Maskiner som kan undervise - førti år gammel science fiction
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2007-02-25 22:26:42 UTC
<URL:http://bloggen.itavisen.no/index.php?
option=com_content&task=view&id=304&Itemid=25 >
--
Rolf Lindgren
Det er fint at du tar frem disse tankene igjen, det er ikke umulig at

Den såkalte programerte undervisning kom i vannry her i landet omkring
1970. Det ble da innført samtidig med "den nye matematikken" som ble
innført med brask og bram. Prinsippet er at når en elev får riktig
svar på kontrolloppgaven da kunne man gå videre, men feil svar
medfører noen ekstraoppgaver.

I USA ble det i første omgang tatt i bruk noen primitive mekaniske
maskiner for å sikre at "bordet fanget" om eleven svarte feil. I
Norge skulle det skje ved hjelp av engangsbøker, og dermed brukte
elevene viskelær for å slippe ekstraoppgavene.....

Men - overgang til PC vil jo løse dette problemet får man håpe.
Beklageligvis var det i alle fall i starten først og fremst de
"utagerende" elevene som fikk adgang til klasserommets PC, en høyst
spesiell form for konsekvenspedagogikk synes jeg.

Siden var det da stor forvirring mht om hva som det var behov for av
"repeterende øvingsoppgaver" (Drilloppgaver var et forbudt ord på den
tiden) og det beryktede "datasekretariatet" gjorde ikke situasjonen
lettere. Det eneste konkrete som man etterhvert fikk greie på var at
det neppe ville være mulig å tjene noe penger på utviklingsarbeidet,
og da var det få som gadd fortsette.

Med til bildet hører da at støttelærere og logopeder ble livredde for
sine timer. Mens de var vant til å jobbe med en elev av gangen i 45
minutter (dyrplageri kaller jeg dette) så ville det optimale være
grupper på 4 elever (forutsatt at ikke alle 4 stilte samtidig til sin
første time).

Men som sagt, hyggelig at du tar opp saken - for det har alle
muligheter for å bli en viktig arbeidsform i fremtiden.
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2007-02-27 11:30:03 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
bloggkommentarene tatt i betraktning virker det ikke sånn.

det er mange rare mennesker.
--
Rolf Lindgren
***@extern.uio.no
Bjarte Runderheim
2007-02-28 15:46:29 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Den beste kommentaren på maskin-underevisning var en avistegning på
slutten av 60-tallet:
En båndspiller på et kateter som spiller av, og 25 båndspillere på
pultene som spiller inn. Ikke et menneske å se.

BjarteR
Brumle Måseegg
2007-03-01 17:20:34 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Jeg har i grunnen vært dumsnill og alt for velvillig mot kollegene i
min tid i skolen. Jeg hørte til den gruppen lærere som tydeligvis vart
gjenstand and for de andre læreres forakt. Jeg var nemlig datanerd.
Og har opplevd å lese på trykk i "Skolefokus" for 10 år siden om hvor
farlig jeg var. Og hvor viktig det var at ikke "datanerdene" skulle
få komme med sine synspunkter på bruk av moderne hjelpemidler.

Vår oppgave skulle være å tre støttende til når maskinene låste seg
eller teksten forsvant fra skjermen. For kolleger som kun var
interessert i å lære "akkurat det som skal til for å skrive et brev og
ikke noe utenomsnakk er du snill" Men innflytelse - neitakk. Om noen
tviler på mitt ord, så kan de slå opp i "Skolefokus" nr 19-1997,
artikkelen "Når datanerdene truer"

Lindgren er forbauset over reaksjonen på sitt innlegg. Men det var
etter min mening rene musepip i forhold til hva som ble prestert for
10 år siden.

Det snakkes så vakkert om hvor viktig det er at barna mottar lærdom
fra et "forståelsesfullt" menneske i stedet fra en død maskin.
Sannheten er noe ganske annet.
Den gammeldagse oppskrytte støtteundervisningen best i at læreren og
en enkelt elev satt sammen i et rom for seg selv. Eleven livredd for
at læreren skulle bli misfornøyd. For 150 år siden medførte tabber et
rapp av spanskrøret. Det er for lengst fjernet, men erstattet med noe
som jeg anser som verre. Svien etter spanskrøret brukte gi seg i
løpet av noen dager. Svien etter lærerens reaksjoner, oppgitte sukk,
hoderysting og lignende adferd ble i mange tilfelle sittende på
livstid. PC-er er tålmodige og lett å programmere til å komme med
oppmuntringer.

Hvor jeg vet dette fra?? Rasende foreldreprotester førte til at jeg -
til stor forskrekkelse for organisasjonen og spesialpedagogene, - ble
satt til å ta meg av noen av disse elevene og gi de mer tidsmessig
undervisning. De fortalte meg meget i pausene. Enda mer har jeg fått
høre fra godt voksne dyslektikere som fortalte hvor lang tid det hadde
tatt de å bygge opp et brukbart selvbilde igjen.

Støttetimer er en form for spesialundervisning. En del lærere finner
ut at de ikke greier holde styr på en skoleklasse. En god utvei var da
å ta ekstrautdannelse som "spesialpedagog" hvorpå man bare fikk en
elev å jobbe med av gangen. Jeg er overbevist om at de fleste IT-
protestanter hører til i denne gruppen. Og blir værende der til lov om
aldersgrense forskåner elevene fra deres virksomhet.

Så dette er nok forklaringen på Lindgrens forundring.
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2007-03-01 18:04:45 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Lindgren er forbauset over reaksjonen på sitt innlegg.
nja. jeg har snakket med pedagoger før. men jeg må si jeg er forundret
over at det bare kom pedagogiske kommentarer til artikkelen.
--
Rolf Lindgren
***@extern.uio.no
Erik Naggum
2007-03-01 20:18:44 UTC
Lindgren er forbauset over reaksjonen på sitt innlegg.
nja. jeg har snakket med pedagoger fÞr. men jeg må si jeg er
forundret over at det bare kom pedagogiske kommentarer til
artikkelen.
Forundring over reaksjonene på ens handlinger pleier, ihvertfall utenfor
behavoristismens klamme grep, vÊre et viktig hint om at man ikke har
forstått hvordan publikumet en har henvendt seg til tenker, og dermed
heller ikke hvordan de forstår det en har Þnsket å formidle. (Men tanker
og forståelse og tolkningsrammer og slikt er visst også utenfor
behaviorismens enkle verden, så dette har kanskje en sammenheng.) Når
noen uttaler seg om pedagogiske metoder for å bevirke maksimal lÊring,
burde det i mine Þyne vÊre et rimelig krav at de i det minste kan
kommunisere med deres tiltenkte publikum slik at maksimal lÊrering
ihvertfall finner sted der og da. Bare å fortelle folk at der finnes
metoder som virker bedre enn de metodene folk bruker, viser seg altså
ikke å ha noen positiv virkning på de som skulle overbevises om de bedre
metodene. Det er nÊrliggende å anta at en behaviorist som uttaler seg
veldig bestemt om at han har bedre metoder enn andre, ihvertfall har
benyttet /noen/ av dem når han gir verden beskjed om disse overlegne
metodene. Jeg finner det faktisk vanskelig å anta at en slik overbevist
behaviorist /ikke/ har benyttet metoder som han /trodde/ skulle virke
aldeles glimrende på sitt tiltenkte publikum. Det er et kjennetegn ved
behaviorismen at dens tilhengere Þnsker å manipulere adferd mer eller
mindre direkte heller enn å skape forståelse, innsikt, refleksjon, eller
annen mental aktivitet i den bevisstheten som ikke eksisterer ifÞlge
deres teorier, så når heller ikke det tiltenkte publikums adferd viser
tegn til å ha blitt manipulert i «riktig» retning, er det noen som helst
grunn til å tro at den behavioristiske skole har noe som helst å bidra
med når objektene for adferdsmanipulasjon er /tenkende mennesker/, ikke
bare rotter og duer i bur?

Alfie Kohn har skrevet mange artikler og flere bÞker der de enkle
metodene til behavioristene i skolen er grundig avslÞrt som svindel og
bedrag, men han har gått såvidt /konstruktivt/ til verks når han tar for
seg problemene og helt andre og meget bedre lÞsninger at kritikken ikke
svir hardt nok for den typen mennesker som ikke /tenker/, bare viser
reaktiv adferd på uÞnskede stimuli, til at behavioristene har forstått
at de har blitt avslÞrt. Det virker rett og slett som om behaviorister
ikke /lÊrer av erfaring og kritikk/, siden alle som har noe negativt å
si om deres forkvaklede, avlegse vrangforestillinger aldri noensinne har
blitt akseptert som å ha forstått hva behavioristene snakker om, og
ingen eksperimenter eller noen annen praktisk erfaring som viser at de
ikke bare tar feil, men /Þdelegger barn/ og fratar voksne kontroll og
selvråderett og selvfÞlelse når de blir forsÞkt manipulert av
behavioristene, aldri rammer behavioristenes hellige overbevisning om at
mennesker ikke er mer avanserte skapninger enn rotter og duer, at
bevisstheten ikke finnes, at kognitiv psykologi, som oppstod når
tilhengere av behaviorismen ikke kunne forklare observerte fenomener,
ikke har hatt noe å bidra med, at /faget psykologi/ ikke har hatt noen
nevneverdig utvikling siste 50 år, osv. Når en ser på hvor lite /lÊring/
som finner sted blant behavioristene når de utsettes for erfaring som
strider mot deres inngrodde vrangforestillinger, kan en bare trekke den
enkle slutningen at når behavioristene forteller om hvilke
lÊringsmetoder som vil virke bedre enn de som faktisk virker idag,
forutsetter de at elevene er like Þdelagt mentalt som behavioristene
selv er, og reagerer som rotter og duer på ymse former for «betinging».

Dermed er det sannsynlig at dersom man vil dytte barn inn i en
behavioristisk skole, må formålet vÊre å ende opp med en slags
robotaktige mennesker som ikke tenker eller har noe sÊrlig annet mentalt
liv, men er svÊrt lette å manipulere adferden til, slik at når
behavioristene får makten, som de jo har uttalte Þnsker om å skaffe seg,
kan de få hele befolkningen til å gjÞre som de vil. Det er derfor ingen
overraskelse for oss kritikere av behaviorismen at det sÊrlig er innen
markedsfÞring og annen nedrig manipulasjon av folk mot deres uttalte
Þnsker, at man finner behavioristene og deres forskning og anvendelse.
Nå som skolen forsÞker seg på annonsÞrfinansiering gjennom
adferdsmanipulasjon av elevene fra fÞrste klasse av, er det derfor helt
å forvente at behavioristene vil inn i skolen for å skape mer
manipulerbare elever som gjÞr som annonsÞrene og lÊrerne vil.

Skolen og foreldrene og andre som Þnsker tenkende, reflekterende
mennesker som resultat av alle skoleårene, bÞr derfor holde god avstand
til den typen kvakksalvere og svindlere som er overbevist om at
mennesker ikke har bevissthet og bare skal «lÊres» opp til å reagere
etter behaviorismens overforenklede lÊresetninger.

Jeg er forÞvrig mest opptatt av hvordan matematikk kan lÊres av nesten
alle barn dersom man fokuserer på hvordan elevene tenker og mÞter
problemer de Þnsker å lÞse, slik at nesten alle barn skal kunne få den
«åpenbaringen» som skaper varig interesse for matematikk og videnskap og
teknologi og dermed bli en del av vårt moderne samfunn. Barn kommer
naturlig til problemlÞsning med et vell av metoder som de tror skal
virke, men ikke gjÞr det annet enn i noen få spesialtilfeller, så det å
holde interessen og Þnsket om å lÞse problemer oppe mens man viser
metoder som er garantert å virke, som er det matematikken handler om, er
faktisk svÊrt krevende. Fremfor alt er det nÞdvendig at den som skal
lÊre bort, kan forstå hvordan elevene tenker og hvordan de tror at ting
henger sammen, slik at det riktige korrektivet kan settes inn akkurat
der eleven har behov for det, uten å svekke fÞlelsen av at det er de som
har kontrollen. Akkurat på dette feltet har behaviorismen gjort ubotelig
skade på millioner av amerikanske og britiske barn. Dagens
matematikkfobi og frykt for videnskapen og den voksende irrasjonaliteten
i USA og UK har spores direkte tilbake til behavioristiske
vrangforestillinger, spesielt den at mennesker ikke har noen bevissthet
og ikke har noe mentalt liv som har vesentlig stÞrre betydning for deres
adferd enn noen behaviorister er villige til å akseptere. De som /var/
villige til å akseptere det, sluttet å vÊre behaviorister og grunnla
isteden kognitiv psykologi, og det samme ser vi på de som utdannes i
våre dager: De som forstår poenget, forlater behaviorismen som rotter
fra et synkende laboratorium, og studerer isteden menneskelig kognisjon
som det unike fenomen dette er. Men dersom man skal lÊre opp 30 rotter
til å gjÞre som lÊreren vil, kan man utvilsomt bruke behavioristike
metoder. Det er også derfor behaviorismen har mest å bidra med til svÊrt
mentalt tilbakestående mennesker, den typen som institusjonaliseres, med
unntak for tilfeller som «Sol», naturligvis, og til situasjoner der folk
ikke rekker å tenke, som f eks design av nÞdutganger, sikkerhetsrutiner,
nÞdhjelpsrespons, krigssoner og slikt, men der hvor mennesker /tanker/
og /bevissthet/ har styringen, dvs i normale, fredelige situasjoner, kan
behaviorismen bare bidra i samme grad som folk /ikke/ tenker, som f eks
i reklamesammenheng og fryktbasert propaganda for å få stÞtte til George
W. Bushs idiotiske politikk. Og om det finnes bare ett ankepunkt mot
dagens skolemodell, er det at elevene motiveres til å tenke /for lite/.
Å tilfÞre behavioristiske metoder vil bare fÞre til ytterligere
svekkelse av elevenes tenkeevne. Noen Þnsker naturligvis dét, men det
ville vÊre en tragedie om slike holdninger fikk Þdelegge også norske barn.

Erik Naggum
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the
ID: 2007-060-70536 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
Erik Naggum
2007-03-01 23:36:34 UTC
Apropos: Mathematics and the Pure in Heart

http://www.edweek.org/ew/articles/2007/02/28/25obrien.h26.html

De feilene som er begått i amerikansk skole, kan tilskrives de alltid
like mislykkede forsÞkene på å stappe mennesker inn i behavioristiske
modeller.

Erik Naggum
ID: 2007-060-84864 http://erik.naggum.no/sources-and-resources/
Brumle Måseegg
2007-03-13 07:39:47 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Lindgren er forbauset over reaksjonen på sitt innlegg.
nja. jeg har snakket med pedagoger før. men jeg må si jeg er forundret
over at det bare kom pedagogiske kommentarer til artikkelen.
En viktig grunn til dette er den overtro som gjelder hos forbausende
mange lærere, at samme metodikk egner seg for alle emner innen alle
fag til alle elever til enhver tid. Beklageligvis bygger de ulike
læreplaner gjerne bare på et pedagogisk prinsipp, og de departementale
ambulerende misjonærer tviholder på det samme.

Dette er selvsagt absurd. For det første har elevene i seg selv behov
for variasjon. Det ville selvsagt være helt håpløst om elevene satt
dag ut og dag inn ved PC-ene.

For det andre så er elevene svært ulike, og det som er godt for Per
er ikke nødvendigvis den beste måte for Pål.

For det tredje så gjelder det jo å utvikle en rekke ulike egenskaper,
og å stimulere ulike interesser.

La meg ta et eksempel. Den gamle puggskolen gikk ensidig ut på å
utvikle elevenes hukommelse. I dag er det nærmest tabu å få elevene
til å lære noe som helst utenat. Men for mye og for lite av alt er
like ille etter min mening. Hukommelsestrening er også viktig. Selv
om den gamle skolen bare hadde en streng å spille på, så mener jeg det
var en feil å fjerne denne strengen helt.

Selvsagt bør man sørge for at det som pugges er kunnskaper som kan
være nyttige. Geografiske stedsnavn eksempelvis er godt å få med seg,
men jeg kan ikke godta Kiellands adjunkt Borrings aversjon mot
kartbruk. Det er liksom så lite nyttig å kjenne de belgiske bynavn om
man tror de befinner seg et sted i Pyreneene..

Slik er det også med de andre egenskaper. Elevene bør oppmuntres til å
undersøke - men at dette nødvendigvis bør skje i matematikken, som det
var i et tidligere mønsterplanopplegg - går over hodet på de fleste av
elevene. Derimot å ta klassene i naturen - som heldigvis har blitt
påbudt igjen - det har noe å gi til alle elevene.

Man er derfor nødt til å tenke toveis. Både hva som elevene trenger å
lære, og hvordan stimulere de ulike egenskapene. Og da må man søke
frem til hvilken presentasjonsform som er best innen de ulike emner i
de ulike fag.

Uansett hva Naggum sier om behavioristene. Akkurat når deg tjelder
dette å lære å skrive touch på maskin er det lurt å ta de "betingede
reflekser" med i bildet.