Voksenopplæring
Reffo
2005-03-08 07:37:31 UTC
Hei.

Som et resultat av min skolegang, erfaring blir jeg nå satt til
voksenopplæring innen
data og it. Jeg skal nå hjelpe dem som ikke kan noe som helst. Det innebærer
også
at jeg skal hjelpe dem frem til datakortet.

Har tidligere jobbet som ufaglært lærer i barne og ungdomsskolen. Nå blir
jeg satt til voksenopplæring innen data og datakortet

Er det noen som har gode tips og råd til meg. Det er Aetat som har satt meg
dit..og det må jeg bare godta, som en del av min yrkesrettede attførings
prosjekt.
Er rimelig trygg på mine kunnskaper, men jeg blir utrygg i tanken på "hvem"
jeg skal undervise. Dette med tanke på umotiverte eldre, folk som har blit
tvangsplassert på kurs osv.

Ser frem til dem som kan gi meg seriøs backup her!
Brumle Måseegg
2005-03-08 08:16:34 UTC
Post by Reffo
[...]
Umotiverte eldre er det minste problemet du har. Du kan regne med at de blir
borte etter kort tid. I det hele tatt er min erfaring med voksenopplæring
at frafallet har en tendens til å bli ca 50%. Dette må du ikke ta deg nær
av. Det er det vanlige.

En stor fordel om det finnes et rimelig sted i nærheten der dere kan samles
ette kurset til en liten matbit. Det sosiale spiller faktisk en stor rolle
også når det gjelder voksenopplæring.

Ellers så er jeg en svoren tilhenger av gamle Dewey. "Learning by doing" Jo
mer elevene får jobbe med maskinene, desto bedre er det.
Reffo
2005-03-08 08:29:50 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Aetat og sosialkontorer er rimelig streng på at man følger opp
undervisning man blir pålagt. Har selv ingen god erfaring da jeg selv en
gang har blitt pålagt å gjøre noe jeg ikke ønsket.
Post by Brumle MÃ¥seegg
En stor fordel om det finnes et rimelig sted i nærheten der dere kan
samles ette kurset til en liten matbit. Det sosiale spiller faktisk en
stor rolle også når det gjelder voksenopplæring.
Bor i Tromsø, så mulighetene er mange, men jeg kan ikke regne med at
sosialklienter og arbeidsledige skal ha råd til så mye sosialt samvær.
Har også deltatt på kurs i regi av arbeidet hvor jeg har sett at det sosiale
betyr
mye, men må tenke litt økonomisk for disse.
Post by Brumle MÃ¥seegg
Ellers så er jeg en svoren tilhenger av gamle Dewey. "Learning by doing"
Jo mer elevene får jobbe med maskinene, desto bedre er det.
Learning by doing er greit så lenge man klarer å følge læreplanen og innen
tidsfristen. Ser det som viktig at elever skal ha mye å si i voksen
opplæringen.
Herman Robak
2005-03-08 10:31:17 UTC
Post by Reffo
Post by Brumle MÃ¥seegg
[...]
Har dere såpass liten tid og strenge føringer at dere blir nødt til
å pugge oppskrifter for hvordan man gjør enkle oppgaver?

En vill tanke: Kan du kjøre en kritisk vinkling?

* Hvorfor er brukergrensesnittet slik?
* Hvem har mest nytte av dette? (dere AMO-ere, eller noen andre?)
* Hvilke antagelser har utvikleren gjort her? Er dere enige?
* Ser dere hvilke føringer grensesnittet legger her?

Satte voksne kan lære ganske mye på kort tid hvis de føler for det.
Er «kjenn din fiende»-forslaget ovenfor helt på jordet?
Herman Robak
Lasse G. Dahl
2005-03-08 13:20:53 UTC
Post by Reffo
[...]
folk som har blitt tvangsplassert på kurs osv.
Skjønner godt frykten din, men det vil nok vise seg å gå lettere enn
du tror. Det er særlig tre ting du må huske på:

1. Voksne «tvangsplasserte» har likevel sjelden lyst til å kaste
bort tiden. Hvis du greier å signalisere ovenfor dem at her skal de
lære noe de vil kunne få bruk for _uansett_, er det lettere å fange
interessen og skape et miljø for læring.

2. Mestring er minst like viktig blant voksne som hos barn. Ikke ha
det for travelt, og stopp opp hvis du merker at det er deler av
pansum som er mer enn gresk for elevene, og bruk gjerne tid på
praktiske øvelser, som andre nevner.

3. Bygg selvtillit. Mange voksne har dataangst fordi de tror at de
er de eneste i verden som ikke kan surfe på nettet eller skjønner
hva et «virus» er. De har derfor i utgangspunktet lavt selvbilde i
situasjonen, og de synes dette er tull, og at de selv er dumme.
Slike elever må selvfølgelig høre at de _ikke_ er dumme selv om de
ikke har lært alt i verden ennå. Bare det å lære seg kabalen og få
skryt for at de behersker musebruk, er et langt skritt forover for
disse.

Og til slutt: Skal vi være ærlige, har jo datakortet bare begrenset
verdi utover plastvekta. Det er bedre at elevene mestrer halve
pensum, enn at de pugger hele for så å glemme det. Å bruke en
datamaskin handler mye mer om _forståelse_ enn av å lære om knapper
man kan trykke på.

Lykke til!

Disclaimer: Jeg har «voksenopplært» en masse, men jeg er ingen
pedagog.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?