Roald Dahl..
Torger Åge Sinnes
2005-03-12 11:06:54 UTC
Skal ha om Roald Dahl på mondag i norsktime for fjerdeklassingar. Eg
undrar meg litt over kva "opplegg" som kan lagast då...klart det er dumt
at det berre er ein time, elles kunne ein jo ha lest ei bok av han.

Tenkte på om det kunne vera noko alternativ til "faktalæring" om R. Dahl
sitt liv og forfattarskap. Er ikkje så sugen på å stå ved tavla å lekse
utav meg det _eg_ veit om han...så gode tips er velkomne! :)

tås
Jon Haugsand
2005-03-12 11:43:30 UTC
* Torger Åge Sinnes
Post by Torger Åge Sinnes
[...]
Barna skal lære om en forfatter uten å ha lest ham? Det var litt av
en utfordring. Sansynligvis har mange av barna lest mange av bøkene.
Hva med å skrive opp endel temaer på tavle (hekser, slemme, snille,
dumme, helter, stakkarslige, osv) og så be barna nevne bøker og
personer som kan passe i kategoriene? Kanskje dere i fellesskap
klarer å trekke ut endel sentrale elementer i hans forfatterskap?
Kanskje man kan ane hva han har vært igjennom under oppveksten?
Dette kan du supplere med på slutten av timen.

(Mine favoritter er Matilda og Danny og Fasanjakten)
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Torger Åge Sinnes
2005-03-12 12:20:39 UTC
Post by Jon Haugsand
Barna skal lære om en forfatter uten å ha lest ham? Det var litt av
en utfordring. Sansynligvis har mange av barna lest mange av bøkene.
Jupp...det har de nok. Fikk vite favorittbøkene til noen av elevene her
om dagen, og en av dem var SVK, så der har jeg jo litt å gå på. :)
Post by Jon Haugsand
[...]
Kjempebra tips! Nå kom ideende på rekke og rad. :) Takker og bukker.

tås
Torger Åge Sinnes
2005-03-14 12:23:49 UTC
Post by Jon Haugsand
Barna skal lære om en forfatter uten å ha lest ham? Det var litt av
en utfordring.
Som en gledelig overraskelse, viste det seg at flesteparten av ungene
hadde hørt om bøkene til Roald Dahl. Mange hadde sett filmer, og noen
hadde lest bøker som ikke engang jeg har lest av ham. Da var det kanskje
ikke så farlig at de ikke visste hvem som har skrevet Mathilda. (Tror de
vet det nå) :)
David
2005-03-12 20:33:11 UTC
Post by Torger Åge Sinnes
[...]
Du underviser i norsk, altså? Då bør norsken din vera bra òg. Eg finn
fire feil i teksten din her, mellom anna ein elementær og/å-feil.

Godt meint, altså!

Men eg hugsar då eg sjølv gjekk på skulen og hadde lærarar som ikkje
kunne dei faga dei underviste i.

Håpar det berre er snakk om slurv her.

David
Torger Åge Sinnes
2005-03-13 07:05:00 UTC
Post by David
Post by Torger Åge Sinnes
[...]
Hehe...trass i 9 år med nynorsk på grunskulen, har eg i dei siste åra
nytta meg av bokmål. Men er i ferd med å "konvertera" tilbake igjen nå.

Og nei, eg er ikkje norsklærar...endå! ;) Skremer det deg at eg ein dag
kan enda opp som det?! :o

tås
Helge Rydningen
2005-03-15 18:17:09 UTC
Post by Torger Åge Sinnes
[...]
Les litt fra "Gutt" (Boy). Dette er en selvbiografi fra hans oppvekst.
Straffemetodene til engelske kostskolelærere i gamle dager fører alltid til
at ungene skjerper seg litt i neste time.

Helge