Ufaglærte lærere
Reffo
2005-02-06 08:58:50 UTC
Hei.

Jeg har jobbet i et år på barne/ungdomsskole.Har ikke fått noen pedagogisk
utdannelse.
Jeg føler jeg fikk gitt "budskapet" via lære planer osv.

Da jeg jobbet på en privatskole under etablering, ble det til at jeg fikk
jobb som klasseforstander mm. Følte jeg fikk for mye arbeid i forhold til
mine
kvalifikasjoner. Hadde ikke vett nokk til å si nei.

Jeg hadde undervisning i alle fag, støttet av faglærer i begynnerting som
lesing og skriving. For meg som ufaglært ble det for mye. Forstod det 3
måneder etter skolselutt, da jeg forstod at jeg var overarbeidet.

Følte at alt dette gikk ut over elevene. Dersom det ble søksmål mot skolen
pga
dette, ville jeg støtte meg til elevene.
Til slutt ble jeg en sur og gretten lærer. Og bare etter et år.

Har lyst til å arbeide videre med dette men IKKE uten utdannelse.
Tor Espen Kristensen
2005-02-07 16:28:23 UTC
[***@ja-takk.com]

| Har lyst til å arbeide videre med dette men IKKE uten utdannelse.

Da er du velkommen til oss!
--
Tor Espen Kristensen -- Høgskolen Stord/Haugesund
tlf: 53491331 (jobb) -- 53413224 (privat)
epost: ***@hsh.no
Tommy Dale
2005-02-08 16:08:20 UTC
Post by Reffo
[...]
Er det det faglige du mener det skorter på da? Jeg må ærlig talt si at etter
4 år på lærerskolen, var det svært lite som forberedte meg på hverdagen i
skolen. Jeg kan forstå at du slet hvis du ikke behersket fagene, men utover
det, husker jeg ikke at vi lærte så mye annet som gjør hveragen som
klassestyrer lettere...

Tommy
o***@nettkjenning.com
2005-02-08 18:49:27 UTC
Post by Tommy Dale
Post by Reffo
[...]
For det første er det interessant at det du selv finner det naturlig
å assosiere med å mislykkes som lærer, er å bli saksøkt.

Viudere forstår jeg Tommys spørsmål til om dette først og fremst er
faglig relatert. Lyder som god gammel hverdags angst for meg. Når en
er ny i en jobb, er det helt naturlig at er engstelig. Normalt gjør
det at en er engstelig at en skjerper seg og faktisk gjør en bedre
jobb enn hvis en ikke har det aller minste prestasjonsangst. Men en kan
selvsagt komme dit at denne føllsen blir så overveldende at en ikke
takler jobben.

Har du forsøkt å ta opp dette med kollegaer da? Ofte vil de kunne
fortelle at de har hatt det på samme måte selv, gi deg tips eller
kanskje til og med at den insatsen som du leggger ned i din klasse er
vel så god og samvittighetsfull som de andre gjør.

Øystein
Reffo
2005-02-11 05:18:25 UTC
Post by Tommy Dale
[...]
Hadde 3 årig almennfaglig da jeg jobbet på skolen, og følte godt
at jeg behersket alle fag jeg underviste i. Men da dette er en
skole i distriktet hvor det gikk få elever, måtte jeg forberede meg
til å ha undervisning i 5 klassetrinn i en og samme time.
Jeg følte meg utbrendt når skoleåret var omme.

Vurderer nå å søke meg inn på universitetet og PLP - PPU.
?ystein
2005-02-13 12:17:33 UTC
Post by Reffo
[...]
Skjonner at en slik situasjon kan vaere krevende, men pa den annen
side er det jo pedagogisk sett et stort privilegium a fa sjangsen til
a jobbe i et slik unikt laeringsmiljo.

-Elever med store individuelle sprik i kunnskapsniva og laeringsbehov.
-Knapt mulig a resirkulere det opplegget en har brukt i en vanlig
klasse for, her laerer laereren ogsa noe i hver eneste time.
-uensartet struktur som antagelig gir verdifull erfaring med a takle
det hoyere angst- og strss nivaet som slike omgivelser skaper.

Lyder kjempespennede, men krevende.

Oystein