Kan en skole forlange at barna møter opp om kvelden?
Espen Vestre
2005-10-21 12:44:12 UTC
Jeg fikk nettopp en telefon fra en meget amper datter, som forteller
meg at skolen hennes planlegger et arrangement på kvelden på
Halloweendagen. For barna er det helt opplagt at skolen forsøker å
hindre dem i å feire Halloween (arrangementet skal være av en helt
annen art), og de blir selvagt temmelig irriterte på det de oppfatter
som rent maktmisbruk for å fremme lærernes personlige negative
oppfatninger av denne (i Norge) nye skikken.

Jeg fikk et spørsmål jeg ikke umiddelbart kunne svare på: De fikk vite
at arrangementet var obligatorisk, og at fravær ville bli betraktet
som skulking. Men har de rett til dét? Kan skolen forlange deltakelse
på noe som ikke er innenfor normal skoletid?
(espen)
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-10-21 12:55:01 UTC
Kan skolen forlange deltakelse på noe som ikke er innenfor normal
skoletid?
nei.
--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
***@extern.uio.no http://www.dignus.no/
Espen Vestre
2005-10-21 13:04:32 UTC
nei.
Det var det jeg antok, men hva skal jeg eventuelt henvise til hvis
datteren min ikke møter opp?
(espen)
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-10-21 13:11:58 UTC
Post by Espen Vestre
nei.
Det var det jeg antok, men hva skal jeg eventuelt henvise til hvis
datteren min ikke møter opp?
kontakten min i utdanningsdirektoratet reflekterer:

forskriften til opplæringsloven sier at som hovedregel skal
undervisningen ligge mellom 8-15.30 og ikke overskride 6
timer daglig.

men i særlige tilfeller kan man gå bort fra dette.

men tingen er at dette skal være _skolefaglig_ begrunnet.
f.eks. et teaterbesøk.

å legge et arrangement til ettermiddagstid kun for å forhindre
elevers aktiviteter på kveldtstid synes hun virker merkelig.

hun anbefaler dere å ta kontakt med rektor og forhøre seg litt
nærmere om dette, og hvis dere ikke er fornøyd med det dere
hører, bør dere ta kontakt med utdanningsavdelingen hos
fylkesmannen.
Espen Vestre
2005-10-21 13:32:58 UTC
Tusen takk for opplysningene!
(espen)
Thomas Skogestad
2005-10-21 13:35:17 UTC
* Rolf Marvin Bøe Lindgren

| Forskriften til opplæringsloven sier at som hovedregel skal undervisningen
| ligge mellom 8-15.30 og ikke overskride 6 timer daglig.

§ 1-5. Rammer for dagleg skoletid i grunnskolen

Undervisninga skal i regelen ikkje ta til før kl. 08.00 eller slutte etter
kl. 15.30. Dagleg undervisningstid må i regelen ikkje vere over seks
undervisningstimar.

Undervisninga kan organiserast i undervisningsblokker av ulik lengde.

http://www.lovdata.no/for/sf/uf/tf-19990628-0722-001.html#1-5
Forskrift til opplæringslova

For å lenke til dette dokumentet bruk:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19990628-0722.html

§ 2-2. Omfanget av grunnskoleopplæringa i tid
(5) Departementet kan gi forskrifter om rammer for dagleg skoletid og om
pausar for elevane.

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-2

http://epos.stortinget.no/SakOpplysning.aspx?id=2654

NOU 1995: 18 Ny lovgivning om opplæring
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020002/index-dok000-b-n-a.html
Thomas Skogestad
Espen Vestre
2005-10-21 13:50:11 UTC
Post by Thomas Skogestad
§ 1-5. Rammer for dagleg skoletid i grunnskolen
Takk til deg også!

Så vidt jeg vet har de ikke noen spesielt god grunn til å legge
arrangementet på kveldstid, og dersom de har en slik grunn, er det
liten grunn til å tro at det må være akkurat den kvelden (de har
oppgitt "det har vært planlagt i 2 uker" når elevene har spurt hvorfor
det må være den kvelden - det burde jo ha gitt dem god tid til å finne
ut at elevene har andre planer...)

Altså burde det ikke foreligge noen grunner til å gjøre unntak fra
forskriftene om skoletid her.
(espen)
Thomas Skogestad
2005-11-03 13:00:14 UTC
* Espen Vestre

| Takk til deg også!

Hvordan gikk det med Halloween? Vi hadde flere halloweenere på døren her på
mandag. (En gruppe på tre hadde også prioritert klart: «knask» sa de, ikke
noe knep-tull.)
--
Thomas Skogestad
Johan Giertsen: Perspektiv på den nye arvestriden. Syn og Segn 1988 s.
http://www.jur.uib.no/ansatte/jprjg/Publikasjoner_Johan_Giertsen.html
Espen Vestre
2005-11-03 13:06:23 UTC
Post by Thomas Skogestad
Hvordan gikk det med Halloween? Vi hadde flere halloweenere på døren her på
mandag. (En gruppe på tre hadde også prioritert klart: «knask» sa de, ikke
noe knep-tull.)
joda, det ble en del oppstyr rundt skolens "prioriteringer", det
havnet i lokalavisen til og med. Noen barn feiret som planlagt, andre
deltok på skolens arrangement, men gikk så halloween etterpå og kom
dermed litt seint i seng (hadde ganske små barn på døra så seint som
etter 9), så noen trøtte tryner dagen etterpå var vel det verste som
rent pratisk kom ut av dette (men 7.klassingene har fått en knekk i
tilliten til lærerne sine, tror jeg). Jeg synes det var mest små barn
som deltok iår, og har ikke hørt om noen "knep".
(espen)
Arne Midtbø
2005-10-21 17:47:31 UTC
On Fri, 21 Oct 2005 14:55:01 +0200, "Rolf Marvin Bøe Lindgren"
Kan skolen forlange deltakelse på noe som ikke er innenfor normal
skoletid?
nei.
Det er ille nok at skolen pålegger ungene hjemmearbeid i form av
lekser - dét burde også vært ulovlig.
Dersom arbeidsgivere hadde gitt oss arbeidstakere jobb som skulle
gjøres på fritida, hver dag, hadde LO gjort opprør. Jeg utelukker ikke
en væpna revolusjon i et sånt tilfelle.
--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no/main/

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.
Geir Arne Moi
2005-10-22 15:48:54 UTC
Post by Espen Vestre
[...]
Sørvestlandet, dalstroka innafor... jau, jeg husker spede forsøk på å dempe
Halloween-feiringa den tid jeg bebodde verdens verste bosted på den nordlige
halvkule (Sirdal kommune, Tonstad bygdesentrum), men det trakk man bare på
skuldrene av.
Post by Espen Vestre
[...]
I teorien kan man legge ting til kveldtid dersom man da frigir dagstid en
eller annen gang. Men dette med 'obligatorisk' arrangement på kveldstid bør
ha skolefaglig innhold og altså følges at fri en hel skoledag (man skal
doble antall timer på kveldtid når dagstid frigjøres).

Jeg husker at jeg gav blanke blaffen i slike pålegg og lot min datter gjøre
som hun ville, i likhet med ganske mange andre. Så skrev jeg i meldingsboka
at 'min datter var dessverre så frisk at hun fant det meningsløst å bruke
sin dyrebare fritid på noe så hjernedødt som arrangementet skolen prøvde å
påtvinge henne, noe jeg som far støtter henne fullt ut i på alle måter'. Det
kom aldri noe tilsvar til dette.

Du bør prøve min variant, eventuelt ta den litt mindre provokative 'mitt
avkom var dessverre utsatt for et illebefinnende i går ettermiddag og kveld,
og kunne ikke komme på tilstelningen'.

Uansett så må ikke skolen få lov til slikt tøv, dette er faktisk ganske
alvorlig - barna gleder seg til å gå Halloween og når dette motarbeides av
skolen, så får barna et ekstremt negativt forhold til skolen og dens
autoritet. Enhver rektor med forstand burde innse hvordan slikt undergraver
hans egen posisjon.

Pføy!

gamoi
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-10-22 15:55:21 UTC
Post by Geir Arne Moi
[...]
for ikke å snakke om hvordan det undergraver skolens arbeid for å gjøre
barn til positive samfunnsborgere som skal være i stand til å leve med
og respektere ting man selv ikke liker.
Espen Vestre
2005-10-22 18:06:02 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
for ikke å snakke om hvordan det undergraver skolens arbeid for å gjøre
barn til positive samfunnsborgere som skal være i stand til å leve med
og respektere ting man selv ikke liker.
Nettopp! I mitt utkast til brev til skolen har jeg tatt opp at det er
en av skolens viktigste oppgaver å oppdra barna til demokrati (i følge
læreplanen!), og at skolen her gjør det motsatte: De prøver å utnytte
sin egen maktposisjon til å påtvinge elevene sine egne synspunkter.
(espen)
kenneth marken
2005-10-22 20:04:32 UTC
Post by Espen Vestre
[...]
å lære opp noen uten å overføre noen av sine egne tanker og holdninger
om ting til eleven er omtrent komplett umulig. for å kunne få til det må
lærer være en følelsesløs maskin.

tingen er, hvordan kan en lære opp ungene til å stille spørsmålstegn ved
alt dem blir fortalt (en viktig del av demokratiet) og samtidig
opprettholde kontroll i skoletiden?
Espen Vestre
2005-10-23 08:06:55 UTC
Post by kenneth marken
Post by Espen Vestre
[...]
Det er klart. Men det er forskjell på å /overføre/ og å /påtvinge/!
(espen)
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2005-10-23 08:20:08 UTC
Post by Geir Arne Moi
[...]
jeg ville ikke turt dette. jeg vil at mine barns lærere skal se på mine
barn som positive og samarbeidsvillige, og at det er særdeles opportunt
at vi som foreldre bidrar til dette.

hadde jeg som lærer fått ei sånn melding, så hadde jeg antagelig brutt
sammen i latterkrampe og tenkt at det den ungen mister på arrangementet
får hun antagelig igjen hjemme. men jeg er ikke lærer, da.