Vil ha bordbønn, andakter, gudstjenester og gratis bibler i skolene
Erik J. Helgesen
2009-01-18 15:26:51 UTC
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=539943

Skolepolitikerne i Arendal vil at elevene skal be bordbønn i
skoletiden. Det ble vedtatt i oppvekstkomitéen i Arendal i dag. I
tillegg skal det deles ut gratis bibler i klasserommene og legges
til rette for elever som vil holde andakt.

Det er Arbeiderpartiets pensjonerte sogneprest Yngvar Langås
som står bak det kontroversielle forslaget. Langås og flertallet i
oppvekstkomitéen i Arendal vil også ha gudstjenester i skoletiden,
og andakter i friminuttene.

I torsdagens møte i oppvekstkomitéen stemte flertallet for forslaget,
mot stemmer fra Venstre, SV og halve Frp. Saken skal behandles i
bystyret i slutten av måneden. Der skal endelig vedtak fattes.

Mer info:
http://www.agderposten.no/article/20090115/LOKAL8/384552458/1021/FORSIDEN

http://www.agderposten.no/article/20090116/LOKAL8/854640947/1004

- - - - -

Jeg synes dette begynner å minne litt om USA, der skolene forsøkes
gjort til en politisk slagmark hvor religion skal pådyttes folk mot
deres vilje. Hadde håpet at vi skulle slippe dette her i Norge, men
på Sørlandet - i Norges "bibelbelte" - ser det ut til at man tar etter
USA.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
. . . . . . . . . . . . .
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha
Hans Petter Nenseth
2009-01-18 16:30:31 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Det er Arbeiderpartiets pensjonerte sogneprest Yngvar Langås
som står bak det kontroversielle forslaget.
Det er bare en ting å gjøre med slike maktsyke og samfunnsfientlige
folk. Men for min del kan det godt gjøres smertefritt.
Ceroy
2009-01-18 16:39:50 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Religion har vært og er årsak til mange krangler og kriger. Nå har det blitt
en mote å ikke tro på noe som helst, vi har blitt moderne og opplyste. Klart
at Darwin har en god teori, men allting har uansett en begynnelse. I de
virkelige gamle dager der folk bodde i huler hadde de mange guder å forholde
seg til og som de tilba og ofret til.

De gamle vikinger hadde Odin og de andre gudene. De hadde på en måte en tro
på at om de døde i kamp fikk de en plass i Valhall. Mange av oss husker
sikkert
fra vår tidlige barndom der mange var redde for stygge monstre som kunne
ligge
under sengen. De fleste av oss hadde noen som kunne fortelle om en som
alltid
passet på oss barn.

Vår tids religioner lover oss også en plass etter døden, noe som har gitt
mange døende et trøst i elendigheten. Enten de tror på det ene eller andre.
Da er det ikke tiden for kalde vitenskapelige kjensgjerninger om å råtne i
en grav eller brenne opp i et krematorium. Det bør jo være greit å være
ærlig overfor en vi er glad i som ligger for døden. De må jo bli minnet om
den viteskapelige sannhet, ikke sant? Ærlighet er jo en dyd.

Nå har det kommet på den politiske dagsorden at kristendom og religion er
fy. Ja, et bevisst overgrep mot barn. Så hvorfor ikke ta skrittet fullt ut
og også våre barn slippe alt som har med Gud å gjøre, og virkelig være
religionsnøytrale. Det bør da bli forbud å avsynge sanger som har med Gud å
gjøre som: Ja vi elsker, Gud signe vårt dyre fedreland, kongesangen m.fl.

Uansett kritikk om andakter, salmesang og prekener. Ungene i skolen har
ikke vondt av å lære de !0 bud. Og få en formaning om å være snille mot
hverandre.
Hans Petter Nenseth
2009-01-18 16:52:12 UTC
Post by Ceroy
Uansett kritikk om andakter, salmesang og prekener. Ungene i skolen har
ikke vondt av å lære de !0 bud. Og få en formaning om å være snille mot
hverandre.
Man kan gå ut fra at alt fra Stalin til Quisling lærte de ti bud på
skolen. Kanskje best å prøve en skole uten denslags innflytelse?
Terje Kvernes
2009-01-18 16:57:50 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Ceroy
[...]
Jeg er ikke religiøs, men at "du skal ikke drepe / stjele" er ganske
greie saker å fortelle barn. Dog, et interessant spørmål er hvorvidt
man skiller i grad på budene. Jeg har veldig lite interesse av det
første budet, og ser ikke helt at det er noe vi behøver å preke som
samfunnsmoral til barn, men som sagt, at de ikke skal drepe og stjele?
Joa, det er veldig greit å dytte på de små.
Terje
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2009-01-18 18:55:28 UTC
Post by Terje Kvernes
Jeg er ikke religiøs, men at "du skal ikke drepe / stjele" er ganske
greie saker å fortelle barn.
at de ikke skal begjære sin nestes kone?

ja, det er problematisk å lære dem de ti bud fordi de da ender opp med å
tro at disse reglene har opprinnelse i kristendommen.
--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/
Terje Henriksen
2009-01-18 20:04:15 UTC
Post by Terje Kvernes
[...]

Eller jødedommen.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Hansen
2009-01-18 21:31:51 UTC
Post by Terje Kvernes
[...]

du mener de har opprinnelse i jødedommen;
øye for øye tann for tann - religionen ?

Rolf Marvin Bøe Lindgren
2009-01-18 21:47:22 UTC
Post by Bjørn Hansen
Post by Terje Kvernes
[...]
de fleste religioner har lignende bud. de er ikke eksklusive for
kristendommen, heller ikke for jødedommen hvor de oppsto.
--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/
Bjørn Hansen
2009-01-18 21:58:04 UTC
Post by Bjørn Hansen
Post by Terje Kvernes
[...]

kristendommen strekker seg lengre tilbake i tid enn da han som levde sa:
"hvis noen slår deg på ditt ene kinn skal du vende det andre til"
det er som kjent det motsatte Israel bedriver for tiden
men ellers er jeg enig i at stort sett alle religioner
er tuftet på samme illusjoner

Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/
Terje Kvernes
2009-01-18 21:54:15 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
Post by Terje Kvernes
Jeg er ikke religiøs, men at "du skal ikke drepe / stjele" er ganske
greie saker å fortelle barn.
at de ikke skal begjære sin nestes kone?
Det er da helt opp til hvordan den neste og hans / hennes kone tar
slikt. Det er en grei sak å ikke begjære sin nestes kone, men det er
(for meg) mindre rett fram enn å unngå å drepe.
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
ja, det er problematisk å lære dem de ti bud fordi de da ender opp
med å tro at disse reglene har opprinnelse i kristendommen.
Man ville da ikke lære barna at disse ti bud som moral, man lærer om
de ti (pluss) i religionsklassene -- uten at det knyttes opp til moral
per se. Det er forsøkte å si er egentlig at *ideen* til en del av
budene er helt greie å lære barna, uten at budet er relevant som
sådan. Ble det mer forståelig?

Dog, takk for at du får meg til å presisere dette punktet, du har
selvsagt helt rett.
Terje
Eirik Olsen
2009-01-20 14:02:06 UTC
Post by Rolf Marvin Bøe Lindgren
at de ikke skal begjære sin nestes kone?
Ikke glem hans asen. For guds skyld ikke begjær din nabos asen.

E.
Øyvind Segrov
2009-01-18 19:03:14 UTC
Post by Terje Kvernes
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Ceroy
[...]
Hmmm... Vil en ateist bryte det første bud?

(Bare for å være on topic: Jeg synes jeg det er nyttig å lære barn
mest mulig, også religion)
Espen Vestre
2009-01-18 21:27:53 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Hah! Lokale skolepolitikere kan vel ikke pålegge lærerne på skolene
å handle i direkte strid med læreplanen?
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Arendalittene skjønte vel at det var på tide med litt negativ
oppmerksomhet igjen, det er jo snart ingen som husker rutebilstasjonen
og rifla pomfri lenger ;-)
(espen)
Gjermund Haugestøl
2009-01-18 22:38:17 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Uffda, dette får jo Guantanamo til å ligne en tur til Legoland. Hvilke
uhyrlige mennesker kan finne på å utsette artsfrender for en slik
umenneskllig tortur?
Gjermund Haugestøl
Chrisjoy
2009-01-18 22:59:12 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Jeg synes dette begynner å minne litt om USA, der skolene forsøkes
gjort til en politisk slagmark hvor religion skal pådyttes folk mot
deres vilje.
Lær deg å plassere kritikk der hvor den hører hjemme. Dette ville ikke
vært det minste problem om det var fritt frem å drive friskole, samt
at friskoler får samme del av de rappa skattepenger som
sosialiststatens hjernevaskefabrikker.
Hans Petter Nenseth
2009-01-18 23:02:15 UTC
Post by Chrisjoy
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Det kan da ikke være mange som faktisk mener det skal være fritt frem
å drive friskoler? Bortsett fra Roy "silikonpuppen" Christiansen da
Chrisjoy
2009-01-18 23:04:46 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Det må bety at Hans Petter ikke vet at det i Arendal er større støtte
til friskoler enn det er støtte til det aktuelle forslag.
Hans Petter Nenseth
2009-01-18 23:07:41 UTC
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Arendal og et par andre steder langs det norske "bibelbeltet" kanskje.
Ikke bare snømengden som gjør at de fremstår som nedsnødde...
Det viser bare hvor farlig konservativ kristendom fortsatt kan være.
Chrisjoy
2009-01-18 23:16:02 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Betyr det at du nu er klar til å beklage ditt løgnaktige utsagn,
Døgenikten?
Hans Petter Nenseth
2009-01-18 23:33:13 UTC
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
At du er hengepatt i stedet for silikonpupp? Joda, jeg kan beklage at
jeg løgnaktig har kalt deg silikonpupp, hengepatten.
Chrisjoy
2009-01-18 23:41:56 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Klarer du å beklage påstanden om at jeg er alene om å støtte
friskoler, Idioten?
Terje Kvernes
2009-01-18 23:48:27 UTC
Chrisjoy <***@gmail.com> writes:

[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
"mange". Han skrev aldri at du var alene. Klarer du å beklage din
påstand om at han sa dette? :-)
Terje
Chrisjoy
2009-01-19 01:03:36 UTC
Post by Terje Kvernes
[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
Lær deg å lese, idioten. "Det ikke er mange..." er langt fra nok for
rettferdiggjøre tullingens utsagn. Vi vet nemlig at det er flere som
støtter friskoler i Arendal enn de som støtter det nuværende forslag.
Hans Petter Nenseth
2009-01-19 01:11:13 UTC
Jeg vet nemlig at det er flere som
støtter friskoler i Arendal enn de som støtter det nåværende forslag.
Påstand. Kan den underbygges, tro?

Er det forøvrig snakk om arendalitter som støtter friskoler, folk
flest som støtter friskoler i Arendal - eller en kombinasjon?
Hans Petter Nenseth
2009-01-19 08:27:21 UTC
Hengepatten kunne altså ikke underbygge påstanden sin.
Terje Kvernes
2009-01-19 01:21:36 UTC
Chrisjoy <***@gmail.com> writes:

[ ... ]
Post by Chrisjoy
Lær deg å lese, idioten. "Det ikke er mange..." er langt fra nok for
rettferdiggjøre tullingens utsagn.
Du sa eksplisitt at Nenseth sa at det kun var du som støttet
friskoler. Det sa han aldri. Lær deg å lese, idioten. :-)
Post by Chrisjoy
Vi vet nemlig at det er flere som støtter friskoler i Arendal enn de
som støtter det nuværende forslag.
Kongelig vi? Imponerende.
Terje
Chrisjoy
2009-01-19 04:06:09 UTC
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
[...]
Idioten Hans Petters forsøkte å score et poeng som gikk ut på at mitt
forslag til generell løsning ikke ville kunne gjennomføres med påstand
om at for få støtter liberal friskolelov, og dette i en kontekst hvor
det er hva Arendals innbyggere mener, som er kommunen med desidert
størst andel støttespillere til liberal friskolelov.

Forsøk å konsentere deg Terje Kvernes, så slipper du å gå på den ene
smellen efter den andre. Det kan ikke være særlig gøy selv om du
åpenbart har akseptert at du er en middelmådig tulling hva angår
argumentasjonskraft.
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Vi vet nemlig at det er flere som støtter friskoler i Arendal enn de
som støtter det nuværende forslag.
Kongelig vi?  Imponerende.
Dette var alt idioten klarte å si om essensen i aktuelt spørsmål.
Terje Kvernes
2009-01-19 04:19:30 UTC
Chrisjoy <***@gmail.com> writes:

[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
Mmmm nei. Det var ikke det vi kommenterte. Men, det passer deg helt
sikkert å tro på dette.
Post by Chrisjoy
[...]
"Chrisjoy" er virkelig en interessant entitet. Det skulle vært
interessant å vite hva som har skapt denne entiteten.
Post by Chrisjoy
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Vi vet nemlig at det er flere som støtter friskoler i Arendal
enn de som støtter det nuværende forslag.
Kongelig vi?  Imponerende.
Dette var alt idioten klarte å si om essensen i aktuelt spørsmål.
Idioten Chrisjoy er direkte sjarmerende i sin evne til å unngå å ta
ting til seg. :-)
Terje
Chrisjoy
2009-01-19 07:21:22 UTC
Post by Terje Kvernes
[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
Hei hei, idioten. Det var lett å gjette at du skulle komme tilbake å
dumpe et slikt patetisk tullesvar. Det står til den hjernekapastiet du
har vist oss i din deltagelse forøvrig. Til lykke med soppen hjernen
din åpenbart er befengt med.
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
[...]
Ennå mer patetisk ræl fullstendig uten brodd. Er du homofil, Terje?
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
[...]
Men idioten har ikke vist at det er noen fornuftig grunn til at jeg
bør ta noe av rælet hans til meg. Han har ikke befattet seg med tema
over hodet. Han klarer ikke følge samtalens utvikling. Terje er en
typisk undermåler.
Terje Kvernes
2009-01-19 07:54:57 UTC
Chrisjoy <***@gmail.com> writes:

[ ... ]
Post by Chrisjoy
Ennå mer patetisk ræl fullstendig uten brodd.
Brodd er ikke alltid et mål, av og til er forståelse målet. Jeg har
dog ingen håp om noe slikt fra "Chrisjoy", dessverre. Post helst det
samme ideologiske systemet vi kjenner, det har i hvert fall en viss
mening, selv om lesere her kjenner det godt fra før.
Post by Chrisjoy
Er du homofil, Terje?
Har "Chrisjoy" en legning overhodet?
Post by Chrisjoy
Men idioten har ikke vist at det er noen fornuftig grunn til at jeg
bør ta noe av rælet hans til meg.
Ta det helt med ro, det er nok mentale prosesser i spill for
"Chrisjoy" til at entiteten aldri behøver å ta til seg noe som helst
som utfordrer den etablerte adferden derfra. Betraktningen av dette
spillet er i det minste relativt interessant.
Post by Chrisjoy
Han har ikke befattet seg med tema over hodet.
Det er svært lite overraskende at "Chrisjoy" unngår temaet. Det
finnes jo sjelden mer enn ett spesifikt tema for "Chrisjoy". Sånn
sett er det ganske leit, for deler av det politiske temaet ville hatt
godt av litt bredde.
Terje
Chrisjoy
2009-01-19 08:03:06 UTC
Post by Terje Kvernes
[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
En viss mening? Har du klart å bore hull i logikken i dette system
kanskje?
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Er du homofil, Terje?
Har "Chrisjoy" en legning overhodet?
Mht sex, nei. Er dette svar på mitt spørsmål?
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
[...]
Og så litt intetsigende ræl. Føler du deg på topp idag?
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Han har ikke befattet seg med tema over hodet.
Det er svært lite overraskende at "Chrisjoy" unngår temaet.
Nei, det ville vært svært overraskende om jeg noen gang skulle komme
til å unnvike tema. Jeg er beryktet for min saklighet.
Terje Kvernes
2009-01-19 08:25:38 UTC
Post by Chrisjoy
En viss mening?
"Chrisjoy" sine politiske ideer har en viss mening, ja.
Post by Chrisjoy
Har du klart å bore hull i logikken i dette system kanskje?
Det å bore hull i logikken i systemet "Chrisjoy" fronter er relativt
uinteressant, det er litt som å gjøre det samme med Henriksen sitt
system. Grunnlaget for den potensielle troen på systemet er langt mer
appellerende.

[ om "Chrisjoy" har legning ]
Post by Chrisjoy
Mht sex, nei.
Hm, interessant. Hvordan oppleves dette?
Post by Chrisjoy
Post by Terje Kvernes
[...]
Og så litt intetsigende ræl.
Ta det helt med ro, svært mye av det som skrives her blir ikke skrevet
for "Chrisjoy". Det gir derimot muligens mening for en del andre som
leser dette, samtidig som det gir en del mening i relasjon til
"Chrisjoy" sine svar.
Post by Chrisjoy
Nei, det ville vært svært overraskende om jeg noen gang skulle komme
til å unnvike tema. Jeg er beryktet for min saklighet.
:-)
Terje
Hest Anden
2009-01-19 15:42:32 UTC
Post by Terje Kvernes
[...]
Nei, det ga ingen mening for meg heller, hvertfall ikke i relasjon til
det du svarer på.
Terje Kvernes
2009-01-19 16:28:37 UTC
Post by Hest Anden
Post by Terje Kvernes
[...]
"Hest Anden" sitt bidrag er som alltid interessant! Jeg skulle gjerne
sett det oftere, dessverre er den eneste andre artikkelen[1] Google
kan minnes fra deg fra Oktober, hvor du forfattet utsagnet:

| Men vise at Chrisjoy er usaklig, det klarte ikke Tore Tosk. Vil du
| prøve en gang til?

Også dette bidraget er svært så interessant. Dog, muligens ikke på
samme måte som avsenderen originalt tolket begrepet.

[1] http://groups.google.com/group/no.samfunn.naturvern/msg/28f518212faedc78
Terje
Hest Anden
2009-01-19 19:30:56 UTC
Det er vanskelig å holde seg til tema skjønner jeg.
Terje Kvernes
2009-01-19 21:38:08 UTC
Hest Anden <***@msn.com> writes:

[ ... ]
Post by Hest Anden
Det er vanskelig å holde seg til tema skjønner jeg.
Neida, overhodet ikke. Vi gjør jo alle det! Kan ikke "Hest Anden"
opplyse oss litt videre om temaet? Vi er alle *så* opptatt av det!
Terje
Chrisjoy
2009-01-23 04:59:59 UTC
Post by Chrisjoy
Mht sex, nei.
Hm, interessant.  Hvordan oppleves dette?
Det oppleves som et valg hvor en skal putte tissen sin. Hvorvidt det
skal gjøres opp i et hårete bæsjehull eller et fittehull. Dette helt
uten at hjernen legger noen føringer over hodet. Bare inautonome
mentalt tilbakestående skrullinger tror på eksistensen av legning mht
sex.
Post by Terje Kvernes
Post by Chrisjoy
Post by Terje Kvernes
[...]
Idioten må innbille seg at jeg bedømte teksten hans på bakgrunn av noe
som helst annet enn fornuft. Idioten klarte dog ikke å demonstere at
det var slik jeg bedømte teksten.
Post by Terje Kvernes
Det gir derimot muligens mening for en del andre som
leser dette, samtidig som det gir en del mening i relasjon til
"Chrisjoy" sine svar.
Du har fått demonstrert ved mangfoldige tilfeller at det ikke er bare
jeg som finner rælet ditt intetsigende. Foresten, hvorfor appellerer
du til majoritet? Er det fordi du er en idiot?
Du må gjerne smile, men det er faktisk sant.
Terje Kvernes
2009-01-23 10:39:05 UTC
Chrisjoy <***@gmail.com> writes:

[ ... ]
Post by Chrisjoy
[...]
Jeg foreslår at du tar opp dette med psykologer og neurologer. De
ville helt sikkert sette pris på din styrke på dette feltet -- framfor
de årtiene med arbeid de har lagt ned i spørsmålet. Eventuelt kan du
forsøke å lese en bok eller to innen fagene, men jeg tviler på at du
er kapabel til å ta til deg informasjonen som er tilgjengelig.
Post by Chrisjoy
Idioten må innbille seg at jeg bedømte teksten hans på bakgrunn av
noe som helst annet enn fornuft. Idioten klarte dog ikke å
demonstere at det var slik jeg bedømte teksten.
Du nærmer deg sakte men sikkert, det er godt å se!
Post by Chrisjoy
Du har fått demonstrert ved mangfoldige tilfeller at det ikke er
bare jeg som finner rælet ditt intetsigende. Foresten, hvorfor
appellerer du til majoritet? Er det fordi du er en idiot?
Det er utrolig interessant å se hvordan din hjerne bedriver tolkning,
hvordan den pakker inn sin egen horisont rundt det som ble skrevet.
Direkte fascinerende er det!
Post by Chrisjoy
Post by Chrisjoy
Nei, det ville vært svært overraskende om jeg noen gang skulle komme
til å unnvike tema. Jeg er beryktet for min saklighet.
:-)
Du må gjerne smile, men det er faktisk sant.
Selvsagt tror du at du er beryktet for din saklighet. Tror du egoet
ditt ville tillat deg å tro noe annet?
Terje
Espen Vestre
2009-01-19 08:51:45 UTC
Post by Chrisjoy
Ennå mer patetisk ræl fullstendig uten brodd. Er du homofil, Terje?
Du må være verdens eldste fjortis.
(espen)
Hans Petter Nenseth
2009-01-19 09:05:30 UTC
Vet du hvor gammel han er?
Espen Vestre
2009-01-19 09:30:35 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Espen Vestre
Du må være verdens eldste fjortis.
Vet du hvor gammel han er?
Jeg tror han er ca. 3 ganger så gammel som en ekte fjortis.
(espen)
Harald Mossige
Å? Er det patten som heng konstant?
Thomas Lundquist
2009-01-19 09:08:59 UTC
Post by Chrisjoy
[...]
Ja, vi trenger noen madrasser i Norge.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Ceroy
Men en kan bli frustrert når samme tråd postes i mange grupper samtidig.
Eirik Olsen
2009-01-20 13:59:36 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Synes heller det minner om den skolen jeg husker fra Norge på '70-80
tallet. Vi begynte hver morgen med salmesang og andakt. Vi sang salme før
maten, og vi fikk utdelt gratis bibel og salmebok.

I USA er det stort sett forbudt med slike ting i skolen.

E.
Ceroy
Og dette tok du tydeligvis skade av?
Carl Erik Tengesdal
2009-01-20 16:23:21 UTC
Post by Eirik Olsen
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Veldig mange som tar frem USA som et eksempel å følge.. Interessant med
hensyn til at i bibelen så kommer USA til å være den makten som fører an
i en religiøs forfølgelse sammen med dkk.

Med henspill på det siste du skrev, i USA er det sterke krefter i sving
for å få kristendommen mer på bane, også i politikken..

mvh
-c-
pelle thomsen
2009-01-20 18:59:03 UTC
Post by Carl Erik Tengesdal
[...]
he he, det har det da alltid vært.
Men du hørte kanskje Obama inkluderte
non-believers i talen sin ?

Ingen tilfeldighet det skjønner du...
Carl Erik Tengesdal
2009-01-23 18:03:30 UTC
Post by pelle thomsen
Post by Carl Erik Tengesdal
[...]
Må innrømme at jeg ikke har fått med meg talen enda.. Jeg har ikke TV, og
har dessuten vært travelt opptatt med å oversette en film vi har laget..
Skal se om jeg klarer å spore opp talen på youtube eller noe..

mvh
-c-
pelle thomsen
2009-01-24 00:08:57 UTC
Post by Carl Erik Tengesdal
Post by pelle thomsen
Post by Carl Erik Tengesdal
[...]
Ikke for min skyld, bruk heller tiden
til å lære deg litt om evolusjonen - lån noen bøker
på biblioteket eller no.

men apropos obama, han er nå i ferd med å reversere
mange av Bushfjolsets beslutninger, og jeg skal
love deg at ingen av de kanselleringene tyder på at
kristendommen er "mer" på banen heldigvis.
Martin Johansen
2009-01-24 11:40:17 UTC
Post by pelle thomsen
Post by Carl Erik Tengesdal
Post by pelle thomsen
Post by Carl Erik Tengesdal
[...]
«In reaffirming the greatness of our nation, we understand that greatness is
never a given. It must be earned. Our journey has never been one of short-cuts
or settling for less. It has not been the path for the faint-hearted - for those
who prefer leisure over work, or seek only the pleasures of riches and fame.
Rather, it has been the risk-takers, the doers, the makers of things - some
celebrated but more often men and women obscure in their labor, who have carried
us up the long, rugged path towards prosperity and freedom.»
Barack Obama

Se, han truer din selvfølelse, urin-lekkende Blitz-valp, han snakker om å gjøre
seg fortjent til anerkjennelse, altså om å arbeide.
Nå ble du skræmt tenker jeg.

mj
pelle thomsen
2009-01-24 12:19:08 UTC
Post by Martin Johansen
han snakker om
å gjøre seg fortjent til anerkjennelse, altså om å arbeide.
Nå ble du skræmt tenker jeg.
Ikke bløff, ditt blåbrune null, å få jobb på en verna
bedrift for mentalt tilbakestående er ikke noe å skryte
av, selv om du utvilsomt får skitne hender av det arbeidet
du måtte være sånn passe kvalifisert til.
Martin Johansen
2009-01-24 13:23:20 UTC
Post by Martin Johansen
[...]
LOL
Stakkars pelle thomsen, bekrefter igjen sin ekstremt lave IQ. Fikk du virkelig
ikke med deg det delen som er sitert en gang til?

pelle thomsen
2009-01-24 13:37:51 UTC
Post by Martin Johansen
.................."some celebrated but more often men and women obscure
in their labor, who have carried us up the long, rugged path towards
prosperity and freedom."
Nei gid, så god du er til å lime inn sitater
du er for tjukk i hue til å forstå.

Thomas Lundquist
2009-01-21 09:57:55 UTC
Post by Eirik Olsen
[...]
"Stort sett" kan du godt si ja.

"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and
to the Republic for which it stands: one Nation under God,
indivisible, With Liberty and Justice for all."

Og dette må ungene si hver dag.

USA er *ikke* et godt eksempel.

I tillegg har man kreasjonistene som putter religion inn i biologien.

ez

Terje Kvernes
2009-01-21 11:27:29 UTC
Post by Thomas Lundquist
[...]
Man må strengt tatt ikke gjenta "The pledge", og mange barneskoler
gjør det kun en gang i uka -- dersom de gjør det overhodet. På
videregående erstattes den ofte med nasjonalsangen, som brukes med
(u)jevne mellomrom.

De siste ti årene har det vært en svært opphetet debatt i USA rundt
"The pledge", ikke bare "under God" delen. Det er ganske sterke
krefter som vil fjerne hele greia, eller i det minste gå tilbake til
originalen:

"I pledge allegiance to my flag and the republic for which it stands,
one nation indivisible, with liberty and justice for all."

"Under God" ble lagt til i '54 som en reaksjon på kommunismens
fremmarsj, og "under God" har vært igjennom rettsaler i lang tid, uten
å avgjøre noe endelig den ene eller den andre veien. Legg også merke
til at denne originale versjonen bare sier "the republic", og ikke
never de forente stater eksplisitt.

Et litt interessant argument er at framføringen offentlig av utsagnet
"under God" ikke er vesensforskjellig fra å fremføre "God bless
America" av Irving Berlin på en skole, noe som igjen ikke er stort
forskjellig fra å be barn synge "Norske mann i hus og hytte, takk din
store Gud". Jeg er ikke nødvendigvis helt enig, men argumentet har et
poeng.
Post by Thomas Lundquist
USA er *ikke* et godt eksempel.
USA har mange sider, noen gode og noen mindre gode. Rettsalene har
gjort veldig mye bra i forhold til skille mellom kirke og stat, men
samfunnet ellers har helt klart sine problemer.
Post by Thomas Lundquist
I tillegg har man kreasjonistene som putter religion inn i
biologien.
Kreasjonistene har møtt massiv motstand selv i USA. Rettsaler har en
tendens til å kaste de ut og har likestilt ID og kreasjonisme.

Ja, det er idiotisk å ha en debatt om kreasjonisme er vitenskap, men
det virker ikke som om det får fotfeste i skolevesenet. Barn som blir
opplært hjemme derimot, vel... Urk. Tyrika og deler av den Islamske
verden har langt bedre suksess med slikt. :-/
Terje
Dag-Erling Smørgrav
2009-01-21 16:09:14 UTC
Post by Terje Kvernes
[...]
Nasjonalsangen inneholder også G-ordet.
Post by Terje Kvernes
[...]
En viktig forskjell: Norge har statsreligion nedfelt i grunnloven, det
har ikke USA.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Hans Petter Nenseth
2009-01-21 16:11:22 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
En viktig forskjell: Norge har statsreligion nedfelt i grunnloven, det
har ikke USA.
Det er helt hårreisende at vi fortsatt har det nedfelt. Det er
faenmeg skammelig.
Terje Kvernes
2009-01-21 17:49:03 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
En viktig forskjell: Norge har statsreligion nedfelt i grunnloven,
det har ikke USA.
Greit nok, men skal en skoleklasse kunne fremføre "God bless America"
i musikktimene sine? Når vi skiller kirken fra staten, skal vi skifte
nasjonalsang?
Terje
Eirik Olsen
2009-01-21 18:06:24 UTC
Post by Terje Kvernes
Greit nok, men skal en skoleklasse kunne fremføre "God bless America"
i musikktimene sine? Når vi skiller kirken fra staten, skal vi skifte
nasjonalsang?
"God Bless America" er ikke nasjonalsangen i USA, det er det "The Star
Spangled Banner" som er. ("God" er forøvrig nevnt én gang i det siste
verset (som så godt som aldri blir brukt) i den sangen også).

Men du finner uttrykkene "God Bless America", og enda oftere "In God We
Trust" (USAs offisielle nasjonalmotto) gjengitt i offentlige publikasjoner,
som f.eks. mynter og sedler. Igjen tror jeg de kommer seg rundt 1st
amendment med dette fordi det ikke henviser eksplisitt til en kristen gud,
selv om det uten tvil var den kristne guden de hadde i tankene da dette ble
innført.

E.
Terje Kvernes
2009-01-21 18:32:49 UTC
Post by Eirik Olsen
Post by Terje Kvernes
[...]
Jeg er klar over dette, og det var litt av poenget. Skal en
skoleklasse kunne fremføre en tekst som klart snakker om en
monoteistisk guddom dersom dette "bare" er en sang? hvor går
grensene?
Post by Eirik Olsen
Men du finner uttrykkene "God Bless America", og enda oftere "In God
We Trust" (USAs offisielle nasjonalmotto) gjengitt i offentlige
publikasjoner, som f.eks. mynter og sedler.
Morsomt nok har folk tatt opp teksten på myntenheten og dratt det til
rettsaker. Debatten sysselsetter i det minste dommere. ;-)
Post by Eirik Olsen
Igjen tror jeg de kommer seg rundt 1st amendment med dette fordi det
ikke henviser eksplisitt til en kristen gud, selv om det uten tvil
var den kristne guden de hadde i tankene da dette ble innført.
Joda, men det er en monoteistisk guddom man snakker om med "God", og
det har noen grupper tatt opp. Det er vel bare et spørsmål om tid.
Terje
Dag-Erling Smørgrav
2009-01-23 10:16:39 UTC
Post by Eirik Olsen
[...]
Det spørs hvordan man velger å tolke baksiden av "The Great Seal of the
United States of America", som er gjengitt på baksiden av sedlene.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Eirik Olsen
2009-01-21 13:58:20 UTC
Post by Thomas Lundquist
"Stort sett" kan du godt si ja.
Ja, stort sett etter min egen erfaring. Jeg har gått i amerikansk skole
selv, og har unger i skolen i dag, og religion blir skydd som pesten, ofte
nesten til det helt parodiske, som f.eks. da min datter ikke fikk skrive
"Merry Christmas" på et julekrus hun lagde, men måtte ta til takke med
"Happy Holidays". Og vi bor ikke akkurat i en liberal stat heller, men i en
av de rødeste statene i landet. Jeg har jo hørt om noen skoler i Kansas
eller der omkring der de forsøker å snike inn kristendom og kreasjonisme i
skolen, men dette blir -stort sett- slått ned i retten hver eneste gang.
Post by Thomas Lundquist
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and
to the Republic for which it stands: one Nation under God,
indivisible, With Liberty and Justice for all."
Ok, men "under God" er jo ikke eksplisitt kristent. Man sier ikke f.eks.
"one Nation under God and his only son our lord Jesus H. Christ,
indivisible...". "God" er brukt i de fleste store religioner. At de som la
til denne bisetningen var kristne er sant, men hvis de hadde referert
direkte til den kristne gud ville dette ha blitt fjernet fra PoA for lenge
siden iflg. 1st amendment. PoA diskriminerer jo fortsatt mot de som ikke
har noen gud, og dette vil nok fortsette sin gang i rettssystemet i lang
tid framover. Obama sa forresten dette i går: "We are a nation of
Christians and Muslims, Jews and Hindus — and non-believers". Tror han må
være den første presidenten som også inkluderer ikke-troende når han
omtaler livssyn, og det er jo absolutt et stort steg i riktig retning.
Post by Thomas Lundquist
Og dette må ungene si hver dag.
Har ikke vært borti skoler som sier PoA /hver dag/. De finnes nok, men det
er langt fra normen etter min erfaring.
Post by Thomas Lundquist
USA er *ikke* et godt eksempel.
Bedre eksempel enn Norge med sin grunnlovsfestede statsreligion ihvertfall.
Post by Thomas Lundquist
I tillegg har man kreasjonistene som putter religion inn i biologien.
De har ikke fått noe særlig gjennomslag for det akkurat. Men at de prøver
har du rett i, og det vil de nok fortsette med.

La du forresten merke til denne setningen fra Obamas tale i går: "We will
restore science to its rightful place". Nydelig, og et helt klart spark til
de som lefler med ID og andre slike fantasifulle ting.

E.
Terje Kvernes
2009-01-21 14:08:02 UTC
Eirik Olsen <***@mail.invalid> writes:

[ ... ]
Post by Eirik Olsen
Ok, men "under God" er jo ikke eksplisitt kristent.
Det er monoteistisk. For eksempel vil nok hinduer finne at det bryter
mot det første tillegget til den amerikanske grunnloven.

(Ellers et veldig godt innlegg, takk.)
Terje
Thomas Lundquist
2009-01-21 14:22:34 UTC
[...]
Det høres jo bedre ut enn hva vi får med oss. Jeg leser jo en del
artikler om galskapen der borte men får sjeldent med meg oppfølgerne
om det blir stoppa.

(Det med Merry Christmas er jo helt på tok den andre veien.)
Post by Thomas Lundquist
[...]
Det er ingen som helst tvil om hvem man mener og det er fremdeles
religiøst.
At de som la
til denne bisetningen var kristne er sant, men hvis de hadde referert
direkte til den kristne gud ville dette ha blitt fjernet fra PoA for lenge
siden iflg. 1st amendment.
Jeg tror det enten er en tilfeldighet at det holder eller nøye
planlegging, hvilken gud det er snakk om er det strengt talt ingen
tvil om.
[...]
En selvfølge som nok skremmer/overrasker mange. Åsså muslimer da!

Det nører nok opp under ryktene at han er en sånn.
Har ikke vært borti skoler som sier PoA /hver dag/. De finnes nok, men det
er langt fra normen etter min erfaring.
ok.
Bedre eksempel enn Norge med sin grunnlovsfestede statsreligion ihvertfall.
Don't get me started.
La du forresten merke til denne setningen fra Obamas tale i går: "We will
restore science to its rightful place". Nydelig, og et helt klart spark til
de som lefler med ID og andre slike fantasifulle ting.
Fikk ikke med meg talen men det sitatet er jo absolutt lovende. Så får
vi se om han klarer det.

ez

Espen Vestre
2009-01-21 14:37:31 UTC
Post by Thomas Lundquist
En selvfølge som nok skremmer/overrasker mange. Åsså muslimer da!
Det nører nok opp under ryktene at han er en sånn.
Hvorfor det? Det er ikke noe nytt, og overhodet ikke kontroversielt i
USA, vil jeg tro. Det som er nytt, er at han inkluderte ateister.

http://www.usatoday.com/news/religion/2009-01-20-obama-non-believers_N.htm
(espen)
Thomas Lundquist
2009-01-21 14:55:59 UTC
Post by Espen Vestre
Post by Thomas Lundquist
Det nører nok opp under ryktene at han er en sånn.
Hvorfor det?
Fordommer fra min side. At ryktene i det hele tatt eksisterer og
brukes er jo helt på trynet.

ez

Terje Kvernes
2009-01-21 14:59:39 UTC
Thomas Lundquist <***@zelow.no> writes:

[ ... ]
Post by Thomas Lundquist
Fordommer fra min side. At ryktene i det hele tatt eksisterer og
brukes er jo helt på trynet.
"Du har sittet i en kirke i 20 år under en ganske så direkte prest, du
er åpenbart muslim."

Kognitiv dissonans kaller man vel sånt.
Terje
Roy Øyan
2009-01-21 14:48:43 UTC
Post by Eirik Olsen
Post by Thomas Lundquist
[...]
Det jeg ikke skjønner er hvorfor den nye presidenten skal sverge på en
Bibel (De benytter en bibel som også Lincon sverget på... rart nok
det..)

Er det noen presidenter som har sverget på noe annet, ville det ikke
være naturlig å velge noe ikke kristent/religiøst å sverge på for en
sekulær stat?
Terje Kvernes
2009-01-21 14:58:42 UTC
Roy Øyan <***@online.no.invalid> writes:

[ ... ]
Post by Roy Øyan
Er det noen presidenter som har sverget på noe annet, ville det ikke
være naturlig å velge noe ikke kristent/religiøst å sverge på for en
sekulær stat?
Senatorer har sverget på andre ting, en Koran for eksempel. Obama
identifiserer seg som kristen, så det er ikke så rart at han, er, gjør
det på en Bibel. Merk også at du kan velge mellom "I do solemnly
swear ..." og "I do solemnly affirm".

"So help me God" er blitt sagt som avslutning, men er ikke en del av
hva den amerikanske grunnlovens ordlyd. Flere amerikanske presidenter
(men ingen siden 50-tallet) har unnlatt å si denne frasen.

Det er heller ikke et krav fra staten at det skjer på en Bibel, det er
en måte å avgi en "hellig ed" for individet. Fra Wikipedia:

# Franklin Pierce was the only president to use the word affirm rather
# than swear. Theodore Roosevelt did not use a Bible when taking the
# oath in 1901. Dwight Eisenhower, Harry Truman, and Richard Nixon
# swore the oath on two Bibles. John Quincy Adams swore on a book of
# law.
Terje
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2009-01-21 14:19:47 UTC
Post by Thomas Lundquist
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and
to the Republic for which it stands: one Nation under God,
indivisible, With Liberty and Justice for all."
Og dette må ungene si hver dag.
Jeg hørte den aldri det året jeg gikk High School, men ungene _kunne_
den da. Jeg vet ikke hvorfor. De hadde det kanskje fra barneskolen.
--
Rolf Lindgren
http://www.grendel.no/