De nasjonale matteproevene for 10.ende klasse
Øyvind Lasse Høysæter
2005-03-15 11:53:09 UTC
Hjælp!
Når jeg så på den første delen stod der 30 minutter. Alt for mye
for noe barnet kan skrible ned på 3-10 minutter, tenkte jeg. Men så
fortsatte det med flere spørsmål på neste side, og etterhvert
tenkte jeg at det der er det ingen som klarer å skrive på 30
minutter -- helt til jeg oppdaget at det var satt av hele 90 minutter
på de helt enkle oppgavene i del 2, som neppe vil ta mer enn 3 >minutter.
Nok om _tiden_, men så oppdaget at dette er jo for faen for TIENDE
KLASSE!
Jeg trodde det var for barneskolen, sånn midt i, fjerde klasse kanskje.
Men det er altså for et trinn som kommer etter ungdomsskolen, eller
deromkring (er det det blitt ti års grunnskole nå?), altså
tilsvarende tidligere tiders gymnas. Hei, blåruss, kan du skrive 1/4
som et desimaltall, kanskje (oppgave 8a)? Klarer du det _uten_ kalkis?
Ref: für exempel <url: >http://members.fortunecity.com/nasjonaleprover/>.
Etter min mening er det bedre å sørge for at flest mulig kan
grunnleggende matte. Istedet for at de prøver å få 10.klassinger opp på
diskrèt matematikk-nivå vil de på den måten få flere med seg.

Xfutter forresten til no.samfunn.skole som trenger litt trafikk. :)
Øyvind
Brumle Måseegg
Øyvind
Brumle Måseegg
2005-03-15 12:17:37 UTC
[...]
Målsetningen må vel selvfølgelig være at hver enkelt elev får mulighet for å
lære så meget av faget som eleven har forutsetninger for.
Det vil defor til enhver tid være en del elever som ikke klarer holde følge
med de andre, og en del elever som må få tilbud om ekstra oppgaver og ekstra
pensum,
Særlig den siste gruppen har alt for lenge vært forsømt i vår skole, og
dette må snarest rettes opp.
Geir Arne Moi
2005-03-15 12:42:26 UTC
Etter min mening er det bedre å sørge for at flest mulig kan grunnleggende
matte. Istedet for at de prøver å få 10.klassinger opp på diskrèt
matematikk-nivå vil de på den måten få flere med seg.
Her er det to problemer som melder seg:
1. Elevene kan ikke grunnleggende matematikk, flertallet skjønner ikke
prosentregning.
2. De elevene som i utgangspunktet hadde anlegg for matte og kunne blitt
gode, får ingen utfordringer, ingen utvikling, ingen inspirasjon. Min datter
i 6 klasse er så forbannet lei av matten allerede, at hun nesten spyr.
"Herregud, pappa! Se her: enda flere oppgaver vi lærte i første klasse!
Legge sammen to tall! Jeg gidder ikke mer!" Sier altså jenta som seks år
gammel regnet ligninger med to ukjente og syns det var gøy.

gamoi
Øyvind Lasse Høysæter
2005-03-15 13:05:35 UTC
Post by Geir Arne Moi
[...]
Jeg er usikker på om lærerne nå ha lov men hva med å utnevne elev-
hjelpere? På den måten kan de kanskje rekruttere nye matte-lærere også? :)

I tillegg vil jo det å lære bort matte for en elev i et lavt klassetrinn
bli en ny vinkling på kunnskapen sin, burde ikke det være noe?

Tanken min er at jo mer en foranliggende elev hjelper andre i klassen
med å komme seg opp på samme nivå så kan vel læreren øke tempoet og
dermed mette hjelperne i samme slengen?

Det å hjelpe andre er jo bra lærdom også. :)

Bare noen tanker..
Øyvind
Torger Åge Sinnes
2005-03-15 13:27:02 UTC
Post by Geir Arne Moi
[...]
Det er vel her du kommer inn. Du er jo en sterk ressurs med masse
kunnskap, og kan kanskje utfordre poden litt der? Kan jo tilogmed
kanskje skeie ut å drive litt veldedig matteundervisning på
skolen....hvis du fikser til ett genialt opplegg, skal du ikke se bort i
fra at mattelæreren er glad for å få avløsning. ;)

"Foreldrene tilbake i skolen" føler jeg burde være ett slagord for vår
tid...liker ikke greia med at foreldre leverer barna _sine_ til
innstitusjoner der de skal formes sammen med en haug andre barn til en
grå masse. Nei...BORT med barnehagene og innstitusjonaliseringen sier nå
jeg.... (inntill jeg får egne barn hvertfall)

tås