Trenger man virkelig 10 år på å lære 10-klasses pensum??
typen fra hovedstaden
2008-02-03 22:16:19 UTC
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg om man virkelig trenger 10 år for å
lære det man er igjennom av pensum i norsk skoles 10-årige løp.

I utlandet fortelles det stadig om barn mellom 5-10 år som er flinkere i
mange enkeltfag og fag-grupper enn gjennomsnittet av Norges 16-17 åringer.
Dessuten etter 10 år på norsk skole hvor hoved-ingrediensen er sosial
samhandling hvorfor pokker er det så innmari dårlig stelt med oppførsel og
ro i norske klasserom da, når man nesten ikke gjør annet enn opplæring i
sosial samhandling!

Kanskje norske foreldre og lærere skulle bytte om sine tjener-roller overfor
barna til å bli forbilder og grense-settere overfor barna! Hva med å gi barn
impulser om at de små egoister må lære seg at i voksen-samfunnet er de ikke
midtpunkt og hovedperson lenger, men må innordne seg etter felleskapets
regler!

Ser i dagens samfunn at mange 18-20 åringer får kjempeproblemer på
universiteter, høyskoler og på arbeidsplasser fordi de der må innordne seg
etter regler for felleskapet, noe de aldri har hatt trening i før de når
myndighetsalderen og møter voksenlivet som et formidabelt sjokk.

Finnes forresten termen "oppførsel" lenger i norsk skole og i så fall hva
betyr denne termen i dag?

Jeg tror at lærer-yrket også til en viss grad trenger det som store
kunstnere trenger; Medfødte evner til formidling. De som ikke har det sliter
tungt tross bestått lærer(høy)skole-eksamen.
--
vh
typen fra Oslo
Brumle Måseegg
2008-02-04 07:21:02 UTC
Post by typen fra hovedstaden
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg om man virkelig trenger 10 år for å
lære det man er igjennom av pensum i norsk skoles 10-årige løp.
Nå overgår FrP seg selv. For mens resten av den politiske verden er
opptatt av hvordan få kunnskapene tilbake til skolen, så lurer da FrP
på om skoletiden er for lang. Fantastisk nå når omsider venstresiden
innser at de har hovedansvaret for kalamitetene.
[...]
Helt riktig. Men du holder nå på å finne opp kruttet på nytt.....
[...]
Formidlingsevnen er det ene. Dessuten må læreren ha evnen til å leve
seg inn i elevenes situasjon, å bli glad i de små tassene, og å være
leder og også venn. Og det er veldig viktig å skape tillit.

Og det er svært viktig å kunne få bort de lærere som ikke holder mål.
typen fra hovedstaden
vi tar valgtalene høsten 2009 og så diskuterer vi fakta her og nå!!
Lasse G. Dahl
2008-02-04 22:00:21 UTC
Post by typen fra hovedstaden
vi tar valgtalene høsten 2009 og så diskuterer vi fakta her og nå!!
Sier han som for 24 timer siden - i samme tråd, til og med - postet
dette:

| «Skal vi se om vi kan få byttet ut denne taper-gjengen i 2009 dere??
| Dere har sjansen på valgdagen i september 2009!»

Men som vanlig for representanter fra det partiet, kreves det en høyere
moral av andre, enn hva man er interessert i å følge selv.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Brumle Måseegg
2008-02-05 00:10:55 UTC
[...]
I så fall burde du da trekke frem de ting i min fremstilling av fakta
som du er uenig i, eller komme med noen klare nye fakta.

Men du skal få et å tygge på. Tilgangen på lærere er som alt annet
avhengig av tilbud og etterspørsel. Når tilbudet er vesentlig mindre
enn etterspørselen så bør prisene gå opp. Kan du så gå inn for at det
snarest avgis en erklæring om at lærernes lønnsnivå heves med minst
50% i løpet av kommende fire års periode? Slik at flere dyktige
ungdommer søker lærerhøyskolene???

Eller har du den samme nedlatende holdning ovenfor lærere sopm ditt
partis eier??? Som ikke kan si ordet "Lærere" uten med en klar tone av
forakt???

Og hvorfor ønsker du nekte andre partier å drive partipolitikk før til
neste høst??????