Stå-opp tid for ungdom
Jan Kjetil Andersen
2006-07-16 12:57:59 UTC
Er det akseptabelt at ungdom forskyver døgnet ved å spille dataspill og lese
utover natten for så å bli liggende å dra seg til kl 13.00 neste dag?

Dette har vært en tiltagende tendens her i huset denne sommerferien. Vi
setter en grense for dataspill ved at disse må avsluttes senest kl 23.30, og
de må gå på rommene sine etter dette. Problemet er at de blir de liggende å
lese utover natta.

Guttene det er snakk om er 13 og 15 og de oppfører seg ellers bra.

Hva er andres erfaringer og råd her?

Jan Kjetil
Ørjan Langbakk
2006-07-16 13:42:53 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Er det akseptabelt at ungdom forskyver døgnet ved å spille dataspill og lese
utover natten for så å bli liggende å dra seg til kl 13.00 neste dag?
Hvorfor ikke? Skal de noe tidligere på dagen?
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Og... hvorfor må de avslutte dette på det tidspunktet?
Post by Jan Kjetil Andersen
Guttene det er snakk om er 13 og 15 og de oppfører seg ellers bra.
De oppfører seg _bra_, punktum! Jeg hadde klikket jeg, om jeg hadde
måttet gå og legge meg før tolv om kvelden midt i sommerferien, da jeg
var på den alderen...
Post by Jan Kjetil Andersen
Hva er andres erfaringer og råd her?
Så lenge evt. plikter blir utført, og de ikke isolerer seg sosialt, og
ellers i året (skoleåret) klarer å komme seg på skolen og har gode
karakterer etc. - så skjønner jeg ikke hvorfor dette i det hele tatt
skulle sies å være et potensielt problem...
Ørjan Langbakk
http://www.bergenpchjelp.no
http://www.cubic-design.net
Jan Kjetil Andersen
2006-07-16 20:05:21 UTC
Post by Ørjan Langbakk
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Et sted må man vel sette en grense eller hva?

Dessuten legger vi oss vanligvis selv ved den tiden og vil ikke la gutta bli
sittende på datarommet når vi har lagt oss.

Jan Kjetil
Simen Martinussen
2006-07-17 16:25:42 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Ørjan Langbakk
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Du setter grenser for grensenes egen skyld? Med mindre man har en
rasjonell begrunnelse for å forby en viss oppførsel synes jeg at det er
ganske dårlig gjort å forby den. Det er svært normalt at ungdom gjør
dette, og med mindre de bruker natten på noe som er til skade for dem
eller andre burde de få lov til det.
Forstyrrer de dere?
Bubbles_
2006-07-17 21:57:36 UTC
Post by Simen Martinussen
Post by Jan Kjetil Andersen
Dessuten legger vi oss vanligvis selv ved den tiden og vil ikke la gutta bli
sittende på datarommet når vi har lagt oss.
Forstyrrer de dere?
De er 13 og 15. Jeg ville heller ikke synes noe om at de hadde fritt spill
på datarommet, sannsynligvis med internett-tilkobling.

Dessuten er det kanskje noe med at man skal innstille litt sunne vaner i de
unge. Selv syntes jeg ikke det var mye sunnt når jeg satt oppe til 3 og 4
hver eneste natt på dataen.

Marianne
Tobias Brox
2006-07-18 03:06:51 UTC
[Bubbles]
Post by Bubbles_
Dessuten er det kanskje noe med at man skal innstille litt sunne vaner i de
unge. Selv syntes jeg ikke det var mye sunnt når jeg satt oppe til 3 og 4
hver eneste natt på dataen.
Jeg ser at saken har to sider - er man på ferie og bruker penger på
hotell etc er det jo litt bortkastet om tiden brukes dataspill og
soving, og for mye dataspill er ikke særlig sunt - men å sette grenser
bare for grensenes skyld er en uting.

Jeg vet selv at jeg blir irritert dersom jeg blir dratt opp av senga
bare fordi "klokka er mange" - men det er ofte akseptabelt å bli dratt
opp av senga fordi frokosten er ferdig, eller fordi man opp for å
delta i en planlagt aktivitet.

Dersom jeg bekymret meg for at ungene fikk for lite "sunt utbytte" av
ferien, ville jeg planlagt noen aktiviteter dagtid og brukt dette som
begrunnelse for at de skulle legge seg litt tidlig og komme seg opp
tidlig neste dag.
Tobias Brox
Bubbles_
2006-07-20 01:00:32 UTC
Post by Tobias Brox
[Bubbles]
Post by Bubbles_
[...]
Man må jo velge sin besøkelsestid, da. Når guttene bare er 13 og 15, så
synes jeg fortsatt det er riktig å f.eks. sette en grense for hvor mange
timer pr dag og hvor sent de kan spille dataspill. De er fortsatt i vekst og
utvikling, og passivitet (som dataspill jo mest er) er ikke sunnt for
hverken kropp eller sjel i den alderen.

Selv har jeg "pjokken min" som nå er 18. Nå bestemmer han alt selv - og da
merker han at det er forskjell på da han var 15 og nå - klar forskjell. Nå
er han stort sett ferdigvokst og han har også fått seg flere sunne
fritidssysler i tillegg til data - litt fotball, litt ut i båt osv. Det vil
ikke si at jeg ikke foreslår litt fornuft innmellom, men grensene setter han
99,9 prosent selv (eneste jeg har som grense nå, er egentlig at jeg vet når
han dukker opp igjen om han forlater huset)
Post by Tobias Brox
[...]
Joda - jeg ser pointet, men jeg er også enig i at det å sove til 13.00 når
det ikke er "bedre grunn" enn at man har sittet som en zombie foran en
datamaskin hele natten ikke er det lureste. Det du kanskje glemmer litt her
er alderen på ungene. Er man "voksen" (les 18 eller over), så kommer saken i
et ganske annet lys, synes jeg. Ref ovenfor mht utvikling og vaner.
Post by Tobias Brox
[...]
Absolutt det, men det er grenser for hvor mye sunt utbytte man kan gi ungene
når man jobber hele uken. Det finnes fritidstilbud og forskjellige leirer
ungene kan reise på, men jeg har ikke hørt om så utrolig mange tilbud.

Det jeg alltid sier er "Jeg er så glad for at jeg er voksen, for da kan jeg
bli oppe så lenge jeg vil!" :-D ...... noe må jo disse guttene ha å glede
seg til også ;-)

Marianne
Post by Tobias Brox
Tobias Brox
Tobias Brox
2006-07-20 11:31:35 UTC
[Tobias Brox]
Post by Bubbles_
Post by Tobias Brox
for mye dataspill er ikke særlig sunt - men å sette grenser
bare for grensenes skyld er en uting.
[Bubbles_]
Post by Bubbles_
[...]
Jeg har ikke helt glemt min egen ungdoms- og barndomstid. Jeg står på
det jeg skriver over, "grenser for grensenes egen skyld" mener jeg er
en klar uting, det føles galt og undergraver respekten. Dessuten, når
man er 15, er det bare tre år igjen til myndighetsalderen, og man må
lære å ta ansvar for eget liv.

Dataspill er ikke på langt nær like passiviserende som f.eks.
TV-glaning, det kan utvikle reaksjon, intelligens og ymse. Når det er
sagt, jeg er helt enig i at det ikke er bra for ungdommen å sitte for
mye stille (det er ikke bra for noen å sitte for mye stille).

Jeg mener at grense på hvor mange timer i døgnet vedkomne kan spille
dataspill blir helt galt - man bør i stede ha en minimumsgrense på
fysisk aktivitet!
Post by Bubbles_
[...]
Jeg synes ikke det er så veldig vesentlig forskjell på å være 17 eller
18 år. Noen flytter hjemmefra for å gå på videregående i en alder av
15 år. Barn og ungdom, nesten uansett alder, bør ikke utsettes for
vilkårlige grenser, men heller velbegrunnede grenser. Idéelt sett bør
poden akseptere både begrunnelsen bak og grensen i seg selv.
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E
Solve
2006-07-16 14:41:07 UTC
On Sun, 16 Jul 2006 14:57:59 +0200, Jan Kjetil Andersen
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Du har to tenåringsgutter som oppfører seg som folk, ikke henger ute på
kjøpesenter/driver gatelangs på kvelder/natt, men er hjemme, der du har
kontroll på hvor de er, og bare vil spille dataspill og lese halve natta
og sove hele formiddagen i sommerferien sin, og så klager du???

Du har alt for lite bekymringer som forelder hvis du klarer å la det der
gå innpå deg.

Er de så bra oppdratt som din beskrivelse av oppførslene dere gir inntrykk
av, så er jeg helt sikker på at de snur døgnet tilbake når ferien er over.
Og hvorfor skal ikke de få glemme klokka og kose seg i ferien? Det er
iallefall det jeg regner som ferie.
--
They did give a million monkeys a million typewriters, it's called the
internet.
Jan Kjetil Andersen
2006-07-16 20:01:01 UTC
Post by Solve
[...]
Vel, når sola skinner en flott sommerdag syns nå jeg det er litt slapt når
folk ligger og drar seg frem til kl 13.00. Man får jo ikke noe ut av dagen
om man bare ligger på soverommet.

Jeg foretrekker selv en mer aktiv fritid og står alltid opp tidlig i
feriene, men der har man jo forskjellige preferanser og jeg respekterer at
andre foretrekker en mer bedagelig stil.

Men jeg takker for tilbakemeldingene og tar til etterrettning at det er
forskjellig syn på dette.

Jan Kjetil
Solve
2006-07-16 22:23:24 UTC
On Sun, 16 Jul 2006 22:01:01 +0200, Jan Kjetil Andersen
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Solve
[...]
Ok, så det handler egentlig ikke om at de gjøre noe galt, bare at de ikke
følger din døgnrytme og prioriteringer?

Minner meg om svigerfattern som er fanatisk A-menneske, og har torturert
unger og i de senere 15åra også svigerbarn med sin munterhet og iver i å
fortelle oss hvor fortreffelig lørdag/søndagsmorgener før kl 0730 er.
Et av triksa hans var i gamle dager å støvsuge hardt og intenst forran
soveromsdørene....
Post by Jan Kjetil Andersen
Men jeg takker for tilbakemeldingene og tar til etterrettning at det er
forskjellig syn på dette.
Skal jeg gi det er råtips, så vil det være å heller la guttene kose seg på
sommeren, men gi klar beskjed, med en god dose humor, at de må nyte det i
ferien, for når den er over er det også slutt på nattelivet. Da forventes
det skikkelig innsats på skolen, og normal døgnrytme. Det koster deg så
lite å være "kul pappa" på det der, i forhold til hva det gir deg i "cred"
hos gutta, og du vil mest sannsynlig få det tilbake i mangfold for senere.
--
Solve - som fremdeles husker hvordan det var å være tenåring (så vidt)
They did give a million monkeys a million typewriters, it's called the
internet.
Erik Naggum
2006-07-17 01:12:17 UTC
Post by Solve
Minner meg om svigerfattern som er fanatisk A-menneske, og har
torturert unger og i de senere 15åra også svigerbarn med sin
munterhet og iver i å fortelle oss hvor fortreffelig
lÞrdag/sÞndagsmorgener fÞr kl 0730 er.
Men de er altså vidunderlige. SÊrlig fra 03:00 til 07:30 er
sommermorgenene helt nydelige. TrafikkstÞyen er nesten borte, en kan gå
tur i skogen uten mÞte et lass med hylende unger, det er endelig litt
kjÞlig, det er fremdeles lyst nok til at man kan tusle rundt i
nÊrområdet og gjÞre seg kjent med forandringene fra ifjor, og så treffer
man gjerne andre nattedyr som er mye hyggeligere enn dagdyrene, kanskje
fordi man er nÞdt til å vise frem at man ikke er farlig. Et smil i
morgentimene er mye hvitere enn om dagen. Og så kan man ta en god varm
dusj ca kl 08:00 og sove til 16:00, slik at en ny deilig sommerdag kan
begynne. Ferie betyr for de aller fleste å slippe mennesker. Natten er
så definitivt den beste ferietiden.

Erik Naggum
--
Member of: AAAS ACM AMS APS ASA EMS IEEE IMS MAA NYAS NBF NFF NMF
What do I read? See http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
ID: 2006-198-03873 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Solve
2006-07-17 07:37:27 UTC
Post by Erik Naggum
Erik Naggum
Fa** og. nå har'n sluppet igjennom killfilteret igjen....
*ploink*
--
They did give a million monkeys a million typewriters, it's called the
internet.
Erik Naggum
2006-07-17 08:24:40 UTC
Fa** og. nå har'n sluppet igjennom killfilteret igjen....
*ploink*
Takk for at du forteller meg at du er kaklende sprÞ allerede fÞr du har
gått amok med forstyrrede personangrep og bare forteller om hvordan du
lider under dine egne forstyrrede forventninger. Det er hyggelig når de
gale vet de er gale. De som ikke har det så vondt som deg, forstod
antagelig spÞken min.

Erik Naggum
ID: 2006-198-30192 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Anne Lise Hovdal
2006-07-18 17:09:58 UTC
Post by Solve
Post by Erik Naggum
Erik Naggum
Fa** og. nå har'n sluppet igjennom killfilteret igjen....
*ploink*
Bruk Outlook ekspress, så slipper du å plinke han. :o)

Alle hans postinger er blanke hos meg, men jeg kan lese alle
andres. Kan ikke si at jeg savner å lese postingene hans.

Anne Lise Hovdal
Rasmus Th Rasmussen
2006-07-18 20:01:33 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Solve
Post by Erik Naggum
[...]
Hjelper ikke med OE - du ser innlegget hans som vedlegg. OE takler ikke alt
særlig bra.
--
Rasmus
640 Gb/s holder vel....
Bubbles_
2006-07-20 01:03:42 UTC
Post by Rasmus Th Rasmussen
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Solve
Post by Erik Naggum
[...]
Joda - bare åpne innlegget i eget vindu - høyreklikk og velg "block
sender" - ser ikke noe av hans saker i dag, i alle fall.

Marianne
Solve
2006-07-22 17:36:42 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Solve
Post by Erik Naggum
Erik Naggum
Fa** og. nå har'n sluppet igjennom killfilteret igjen....
*ploink*
Bruk Outlook ekspress, så slipper du å plinke han. :o)
Jeg har installert newsleseren (samt en hel masse annet) pånytt, og dermed
ramla killfilteret ut og ned i det microsoftske alternativet til dev 0.
Post by Anne Lise Hovdal
Alle hans postinger er blanke hos meg, men jeg kan lese alle
andres. Kan ikke si at jeg savner å lese postingene hans.
Nei, jeg hadde nesten glemt at fyren eksisterte...
--
They did give a million monkeys a million typewriters, it's called the
internet.
Anne Lise Hovdal
2006-07-23 00:24:25 UTC
Post by Solve
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Solve
Post by Erik Naggum
[...]
Ja men det går vel an å få inn killfilteren igjen? Jeg har ingen der.
Post by Solve
Post by Anne Lise Hovdal
Alle hans postinger er blanke hos meg, men jeg kan lese alle
andres. Kan ikke si at jeg savner å lese postingene hans.
Nei, jeg hadde nesten glemt at fyren eksisterte...
Ja da er han jo ikke noe problem for deg lengre.

Anne Lise Hovdal
Erik Naggum
2006-07-22 18:55:09 UTC
Post by Solve
Nei, jeg hadde nesten glemt at fyren eksisterte...
Da ville du kanskje ha klart å lese et kort innlegg uten å overreagere
slik...

Erik Naggum
ID: 2006-203-68048 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Erik Naggum
2006-07-17 01:04:10 UTC
Vel, når sola skinner en flott sommerdag syns nå jeg det er litt
slapt når folk ligger og drar seg frem til kl 13.00. Man får jo ikke
noe ut av dagen om man bare ligger på soverommet.
Blir det fÊrre våketimer i et dÞgn avhengig av når man våker? Eller
mener du at de ikke får noe ut av /din/ dag, siden du går og legger deg
midt på dagen i deres dÞgnrytme? Poenget med å fortsette å vÊre oppe om
natten er at da får man gjort så utrolig mye mer enn om man skal
konkurrere med alle de andre tingene som krever ens oppmerksomhet.
Jeg foretrekker selv en mer aktiv fritid og står alltid opp tidlig i
feriene, men der har man jo forskjellige preferanser og jeg
respekterer at andre foretrekker en mer bedagelig stil.
Men det gjÞr du jo faktisk ikke. Du «respekterer» dem ved å definere
deres dag i forhold til /din/ og kan altså ikke forstå at når på dÞgnet
man lever ikke har noen verdens ting med «bedagelighet» å gjÞre.

Tenk litt over hva det er du forteller om deg selv her. FÞrst og fremst
sier du at du ikke fungerer tilstrekkelig mot slutten av dagen til at du
kan forstå at noen fungerer best mot slutten av dagen: Du ser bare at de
er slÞve når /du/ er pigg, og overser fullstendig at /de/ er pigge når
du er slÞv.

Slutt å plage ungene dine med å påtrykke dem en dÞgnrytme som biologien
deres ikke vil vite noe av. Det er /unormalt/ for gutter i begynnelsen
av tenårene å vÊre morgenfugler. Det har det alltid vÊrt, og selv
antikkens filosofer skrev om dette, men de forstod i det minste at
ungdommens hang til å fungere best om kvelden og natten var /normalt/ og
også at det gikk over for langt de fleste.

Erik Naggum
ID: 2006-198-03451 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Clas Mehus
2006-07-16 20:31:53 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Det ble menneske av meg ;-)
Det er skoleferie og de er kanskje litt unge til å ha sommerjobb --
dog hadde det vel vært en mulighet for 15 åringen, i hvert fall til
neste år. Om de ellers ikke sitter fra kl. 13 og ut over også å
spiller ser i hvert fall ikke jeg noe problem med at det spilles kveld
og ut over natt...

Å forflytte døgnet slikt var i hvert fall vanlig for meg og de fleste
jeg kjente når man var i starten av tenårene og hadde skolefri.
--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."
Jan Kjetil Andersen
2006-07-17 16:02:22 UTC
Post by Clas Mehus
[...]
Ok, mulig jeg er for streng. Det er vel noe som ligger i en urgammel
tradisjon at det er noe suspekt å forskyve døgnet.

Som ordspråket sier: "Når sola står i vest arbeider den late best". Altså
regner man det å være pigg om kvelden som latskap i dette ordspråket. Men
selv om ordspråkene uttrykker en gammel tradisjon trenger de jo ikke å være
gyldige i dag.
Jan Kjetil
Vibeke
2006-07-23 23:44:47 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Ok, mulig jeg er for streng. Det er vel noe som ligger i en urgammel
tradisjon at det er noe suspekt å forskyve døgnet.
Jeg må ihvertfall få si at jeg forstår deg. Jeg ble oppdratt til å ikke sove
bort hele dagen, verken i helger eller i ferier. Og det er jeg glad for! Det
er da altfor få varme, solfylte dager her i landet som det er om man ikke
skal sove dem bort når de endelig kommer :-)
Klart, folk får jo velge dette selv, men da mener ihvertfall jeg at man ikke
bør klage over at sommeren gikk så fort... og når høsten og vinteren setter
inn så kan man jo ha i bakhodet at man valgte å tilbringe halve dagen i
sengen i stedenfor å nyte solen og varmen da den var her...

En ting var jo at min mor stort sett var tidlig oppe og dermed vekket meg,
men en annen ting var jo at jeg hadde lyst til å stå opp. Det var jo så mye
gøy som skulle gjøres og spennende ting å oppleve! Enten vi nå skulle på
stranden, på besøk eller jeg skulle ut i stallen til hestene e.l så ville
jeg ikke byttet det ut med å sove om det så snødde i helvete *ler*.
--
Mvh
Vibeke
Ørjan Langbakk
2006-07-24 05:49:04 UTC
Post by Vibeke
[...]
Har det egentlig noen betydning når på døgnet man er våken, og når man
sover?
Post by Vibeke
[...]
Okei - akkurat det kan jeg forstå - det er dumt å gå glipp av bare å
ligge å daffe i solen og slappe av om sommeren - eller jobbe i hagen,
eller bare sitte på stranden og ta et bad e.l.
Post by Vibeke
[...]
Men igjen - er det egentlig noe man IKKE kan gjøre om natten som man kan
gjøre om dagen? Bortsett fra å sole seg?

Det finnes nattmennesker, og det finnes dagmennesker - dessverre blir
nattmenneskene som regel sett ned på, og regnet som late eller dovne,
fordi de sover mens andre er våkne. Jeg synes faktisk det er synd jeg,
at ikke samfunnet er tilpasset begge grupper, selv om jeg selvsagt også
ser problemene med noe slikt.
Ørjan Langbakk
http://www.bergenpchjelp.no
http://www.cubic-design.net
Anne Lise Hovdal
2006-07-24 08:16:28 UTC
Post by Ørjan Langbakk
Post by Vibeke
[...]
Det mener jeg at det ikke har.
Post by Ørjan Langbakk
Post by Vibeke
[...]
Jeg som aldri har likt å sole meg og slett ikke å jobbe i hagen går
iallefall ikke glipp av noe. Natten kan brukes til å nyte stillheten ute
istedet, men må vel innrømme at jeg ikke gjør det særlig ofte. De
som vil det kan bade i sjøen om natten, og her i nord(på Helgeland)
så er også sommernettene ganske lyse nå. Da jeg bodde i Finnmark
kunne folk til og med gå på besøk til hverandre i de lyse sommernetter.
Post by Ørjan Langbakk
Post by Vibeke
[...]
Det kan ikke jeg forstå. Det er også om kveldene og natten det
sendes filmer på tv, for dem som er interessert i det. Dessuten
så sover man ikke nødvendigvis bort hele dagen om man er
oppe om natta. Jeg kan godt legge meg klokka 4 om natta, og
stå opp igjen klokka 10 på formiddagen.

Anne Lise Hovdal
Stian Høiset
2006-07-24 20:13:41 UTC
[Ørjan Langbakk]
Post by Ørjan Langbakk
Har det egentlig noen betydning når på døgnet man er våken, og når
man sover?
Ja, hvis man har eller planlegger en (sommer)jobb som krever at man er
tilstede innenfor et gitt tidsrom?
Post by Ørjan Langbakk
Men igjen - er det egentlig noe man IKKE kan gjøre om natten som man
kan gjøre om dagen? Bortsett fra å sole seg?
Være på linje med resten av samfunnet? Det er selvfølgelig ikke noe
mål i seg selv, men det kan ha praktiske fordeler.

Ok, tråden handlet vel om skoleelever med ferie. Jeg har ingen gode
grunner for å sparke opp skoleunger sammen med hanen. Jentungen sover
så lenge hun vil. Men jeg vil hevde at det er god sosial trening å
forsøke å tilpasse seg samfunnets klokke. Ønsker man å omgås
flertallet av befolkningen, er ikke en "normal dag" å forakte.

Det er vel det potensielt (a)sosiale ankepunktet ved å snu døgnet
sammen med dårligere forhold for fysisk aktivitet som kan være
motivasjonen for å ønske ungdommene opp og ut. Det er ikke like stas å
bade opptil flere timer med luftmadrass klokka 12:00 kontra 24:00. f.eks.

(I det store og hele - basert på egne erfaringer.)
--
Stian
http://pjolterbekken.blogspot.com/

Ikke her og ikke der - hvor er Kippers bamse?
Ørjan Langbakk
2006-07-25 17:13:17 UTC
Post by Stian Høiset
[Ørjan Langbakk]
Post by Ørjan Langbakk
Har det egentlig noen betydning når på døgnet man er våken, og når
man sover?
Ja, hvis man har eller planlegger en (sommer)jobb som krever at man er
tilstede innenfor et gitt tidsrom?
Såklart - nå finnes det jo en rekke potensielle sommerjobber som foregår
på nattestid, men det forutsetter at man er over 18, så klart.
Post by Stian Høiset
Post by Ørjan Langbakk
[...]
Dessverre har du rett. Jeg forstår også at samfunnet ikke kan "holde
åpent" 24/7, men jeg mener fremdeles det er latterlig at f.eks.
offentlige kontorer stenger kl. 14-15, samt at en god del
offentlige/halv-offentlige _websider_ med forskjellige funksjoner også
faktisk ikke fungerer på nattestid - helt uten fortåelig grunn.
Post by Stian Høiset
[...]
Ønsker man egentlig å omgås flertallet av befolkningen? Ikke jeg, i
hvert fall... flertallet av befolkningen er dumme kveg, som jeg helst
styrer unna...
Post by Stian Høiset
[...]
Akkurat det der høres ut som en motsetning for meg - altså at du sier
det IKKE er like stas å bade med luftmadrass til kl. 12 som til 24 - jeg
vil da tro at perioden 12 -> 24 er bedre badetid enn _før_ kl. 12 -
ettersom solen da har fått tid til å varme opp litt.

Men, det går fint an å bade til kl. 24 -> 08 for den del :) (Been there,
done that)
Ørjan Langbakk
http://www.bergenpchjelp.no
http://www.cubic-design.net
Vibeke
2006-07-27 01:11:44 UTC
Post by Ørjan Langbakk
Har det egentlig noen betydning når på døgnet man er våken, og når man
sover?
Ikke dersom man ikke har behov for å forholde seg til resten av samfunnet
slik noen andre her nevnte, eller bryr seg nevneverdig om at familie og
venner (som må forholde seg til det øvrige samfunnet) har lyst til å gjøre
ting sammen med en de er glad i...
Post by Ørjan Langbakk
Okei - akkurat det kan jeg forstå - det er dumt å gå glipp av bare å ligge
å daffe i solen og slappe av om sommeren - eller jobbe i hagen, eller bare
sitte på stranden og ta et bad e.l.
Sant :-) Mitt poeng er at dette er noe man velger selv, men da bør man være
bevisst på hva man evt. velger bort og ikke komme og klage etterpå.
Post by Ørjan Langbakk
Men igjen - er det egentlig noe man IKKE kan gjøre om natten som man kan
gjøre om dagen? Bortsett fra å sole seg?
Jada en hel del. Jeg vet ihvertfall ikke om mange døgnåpne
fornøyelsesparker, shoppingsentre, museer etc. Men dersom man ikke har
familie/venner man har lyst å gjøre ting sammen med så er jo ikke dette et
problem.
Post by Ørjan Langbakk
Det finnes nattmennesker, og det finnes dagmennesker
Og en kombinasjon :-) Jeg kan godt være sent oppe om natten og likevel stå
tidlig opp neste dag klar for nye opplevelser. Klart, en og annen dag
innimellom må gjerne inneholde en lengre middagslur eller tidlig sengetid,
men da går det helt fint. Sånn er det når man vil ha med seg alt, småen her
våkner gjerne senest halv ni, sovner en eller annen gang mellom 20-22, og
først etter det kommer min tid... derfor sitter jeg her nå kl 03 om natten
*ler*.
Men siden jeg ikke har noe valg i morgen tidlig så er det vel best å komme
seg i seng... Heldigvis foretrekker både jeg og to-åringen min strandturer
mens solen er oppe og det er varmt.
Post by Ørjan Langbakk
[...]
Det å tilpasse samfunnet helt til begge grupper er nok litt vrient ja, men
en del forbedringer har det vel vært vil jeg tro, butikker er lengre åpne,
det er en mengde yrker med kvelds/natt/skift arbeid og det diskuteres til og
med døgnåpne barnehager.
Men enn så lenge er det (dessverre for noen) slik at mange ting må gjøres på
dagtid og da kan man jo velge om man vil gjøre "hva-det-nå-er-snakk-om"
eller sove. Bare ikke kom og klag etterpå så er det greit for meg :-)

God natt!
Erik Naggum
2006-07-16 20:02:58 UTC
Er det akseptabelt at ungdom forskyver dÞgnet ved å spille dataspill
og lese utover natten for så å bli liggende å dra seg til kl 13.00
neste dag?
Det er helt naturlig for ungdom å gjÞre dette. SpÞrsmålet bÞr vÊre om
det er akseptabelt at de skal stå opp like tidlig om morgenen som voksne
av en eller annen absurd grunn gjÞr hele året, når biologien deres
stritter imot så mye at deres kognitive funksjon er såpass redusert at 3
av 12 skoleår er bortkastet.
Hva er andres erfaringer og råd her?
Les mer om utviklingsbiologi og prÞv heller å arbeide for at de skal få
lov til å begynne skoledagen tidligst kl 10:00 fra de fyller omkring 12 år.

Erik Naggum
ID: 2006-197-71990 Nullius in verba. Lectitare humanum est.
Lasse G. Dahl
2006-07-16 23:27:48 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Er det akseptabelt at ungdom forskyver døgnet ved å spille dataspill
og lese utover natten for så å bli liggende å dra seg til kl 13.00
neste dag?
Det spørs. Hvilke alternativer har de? Er det for eksempel noen som har
tatt dem med på telttur i fjellet, og gått tre mil med dem før ligge-
underlag, bålmiddag og sengetid?

Jeg mener, hvis de ikke har noe å gjøre, skjønner jeg valgene dems. Jeg
ville gjerne gjort det samme selv, hvis jeg ikke hadde hatt annet å
gjøre. Men det har jeg. Én av disse tingene er å aktivere guttene mine
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Jan Kjetil Andersen
2006-07-17 15:42:00 UTC
Post by Lasse G. Dahl
[...]
Du sier noe, jeg har også gjort dette med suksess tidligere, men nå er de
kommet i en alder hvor det ikke er like spennende å bli med pappa. Dessuten
er jeg ikke lærer, og har ikke 8 ukers sommerferie sånn som ungene.

Jan Kjetil
Marius Bernklev
2006-07-17 10:54:22 UTC
* Jan Kjetil Andersen
Post by Jan Kjetil Andersen
Er det akseptabelt at ungdom forskyver døgnet ved å spille dataspill
og lese utover natten for så å bli liggende å dra seg til kl 13.00
neste dag?
Akkurat hvilke konsekvenser er det du mener er uheldige eller farlige,
og er disse uheldige for deg, barna dine eller alle tre?
Marius Bernklev
Jan Kjetil Andersen
2006-07-17 15:54:56 UTC
Post by Marius Bernklev
Akkurat hvilke konsekvenser er det du mener er uheldige eller farlige,
og er disse uheldige for deg, barna dine eller alle tre?
Det er barna jeg tenker på, jeg klarer meg nok.

Det som bekymrer meg er at de utvikler en dovenskap. Sommeren er full av
muligheter, man kan dra og bade, dykke, fiske eller sykle gjennom Normarka,
men om man står opp etter at halve dagen er gått mister man iallfall noen
muligheter til å utfolde seg.

Jan Kjetil
Solve
2006-07-17 19:05:28 UTC
On Mon, 17 Jul 2006 17:54:56 +0200, Jan Kjetil Andersen
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Marius Bernklev
[...]
Er det dovenskap å bruke datamaskin og lese bøker? Isåfall er det mange
IT-ingeniører, og datafolk som er dovne.
Det er jo bare sånn at ikke alle synes friluftsliv er toppen av stor moro.
Og unge gutter i den alderen er vel ikke unormale om de foretrekker
dataspill og bøker i ferien. Jeg gjør det selv jeg når jeg ikke har andre
forpliktelser som binder opp tiden min, og jeg er 37:-)
--
They did give a million monkeys a million typewriters, it's called the
internet.
Jørn Helge B. Dahl
2006-07-18 10:38:19 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Man kan da gjøre disse tingene etter at halve dagen er gått også, vel?
Som Erik Naggum sa, ingenting er som å være ute om natta om sommeren.
Jørn Helge B. Dahl
Jan Kjetil Andersen
2006-07-18 21:47:57 UTC
Post by Jørn Helge B. Dahl
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
For voksne er det greit nok, men i likhet med de fleste andre foreldre, så
vil jeg ikke la barna gå ute om natta.

Jan Kjetil
Jørn Helge B. Dahl
2006-07-19 12:33:56 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Jørn Helge B. Dahl
[...]
Jeg synes vel at i hvert fall en på 15 bør kunne «gå ute om natta», om
han driver med bra ting og ikke henger i på hjørnet. Da jeg var 13 var
jeg eldst av en gruppe på 4 gutter som var på overnattingstur i skogen.
Det er riktignok hele 20 år siden, så mulig at tidene har forandret seg
utrolig mye siden den gang. Da jeg var 15 (muligens 16) hadde jeg
sommerjobb med å gå med aviser, og for å få til det, måtte jeg stå opp
sånn i 1600-tida og være oppe til jeg var ferdig med runden min.
Sommermorgnene fra 0300 til 0600 er fantastiske.

Tror ikke du skal være bekymret for latskap med bakgrunn i sovetider,
i hvert fall.
Jørn Helge B. Dahl
Hanne Sofie Røed
2006-07-23 12:52:12 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Jørn Helge B. Dahl
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Det kommer da virkelig an på hvor man bor. Der jeg vokste opp var det en
ren nytelse å gå ute natterstid. Det er det forresten fremdeles, men
siden jeg ikke bor der lengre så blir det dessverre ikke til at jeg tar
natteturer der heller.

Det eneste skumle som kunne dukke opp måtte være en og annen elg eller
grevling. :-)

Og det er svært få ting som gir sånn ro i sjela som å være våken når
sola står opp, fuglene begynner å kvitre, og en bare kan sitte rolig og
_være_.

*sukk* Savner det å være ute om natten. Her jeg bor nå har det ikke
samme sjarm, siden jeg ville vært lettere engstelig for å møte på gale
mennesker som kan finne på slå meg ned og sånn. :-/
--
Bare Hanne
http://hsverden.blogspot.com
Ørjan Langbakk
2006-07-18 20:03:37 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Marius Bernklev
[...]
Det som bekymrer meg er at du kategoriserer de som ikke digger å bruke
tiden på uteaktiviteter som "dovne" - og så kategoriserer du "dovenskap"
som noe som fordrer bekymring.

Jeg skjønner fremdeles ikke problemstillingen, og jeg skjønner heller
ikke annet enn at du må ha svært veloppdragne gutter, om de ikke
protesterer på behandlingen - hadde jeg blitt jaget i seng da jeg var
15, så hadde det blitt krig i heimen...
Ørjan Langbakk
http://www.bergenpchjelp.no
http://www.cubic-design.net
Jan Kjetil Andersen
2006-07-18 22:03:31 UTC
Post by Ørjan Langbakk
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Nei, det er ikke det jeg sier eller mener. Jeg kategoriserer ingen.

Jeg sier at jeg er bekymret for at de kan _utvikle_ dovenskap, og det er
noe annet.

Jan Kjetil
Kjell Pettersen
2006-07-19 16:27:03 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Post by Ørjan Langbakk
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
Det reguleres enklest med faste oppgaver. Enkle rengjøringsoppgaver og
matlaging kan ungdom på 13 og 15 gjøre når de ikke har skole eller
sommerjobb. Hos oss må selv 18 og 20-åringen følge disse enkle reglene, det
er husregler som tar hensyn til alle og de som ikke skal på jobb kan gjøre
disse hjemmeoppgavene.

Når de legger seg bryr jeg meg selvfølgelig ikke om.

Kjell P.
far til 'unger' på 13,13,18 og 20.
Monica Gausen
2006-07-19 18:15:57 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
[...]
No har eg lese det som til no er skrive i denne tråden, og eg må seie at
eg på eiit vis synast du er ganske heldig med ungane dine når dette er
det du kan karakterisera som eit problem med dei ... Samstundes skjønar
eg deg òg, men det er mest på grunn av at eg sjølv har angst for å sova
bort dagen.

Mine tankar om temaet er for det fyrste at så lenge ungane har fri
korkje kan eller bør du nekta dei å ligge og lese om natta. Mange av oss
har pløyd igjennom en haug med god (og mindre god) litteratur på den
tida andre søv, og det er ting ein alltid har nytte av. Lesing er bra
tidsfordriv!

Dersom du meiner dei kastar bort dagen ved å sova, kan du jo eventuelt
laga arbeidslister med ting dei skal gjere i heimen når de vaksne er på
arbeid. Å halda huset ryddig og laga middag til de kjem heim, er til
dømes ting gutar i den alderen kan gjere utan problem. I "bytte" kan du
gje dei fred til å disponera tida si som dei sjølv ynskjer, så lenge dei
gjer sin del av arbeidet. Eg synast nemlig at ungdom godt kan venje seg
til at dei òg må yta noko heime, spesielt dersom dei har ferie og
foreldra må på arbeid.
--
Monica Gausen
Bloggen min er på http://monica.gausen.net
Espen Vestre
2006-07-27 12:31:36 UTC
Post by Jan Kjetil Andersen
Guttene det er snakk om er 13 og 15 og de oppfører seg ellers bra.
Hva er andres erfaringer og råd her?
Har to jenter som er omtrent like gamle, og de la seg vel stort sett
rundt midnatt i løpet av ferien vi nettopp var på, men da hadde vi
gjerne konkrete planer for neste formiddag som de var interessert i å
være med på.

Hvis de likevel ikke har noen faste planer for neste dag, og de ikke
holder voksne som må på jobb våkne, synes jeg nok kravene dine er i
strengeste laget.
--
(espen)