Internatet
Jon Haugsand
2005-09-21 22:29:57 UTC
* Helge Rydningen
Følgende spørsmål kom i Internatet i dag mens jentene sløyet fisk
- Hva er lungene?
Hva er det som skjer i skoleverket i dag egentlig?
Fint det. Skyld på skolen for alt det dagens ungdom ikke kan. Skulle nesten
ikke tro de hadde foreldre i det hele tatt.
Hah, dette er mer komplisert enn som så. Vi lever i et
overflodssamfunn som ikke setter kunnskap, viten, rasjonalitet og så
videre noe særlig høyt. Her er det mer snakk om utseende,
vellykkethet, kjendisseri og sånt. Kjendiser, deri politikere og
tv-verter rett og slett _skryter_ av at de ikke kan sånn matte og sånn
derre data. Sier man et avansert ord, for eksempel "forgasser" eller
"kommandoshell", blir man avbrutt med "Nå sa du et vanskelig ord, det
må du forklare." Norges kommende person nummer to tror på homøopati.
Vi lever rett og slett i en kultur som dyrker uvitenhet. Verken skole
eller foreldre kan sloss alene mot slik tåpelighet.

Alle har lært at fisk ikke har lunger. Men idag er det ingen
motivasjon for å sitte med denne viten. Jeg tror jeg snakker mye mer
med mine barn enn mine foreldre gjorde med meg. Jeg tror dagens skole
er mye bedre enn hva jeg måtte tråkke gjennom. Selv om både skolen og
hjemmet har store forbedringsmuligheter, er ikke dette nok.

(Xpost)
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no