Redd Barna ut mot kristne «friskoler»
Erik Naggum
2005-09-16 02:26:52 UTC
Den religiøse galskapen med overtro-ghettoskoler som har vært en av KrFs
hjertesaker viser seg å være beheftet med akkurat de problemene som alle
vettuge nordmenn har fryktet: De er absolutt ikke «friskoler», men mer
«tvangsskoler» hvor sprøyte gale foreldre som burde ha blitt fratatt
sine barn på grunn av deres psykotiske vrangforestillinger, kan hindre
deres presumptivt normalt mentalt utrustede barn å komme seg ut av deres
religiøse foreldres klamme grep. Nå tar selv Redd Barna affære!

Oslo (NTB): Redd Barna uttrykker sterk skepsis til sider ved skolegangen
i flere kristne friskoler.
I et brev til statsminister Kjell Magne Bondevik (KrF) ber Redd
Barna om at tilsynet skjerpes, særlig med livssynsbaserte skoler.
Redd Barna henviser til norsk lovgiving om barns rett til tanke,
tros- og ytringsfrihet, men også spesifikt til sin egen rapport «Til
tross for tro». I denne rapporten har Redd Barna intervjuet et stort
antall barn og unge voksne med omfattende problemer knyttet til oppvekst
i lukkede trossamfunn.
«Det at de (lukkede trossamfunnene) får egen skole det er det
verste som kan skje. De blir enda mer isolert», heter det i rapporten.
Blant intervjuede som har brutt med sine trossamfunn, var det klar
skepsis til at stadig flere menigheter får egne skoler og barnehager,
sier informasjonssjef Marianne Borgen i Redd Barna til Aftenposten.
Redd Barna har mottatt flere hundre ulike henvendelser fra unge som
har brutt med menighetene. Disse må tas på alvor, mener Borgen.
En tidligere elev og lærer ved Oslo Kristne Friskole sier at elever
ned til 6-årsalderen tvinges til å tale i tunger under morgensamlinger
ved skolen.
Aftenposten fikk torsdag ikke lov til å besøke Oslo Kristne
Friskole av rektor Asbjørn Hamre.
Vi ønsker ikke besøk av journalister av hensyn til skolemiljøet.
Vi må beskytte barna mot journalister og fokusering fra det offentlige,
sier Hamre. (©NTB)

Det vi trenger, er noen skikkelig oppvasksaker der /mishandlingen/ av
disse uskyldige barna kan få internasjonal oppmerksomhet og vi kan få en
absolutt slutt på at ødelagte mennesker som lider av religion og annen
galskap skal få lov til å ødelegge sine barn, også.
Disse hjernevaskeriene bør ikke bare nedlegges, men brennes ned og
jevnes med jorden før samfunnet får en ny runde med erstatningssaker fra
barn som har fått ødelagt livet sitt, slik barnehjemsbarna og krigsbarna
og noen andre ekstremt uheldige barn har fått.
Det er tydelig hva hensikten med hjernevaskeriene er for KrF og den
gjengen av psykotiske gærninger: Det er den eneste måten de kan få nye
velgere, så de sikrer sitt partis fremtid ved å ofre uskyldige barn på
partiets alter.
Disse private hjernevaskeriene er en av de mange tingene som jeg
har tillit til at den nye regjeringen vil nedlegge og hindre at får lov
til å vokse opp igjen i fremtiden. Full stans av muslimske
hjernevaskerier i Pakistan må også gjennomføres, hvor myndighetene får
plikt til å frata forstyrrede foreldre deres barn dersom de nektes
normal skolegang.
Det er forøvrig instruktivt å gå tilbake i historien for å finne de
forskjellige begrunnelsene for å gjøre grunnskole til en rett og plikt
for hele folket. Dårlige foreldre som absolutt ikke ønsket at deres barn
skulle komme seg ut av deres kontrollsfære og elendige liv var en viktig
pådriver for å gjennomføre skolegang med tvang mot foreldrenes vilje.
Foreldre som ikke liker at de har en forpliktelse til å gjøre sine
barn til fullverdige borgere av Norge kan flytte til USA eller Pakistan
avhengig av hvilken forstokket overtro de aldri har utviklet seg ut av.
Erik Naggum 2005-259-07644 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Member of AAAS.org, ACM.org, AMS.org, AMSTAT.org, IMSTAT.org, MAA.org,
NYAS.org and APS (at PSQonline.org). | See http://naggum.no/nocebo.html
The wisdom of the nocebo effect: That fear of harm is by itself harmful.
Øyvind Michelsen
2005-09-16 14:03:36 UTC
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?

vh
Øyvind
Herman Robak
2005-09-16 17:17:05 UTC
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Newleseren din antar at det er et vedlegg. Den tar feil.
Post by Øyvind Michelsen
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
1) Jeg tror ikke Erik anser deg som en viktig del av sitt publikum.
2) Når det gjelder de andre 90% som bruker OutLook: Se punkt 1.
Herman Robak
Erik Naggum
2005-09-16 17:13:05 UTC
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
*LATTER* Slik ser altså verden ut for en FrP-politiker! Fantastisk!
Erik Naggum 2005-259-61878 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Dag Fjellby
2005-09-16 18:36:31 UTC
On Fri, 16 Sep 2005 16:03:36 +0200, "Øyvind Michelsen"
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Som vanlig? Tomt? Det var den da /slett/ ikke!
Post by Øyvind Michelsen
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
Det er fordi du bruker OE. Jeg bruker også OE (av og til). His du med
« tom i hodet eller fordi du kan lite om data» mener at folk som
bruker et annet produkt en MS Outlook Express, sier vel det ganske mye
om hvem - som i dette tilfellet - er helt «hul» i hodet?
Dag Fjellby
HKH
2005-09-17 07:36:49 UTC
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
Jeg er hjelpsom og vennlig som jag har for vane å være, derfor legger jeg ut
Eriks svar til deg. Bare for å sikre at du ikke går glipp av det.

Eriks svar er som følger:
*LATTER* Slik ser altså verden ut for en FrP-politiker! Fantastisk!

HKH
Jon Haugsand
2005-09-17 13:35:26 UTC
* Øyvind Michelsen
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
Er ditt kunnskapsnivå om "data" representativt for den gjengs Frp-er?
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Oyvind M.
2005-10-08 13:05:07 UTC
Post by Jon Haugsand
* Øyvind Michelsen
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
Er ditt kunnskapsnivå om "data" representativt for den gjengs Frp-er?
Vet ikke! siden partiet fikk 22,7 % oppslutning ved valget skulle sjansen
for at noen der kan data være betydelige.

Sjøl var innlegget mitt ment som sarkasme overfor en Erik Naggum som jo lett
biter på slikt og som gjerne med ordflom og haugevis med innskutte
bisetninger prøver å lage en image av overintelligens som noen ganger blir
litt mye effektmakeri, selv om Erik Naggum så definitivt er av de skribenter
man kan få nyttige impulser av å lese i motstening til mange andre her på
news.
Allikevel er fristelsen til å provosere intelligensiaen (selvutnevnt eller
ikke) stor fra en som bare har videregående + privat tilleggutdannelse i
data og språk.

Mitt mål i verden er ikke kun å bli respektert eller godt omtalt, men å
kaste litt sand på de som sitter i ett eller annet glasshus eller på en
pidestall hvor de ikke hører hjemme!
Selvutnevnt intelligensia glasshus, selvutnevnt datakyndig glasshus,
selvutnevnt politisk korrekt glasshus eller andre selvutnevnte høystsvevende
glasshus eller pidestaller hvor de fort kan knuse glass eller dette ned og
slå seg når fasaden sprekker.

Det er bedre å bli erklært for idiot og så motbevise det enn å være
selverklært intelligent for så plutselig stå med buksa nede i et
uoppmerksomt øyeblikk hvor man glemte seg.

provokatorisk hilsen
Øyvind Michelsen, Oslo
selvfølgelig kan jeg kutte ut Microsoft, men det gjør jeg når jeg vil og
ikke når andre vil!
Jon Haugsand
2005-10-08 13:18:24 UTC
* Oyvind M.
Post by Oyvind M.
Allikevel er fristelsen til å provosere intelligensiaen (selvutnevnt eller
ikke) stor fra en som bare har videregående + privat tilleggutdannelse i
data og språk.
Dette er rent tull. Hvor i en normal, seriøs verden kan du buse inn å
komme med vanvittige og infantile påstander og så påstå i ettertid at
du kun var ute etter å provosere? Du behandler deltakere her som noe
som ligger under deg selv og dermed har rett i å provosere. Håper at
du verken har underordnede eller barn, eller jeg håper at du faktisk
er en annen person når du er sammen med dem.

Her har du bare latterliggjort deg selv.
Øyvind Michelsen
2005-09-17 19:56:26 UTC
Post by Øyvind Michelsen
Innlegget ditt var helt tomt som vanlig!
Er det fordi du er helt tom i hodet eller fordi du kan lite om data?
vh
Øyvind
Det er så gøy med litt provokasjon.
For skikkelig å få stemningen i været og det intelektuelle testosteronet hos
Microsoft-haterne skikkelig på kokepunktet postet jeg postningen foran og
noen av Microsoft-haterne bet villig på agnet!
Så fikk jeg opp blodomløpet på noen av mine meddebattanter som kanskje for
lengst burde ha vært ute og rørt på sine halvdøde kropper i stedet for å
sitte her å kaste skitt så søla skvetter.

For å avslutte provokasjonen med et smell - vil jeg bare minne de
fanatisk-religiøse Microsoft-haterne om at fremdeles er det slik at
næringslivet i Norge inklusive offentlig sektor nesten ikke ansetter folk
som ikke kan de facto-standardene fra Microsoft: Word, Excel, Powerpoint,
MSSQL, Sharepoint Portal Server, Exchange Server 2000 eller senere Windows
XP, Windows 2000 Prof og Server, Windows 2003 Server osv.
Lykke til på gutterommene med Linux og Openoffice.

Provokativ hilsen fra
Øyvind
Jon Haugsand
2005-09-17 20:22:11 UTC
* Øyvind Michelsen
Post by Øyvind Michelsen
[...]
Vel, jeg velger å tro at du faktisk /var/ så dum som du fremsto som.
Din tidligere oppførsel vitner iallfall ikke om annet.
Post by Øyvind Michelsen
[...]
Jeg har null greie på det du skriver over, og jeg har til dags dato
ikke hatt noe som helst problemer med å få jobb. Du vet antageligvis
ikke stort om hva du skriver om.
Post by Øyvind Michelsen
Lykke til på gutterommene med Linux og Openoffice.
Har du hørt om IBM?
Oyvind M.
2005-10-08 13:11:47 UTC
Post by Jon Haugsand
* Øyvind Michelsen
Post by Øyvind Michelsen
Lykke til på gutterommene med Linux og Openoffice.
Har du hørt om IBM?
Nei ikke på tusenvis av små og mellomstore bedrifter hvor man skal sende
epost, sette opp regnskap og skrive brev og kontrollere det bedriften
produserer.

Derimot er IBM godt kjent hos store firmaer som drifter noe for store norske
privatbedrifter eller for halvparten av Norge som er offentlig sektor eller
offentlig eide bedrifter ja! Så det kommer an på om man snakker om smådrift
av eget firma eller man snakker om stordrift for seg selv eller for andre!
Men jeg betviler sterkt at en som drifter IBM mainframes ikke har sett en pc
med Windows XP og MSOffice. Tross alt har Microsoft mellom 80-90 % av pc
markedet så dette er nok kjent både hos Linux-folka og blant IBM-mainframes
folkene

Mitt ærende var ikke å fremme noen påstander om noe som helst, men bare
provosere litt og det har også innimellom sin verdi, menn ikke alltid hele
tiden!

vh
Øyvind Michelsen, Oslo
Jon Haugsand
Jon Haugsand
2005-10-08 13:22:11 UTC
* Oyvind M.
Post by Jon Haugsand
Post by Øyvind Michelsen
Lykke til på gutterommene med Linux og Openoffice.
Har du hørt om IBM?
Nei
Neivel, da skal jeg forklare. IBM, tidligere det desidert største
IT-firmaet i verden og fremdeles stor og mektig, satser stort på
Linux. En pussig definisjon på "gutterom".
Oyvind M.
2005-10-08 21:03:58 UTC
Post by Jon Haugsand
* Oyvind M.
Post by Jon Haugsand
Post by Øyvind Michelsen
[...]
Ja!
De angrer seg nok i IBM at de solgte et system for små privat datamaskiner
til en student Gates på slutten av 1970-tallet!

Men nok om det fra en som har fått attest her på å være idiot. Da bør man
vel ikke skrive noe mer for ikke å forstyrre de som mener om seg selv at de
ikke er det (idiot).

vh
Øyvind
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-10-08 21:30:07 UTC
Post by Oyvind M.
De angrer seg nok i IBM at de solgte et system for små privat
datamaskiner til en student Gates på slutten av 1970-tallet!
si meg, er du overhodet i stand til å skrive noe riktig? har du
noengang klart det?
Bill. mrk. «undrende»
Beate
2005-10-08 22:19:15 UTC
På Sat, 08 Oct 2005 23:30:07 +0200, skrev Rolf Marvin Bøe Lindgren
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
si meg, er du overhodet i stand til å skrive noe riktig? har du
noengang klart det?
Skal det ikke være stor forbokstav i begynnelsen av en setning? Og
"noengang", hva slags ord er det?
Jon Haugsand
2005-10-08 22:48:53 UTC
Post by Beate
[...]
Riksmålsordboken: "/noengang/ - adverb, se /noen/"

Hva slags ord er forresten "være"?
Beate
2005-10-08 23:17:37 UTC
På Sun, 09 Oct 2005 00:48:53 +0200, skrev Jon Haugsand
Post by Jon Haugsand
Post by Beate
Skal det ikke være stor forbokstav i begynnelsen av en setning? Og
"noengang", hva slags ord er det?
Riksmålsordboken: "/noengang/ - adverb, se /noen/"
Riksmålsordboken? Var ikke du en av dem som var så veldig begeistret for
De jure-standarder tidligere i denne tråden?
Et verb?
Oyvind M.
2005-10-08 23:25:07 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by Beate
[...]
Så nå har vi forvillet oss inn på temaet - norsk rettskrivning!
Prestisje-skyene ligger som tett tåke rundt landskapet!

vh
Øyvind
Håvard
2005-10-08 22:09:54 UTC
On Sat, 8 Oct 2005 23:03:58 +0200, "Oyvind M."
Post by Oyvind M.
Post by Jon Haugsand
* Oyvind M.
Post by Jon Haugsand
Post by Øyvind Michelsen
[...]
Ja hva da? Er IBM et "gutterom"?
Post by Oyvind M.
De angrer seg nok i IBM at de solgte et system for små privat datamaskiner
til en student Gates på slutten av 1970-tallet!
Hva? Kan du ikke historien til yndlingsfirmaet ditt engang?

Dårlig.
--
En gang Antipsykopat, alltid Naggumbenjukker :-)

I følge antipsykopatene støtter man automatisk motstanderen til den man kritiserer, selv om man ikke har uttalt seg om motparten.
Antipsykopatene sier: "Kritiserer du Bush, så støtter du automatisk Saddam!"
Ole Irgens
2005-09-17 21:12:47 UTC
Post by Øyvind Michelsen
[...]
Jeg tror at du, i likhet med de fleste andre FrP'ere, trenger en liten
virkelighetsorientering.

Skulle du ha jobbet på min arbeidsplass, hadde du trengt betydelig mer
kompetanse enn dette. Vi bruker blant annet AS/400 og Lotus Notes.

Bergen kommune er godt i gang med å installere Linux-baserte servere.
Og på arbeidsplassen like overfor meg (UiB) tror jeg muligens du kunne
fått jobb som vakt på en terminalstue dersom du bare hadde besittet
kunnskap om de systemene du beskriver ovenfor.

Jeg synes det er forfriskende med provokasjoner, men denne var det
egentlig ikke annet smell i enn det som fremkommer når man slår seg
selv på munnen.
--
mvh

OI
Oyvind M.
Gjesp!
Beate
2005-10-08 23:26:31 UTC
På Sun, 09 Oct 2005 01:27:00 +0200, skrev Oyvind M.
[...]
Var det også en provokasjon?

Skulle vært performanceartist du :)
Brumle Måseegg
2005-10-09 04:40:23 UTC
Post by Oyvind M.
Post by Ole Irgens
[...]
Når så mange ikke ser forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haken,
så kan man ikke forbauses over de som ikke ser forskjell på å slå seg på
munnen, og å holde hånden diskret foran denne.
Erik Naggum
2005-09-17 21:31:42 UTC
Post by Øyvind Michelsen
Det er så gøy med litt provokasjon.
Ja, det har vi FrP-politikeren på sitt beste igjen. Med buksene nede og
dritten rennende nedover lårene er det ikke FrP-politikeren som er tatt
med buksene nede mens han dret seg loddrett ut, nei. Det er tvert imot
en bevisst /provokasjon/. Det er så dumt at det er topp underholdning!

FrP -- hvis arrogant, ignorant inkompetanse er viktigst.
Erik Naggum 2005-260-77402 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Marius Bernklev
2005-09-18 08:23:24 UTC
* Øyvind Michelsen
[...]
Jada. Først drite deg ut, og så komme med «kødda». En sikker vinner.
Så fikk jeg opp blodomløpet på noen av mine meddebattanter som
kanskje for lengst burde ha vært ute og rørt på sine halvdøde
kropper i stedet for å sitte her å kaste skitt så søla skvetter.
På seg selv kjenner man andre. Flink gutt! *klappe på hodet*
[...]
Jeg ser du nevner dette med gutterommene veldig ofte. Siden du gang
på gang har fått store mengder med moteksempler, dvs bevis ved
kontradiksjon at utsagnet ditt er feil (folk blir til og med dømt for
drap her i landet uten så sterke bevis), begynner jeg å lure på om du
har et veldig ukonvensjonelt begrep om «gutterom». Kan du utdype
litt?
--
Marius Bernklev

Holmgang: Deodoranter har parfyme, mens folk bare kaster kaffegruten.
Bør nye PC-er inkludere ekstra USB-kabel? Vi tar debatten!
Beate
2005-09-18 11:19:59 UTC
På Sun, 18 Sep 2005 10:23:24 +0200, skrev Marius Bernklev
Post by Marius Bernklev
Siden du gang
på gang har fått store mengder med moteksempler, dvs bevis ved
kontradiksjon at utsagnet ditt er feil
"Bevis ved kontradiksjon" :-D Microsoft-haterne fornekter seg ikke...:)

Hvor er forresten de "store mengder med moteksempler"? Øyvind Michelsens
uttalelse var en smule overdrevet, det skal jeg si meg enig i, men det er
da ingen tvil om at det er ekstremt sjeldent at arbeidsgivere krever
kunnskaper i OpenOffice, i motsetning til MS Office for eksempel?
Erik Naggum
2005-09-18 13:13:14 UTC
Post by Beate
"Bevis ved kontradiksjon" :-D Microsoft-haterne fornekter seg
ikke...:)
Mener du at du har avslørt at de har utdannelse?
Post by Beate
[...]
Dette er et ganske fascinerende eksempel. Hva kommer det av at en som
skal ansette noen vil kreve kunnskaper i MS Office? Hvorfor kreves det
ikke noe tilsvarende for andre slags softwarepakker? Jeg mener, det er
ikke så ofte man ser matematikere bli ansatt på basis av de behersker
Mathematica, statistikere fordi de kan SPSS, biokjemikere fordi de kan
nyere PCR-maskiner, ingeniører og arkitekter fordi de kan AutoCAD, etc,
for å si det forsiktig. Hvorfor trenger en kompetent sekretær å kunne
ett gitt program? Ligger det ikke en forventning her om at dette er så
vanskelig å lære seg at arbeidsgiveren forlanger at de har tatt jobben
med opplæring i bedriftens verktøy på fritiden?
Når det kan ta flere uker for en statistiker som er lært opp med
ett system å bli lommekjent nok i et annet til å gjøre en effektiv jobb,
men de likevel hyres for deres forståelse og kunnskaper om faget
statistikk, hva er det som gjør at en kontoransatt i våre dager ikke vil
investeres i av arbeidsgiveren? Er ikke kontoransatte verd opplæring i
bedriftens rutiner og verktøy? Skal de ikke arbeide lenge nok i
bedriften til at det er kostnadssvarende å lære dem opp? Er det så
innihelvete kostbart å lære seg Microsoft-produkter at arbeidsgivere ser
på «sertifikater» i å bruke mus og menyer omtrent som de ser på en
akademisk grad eller en beskyttet yrkestittel? Jeg mener, man kan
sikkert bli MMM på et dertil egnet kvalitetsreformert sted i disse
dager: Master of Mice and Menus (with apologies to Steinbeck). Når de
kreerer doktorer på Shakespeare, hvorfor ikke, liksom?
Jeg ser på krav om å kunne bruke Microsoft-apparater omtrent som et
krav om å kunne sykle og svømme, og å skryte av det på CV'en er bare å
gjøre seg til latter. «Søkeren må kunne bruke kniv, gaffel og MS Word.»
Erik Naggum 2005-261-46729 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Beate
2005-09-18 15:41:08 UTC
Post by Erik Naggum
Post by Beate
"Bevis ved kontradiksjon" :-D Microsoft-haterne fornekter seg
ikke...:)
Mener du at du har avslørt at de har utdannelse?
Nei, men det er ofte typisk for den typen mennesker å bruke fremmedord som
statussymboler, akkurat som de bruker sine (påståtte) kunnskaper om Linux
el. andre ikke-MS OS'er som symbol på sin egen storhet. Utdannelse har de
såvisst. Det er jo på universitetene man finner flesteparten av disse
gærningene, som nærmest utgjør en egen sosialistisk bevegelse innenfor
dataverdenen, med Bill Gates og Micro$oft som den store kapitalistfienden.
Erik Naggum
2005-09-18 18:23:50 UTC
Post by Beate
[...]
Det at du ser det slik og tolker det slik, gjør det til et bekreftet
faktum at de ikke gjør det du tror de gjør. Eller «omtrent det samme»
som et bekreftet faktum, siden forskjellene er ubetydelige mellom dem.
Post by Beate
[...]
Så søtt. Det er nesten så man blir tilhenger av å heve egenandelstaket.
Erik Naggum 2005-261-66083 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Beate
2005-09-18 20:01:15 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Dette var tamt til å være deg. Du kan da bedre enn dette?

Terningskast 3.
Erik Naggum
2005-09-18 20:23:46 UTC
Post by Beate
Dette var tamt til å være deg. Du kan da bedre enn dette?
Naturligvis, men ville du være verd det?
Erik Naggum 2005-261-73393 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Beate
2005-09-18 20:33:22 UTC
Det kommer seg :-D
Oyvind M.
2005-10-08 13:20:27 UTC
Erik Naggum wrote:

Siden jeg av trass fortsetter med Outlook Express med Quotefix så blir jeg
nødt til å konkludere uten å ha din tekst over at du har rett i ditt innlegg
at Microsoft er verktøy på linje med konkurrentenes som burde kunne læres
nokså raskt og dermed er det ingen vestnlig fordel å kunne makredslederens
(Microsofts ) verktøyer fremfor andres. Det viktigste er den generelle
datakompetansen som er viktig og selvfølgelig faglig kompetanse i bunn som
dataverktøy-uavhengig i utgangspunktet.

Erik har rett, men det er bare så forbasket moro å provosere innimellom.

vh
Øyvind Michelsen, Oslo
som ikke er avhengig av massiv sympati eller stor heiagjeng for å trives!
Erik Naggum
2005-10-08 16:44:43 UTC
Post by Oyvind M.
Erik har rett, men det er bare så forbasket moro å provosere
innimellom.
1 poeng for ærlighet. 0 poeng for stil. -1 poeng for intelligens. -2
poeng for personlighet.
--
Erik Naggum 2005-281-60150 «lectitare humanum est»

Member of AAAS, ACM, AMS, APS, ASA, EMS, IMS, MAA, NMF, NYAS.
http://naggum.no/nocebo -- fear of harm is by itself harmful.
Marius Bernklev
2005-09-19 09:18:38 UTC
* Beate
* Marius Bernklev
Siden du gang på gang har fått store mengder med moteksempler, dvs
bevis ved kontradiksjon at utsagnet ditt er feil
"Bevis ved kontradiksjon" :-D
Det er ikke så veldig vanskelig å forstå. Du kan trøste deg med at
mange mennesker som man regner med at forstår det, ikke gjør det,
heller.

Når jeg først poster i no.samfunn.skole, skal jeg nevne at jeg mange
ganger har blitt tatt i å si at det aller første barn bør lære i
skolen er modus tollens og modus ponens. Det er trist at man først
ved høyere utdanning skal komme nær dette, for det er absolutt noe man
har bruk for. I stedet lærer man at Erasmus Montanus var en fyr som
ikke hadde peiling på logikk, mens hensikten til Ludvig Holberg var å
vise at Erasmus ble nærmest lynsjet før han fikk sjansen til å snakke
ferdig.

Dette er også en grunn til at mange synes at det er helt håpløst å
diskutere med akademikere; de trenger ikke nødvendigvis å ta feil, men
klarer ikke ytre rigide argumenter, selv når de finnes. Problemene
oppstår da også andre veien, fordi de ikke klarer å kjenne igjen et
ubøyelig argument når de får det servert. De trenger ikke være dumme,
men man må være unødvendig smart hvis man skal ha en intuitiv
forståelse uten å ha lært det noe sted.
Microsoft-haterne fornekter seg ikke...:)
Jeg beundrer Microsoft. Man må bare skjønne at Microsoft ikke gjør
verden en tjeneste, men skal tjene penger. Det er de flinke til.
Takket være at de har følt seg truet, har de begynt å lage noe
programvare som til en viss grad fungerer, også.

Det er fanklubben jeg ikke liker. Det samme kan sies om mye fri
programvare. Mange av produsentene er slettes ikke interesserte i å
lage god programvare, men vil spy ut programmer som folk bruker.
Særlig når man bruker MS-programvare som mal, og tenker «men mitt
program er ikke laget av MS, så da må det være bedre!». KDE og GNOME
er ypperlige eksempler på dette.
det er da ingen tvil om at det er ekstremt sjeldent at arbeidsgivere
krever kunnskaper i OpenOffice, i motsetning til MS Office for
eksempel?
Gitt at kunnskapene i MS Office lett lar seg overføre til
openoffice.org, er det i praksis like ofte. Ikke at jeg synes at ooo
er særlig bedre. Men skal man først bruke lite imponerende systemer,
kan man like gjerne ta det billigste.

Gry
2005-09-16 17:54:30 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Det er ikke nok. Redd Barna bør i tillegg engasjere seg
for å få et vanntett skille mellom stat og kirke. Bare når det
blir slutt på statskirkeordningen, kan det bli slutt på at
staten pøser ut statsstøtte til religiøse formål.

Reell religionsfrihet: La folk fritt få betale for kirkene sine,
templene, moskeene og de religiøse skolene sine selv.

Og sørg for jernharde regler for at evt. friskoler som overlever
følger fagpensum og undervisningsplan.
Post by Erik Naggum
[...]
Kan lastes ned på Redd Barna's nettsted.
Post by Erik Naggum
«Det at de (lukkede trossamfunnene) får egen skole det er det
verste som kan skje. De blir enda mer isolert», heter det i rapporten.
Det sier seg jo selv. Det er for å isolere seg man vil ha friskolene.
At det gis _statsstøtte_ til slikt er ikke mindre enn sjokkerende.
Post by Erik Naggum
[...]
Barnemishandling.
Post by Erik Naggum
[...]
Hvis denne skolen får statsstøtte, må skattebetalerne _kreve_
fokusering både fra journalister og det offentlige og folk flest, slik
at
det legges helt klart og opp i dagen både hva som foregår på skolen,
og hva skattepengene brukes til.

Gry
Erik Naggum
2005-09-16 18:47:43 UTC
[...]
Når det blir slutt på statskirkeordningen (den er på hell), vil dét
slett ikke bety at vi slutter å «pøse ut statsstøtte til religiøse
formål». Tvert imot. Religion som kulturvektor er såvidt viktig at
statsstøtte til kulturformål som har religiøs begrunnelse og opphav vil
være en naturlig del av kulturbudsjettet.
På den annen side vil opphevelsen av statskirkeordningen kanskje gi
oss anledning til å ruste opp det psykiske helsevernet slik at vi kan ta
tak i de religiøse gærningene (alle på no.* vet om noen få av dem og
hvordan de helt har forlatt virkeligheten) og hjelpe dem ut av den
psykosen og de vrangforestillingene de lider under.
Reell religionsfrihet: La folk fritt få betale for kirkene sine,
templene, moskeene og de religiøse skolene sine selv.
Jeg er tilhenger av religionsfrihet i den betydning at hva en tror på
ikke skal gi grunnlag for fordeler eller ulemper i noen sammenheng i
samfunnet, noe som flytter religion helt inn i den private sfære og helt
bort fra den offentlige, men vi må også lære av kasus USA, hvor kampen
mot religionene lykkedes så vel at de vokste seg sterke nok til å ta
over landet og så stormet ut i gatene (mer eller mindre) for å støtte
sin psykotiske Store Leder. Det er viktig at de forvirrede ikke føler at
de /undertrykkes/ bare fordi de er forvirrede og gale, og her har særlig
amerikansk skolepolitikk gjort mer skade enn gavn.
Og sørg for jernharde regler for at evt. friskoler som overlever
følger fagpensum og undervisningsplan.
Dette er det tilbakevendende problemet med den KrF-infiserte og bare
liksom-konservative regjeringen vi har hatt: De har ikke sett på det en
«friskole» skulle gjøre som et /tillegg/ til harde statlige krav, men en
«frihet» fra dem. Til tross for ganske eksplisitt ordbruk om nasjonale
standarder og prøver, har det skjedd uhyggelig lite for å stanse
vranglæren i «friskolene».
At det gis _statsstøtte_ til slikt er ikke mindre enn sjokkerende.
Ja, men det er oppfølgingen og standardene det er noe i veien med, ikke
at staten støtter forskjellige private skoleordninger. Det er tross alt
slik at foreldrene betaler skatt selv om de ikke vil ha sine barn på den
offentlige skolen. Det er urimelig at de skal måtte betale to ganger for
sine barns skolegang, så det bør være en enkel stykkprisfinansiering
basert på hva den offentlige skolen krever. (Det er slett ikke opplagt
hvorvidt de skal kunne gå overskudd eller om de skal måtte kreve ekstra
skolepenger, så dét lar jeg ligge.)
[...]
Ja, og én begrunnelse for å holde på statsstøtte til skoleordningene er
at da har myndighetene og offentligheten /rett og plikt/ til innsyn og
kontroll. Om de er rene private foretak, kan de vanskeligere reguleres.
Erik Naggum 2005-259-66873 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-16 20:00:23 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg sa "kan bli slutt".

_Om_ det blir slutt, og i hvilken
grad det blir slutt vil tiden vise, men når statskirkeordningen
er over vil man ikke lenger være forpliktet til å øse ut
statsstøtte til
allverdens trossamfunn for at de skal likestilles med det
vanvittige underholdet av statskirken.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg for min del er religiøs, og slett ikke tilhenger av noen
kamp mot religionene, hån av religiøse eller religioner. Tvert
imot. Jeg mener rett og slett at religionsfrihet er viktig, (også
frihet til ikke å ha noen religion) og at folk skal betale for sin
religiøse utøvelse selv, uten unntak.
Post by Erik Naggum
[...]
Det er nok riktig, og det utgjør et forferdelig svik av
barn i Norge.

I et land som Norge har man alle resursene som skal
for å gi barna verdens faglig beste undervisningstilbud.
At staten gir forkvaklete foreldre hjelp til å svekke den
faglige undervisningen er svik og en skam og en tragedie
for barn, og for foreldere som evt. ikke forstår.
Post by Erik Naggum
Til tross for ganske eksplisitt ordbruk om nasjonale
standarder og prøver, har det skjedd uhyggelig lite for å stanse
vranglæren i «friskolene».
1) Ta fra dem statsstøtten. For de skolene som overlever:
2) Krev og *test* at de følger fag pensum og plan.
3) Steng de skolene som ikke tester opp til nasjonal
standard.
Post by Erik Naggum
[...]
Det skulle bare mangle. Folk som ikke har barn betaler
skatt de også. Å invistere i et skikkelig undervisningstilbud
er å invistere i vår felles fremtid, enten vi har egne barn,
eller ei.
Post by Erik Naggum
Det er urimelig at de skal måtte betale to ganger for
sine barns skolegang,
Det er jeg uenig i.
Post by Erik Naggum
[...]
Det mener jeg myndighetene og offentligheten /rett og plikt/
til uansett, så lenge barn er under myndighetsanderen.
Post by Erik Naggum
Om de er rene private foretak, kan de vanskeligere reguleres.
Krev og *test* at de følger fagpensum og plan, og steng de
skolene som ikke tester opp til nasjonal minstestandard. Barn
har rett til et skikkelig uttdannelsestilbud, og staten plikter å
sørge for at de får det, enten de har forskrudde foreldre, eller
ikke.

Gry
Erik Naggum
2005-09-16 20:31:44 UTC
Post by Gry
2) Krev og *test* at de følger fag pensum og plan.
3) Steng de skolene som ikke tester opp til nasjonal standard.
Hva skal man så gjøre med de elevene som det testes på og som viser at
skolen deres ikke holder kravene?
Post by Gry
Krev og *test* at de følger fagpensum og plan, og steng de skolene
som ikke tester opp til nasjonal minstestandard.
Denne hårdhendtheten vil sterkt gå utover barn som er så uheldige å gå
på en skole som har oppfylt kravene og som så ikke gjør det, lenger. En
er nødt til å finne ordninger som kan gi noenlunde trygghet for hvordan
skolegangen blir.
Post by Gry
Barn har rett til et skikkelig uttdannelsestilbud, og staten plikter
å sørge for at de får det, enten de har forskrudde foreldre, eller
ikke.
Hvis de plikter dét, som jeg også mener, er det enda viktigere at man
ikke straffer og skader barn for foreldrenes og skolenes dårlige valg.
Erik Naggum 2005-259-73419 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-16 21:06:35 UTC
Post by Erik Naggum
Post by Gry
[...]
Bring dem inn i den vanlige skolen. Den må være
ypperlig, og fri for religionsutøvelse av noe slag.

Fagundervisning *om* de forskjellige religionene
må være nettopp det *fagundervisning*, slik at
religiøse slipper å delta i religionsutøvelse som
er fremmed og/eller krenkende for dem.

Hvis dans, gym, dusjing el. faller enkelte
religiøse tungt for brystet, så kan de få fritak
fra slike ikke-faglige aktiviteter.
Post by Erik Naggum
Post by Gry
[...]
Enig, men selv om skoletilbudet i Norge kan bli bedre,
så står de offentlige skolene der med armene åpne og
venter :-)

Fjern religionsutøvelse og terping på kristendommen
i offentlig skole slik at alle barn og foreldre kan føle
seg hjemme der. Så kan hver familie sørge for at barna
får religionsopplæring - eller ikke - etter skoletid.
Post by Erik Naggum
Post by Gry
[...]
Med de resursene Norge har, burde man kunne skape
et faglig suverent undervisningstilbud som _også_ tok
hensyn til at folk faktisk har forskjellige religioner og
livssyn, og må slippe å få slikt føyset på seg på skolen.

Gry
Erik Naggum
2005-09-16 21:49:31 UTC
Post by Erik Naggum
Hva skal man så gjøre med de elevene som det testes på og som viser
at skolen deres ikke holder kravene?
Bring dem inn i den vanlige skolen. Den må være ypperlig, og fri for
religionsutøvelse av noe slag.
Right. De strøk altså på testene, de kommer fra en skole som er blitt
stengt av myndighetene omtrent på linje med å stene en restaurant eller
dagligvarebutikk med dårlig hygiene, og skal rett inn i en vanlig skole
-- for å mobbes sønder og sammen både for å være religiøse tomskaller
/og/ for å ha mislyktes i å komme seg gjennom testene.
Jeg tror det ville være bedre å sørge for at man tester /lærerne/
og godkjenner undervisningsopplegget på forhånd enn å drive
eksperimenter på barn. Men å teste lærere ville ikke akkurat være
gjennomførbart i dagens politiske klima.
En passant: Jeg mener en lærer bør har minst like høyt krav til å
holde seg faglig orientert som en lege og frataes konsesjonen til å
virke som lærer om de ikke klarer å følge med, lenger.
[...]
Vel, dette har altså avfødd en skremmelig renessanse for religiøse
gærninger i USA, som føler, mer eller mindre rettmessig, at deres
verdier og syn på historien og dens gang blir nektet adgang og at barn
tvinges til å lære en religionsfri historie og ikke tillates å vurdere
religionens betydning i samtiden og i politikken. Jeg kjenner ikke så
/veldig/ godt til amerikansk skole her, men det er tydelig at de har
gjort noe alvorlig feil når disse skranglende bibeltro tomskallene har
fått gjennomslag for Unintelligent Design.
[...]
Vel, da har vi altså det lille problemet at religionen er tilstede i
vårt samfunn og vi kan ikke trekke den fra sånn uten videre. Det er
særlig her jeg tror vi må ta lærdom fra USA, som må ha gjort noe galt
når de religiøse føler seg så undertrykket at de samler seg for å reise
seg mot overmakten. Dette er det samme argumentet som at kapitalistene
gjorde noe galt da de lot misnøyen bli så sterk blant arbeiderne at de
gikk helt amok med sin egen undertrykkelsesideologi der mer fornuftige
mennesker ville ha funnet ut hvordan ingen skulle undertrykkes, men alle
likevel skulle kunne få finansiell sikkerhet og kunne planlegge sin egen
fremtid selv om de ikke hadde pengemakt. (Det er derfor jeg mener at RV
bør være på Stortinget, f eks. De vil aldri få noen stor innflydelse med
en politikk som 99% av det norske folk er tildels sterkt imot, men de
vil ved sitt blotte nærvær hindre masse dårlig politikk i å gå utover
noen som ikke har andre forsvarere. KrF bør tilsvarende ha denne rollen,
men å gi dem makt er galskap.)
Erik Naggum 2005-259-76657 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-17 11:03:56 UTC
Post by Erik Naggum
Post by Erik Naggum
[...]
_Skolen_ de gikk på, strøk på testene, og stenges, fordi
samfunnet -og foreldre- plikter å gi barn et faglig
utmerket undervisningstilbud.

I et land så lite og rikt som Norge er, kan og bør "rett inn
på vanlig skole" bety at de kommer inn på en offentlig skole
som er så fleksibel og veldrevet at alle normalt utrustete og
fysisk velfungerende barn's undervisningsbehov kan
ivaretas på en slik måte at de kan få en førsteklasses
allmenutdannelse.
Post by Erik Naggum
[...]
Først og fremst: Det finnes ikke noen "Amerikansk skole" i USA.
Det er, og har alltid vært slik at hver delstat, hver by og tettsted
er ansvarlig for, og finansierer sine egne skoler gjennom lokal
eiendomsbeskattning.

Det vil si at i skoledistriktene rundt Manhattan f.eks, og andre
steder der USA's rikeste og mektigste og best utdannete
mennesker bor, der drives og finansieres det helt eksepsjonelle
offentlige skoler gjennom lokalt engasjement og
eiendomsbeskattning.

I slike distrikter går protestantiske, katolske, jødiske, muslimske
barn, hinduer og buddhister sammen på skolen i fred og
fordagelighet, med ett felles mål for foreldrenes øyne: Barna
skal ha den beste skolegangen som skaffes kan.

Du vil ikke høre et knyst om Intelligent Design i slike skoler:
Foreldrene er opptatt av at barna skal pugge biologi og teste
høyt på SAT. Folk sender barna på private skoler etter skoletid,
der de lærer religion, hebraisk, kinesisk og japansk språk,
muntlig og skriftlig - musikk, balett - hva det nå er det er viktig
for foreldrene at de lærer - i tillegg til det offentlige pensum.
Intelligent design, f.eks.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg er som sagt religiøs selv, og ikke interessert i å trekke
religionen ut av samfunnet. Bare ut av de relativt få timene
i døgnet barn går på offentlig skole. Jeg vil ikke religion til
livs,
jeg syns rett og slett at offentlig skole i Norge bør legges opp
så fremragende at alle ønsker å få del i den.
Post by Erik Naggum
Det er
særlig her jeg tror vi må ta lærdom fra USA, som må ha gjort noe galt
når de religiøse føler seg så undertrykket at de samler seg for å reise
seg mot overmakten.
Det har aldri vært noen religiøs undertrykkelse i USA. Mange har
imidlertid i generasjoner vært uten det norske mennesker ville
kalle en skikkelig allmenutdannelse: I store deler av USA der folk
har vært farmere, industriarbeidere osv, har man finansiert og drevet
offentlige skoler som har fokusert på "the basics"; det man trengte
vite for å bli en god farmer og industriarbeider. Språk, kultur,
biologi,
evolusjonslære har ikke nødvendigvis stått på tapetet på noe
meningsfyldt vis i slike skoledistrikter.

Ettersom stålindustrien og gruvedriften og familiefarmene blir
borte, må det imidlertid stilles standardkrav til offentlig utdannelse
for at økonomien skal kunne holdes i gang, så delstatene har
begynt å utvikle pensum og læreplaner og tester kompetanse.

Plutselig avkreves folk som i generasjoner aldri har hørt om
annet enn Adam og Eva skatt i dyre dommer for at barna deres
skal lære biologi og evolusjonslære osv. noe som står i direkte
oppossisjon til foreldrenes virkelighetsforståelse. Problemet er
mao ikke religiøs undertrykkelse, men generasjoner uten
skikkelig allmenutdannelse.

Gry
Hans Petter Nenseth
2005-09-17 11:18:04 UTC
Post by Gry
Jeg er som sagt religiøs selv, og ikke interessert i å trekke
religionen ut av samfunnet.
Det er jeg .Men vi vet bedre begge to. Det spiller ingen rolle hva vi
syns. Dette åket blir vi ikke kvitt. Og jo verre vi får det som
mennesker, jo sterkere vokser faenskapet.
Autorisert Hennig Olsen-smaker
Gry
2005-09-17 11:25:27 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Gry
Jeg er som sagt religiøs selv, og ikke interessert i å trekke
religionen ut av samfunnet.
Det er jeg .Men vi vet bedre begge to. Det spiller ingen rolle hva vi
syns. Dette åket blir vi ikke kvitt.
Nei, vi blir ikke kvitt religion, men det er verd å se
nøye på hvaslags religion vi understøtter med
skattepengene våre.
Post by Hans Petter Nenseth
Og jo verre vi får det som
mennesker, jo sterkere vokser faenskapet.
Jepp, og stort bedre enn man har det i Norge
i dag, går det ikke an å få det. Benytt anledningen
til å gi norske barn en knallutdannelse, slik at de evner
å tenke - sette religion i et fornuftig perspektiv, inn i
fremtiden.

Gry
Hans Petter Nenseth
2005-09-17 17:26:45 UTC
Post by Gry
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Gry
[...]
Feil vinkling. Skattepengene våre skal ikke understøtte _noen_
religion.
Post by Gry
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Det eneste rette perspektiv for religion er fortiden. Tenk om vi
mennesker en dag kunne si: "Se hva vi har kvittet oss med"
Autorisert Hennig Olsen-smaker
Erik Naggum
2005-09-17 12:55:31 UTC
_Skolen_ de gikk på, strøk på testene, og stenges, fordi samfunnet
-og foreldre- plikter å gi barn et faglig utmerket
undervisningstilbud.
Hva har du problemer med å forstå her? Spørsmålet er hva som skjer med
barn som gikk på en skole som stenges fordi elevene ikke holdt mål i
henhold til de nasjonale testene. Det er det eneste som testes idag.
[...]
Jaha. Og de som ligger et år eller to etter de andre elevene og som
kjibbes ut av den stengte skolen skal inn i den offentlige skolen på
samme årstrinn, liksom? Mulig du ikke har erfaring fra flytting fra en
dårlig til en bedre skole, men de som har det, vet at det blir et
helvete for dem det gjelder, med skolearbeide fra morgen til kveld for å
ta igjen det tapte, som /bare/ lykkes med foreldrenes solide støtte. De
samme foreldrene som er blitt fornedret av myndighetene for deres gale
skolevalg, remember?
Eller skal elevene «dumpe» og gå omigjen lavere klassetrinn? Den
ordningen ble avviklet for sinkene fordi den skapte store sosiale og
disiplinære problemer, les: fysisk sterkere tapere mobbet alle de
skoleflinke.
Først og fremst: Det finnes ikke noen "Amerikansk skole" i USA.
Nei, det kalles en «abstraksjon», og den er gjort over fellestrekk i
undervisningsmodellene og -metodene.
Det har aldri vært noen religiøs undertrykkelse i USA.
Sukk. Det er veldig mange dypt konservative kristne amerikanere som
sterkt og utvetydig mener at de utsettes for et veldig anti-religiøst
press fra de toneangivende media og Hollywood. Dette er ikke noe man må
spørre dem som er berørt om, ikke slå fast at slik noen oppfatter det,
er det bare ikke. Det spiller veldig liten om den som hevder at han er
undertrykket /også/ lider av en realitetsbrist -- han vil oppføre seg
som om han virkelig er undertrykket, med maktesløshet og sinne, vilje
til voldelige omveltninger, og selvutslettende flokktilhørighet for å ha
noen å stå sammen med. Svarte har det slik, selv om de under alle slags
/objektive/ kriterer faktisk ikke er undertrykket, lenger. Tvert imot.
Erik Naggum 2005-260-46526 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-17 13:51:35 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg foreslår at de flyttes over i en skole som holder
mål i henhold til nasjonale tester som sørger for at
et førsteklasses faglig pensum og læreplan overholdes,
og at kompetente, oppdaterte lærere er en selvfølge.
Post by Erik Naggum
[...]
I en relativt kort overgangsperiode må det nok invisteres
en god del ekstraresurser i slike barn fra offentlig side, i
det man lar dem følge årskullet sitt i noen fag samtidig
som de gis intensiv ekstraundervisning i andre.

På litt lengre sikt må man ikke tillate skoler i Norge som
ikke gir elevene faglig fullverdig undervisning av kompetente
lærere.

Norge bør ikke sammenlikne seg med "USA" på
undervisningsfronten, men kan sikkert lære endel
av de beste offentlige skoledistriktene rundt Manhattan,
Boston, San Francisco f.eks.
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg har erfaring fra mange år i skolestyret i et lite men
førsteklasses offentlig skoledistrikt - som jevnlig taklet
nettopp innflytting fra dårligere skoler, både offentlige
og private. Det at distriktet var så lite, gjorde at man
hadde oversikt, motivasjon og energi til å gi hver elev
personlig oppfølging. Det resulterte i at bortimot 100%
av distriktets elever fullførte high-school med ståkarakterer
i alle fag - og at de aller fleste fortsatte til college og
universitet.
Post by Erik Naggum
De samme foreldrene som er blitt fornedret av myndighetene
for deres gale skolevalg, remember?
Det ville være en ulykke om omstillinger ble gjort
slik at det fornedre foreldrene, mye bedre å
utvikle et system i Norge som samarbeider med foreldrene
om å skaffe barna deres det aller beste et land som Norge
kan frembringe av allmenutdannelse.

Gry
Roald B. Larsen
2005-09-17 15:41:05 UTC
"Gry" <***@gmail.com> skrev i melding news:***@g49g2000cwa.googlegroups.com...

snip
Post by Gry
[...]

Bra diskusjon - og jeg er nok mest enig med deg, Gry.
Håper at den nye regjeringa ikke vil bli en slags
"Kristiania"-vedheng, men vil ta tak...

Joda, SV vil nok sørge for det, og holde økonomen
Stoltenberg i "kronen"... ;-)

Kanskje Djupedal kunne bli en OK "skoleminister" ?
Tror nemlig ikke han kan bli finansminister, og han
vil uansett bli mye bedre enn Aps "lettvekter", som
altfor lett ville bli et mobbeoffer...

rL
Erik Naggum
2005-09-17 21:44:08 UTC
[...]
Sukk. Kan du eksersere litt empati her og ihvertfall /prøve/ å sette deg
inn i situasjonen til en elev som kommer fra en stengt skole hvor de
faglige kravene ble veiet og funnet for lette og som skal inn på en
skole hvor de faglige kravene i alle de årene denne eleven gikk på den
dårlige skolen og følgelig ikke har holdt det nødvendige nivået i den
perioden de gikk der?
[...]
Du vet ingenting om de praktiske konsekvensene av hverken flytting fra
dårlig til god skole /idag/ og du har ikke fantasi til å tenke deg
hvordan det vil bli, heller, altså. Dette er rent ut tragisk.
På litt lengre sikt må man ikke tillate skoler i Norge som ikke gir
elevene faglig fullverdig undervisning av kompetente lærere.
Hvordan har du tenkt å innføre dette, da? Hvordan skal dette ha noen som
helst sjanse til å gjennomføres i praksis? Eller vil du at vi skal gi
lærere den millionlønnen de fortjener for å bringe alle barn opp på
nasjonal standard eller forlange at alle dyktige fagfolk får
undervisningsplikt eller noe slikt?
[...]
Når skal det gå opp for deg at svært mange foreldre motsetter seg den
skolegangen som staten har et enormt moralsk ansvar for å gi deres barn?
Du har jo selv henvist til det sørgelige fenomen at rednecks and hicks
ikke vil at deres barn skal overgå dem i kunnskaper og nedvurdere deres
opphav. Innse i det minste rekkevidden av dine egne argumenter.
Allerede idag er det slik at mange av disse hjernevaskeriene er et
resultat av at foreldrene er fullstendig blåst i huet sitt og er /redd/
for at deres barn skal hate dem og se ned på dem, slik de føler de blir
forhatt og sett ned på av de toneangivende medier og Hollywood og det de
så fra Washington D.C. før en av deres egne, George W. Bush, inntok Det
Hvite Hus. I Norge har vi ikke helt den samme begrunnelsen, men det er
veldig liten tvil om at de krampekristne her føler seg uglesett nok til
å ville beskytte sine barn mot det samfunnet de selv tar avstand fra.
Erik Naggum 2005-260-77607 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-18 14:33:11 UTC
Post by Erik Naggum
[...]
Jeg har empati, jeg vil gi dem en utdannelse i verdensklasse.

Samme empati som for mine egne barn når skrek og ikke
ville på ny skole, ville ha vaksine, ikke ville spise livsviktig
medisin - osv, osv. De måtte til, men de fikk massevis av kos
og klem.
Post by Erik Naggum
[...]
Gode, velkvalifiserte lærere fortjener meget god lønn. Det var
bl.a derfor jeg nevnte de beste skoledistriktene rundt byer
som Manhattan som eksempler for Norge. Der er det stor
konkuranse om de beste lærerne, og de får veldig god lønn -
men mest verdifullt i USA - de kan gå av med pensjon etter
20 år,og får 2/3 av topplønnen sin, mens de er frie til å fortsette

å arbeide. Veldig få regioner i USA har råd til slike løft for
barna sine, men Norge har råd. Norske friskoler ville
garantert ikke ha råd - (med mindre staten betaler regningen.)

I de beste skoledistriktene rundt NYC betaler man
$8000-$16000 og mer i lokal eiendomsskatt i året. Det meste
av dette går direkte til det offentlige skoledistriktet man
sogner til, (enten man har barn eller ikke) og det meste går
til lønninger og "benefits" for de best kvalifiserte lærerne man
dermed kan skaffe.

På Staten Island, en av bydelene i NYC betaler man
tilsvarende bare $800-1600 i lokal eiendomsskatt, men
der er de offentlige skolene så dårlige at foreldre som vil
at barna skal kunne studere videre må sende dem på
private skoler - som koster $8000-$16000 og mer pr barn
pr år.
Post by Erik Naggum
eller forlange at alle dyktige fagfolk får
undervisningsplikt eller noe slikt?
Jeg ville ikke forlange undervisningsplikt, men jeg
ville gjøre det veldig fristende for dyktige fagfolk som
også er gode pedagoger, å gå inn i undervisningen.
Post by Erik Naggum
[...]
Om "svært mange" gjør det i Norge, vet jeg ikke, men
endel gjør det jo.

Jeg ville derfor, av omsorg for barna deres, gjøre det vanskelig for
friskoler å få lisens - krav til pensum, læreplan, kvalifisete
lærere og
statlig innsyn burde være jernharde før skoler far starte, og man
måtte kreve at barna testet opp til nasjonal standard for at skolen
skulle kunne beholde lisensen fra år til år.

Desuten, med mindre det offentlige kan og vil håndheve slike
regler strengt fra år til år, bør ikke friskoler få lisens - det er
barna
som vil få svi når noe går galt.
Post by Erik Naggum
Du har jo selv henvist til det sørgelige fenomen at rednecks and hicks
ikke vil at deres barn skal overgå dem i kunnskaper og nedvurdere deres
opphav. Innse i det minste rekkevidden av dine egne argumenter.
Jeg sa at i store deler av USA har folk hatt dårlig allmenutdannelse
i generasjoner, og mange motsetter seg at barna skal lære evolusjons-
lære osv, som strider mot deres virkelighetsoppfattning.

Jeg tror ikke det er et stort problem i Norge i dag, men det kunne
raskt bli et problem, hvis folk får statstøtte for å sende barna
sine på religiøse friskoler som ikke følger pensum.
Post by Erik Naggum
[...]
Det er et enormt (etter min mening) problem i USA som
folk og politikere i Norge burde sette seg inn i, og forstå
både bakgrunnen for og rekkevidden av.
Post by Erik Naggum
I Norge har vi ikke helt den samme begrunnelsen, men det er
veldig liten tvil om at de krampekristne her føler seg uglesett nok til
å ville beskytte sine barn mot det samfunnet de selv tar avstand fra.
Etter min mening burde man lære av USA, slik at man ikke
oppmuntrer til noe "fiendskap" mellom vitenskap og religion
i Norge: Flytt all religiøs praksis ut av skolen, mens religiøse
oppmuntres til å sørge for slikt utenfor skoletid.

Sørg for at skolen på sin side aldri benytter seg av
indoktrinering hverken på den ene eller andre måten,
men lærer opp barn systematisk til å tenke logisk,
tenke kritisk, løse problemer selv. Evolusjonslære burde gå inn
som en fasett av slik undervisning - ikke som en kampanje
for å håne eller ta fra folk deres religiøse tro.

Gry
Erik Naggum
2005-09-18 18:36:13 UTC
Post by Gry
Jeg har empati, jeg vil gi dem en utdannelse i verdensklasse.
Dessverre mangler du evne til å forestille deg nøyaktig hva som vil skje
når en elev fra en stengt skole skal inn i den offentlige, så det eneste
vi har er en vei til helvete brolagt med gode intensjoner.
Post by Gry
Veldig få regioner i USA har råd til slike løft for barna sine, men
Norge har råd.
Nei, Norge har ikke råd. Norge har hatt en «har du råd til dette, har du
råd til dette, også»-politikk og har spredd midlene sine så tynt utover
så mye at vi faktisk ikke /har/ råd til noen verdens ting.
Post by Gry
Jeg ville ikke forlange undervisningsplikt, men jeg ville gjøre det
veldig fristende for dyktige fagfolk som også er gode pedagoger, å gå
inn i undervisningen.
Så er dette ihvertfall én ting det kan være mulig å diskutere ut fra.
Post by Gry
[...]
Men du er altså fullstendig blottet for interesse for de barna som
testes opp mot nasjonal standard og stryker fra ett år til neste.
Post by Gry
Desuten, med mindre det offentlige kan og vil håndheve slike regler
strengt fra år til år, bør ikke friskoler få lisens - det er barna
som vil få svi når noe går galt.
Det er det også når det offentlige håndhever reglene strengt, men du ser
fortsatt ut til å gi faen i akkurat de barna det gjelder.
Post by Gry
[...]
Man oppmuntrer til fiendskap dersom religiøse i det hele tatt får det
for seg at det de tror på er /sant/. Dersom religiøse kan holde seg til
deres prioriteringer og deres verdier, altså det som er /viktig/, vil
det være en smal sak å kombinere religion og vitenskap. Men religiøse av
denne typen er ikke på moten i Vesten, lenger, for muslimene som kommer
til oss er skrekkelig irrasjonelle og skrekkelig anti-vitenskapelige og
mener at den onde eventyrboken deres inneholder /fakta/ -- og så svarer
irrasjonelle vestlige med å gripe til /sin/ religion, for de vet ikke
nok om vitenskapen til å kunne gripe til den. Her har altså skolegangen
vår feilet fullstendig. Vi burde teste alle borgere og sende de som ikke
når opp til nasjonale standarder tilbake til skolebenken.
Erik Naggum 2005-261-66251 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Gry
2005-09-18 19:13:57 UTC
Post by Erik Naggum
Post by Gry
[...]
(...)
Post by Erik Naggum
Vi burde teste alle borgere og sende de som ikke
når opp til nasjonale standarder tilbake til skolebenken.
Jeg for min del ville prioritere en førsteklasses offentlig
utdannelse for alle barn i Norge først og fremst.

Gry
OMG
2005-09-19 01:23:12 UTC
Post by Gry
Post by Erik Naggum
Vi burde teste alle borgere og sende de som ikke
når opp til nasjonale standarder tilbake til skolebenken.
Jeg for min del ville prioritere en førsteklasses offentlig
utdannelse for alle barn i Norge først og fremst.
Naggum tar vesentlig feil på vesentlig punkt
De barna som blir sendt tilbake er dømt til å mislykkes fordi de vil gå på
en veritabel smell rent psykologisk. Men slik tenker de som prøver å vise
seg bedre enn alle andre og får dilerium dersom de ikke klarer å bevise
det. Slik også med de elevene som Naggum dømmer tilbake - de vil møte disse
patetiske lærerne som viser at friskolene virkelig er nødvendig. Friskolene
stimulerer lærerne til å gjøre en mer seriøs og bedre jobb, og elevene vil
øke trivselen.
Så også med de skolene som er basert på livssyn av ett eller annet slag. Man
tilpasser sin ideologi til meningen med den og ved et godt samarbeid lærere
imellom vil barna bli prioritert.
Du derimot vil ha skolene prioritert der alle pengene våre sløses på en
illusjonsløs og meningstom skole, fordi du vil ta bort det som for mange er
livets sjel - nemlig Tro og tilhørighet.
Om dette er det mye å si, men nøyer meg med å vise hvor ensidig og tanketom
du er i dette.
OMG
Erik Naggum
2005-09-18 20:25:21 UTC
Post by Gry
Vi burde teste alle borgere og sende de som ikke når opp til
nasjonale standarder tilbake til skolebenken.
Dette var altså ment sarkastisk.
Post by Gry
Jeg for min del ville prioritere en førsteklasses offentlig
utdannelse for alle barn i Norge først og fremst.
Gjerne dét, men da har vi en ganske annen diskusjon: Hva består en
«førsteklasses offentlig utdannelse» i? Er det forskjellig fra en
«førsteklasses utdannelse»?
Erik Naggum 2005-261-71111 nocebo at acm.org, nocebo at member.ams.org
Brumle Måseegg

Gjelder dette også offentlige skoler som ikke holder mål?
Gry

Gry
JAG
2005-09-17 07:02:42 UTC
"Erik Naggum" <***@naggum.no> skrev i melding news:j4npv2-***@news.naggum.no...

[...]

Kamp mellom forvaltere av Ideologier/religioner som alle søker å oppnå
"monopol" på indoktrinering av sin "målgruppe" og kontroll over denne?

JAG