Hvor liten kan en skole bli uten å forringe kvaliteten
John
2005-05-21 08:32:36 UTC
Jeg leter etter argumenter for og i mot å opprettholde småskoler. Jeg bor i
en kommune hvor trange rammer gjør at vi må presse ned kvalitetsnivå i
skolen, i tillegg til at vi allerede har lite til omsorgssektoren. I en slik
situasjon må alle stener snus og et virkemiddel er selvsagt å legge ned
grendaskolene. Noen som kan hjelpe meg å finne artikler som kan sette meg
bedre inn i sakens faglige sider. Økonomien er forholdsvis lett å vurdere...

John
Brumle Måseegg
John
Bjarte Runderheim
2005-05-21 16:59:55 UTC
Post by John
[...]
Jeg ser at noen skoler ønsker å slå sammen grupper med forskjellig alder,
og at en del mennesker er skeptiske til slik alderssammenslåing.
Jeg har selv vært lærer i en fådelt skole, og det kan fungere særdeles bra,
dersom ikke elevtallet er for stort.
Jeg leser også i lokalavisen i dag, at min gamle "folkeskole", som fortsatt
er fådelt, er blitt "forfremmet" til demonstrasjonsskole, som den eneste i
Buskerud.

Små skoler kan være gørbra, men det går naturligvis en grense
for fådelte skoler i forhold til antall elever i hver gruppe.
Fådelte skoler på antallsgrensen opp mot fulldeling sliter nok noe.

Bjarte
Brumle Måseegg
2005-05-21 18:18:57 UTC
Post by John
[...]
Om man klarer å løsrive seg fra den tradisjonelle klassrom-med
lærer-tenkningen, og i stedet ser litt på de muligheter som moderne
IT-teknikk kan by på, burde det være mulig å gi barn forsvarlig
undervisning, helt ned til en enkelt elev. Å tvinge barn til å kaste bort
mer enn en time pr dag på reise/ventetid er direkte forkastelig.
John
2005-05-22 07:01:04 UTC
Post by John
[...]
La meg heller si det slik. Hvis det er snakk om å transportere eleven 5 km,
noe som vel kanskje tar 10 min når en må stoppe for å ta opp flere elever,
er det da å foretrekke å ha fådelt skole? Faglig sett.
Da er det ikke snakk om å sløse bort timesvis på transport.

John
Brumle Måseegg
2005-05-22 10:41:55 UTC
Post by John
[...]
Minimumskravet for å få skyss til skolen er 4 km. Reisetiden er ofte
temmelig lang.

Selve reisen tar sin tid, men ventetid fra skolen slutter til bussen kommer
og fra bussen kommer til skolestart må du også regne med. Dessuten så må
elevene ofte bytte buss, for det er ikke alltid det passer busselskapene å
legge opp ruten etter skolens behov. Det har hendt at de har forlangt at
skolen skulle sette opp timeplanen etter bussenes tider, noe som ikke alltid
er like lett om elevene kommer med ulike busser.

Det er også skolebarn i Norge som fraktes optil en time daglig over åpent
hav.......
John
2005-05-22 11:37:29 UTC
Post by Brumle MÃ¥seegg
Post by John
[...]
Jeg ser det problemet, men når en har noen skoler med max 30 elever og de
aller fleste elevene bor ca 5 km fra nærmeste alternative skole. Jeg ser
mange argumenter som taler i mot nedleggelser som reisetid, fjerne
livsnerven i bygda osv, men det er ikke det jeg er ute etter synspunkter på.
Det er hvorvidt det kan argumenteres faglig, for og i mot å beholde/legge
ned skoler med så lavt elevtall. Mtp faglig nivå, mobbing, sosialt ol.

John
Bjarte Runderheim
2005-05-24 20:42:17 UTC
Post by John
[...]
Det er alltid et problem når elever som tradisjonelt hører til en annen
skole
plutselig blir "nye fremmede" i et annet etablert miljø.
Det går over etter hvert, med målbevisst antimobbearbeid fra skolens side,
men i en overgang er det knapt mulig å unngå noen vansker.

Jeg mener personlig, at det er lettere å bibeholde et godt arbeidsmiljø
i en skole som går fra fulldelt til fådelt, enn ved å sende barna til et
nytt sted hvor alt blir mye større og mer uoversiktlig for alle.

Bjarte
o***@nettkjenning.com
2005-05-22 14:58:29 UTC
Blir ikke undervisningen isolert sett bare bedre og bedre jo færre
elever som skolens undervisningsressurser skal deles på da? En skole
med bare en elev og full oppmersomhet fra læreren, eget pc utstyr mv.
må da være ideelt faglig set, men selvsagt utopisk økonomisk.
Stemmer ikke det da?

Øystein
John
2005-05-22 20:34:33 UTC
Det jeg hører blir sagt av folk i skolen er at det ikke er noe som tyder på
at det er positivt for elevene å gå i veldig små klasser, verken faglig,
sosialt eller mtp mobbing. Hva om de to guttene i klassen rett og slett ikke
passer i sammen i det hele tatt. Hvem går de til da......

John

<***@nettkjenning.com> skrev i melding news:***@g43g2000cwa.googlegroups.com...

Øystein
o***@nettkjenning.com
2005-05-22 22:27:00 UTC
Små klasser må da være udelt positivt for det faglige utbyttet av
undervisningen?

Med 23 elever i klassen, får være elev inntil 2 minutter hver til å
praktiskere å snakke på engelsk. 1 elev har 45 minutters
språktrening. Matteundervisningen kan med en elev skreddersys 100%
etter elevens styrker og svakheter. Ved individuelt arbeid i
naturfagstimen, er det ingen medelever som forstyrrer og læreren er
alltid tilgjengelig med en gang om eleven trneger hjelp eller har
spørsmål. På den annen side blir det jo litt stusselig med ballspill
i gymtimen, men det er tross alt fullstendig underurdnet...

Øystein
John
2005-05-23 20:29:30 UTC
Nå har jeg i hvertfall funnet en forskningsrapport som har sett på det jeg
lurer på; http://www.skoleplassen.hisf.no/FILER/rapport%20Nord.pdf
"Det trengs ei hel bygd for å oppdra et barn"

Hvordan er det å komme fra en fådelt skole og inn i en 30 elevers klasse i
ungdomskolen. Tipper det blir rimelig tøft...

John

<***@nettkjenning.com> skrev i melding news:***@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Øystein
blopswed
2005-05-23 21:31:29 UTC
Please note that oystein is using our website name and he has nothing
to do with us.

========
Øystein
o***@nettkjenning.com
2005-05-24 07:09:25 UTC
Post by John
[...]
Interessant forskningsrapport. Takk for linken. Etter å ha lest
sammendraget støtter denne min argumentasjon:

-faglig pedagogisk ligger det til rette for å kunne gi et bedre tilbud
i små og fådelte skoler.
-ressursbruken per elev er betydelig høyere i små og fådelte skoler

Rapporten peker ellers på to viktige tilleggspoenger som jeg ikke har
tenkt på. For det første kan spesialundervisning være et unntak, fra
det bedre fagpedagogiske tilbudet som en fådelt skole nødvendigvis
må representere (dersom en sammenligner lik padagogisk kompetanse og
innsats selvsagt). For det andre påpeker rapportene at forholdene
ligger langt bedre til rette for ansvarslæring og kontinuitet i en
fådelt skole, hvor faglig sterke og eldre elever kan hjelpe de yngre
og svakere faglig som sitter i samme klasserom.

Det du skriver om å gå fra en fådelt barneskole til en 30 elevers
ungdomsskoleklasse er veldig tendensiøst. Miljøforandring er generelt
vanskelig - uavhegig av antall elever i klassen, særlig det å begynne
på ungdomsskolen. På den annen side vil elevene som kommer fra den
fådelte skolen gjevnt over være bedre faglig rustet pga de unike
læringsvilkårene som en fådelt skole representerer
(forskningsrapporten du vise til underbygger dette).

Forøvrig skal en ikke glemme at barn og unge er lang _bedre_ til å
tilpasse seg miljøforandring, enn det godt voksne mennsker er. Hvis du
noen gang har hatt en kollega som har mistrivdes på jobben, fått
tilbud om en ny helt tilsvarende jobb, men ikke tør å slutte i jobben
de mistrives i, så forstår du hva jeg mener.

Det er også en utbredt myte at barn liksom skal vokse opp i et
villastrøk, ha eget rom og gå på en skole med et par og tyve elverer
i hver klasse og tre klasser på hvert trinn og om de ikke tar
pianotimer, så i det minste gå i korps, for å ha det bra. Barn kan
vokse opp i en avsidsliggende bygd med flott natur og få gjevnaldrende
lekekammerater eller dele rom med en eldre bror i et blokkområde der
de har masse flotte gjevnaldrede lekekamerater og fine fritidstilbud å
ha det enda mye bedre. Det er rett og slett ikke dette det kommer an
på.

Øystein
Bjarte Runderheim