Desimaltall i grunnskolen.
t***@online.no
2005-03-05 15:12:37 UTC
Sitter å prøver å komme på noe helt genialt for å forklare 4-klassinger
essensen angående desimaltall. Har googlet meg grønn, men finner
egentlig veldig lite om akkurat dette temaet.

Så om noen har noe glupe, fungerende måter å engasjere elevene til
oppdagelse av tidel og hundredeler, hadde jeg satt veldig pris på det. :)

tås
Herman Robak
2005-03-05 17:45:47 UTC
Post by t***@online.no
[...]
Hvis du klarer å forklare posisjonsbaserte tallsystemer slik at de
forstår det, har du grunn til å være stolt. Slett ikke alle voksne
skjønner hvordan tall egentlig fungerer!

100 er ikke bare et synonym for «hundre» skrevet med tegnene en-null-null.
Men det er nok desverre slik mange ser tallene; som ord skrevet med sifre.
De kjenner igjen størrelsene, men ikke «grammatikken» for hvordan man
«bøyer» tallene.

For ekstempel er det ikke det at det står en null bak ett-tallet som
gjør det ti ganger større. Det er at ett-tallet er flyttet ett hakk til
venstre, vekk fra komma som gjør det ti ganger større. Nullen betyr bare
at det ikke er noe mer som skal legges til tieren. Tegnene 1-9 betyr
altså forskjellige ting etter som hvor de står. Bare null er alltid null.

Har vi noen paralleller i dagliglivet til dette, slik at de kan etter-
prøve den temmelig abstrakte forklaringen ovenfor?
Herman Robak
Jon Haugsand
2005-03-05 22:38:09 UTC
Post by t***@online.no
[...]
Dette er, som Robak skriver, veldig vanskelig. Penger kan være et
utgangspunkt. Leke med kronestykker, tikroner og hundrelapper vil
muligens gjøre det lettere. Jeg har tro på lek med tall og særlig lek
som betyr noe for barna.

Synd vi ikke lenger har tiører og enører, for det vil også kunne ha
gjort tideler og hundredeler lettere.

Selv har jeg f.eks erfaring med at deling og rest er uforståelig. Men
så spør jeg: "Hvis dere tre barn får tretten non-stop på deling helt
likt og det som blir til overs får jeg. Hvor mange får hver og hvor
mange får jeg?" Det gjør det straks mye enklere, for akkurat _dette_
kan de godt.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Herman Robak
2005-03-06 22:45:54 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by t***@online.no
[...]
Men det ville bare forklare et par nye ord i tall-språket,
uten å røre grammatikken. Man kan alltids håpe at de skjønner
den av seg selv, men det tror jeg ikke gjelder de fleste.
Herman Robak
Tom Chr. Holm Adamsen
2005-03-24 16:53:53 UTC
Post by Herman Robak
Post by Jon Haugsand
Post by t***@online.no
[...]
Litt sent dette...men hva med tidtakning? Ta tiden på en eller annen
hendelse, gjerne en konkurranse, og innfør desimaltall deretter.

TC.
Seattle, WA

Torger Åge Sinnes
2005-03-07 22:56:56 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Akkurat det henger vel sammen med barns "innebygde" måte å dele ting
på...."en til deg, en til meg, en til deg...osv"....

Uansett...det opplegget jeg endte opp med, var ett ark med "bokser" som
skulle fargelegges i forhold til ett tall det fikk. Brukte enere, tiere
og hundrer, samt tidel og hundredel. 9 bokser under hver....det var
gledelig å se at de som normalt skal være svakest i matematikk utrolig
raskt skjønnte poenget...og om de hadde fargelagt galt antall ruter,
virker det som om de "oppdaget" hva de hadde gjort feil, og at dette jo
burde være selvsagt, da jeg påpekte at det kanskje ikke var helt riktig.
Kort og godt ganske godt fornøyd. :)

Så takk for tips! :)