Foresatte-tyranniet
Thomas Skogestad
2006-01-13 15:03:14 UTC
* Thomas Skogestad

| http://odindep.no/bld/norsk/dok/regpubl/stmeld/004001-040008/ved002-bn.html

Dette skulle være
http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/regpubl/stmeld/004001-040008/ved002-bn.html
--
Thomas Skogestad
2006-01-13 15:06:05 UTC
* Lasse G. Dahl

| Disse personene og foreldre med foreldreansvar kaller vi ofte med en
| fellesbetegnelse "foresatte". Det er et fint og dekkende ord, synes jeg.

Du må ta kontakt med Stortinget og få dem til å rette opp feilene de har
begått.

§ 11-4. Foreldreråd ved grunnskolar

På kvar grunnskole skal det vere eit foreldreråd der alle foreldre som har
barn i skolen, er medlemmer.

Foreldrerådet skal fremje fellesinteressene til foreldra og medverke til at
elevar og foreldre tek aktivt del i arbeidet for å skape godt skolemiljø.
Foreldrerådet skal arbeide for å skape godt samhald mellom heimen og skolen,
leggje til rette for trivsel og positiv utvikling hjå elevane og skape
kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet.

Foreldrerådet vel eit arbeidsutval. Arbeidsutvalet vel to representantar med
personlege vararepresentantar til samarbeidsutvalet. Leiaren for
arbeidsutvalet skal vere den eine av representantane.

http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html

osv. osv.
Thomas Skogestad
Lasse G. Dahl
2006-01-13 18:04:16 UTC
* Lasse G. Dahl
Post by Thomas Skogestad
Post by Thomas Skogestad
[...]
Dersom jeg hadde hatt myndighet til å få Stortinget til å rette opp de
feil det har begått opp gjennom historien, tviler jeg på at jeg ville
begynt med bruk av ordet "forelder" der hvor jeg mener det heller burde
vært "foresatt". Men det er vel bare jeg som ikke er i stand til å
prioritere.
Post by Thomas Skogestad
§ 11-4. Foreldreråd ved grunnskolar
På kvar grunnskole skal det vere eit foreldreråd der alle foreldre som har
barn i skolen, er medlemmer. [...]
Dette er nynorsk. Hvis du hadde sjekket med ordboka, ville du funnet at
"foresatt" er et ord som ikke finnes på nynorsk. Les her:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=foresatt

Men jeg synes altså _fremdeles_ "foresatte" er et fint og dekkende ord,
og synes det er litt morsomt at du ser ut til å mene at Stortinget tar
feil dersom de ikke er enige med meg.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Lasse G. Dahl
2006-01-13 18:09:03 UTC
Post by Lasse G. Dahl
Post by Thomas Skogestad
[...]
Ah - men "føresette" kan faktisk brukes. Jeg trodde ikke det kunne ha
denne betydningen på nynorsk, men der tok jeg feil. Se:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=f%F8reset

Så, da får vi vel kreve nyvalg! :-)

Thomas Skogestad
2006-01-13 18:21:28 UTC
* Lasse G. Dahl

| Dette er nynorsk. Hvis du hadde sjekket med ordboka, ville du funnet at
| "foresatt" er et ord som ikke finnes på nynorsk. Les her:
|
| http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=foresatt

Get a clue.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=f%F8resett&nynorsk=S%F8k+i+Nynorskordboka&ordbok=begge&s=n&alfabet=n
Thomas Skogestad
Lasse G. Dahl
2006-01-13 20:36:45 UTC
Post by Thomas Skogestad
Post by Lasse G. Dahl
Dette er nynorsk. Hvis du hadde sjekket med ordboka, ville du funnet at
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=foresatt
Get a clue.
Get some lube.
Post by Thomas Skogestad
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=f%F8resett&nynorsk=S%F8k+i+Nynorskordboka&ordbok=begge&s=n&alfabet=n
Du kommenterer kun den delen av svaret mitt som jeg selv dementerte (så
jeg hadde funnet meg et spor, helt av meg selv), mens den delen hvor
jeg faktisk _sa_ noe, lot du gå ukommentert.

Nesten så man enten lurer på om noen har stukket en kjepphest opp et
sted du ikke ville ha den, eller sendt deg ut på dorgetur eller noe
sånt. Bra napp. Skulle nesten tro du hadde hatt hall. Men, neppe ...

Thomas Skogestad
2006-01-13 18:47:59 UTC
* Ivar S. Ertesvåg

| Og ordet "føresett", "foresatt" på den målforma du skriv, (ofte brukt i
| fleirtal) er nytta i ein del lover - m.a. den Opplæringslova som du nemnde.

Én gang. Åpenbart en glipp da bestemmelsen ble føyd til, den avviker fra
andre bestemmelser i loven.

Ja, og uttrykket er også brukt i bl.a. Lov om straff for utlendske
krigsbrotsmenn fra 1946 og Lov om eigedomsregistrering fra i fjor.
Thomas Skogestad
Ivar S. Ertesvåg
2006-01-13 19:23:49 UTC
Post by Thomas Skogestad
> [...]
Ja, og uttrykket er også brukt i bl.a. Lov om straff for utlendske
krigsbrotsmenn fra 1946 og Lov om eigedomsregistrering fra i fjor.
ja, og mange andre - Barnehagelova og Lov om familievernkontor, for å
nemne eit par døme som har meir med barn å gjere.

Om du har problem med ordet, får du ta det opp med Stortinget.
Thomas Skogestad
2006-01-13 19:41:21 UTC
* Bjarte Runderheim

| Jeg spurte nå deg, da.

Det virket ikke slik. Det bor foreldre som bor sammen, noe som forøvrig også
omfatter gifte foreldre, men neppe når det gjelder denne statistikken.

«Parallelt har det vært en markant økning i andel barn som har samboende
foreldre. Dette betyr at de aller fleste barn bor med både biologisk far og
mor (tabell 2.1).»
Thomas Skogestad
Bjarte Runderheim
2006-01-14 22:06:02 UTC
Post by Thomas Skogestad
* Bjarte Runderheim
> [...]
foreldre. Dette betyr at de aller fleste barn bor med både biologisk far og
Hvordan dokumenterer du at "samboere" betyr at begge er barnas biologiske
foreldre? Det er ikke min erfaring at det gjelder i særlig stor grad.

Skilsmisser og nye partnerkonstellasjoner er lett å dokumentere i forhold
til
ekteskap, hvordan dokumenterer du det i forhold til samboerskap?
Tar du ikke vel mye for gitt, her?

Bjarte
Thomas Skogestad
2006-01-14 23:08:27 UTC
* Bjarte Runderheim

| Hvordan dokumenterer du at "samboere" betyr at begge er barnas biologiske
| foreldre? Det er ikke min erfaring at det gjelder i særlig stor grad.

Det er mulig du er usedvanlig dum. Det er ikke min statistikk. Det er
statistikk fra de samme som du hele tiden skal forvrenge.
Thomas Skogestad
Bjarte Runderheim
2006-01-15 20:40:40 UTC
Post by Thomas Skogestad
* Bjarte Runderheim
> [...]
Det er mulig du er usedvanlig dum. Det er ikke min statistikk. Det er
statistikk fra de samme som du hele tiden skal forvrenge.
Det kommer vel i ikke liten grad an på hvordan statistikk _leses_.

"Det fins hvite løgner, svarte løgner og statistikk".

Jeg forsøker bare å lirke dine vrengte tall tilbake på retta:-)

Bjarte