære å leve med at man ikke rekker alt, anser jeg faktisk
som det aller viktigste steget på vei til å bli voksen og å beholde en
sunn mental helse. Dersom en ikke lærer seg av med å overbelaste seg der
dette er helt frivillig og noe en har kontroll over, blir man helt ødelagt.
Post by Jon Haugsand
[...]
En slik reaksjon er dessverre helt naturlig dersom man allerede tror noe
som er til skade for seg selv og ikke ønsker å gjøre noe med det fordi
det betyr at man må ta ansvar for noe en tror som er direkte galt.
Erik Naggum 2005-135-81695 <nocebo(at)acm.org>
Jon Haugsand
2005-05-15 23:05:49 UTC
* Erik Naggum
Post by Erik Naggum
[...]
Nåja, det /kan/ bety dette, men her er det mer erfaring i en type
diskusjon som jeg ikke orker å vare lenge.
Lasse G. Dahl
2005-05-16 18:32:59 UTC
Post by Jon Haugsand
Men enda en gang: Med ugjort arbeide følger dårlig samvittighet for
mange. Dersom du ikke kan gjøre det ferdig på kvelden/hjemme vil
denne samvittigheten legges igjen på jobben.
Hvorfor det? Det virker for meg som en veldig uansvarlig holdning.
«Jeg _bruker_ ikke å jobbe mer enn 7,5 timer på jobben, jeg - så det
jeg ikke får gjort da, det får bare være.

Det er _mange_ jobbsituasjoner hvor dette ikke er et realistisk
scenario, og det tror jeg du vet.
Post by Jon Haugsand
Har du ugjort forpliktelser overfor jobb, barn, kone, venner,
familie, hus, helse, gamlemor, romanprosjekt, andre drømmer osv,
er det stort sett jobben som vinner,
Ja, hvorfor det, tror du?
Post by Jon Haugsand
Post by Lasse G. Dahl
Som nevnt mange steder i denne tråden, hvis man ikke greier å
disponere tiden sin, har man et problem.
Fint for deg at du klarer å disponere tiden din. Skjønt, du har ikke
overbevist meg at du faktisk klarer det.
Et annet sted i tråden prøver du å refse Erik Naggum fordi han
kommenterer hva du måtte ha av personlige problemer, mens du selv
gladelig gjør det samme selv her. Dette var lavmål både hva retorikk
og moral angår.

Men til opplysning heg jeg verken sagt at jeg greier å disponere tiden
min, eller at jeg ikke har problemer.

Jon Haugsand
2005-05-16 20:47:15 UTC
* Lasse G. Dahl
Post by Lasse G. Dahl
[...]
Kan vanskelig diskutere videre med slik argumentasjon.
Lasse G. Dahl
2005-05-16 21:18:21 UTC
* Lasse G. Dahl
Post by Jon Haugsand
Post by Lasse G. Dahl
[...]
Du aner ikke hvor rett du har.

Erik Naggum
2005-05-13 20:22:02 UTC
Siden det er så vanskelig å måle folks seriøsitet gjennom Usenet, kan du
fortelle meg om du kun ironiserte over den manglende forståelsen andre
har eller om du virkelig mener at det du her sier lekser medfører
virkelig følger av lekser? Jeg holder en knapp på det første
alternativet i påvente av en eventuell avkreftelse.
Erik Naggum 2005-133-73186 <nocebo(at)acm.org>
Jon Haugsand
2005-05-13 22:23:41 UTC
* Erik Naggum
Post by Erik Naggum
[...]
Jo, jeg er seriøs. Jeg spissformulerer, men jeg mener dette. Jeg er
far til tre barn som sliter med lekser, ikke selve leksene, men at de
henger over en. En sitter med leksene hele tiden, vi har prøvd å
sette en øvre begrensning på hvor mye tid som kan brukes. En gjør
nesten ikke lekser i det hele tatt. (Og en har ikke ennå følt leksene
skikkelig på kroppen.)

Det beste hadde vært å lære barna å administrere tiden sin slik at det
er likegyldig om de gjør skolearbeidet i tidsrommet 8-15 på skolen,
eller om de gjør det i to-tre etapper, men dog like veldefinert. Men
av mange grunnet fungerer dette dårlig.

Det er forøvrig ikke noe revolusjonerende nytt jeg kommer med selv om
dette har vært mitt ønske fra egen skolealder av. "Heldagsskolen" er en
annen måte å uttrykke samme målsetting på.
Tommy Dale
2005-05-14 07:43:04 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Jeg har litt problemer med å se hvordan dette vil fjerne følelsen av å
alltid ha noe hengende over seg, eller at barna får for lite tid til å leke?
Om du gjør skolearbeidet på skolen eller hjemme, betyr mindre, med mindre
det skal gjøres innenfor dagens skoletid.

Hva er i veien med å gå hjem kl. 14, eller 14.30 som mange gjør, og sette
seg og gjøre leksene, og være ferdig til 15.00 eller kanskje 15.30....?
Brumle Måseegg
2005-05-14 09:42:33 UTC
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
[...]
Men det er mange som sitter på skolebenken til kl 1500, og så har en optil
en times hjemreise inkludert ventetid.
Og mange elever som da er litt slitne.
Og mange elever som bruker adskillig mer enn en time på leksene.
Og mange som slett ikke er modne nok til selv å disponere tiden sin.
Eller rett og slett. Det er stor forskjell på elevene, det er stor forskjell
på hvoredan foreldrene følger de opp.

Dette SKAL skolen ta hensyn til når de fastsetter lekser, og derfor kan man
ikke stille samme krav til alle.
Tommy Dale
2005-05-14 07:38:30 UTC
Post by Jon Haugsand
(1) Barna lærer seg dårlige vaner om å ikke la arbeid være arbeid, og
fritid være fritid.
Men livet er jo dessverre ikka alltid slik at man avslutter arbeidet i det
øyeblikket man forlater arbeidsplassen...
Post by Jon Haugsand
[...]
Dersom de lærer seg å disponere tiden, ved hjelp av å gjøre lekser, er jo
det en god ting. Forøvrig bortfaller punkt 2, dersom de lærer seg å
disponere tiden.

Tommy
Erik Naggum
2005-05-14 18:42:31 UTC
Nå som du har sagt at du er seriøs, la meg bare svare kort: Det er ikke
lekser som medfører noen av de tingene du lister opp.
Post by Jon Haugsand
(1) Barna lærer seg dårlige vaner om å ikke la arbeid være arbeid, og
fritid være fritid.
Det er ingen som helst hindring i å lære seg gode vaner om å skille
arbeide og fritid uansett hva slags oppgaver man betrakter som
«arbeide». Gode arbeidsvaner er det uhyre viktig å lære seg tidlig i
livet, og lekser er en glimrende måte å utsette både barn og foreldre
for en stor arbeidsbyrde som de må finne ut hvordan de skal takle i
forhold til målsetningene de setter seg. Alt det du her anfører, skyldes
kort og godt dårlige arbeidsvaner, men grunnen til at du tror lekser er
årsaken, er at det først er med lekser at de dårlige arbeidsvanene
kommer opp i dagen. Leksene selv er IKKE årsaken til fenomenet de avdekker.
Post by Jon Haugsand
(2) Barna får ikke anledning til å slappe av når de skal.
Selvsagt får de anledning til dét.
Post by Jon Haugsand
(3) Barna får en iboende evigvarende dårlig samvittighet om at det er
noe de ikke har gjort ennå.
Dette kan barn belastes med helt uavhengig av lekser. Lekser vil igjen
bare føre til at vranglæren kolliderer med virkelighetens krav. Dersom
en ikke har kollidert med virkeligheten tidligere, er det ikke leksenes
skyld at de plutselig står i veien for en urealistisk livsstil og for å
lykkes i livet gjennom å ha dårlige arbeidsvaner.
Post by Jon Haugsand
(4) Barna lærer seg ikke å disponere tiden sin til arbeidet de har.
Dvs vurdere hvor lang tid det tar og sette innsatsen inn der den er
viktigst.
Leksene gir barne en unik anledning til å lære seg å disponere tiden sin.
Post by Jon Haugsand
(5) Barna lærer seg at arbeid er det viktigste i livet.
Dette gir litt informasjon om hva slags urealistisk og uvirkelig
holdning til livet som lekser fører til at de oppdager. Hva er det
ellers som er «det viktigste i livet» om ikke arbeide? Evner? Å bli likt
i flokken? Følelser? Selvtillit? Underholdning?
Erik Naggum 2005-134-66326 <nocebo(at)acm.org>
Jon Haugsand
2005-05-15 20:03:25 UTC
* Erik Naggum
Post by Erik Naggum
Post by Jon Haugsand
[...]
Jeg er ikke uenig i det, men det skjer ikke i praksis. I dagens
barneverden synes hver lærer at sitt fag er viktigst, at det må
prioriteres. Samtidig prioriteres svært mange arrangementer på skolen
som både elever og foreldre skal delta på. Og dessuten er det alskens
fritidsaktiviteter, der også lederene krever at foreldre og barn
følger opp. Det blir en kamp imot klokka der man alltid har dårlig
samvittighet for alt. Dette bør ikke være ukjent for noen som har
fulgt med i tidspressdiskusjonen som foregår i media. Hvorfor skriver
Michael Ende boken "Momo" (eller "Kampen om tiden"?) Hvorfor
diskuteres i det hele tatt heldagsskolen? Det er få, særlig barn, som
klarer å disponere tiden sin. De har ikke lært det. Og med dagens
holdning til skolen, ligger det ikke til rette å lære det.

Jeg er imidlertid av den oppfatningen at skolen /burde/ være en arena
for motivasjon, inspirasjon, kunnskap, <sett inn honnørord>, osv, slik
at elevene ser lekser og tilegnelse av kunnskap som noe lystbetont, og
der effektiv disponering av tiden vil være et /middel/ for å oppnå mål.
Post by Erik Naggum
Post by Jon Haugsand
[...]
Ja, hva er viktigst? For meg er /fag/ blant det viktigste, men ikke
nødvendigvis jobb. Det jeg mener med "arbeid" er selve
arbeidshandlingen, det å gjøre noe presumptivt nyttig for samfunnet.
Mulig dette burde være viktigst, men jeg synes ikke det.

Det jeg mener er at siden eleven går lenge på skolen, og har masse
lekser hengende over seg, er signalet man gir eleven at dette arbeidet
er i en særklasse viktigst, og det enten du er skolelys og gjør masse
lekser, eller du er dupekandidat, skyr leksene og reker gatelangs
isteden.
Erik Naggum
2005-05-15 23:52:26 UTC
[...]
Nei, det gjør det ikke. Dette følger overhodet ikke av premissene dersom
en ikke tar med din personlige innstilling og/eller psykologi som
hovedpremiss: Dette er noe som bare gjelder deg, ikke «man». I beste
fall gjelder det andre som har en like usunn innstilling eller
psykologiske stress- eller belastningsskader. Du har gitt en rekke
må bare anbefale deg å lese den NIMH-brosjyren jeg linket til.
Absolutt alle mennesker i dagens verden opplever at et ubegrenset
antall mennesker mener at man skal prioritere dem og deres sak. All
markedsføring er basert på et en eller annen skriker «se på meg nå!» og
vil ha vår oppmerksomhet, som er det mest grunnleggende i våre valg og
prioriteringer. Men oppmerksomhet er en viktig og begrenset ressurs.
Antallet skrikende, oppmerksomskrevende og i mine øyne dypt mislykkede
mennesker, vil også bare øke, slik at det ikke finnes noenting som er
viktigere å lære enn at andres valg og prioriteringer ikke har noen som
helst betydning for ens egne valg og prioriteringer dersom en ikke selv
vil at det skal ha det -- og dess tidligere man lærer dette, dess bedre.
At det finnes en rekke dypt mislykkede mennesker som virkelig tror at
de har krav på andres oppmerksomhet og at dette ikke er noe de bør gi
den de får oppmerksomheten fra noe for, skyldes at vi ikke har funnet ut
hvordan informasjonspress egentlig skal håndteres, ennå. Følgelig vet vi
heller ikke hva det betyr at vi lykkes i å få noens oppmerksomhet i den
kakofonien som utspiller seg i alle kanaler, og et betydelig antall
mennesker forlanger veldig mye mer enn dét før de føler seg «akseptert»
eller «sett», hvilket i klartekst betyr at de ikke verdsetter
oppmerksomhet som sådan og må ha koseprat og personlig gjenkjennelse før
de kan fungere. Dette er et slik man holdt på i en tid da konkurransen
om folks oppmerksomhet ikke var et tema.
[...]
Det er ingenting som har større negative konsekvenser for ens
mestringsfølelse enn at noen andre har betont lystaspektet vet det. Alle
som virkelig har lykkes med noe vanskelig som var verd å lykkes med, vet
at det var direkte vondt å mislykkes inntil de lykkes. Dersom en ikke
lærer å holde ut at lysten forsvinner, vil en faktisk aldri lære å komme
over å mislykkes, hvilket fører til at man aldri lærer å prøve ut noe
som har et betydelig potensial for ikke å lykkes. Dette vil igjen føre
til at man møter utfordringer med sinne og desillusjon, ikke med den
livsnødvendige nysgjerrighet som trenges for å rydde utfordringene av
veien på strak arm. Mener man at man burde ha lykkes og at noen
kan man aldri bli flink i noe som helst -- og følelser av å overkjøres
av utfordringer vil ta helt overhånd, akkurat slik som du beskriver.
Ja, hva er viktigst? For meg er /fag/ blant det viktigste, men ikke
nødvendigvis jobb. Det jeg mener med "arbeid" er selve
arbeidshandlingen, det å gjøre noe presumptivt nyttig for samfunnet.
Vel, i den grad du tror arbeide er å gjøre noe nyttig for andre, følger
det jo helt opplagt at det ikke kan være det viktigste. Arbeide er noe
du gjør for deg selv. Betalingen du får for det du gjør, er uttrykk for
hva du krever av samfunnet for å gjøre noe som er verdifullt for andre,
og den betalingen er det du trenger for at du skal oppfylle de egentlige
ønskene dine. Dersom arbeidet både er verdiløst for deg selv og for
samfunnet, vil det opphøre å ha noen verdi. Dersom du ikke får det du
trenger for å gjøre noe, må du finne noe annet å gjøre som kan gi deg
den inntekten du trenger. Dette er med andre ord uttrykk for om en
forstår at en må, og følgelig er voksen nok til å ville, overføre
interessen fra det man egentlig vil ha gjort til det man må gjøre for å
kunne gjøre det.
Hele holdningen din til oppmerksomhet og arbeide er skremmende usunn.
Det er ikke rart du føler deg overkjørt av det som skjer i vår verden nå.
[...]
Hvis du ikke kan skille mellom et fenomen du observerer og din tolkning
av det og dets betydning for andre forhold, står det veldig dårlig til
med deg. Jeg har ikke noen tro på at du ikke er klar over hvor viktig
tolkningen av observasjoner er for å klare å komme frem til korrekte
begrepsdannelser og forståelser av det som skjer rundt deg, så det er
åpenbart noe som gjør at du har flyttet lekser og arbeide ut av
nysgjerrighetssfæren din. Dette er faktisk ikke noen andres skyld, og
det har ingenting med lekser og arbeide å gjøre. Det er ditt eget valg
at du har flyttet det ut av det domenet der du kan studere noe mer for å
forstå bedre hva du kan gjøre for å få bedre resultater. På et vis har
du gitt opp, og dette har du gitt endel viktige signaler om.
Lekser er, som alt annet arbeide, midler til et nå andre mål. De er
ikke mål i seg selv. Dersom disse andre målene kan nåes uten å gjøre
nevneverdig arbeide, lider de som kan ta snarveien til gode resultater
hardt under dette senere i livet, spesielt om de fikk meget gode
resultater i pliktskolen og hadde nok energi til å gjøre noe lystbetont
ved siden av uten å måtte prioritere. Det samme ser vi hos barn som
alltid har hatt nok penger og aldri har måttet gjøre vanskelige
prioriteringer selv -- de risikerer i urovekkende stor grad å gå helt
dukken dersom de plutselig må prioritere. Da kan de i verste fall ende
opp med å bryte forbindelsen mellom betalt arbeide og deres personlige
verdier og dermed ikke engang se noen vei ut av det uføret de
naturligvis havner i.
Erik Naggum 2005-135-81956 <nocebo(at)acm.org>
Jon Haugsand
2005-05-16 01:31:47 UTC
* Erik Naggum
Post by Erik Naggum
[...]
jeg må bare anbefale deg å lese den NIMH-brosjyren jeg linket til.
Det tror jeg egentlig du vet veldig lite om, altså meg, og ser
egentlig ingen behov for å diskutere enkeltpersoner.

Jo, jeg mener fremdeles "man" og det baserer jeg på observasjoner.

Du har egentlig aldri kommentert min begrunnelse for heldagsskolen.
Erik Naggum
2005-05-16 03:39:00 UTC
Post by Jon Haugsand
Det tror jeg egentlig du vet veldig lite om, altså meg, og ser
egentlig ingen behov for å diskutere enkeltpersoner.
Hensikten min med å ta opp dette var at du skulle tenke over noe du
åpenbart ikke har tenkt over av deg selv. Jeg ser at dét mislyktes
fullstendig. Slikt ergrer meg.
Post by Jon Haugsand
Jo, jeg mener fremdeles "man" og det baserer jeg på observasjoner.
Et kjennetegn ved den deprimerte er at han ser det han vil se for å
bekrefte de negative tankene han allerede har gjort seg. Optimisten
forventer at dersom han ser godt nok etter, vil de negative tankene og
holdningene vise seg å være gale. Dette er holdninger man kan skaffe seg
ved systematisk arbeide med seg selv, men det å sitte fast i negative
tanker har som alt annet varige virkninger på hjernen og fører til onde
sirkler som kan være uhyggelig vanskelig å komme ut a for egen maskin.
Dine stadige henvisninger til overbelastning er et tydelig tegn på at du
har kjørt deg fast. Så SELVSAGT vil du ha observasjoner som styrker din
dystopiske holdning til arbeide og lekser og informasjonspress og alt
som er ugjort -- det er hele problemet: Du må ha ignorert veldig mye
annet som svekker den dystopiske holdningen.
Post by Jon Haugsand
Du har egentlig aldri kommentert min begrunnelse for heldagsskolen.
Forlanger du at jeg skal kommentere noe du har skrevet? Etter at jeg har
fortalt deg om hvordan jeg ser på oppmerksomhet som begrenset ressurs?
Hvorfor går du så hardt inn for å fortelle meg at du ikke engang gidder
å lese det jeg skriver før du begynner å forsvare deg, slik du gjorde i
første avsnitt? SLUTT for faen å forsvare deg og TENK! Hvis du føler deg
under angrep, så rett opp det forkvaklede synet du har på diskusjon og
begynn å bruke huet ditt. Det angår ikke meg det aller minste hva du
måtte ha av problemfylte følelsesmessige reaksjoner på å lese det jeg
har skrevet, men det stupide svaret ditt om å «diskutere enkeltpersoner»
er tydelig et hint om at du ikke VIL tenke over noe som oppfattes
ubehagelig. Feige mennesker som umiddelbart begynner å løpe fra det
ubehagelige finner jeg direkte frastøtende, men jeg prøver faktisk å få
selv sånne mennesker til å begynne å TENKE og legge de primitive
følelsene sine igjen hjemme før de går ut i den offentlige sfære. Dog er
det bare så altfor typisk at en som synes det er så viktig med
«lystbetoning» vil feige unna straks han må tenke over noe vondt og
vanskelig. Det er ikke slik man lærer å mestre livets utfordringer --
dess tidligere man lærer seg til å leve med at ting ikke går som man
ønsker med mindre man legger betydelige egeninnsats i det, dess bedre.
De som ikke har lært dette, kan være ødelagt for livet, for det ser ut
til at de graviterer mot vrangforestillingen om at det som ikke går som
de vil, må være noen andres «skyld» slik at de selv ikke kan gjøre
noenting fra eller til, men da går det ihvertfall ikke slik de vil.
Erik Naggum 2005-136-12224 <nocebo(at)acm.org>
Jon Haugsand
2005-05-16 06:45:45 UTC
* Erik Naggum
Post by Erik Naggum
Forlanger du at jeg skal kommentere noe du har skrevet?
Selvsagt ikke.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg ønsker bare ikke å diskutere meg selv over Usenet, enten du har
rett eller ikke. Det er et forsvar for mitt personvern, ikke for mine
synspunkter eller noe annet.
Post by Erik Naggum
SLUTT for faen å forsvare deg og TENK!
Jeg trenger ikke forsvare meg. Om du mener det er riktig å diskutere
en tilfeldig persons sykdomsbilde på Usenet, mener jeg du neglisjerer
de problemene manglende personvern medfører.

Jeg påstår overhode ikke at du ikke ellers har interessante
observasjoner. Men du har ingen holdepunkter for å hevde at /jeg/
skal ha problemer med å administrere min tid. Jeg mener mange elever
har det.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg synes det er litt langt sprang fra mitt syn at barn, dvs elever,
skal beskyttes imot de ubehag obligatorisk kveldslekser gir, til ditt
at de "kan være ødelagt for livet". Spør du dagens niendeklassinger
om de vil ha mer eller mindre lekser, om de vil slippe lekser, vil 95
% svare forventningsfullt "JA!". Er alle disse 95 % ødelagt for
livet?
Erik Naggum
2005-05-17 00:42:29 UTC
Post by Jon Haugsand
Jeg ønsker bare ikke å diskutere meg selv over Usenet, enten du har
rett eller ikke. Det er et forsvar for mitt personvern, ikke for mine
synspunkter eller noe annet.
Jeg diskuterer ikke deg. Ditt personvern kan ikke krenkes av andre som
sier noe som kan gjelde deg. Det kan bare krenkes av at du bekrefter det
eller gir fra deg informasjon som forteller noe om deg selv. Og du gir
faktisk ikke fra deg noen personinformasjon som noen misbruker her. La
meg si dette enda tydeligere: Det noen sier om deg på Usenet, finnes det
ikke en levende sjel som kan laste deg for. Mengden alvorlig
sinnslidende og moralsk avstumpede gærninger her er så stor at den som
velger å bruke det noen sier OM deg til å dømme deg, klart og tydelig
forteller deg at de er alvorlig sinnssyke selv. Slike mennesker må man
bare takke for at «outer» seg selv.
Post by Jon Haugsand
Om du mener det er riktig å diskutere en tilfeldig persons
sykdomsbilde på Usenet,
Og det var? Du er åpenbart ikke hevet over falske beskyldninger for
alvorlige lovbrudd for å forsvare deg og beskytte dine misforståtte
personvernhensyn. Dette avdekker en syk type ondskap hos deg som jeg tar
ad notam og ikke vil glemme. Du viser her at du er uberegnelig og
forstyrret og vil gjøre hva som helst for å beskytte deg hvis du bare
FØLER deg truet. Slike mennesker gjelder det å legge merke til, for de
kan eksplodere når som helst under det presset de ikke takler. Hvis
bolverket ditt mot verden er så vanvittig dårlig som du her gir inntrykk
av, forklarer det til fulle hvorfor du overkjøres av dagens virkelighet
og hvorfor du tolker det som skjer andre på denne måten.
Slike falske beskyldninger er faktisk et godt bevis på at det noen sier
om andre her ikke kan tillegges vekt av rimelig oppegående mennesker.
Fakta: Jeg diskuterer ingen tilfeldig persons «sykdomsbilde» på Usenet
bare fordi du har personlige vansker med å takle det jeg skriver og tar
deg personlig nær av det. Å diskutere noens «sykdomsbilde» ville faktisk
ha vært et alvorlig lovbrudd, men du er altså hverken ærlig eller
redelig nok til å forstå at slike falske anklager nødvendigvis bærer
vitne om at din dømmekraft er så dårlig at du ikke klarer å skille et
ekte tilfelle av å spre sensitiv medisinsk informasjon fra noe du finner
på for å beskylde noen for når du ikke tenker klart, men skal hevne deg
og forsøke å skade andre med løgn. Det er slik simpel fremferd som
nødvendigvis må falle tilbake på deg selv. En slik falsk anklage er noe
du er nødt til å stå ansvarlig for helt på egenhånd. Ingen andre kan
lastes for at du lyver og beskylder meg for noe jeg ikke har gjort,
uansett hvor store personlige problemer du sliter med. I et
informasjonssamfunn som det Usenet er del av, vil en slik syk påstand
bety at neste gang du forteller at noen har diskutert noens
«sykdomsbilde» på Usenet, må de nødvendigvis frikjennes umiddelbart
uansett hva de faktisk har gjort.

Klarer du ikke å forholde deg til at du baserer dine konklusjoner om
lekser og om arbeide på premisser som det er viktig å klargjøre for at
det skal være mulig å diskutere noe som helst, men begynner å innbille
deg at andre har snakket om «sykdomsbilder», må det nødvendigvis stå
veldig dårlig til med deg.
Jeg forteller deg om noe som du selv kan velge å tenke over eller ikke,
basert på det du viser meg av din måte å se ting på, som jeg oppfatter
som svært usunn og som jeg så forklarer hvorfor jeg oppfatter som svært
usunn. Hvis dette oppleves å komme deg for nære, er det ditt problem.
Det er ikke andres oppgave å sørge for at du ikke tar deg nær av noe som
sies i det offentlige rom. Synes du det er beklemmende at noen kan
konkludere at du virker overbelastet når du kommer til de konklusjonene
du gjør fra de premissene du bruker, så får du ta lærdom av det og la
være å fortelle folk at du lider av overbelastning, da.
Post by Jon Haugsand
mener jeg du neglisjerer de problemene manglende personvern medfører.
Dette har absolutt ingenting med personvern å gjøre. Jeg blir faktisk
bekymret for hva personverninteressen din består i når du tror at det å
forklare deg at det du sier avdekker usunne holdninger av grunner som så
klarlagges for deg. Hvis poenget ditt er å tilrane deg et maktmiddel for
å tvinge andre til ikke å snakke om noe du ikke liker at de snakker om,
og at du skriker «personvern» straks du føler at noe kommer deg for
nært, er du ikke et hår bedre enn de som skriker opp om «psykopati» her
på Usenet når de ikke forstår hvordan de skal la være å ta seg nær av
noe andre sier.
Post by Jon Haugsand
Jeg påstår overhode ikke at du ikke ellers har interessante
observasjoner. Men du har ingen holdepunkter for å hevde at /jeg/
skal ha problemer med å administrere min tid.
Jo, det har jeg. Det du skriver, viser tydelig at du ser verden med
overbelastede øyne og trenger en forklaringsmodell for denne
opplagt at dette ikke er tilstrekkelig, og blir personlig, defensiv og
uhemmet ond på den måten innbilte ofre for urett blir når noe som er
tilstrekkelig for å komme til konklusjonene dine forklares for deg. Alt
sammen meget, meget tydelige tegn på at du sliter med belastningsskader
og ikke takler presset du lever under. Kort sagt: Depresjon.
Post by Jon Haugsand
Jeg mener mange elever har det.
Du mener meget mer enn som så. Du mener det skyldes lekser, og ikke en
usunn innstilling. Jeg ser at mange elever med eksakt samme leksebyrde
overhodet ikke har belastningsskader og konkluderer at lekser ikke kan
være eneårsaken til det du sier følger av dem. Følgelig ser jeg etter
noe annet som kan forklare hvorfor ulike elever med samme leksebyrde
opplever situasjonen dramatisk forskjellig. Dette er det eksakt samme
problemet som å se at to mennesker med samme objektive stressbelastning
viser dramatisk forskjellig reaksjon -- følgelig kan det ikke være
stressbelastningen alene som forårsaker denne reaksjoenn, men noe annet
som gjør at lik stressbelastning fører til forskjellig resultat. Dette
torde være så elementært at jeg blir bekymret for hvordan du tenker som
ikke forstår det av deg selv.
Post by Jon Haugsand
[...]
«kan være» når der er en tydelig men ikke stor sannsynlighet, la oss si
under 25%, for noe. Av en eller annen mystisk grunn tror du at du kan
motargumentere dette med å henvise til at ikke alle 95% er ødelagt for
livet. Hvor har du lært å tenke som trekker slike håpløst uholdbare
konklusjoner som du bruker for å avkrefte noe helt annet? Er det fordi
du tenker så dårlig at du ikke forstår hva jeg skriver og begynner å
Selvfuckingfølgelig vil alle som blir spurt «Vil du arbeide mindre for
å få de samme resultatene?» svare positivt på dette! Spør du isteden
«Vil du arbeide mindre og få proporsjonalt dårligere resultater?» vil
langt færre svare positivt på dét, antagelig veldig få, siden de som
allerede synes dette er en god idé, gjør det og de som ikke synes det,
allerede ikke gjør det. Stiller du et spørsmål bare om mengden lekser,
må respondenten selv sette inn premisset om resultatene, og jeg har
ingen tro på at bare 5% vil forstå at mindre arbeide nødvendigvis vil
føre til dårlige resultater. Dette belyser imidlertid (igjen!) at du har
koblet resultatene av arbeidssomhet fra arbeidet, og det er altså dette
jeg mener kan ødelegge noen for livet. Du virker allerede helt ødelagt
av holdningene dine, for å si det rett ut. Det blir derfor ekstra viktig
å tilbakevise at det er lekser og arbeide som fører til disse problemene
du nevner. Det spiller ingen rolle om du er overbevist om at det er der
skylden ligger -- let videre, lytt til de som ikke har problemer med
leksemengde, arbeidsmengde, eller andres krav om prioriteringer, og hør
på hva de har å si om hvordan de takler presset du ikke takler.

Min holdning er faktisk at dersom noe man ønsker seg, gjør vondt eller
oppleves ubehagelig, så må man ta et konkret valg: (1) Å skyve ubehaget
og smerten til side og konsentrere seg fullt og helt om det man ønsker
seg, eller (2) Å gi slipp på det man ønsker seg. Ingen mellomting er
mulig. Bare å ønske bort det som gjør vondt eller er ubehagelig uten at
det får konsekvenser for det man vil ha, er bare infantil ønsketenkning,
men det jeg ser på en masse åpenbart mistilpassede nek her på Usenet er
at det at noe gjør vondt eller er ubehagelig umiddelbart setter dem i en
forstyrret sinnstilstand der de skal ta igjen for en innbilt urett: Når
noe gjør vondt eller er ubehagelig, har dette ingen årsaker, det er noe
andre gjør mot dem av ond vilje. Dette er taperens syke reaksjon på ikke
å forstå hva som skjer. Verden skylder dem liksom det de vil ha, og så
er det noen som er onde mot dem som ikke vil gi dem det.
I den virkelige verden er ingenting av verdi mulig å skaffe uten
innsats. Om en vil ha noe, må en nødvendigvis gjøre noe for å skaffe seg
det. Om en ikke får det en vil ha når en har gjort det en tror ville
føre til at en fikk det, så må en se på det en har gjort og studere
hvilke feil en har gjort som har ført galt avsted. Å tro på onde krefter
som legger meningsløse hindringer i veien for en, er noe de tror på i
tilbakestående religiøse kulturer som de muslimske. Her i Vesten har vi
gått fra denne infantile måten å møte utfordringer -- ihvertfall de som
fremdeles bærer på den vestlige kulturarven.
Erik Naggum 2005-136-65841 <nocebo(at)acm.org>
Tommy Dale
2005-05-13 15:38:58 UTC
Post by Jon Haugsand
Det gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Der er jeg uenig. Kvantitet betyr ikke nødvendigvis alltid kvalitet. Det å
tvinge noen til å gjøre x antall matematikkstykker, uten at eleven faktisk
forstår hva han holder på med, kan i beste fall føre til at eleven
automatiserer metoden, og kan på en maskinell måte regne ut oppgaver på en
prøve, forutsatt at oppgaveteksten er identisk med den har har gjort i
lekser, slik at han ikke trenger å tenke på hva det faktisk spørres etter.

Tommy
Jon Haugsand
2005-05-13 16:16:32 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
Det gjøres /iallfall/ ikke med /mindre/ lekser.
Der er jeg uenig.
Vi er uenige
Post by Tommy Dale
Kvantitet betyr ikke nødvendigvis alltid kvalitet.
Vi er enige.

Forteller det noe om kanskje vi snakker litt forbi hverandre? For å
dra tilbake litt kontekst, så er min kommentar koblet til en påstand,
riktignok mellom linjene og muligens feiltolket av meg, men iallfall
var påstanden:

"Personer som sliter i et fag skal ha mindre lekser."

Jeg er her helt fullstendig uenig. Men jeg påstår ikke at man skal ha
/mer/ lekser som du antyder. Jeg bare påstår at de iallfall ikke skal
ha mindre lekser. Som et minimum skal eleven ha /andre/ lekser, dvs
/enklere/ lekser.
Post by Tommy Dale
Det å
tvinge noen til å gjøre x antall matematikkstykker, uten at eleven faktisk
forstår hva han holder på med, kan i beste fall føre til at eleven
automatiserer metoden
Helt greit. Men hva gjør jeg, og hva gjør mine barn, når vi sliter
med noe? Jo, vi går tilbake til /enklere/ oppgaver og løser dem. Og
ikke bare en oppgave, men mange. Dette medfører en større forståelse
i akkurat dette pensumet. Så kan vi gå løs på de mer vanskelige.
Dette medfører faktisk /mer/ arbeid, altså lekser. Ikke mindre.

Har du noen annen metode for å komme ajour med pensum i et fag du
sliter med? Gjerne en metode som innebefatter /mindre/ lekser.
Tommy Dale
2005-05-14 07:46:49 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Hvis enkle oppgaver får eleven til å forstå, så er jo det flott.
Post by Jon Haugsand
Har du noen annen metode for å komme ajour med pensum i et fag du
sliter med? Gjerne en metode som innebefatter /mindre/ lekser.
En løsning kan være å ta eleven/elevene med ut, gå grundig igjennom det som
er vanskelig. Forklare det på en lettfattelig måte, gjerne ved bruk av
modeller eller praktiske eksempler. Når de så har forstått, må det øves, men
ikke nødvendigvis så fryktelig mange stykker, siden god forståelse for et
emne gjør at det ikke er nødvendig å regne dusinvis av oppgaver for å
"pugge"

Tommy
Brumle Måseegg
2005-05-10 18:43:42 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by Bjarte Runderheim
[...]
Men det er jo nettopp dette som er feilen med skolen i dag. Den gir ikke
alle elever anledning til å utvikle seg. Hvorfor er det så farlig å tenke på
at landet vil ha behov for en elite også i fremtiden?
Jon Haugsand
2005-05-10 18:54:48 UTC
* Brumle Måseegg
Post by Brumle MÃ¥seegg
Post by Jon Haugsand
Post by Bjarte Runderheim
[...]
Jeg kjøper denne diskusjonen, men når mener du dette er riktig å
starte med? I første klasse? Ungdomsskolen? Videregående? Vi i
Norge er i en unik situasjon fordi vi er så bredt skolert når vi
kommer i voksenalder. Jeg synes også å merke dette når jeg diskuterer
med personer fra andre land.
Brumle Måseegg
2005-05-10 19:36:02 UTC
Post by Jon Haugsand
* Brumle Måseegg
[...]
Alerede i barnehagen bør de få oppgaver ut i fra sine egne forutsetninger.
Slik at de gløggeste ungene får vanskeligere problemer å bryne seg på, mens
de som har problemer får lettere oppgaver.
Tom Ivar Helbekkmo
2005-05-11 11:27:29 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Dette praktiseres på skolen der min sønn går i 1. klasse. (Og det er
en ganske alminnelig, offentlig skole, også.)

-tih
Don't ascribe to stupidity what can be adequately explained by ignorance.
Tommy Dale
2005-05-10 17:34:48 UTC
Post by Bjarte Runderheim
Når en elev er dårlig til å regne, så får han mindre lekser i regning?
Setter du dine ansatte til å gjøre det de behersker best eller det de ikke
er så gode til?

Selvsagt skal man ikke gi opp elever, men man må også i blant innse at folk
er forskjellige, og noen har rett og slett ikke talent for matematikk, og
matematisk tankegang, men har kanskje godt talent i andre fag. Da er det
unektelig litt dumt å bruke mer tid på det man har lite talent for, og
mindre tid på det man er flink til.

Tommy
Bjarte Runderheim
2005-05-10 19:46:07 UTC
Post by Tommy Dale
[...]
Selvsagt er folk forskjellige.
Derfra til å si som så: "Denne eleven kan ikke regne, og vil sikkert aldri
lære det,
så la ham få fri tegning i steden, det liker han" syns jeg er et drøyt
stykke, og har
mer med oppbevaring enn opplæring å gjøre.

Alle mennesker som ønsker å lære noe ordentlig er nødt til å slite litt,
det være seg med innlæring av nye strukturer, begreper eller ferdigheter
av forskjellige slag.

Læringsmotstand er et eldgammelt faktum,
men i skolen i dag kalles det kjedsomhet, og avhjelpes med underholdning,
ikke undervisning.

Bjarte
Tommy Dale
2005-05-13 15:45:54 UTC
Post by Bjarte Runderheim
[...]
Det mente jeg heller ikke. Men å f.eks. ta av norsktimene for å sitte og
pugge matematikk med en elev som har gode evner i norsk, og mindre gode i
matematikk, er ikke nødvendigvis det rette.

Tommy