Skoleelever detter ut av videregående på grunn av Warcraft dataspill og får elendig helse - Advarsel til foreldre!!
typen fra hovedstaden
2008-02-07 21:56:36 UTC
Har du flotte gutter som er mine slektninger som begge har droppet ut av
videregående og fått helseproblemer med solid overvekt som følge. Grunn:
Dataspillet Warcraft.
Siste 4 år har 18-åringen sittet 4-8 timer i døgnet og da særlig om natten
og spilt Warcraft. Når har han kommet til 2048 verden og det er visttnok
345567 verdener til å avansere opp i eller noe sånt! Begge gutta har en
kroppsvekt som er over doblet siden konfimasjon dvs. på 4 år. Når man er 175
høy og veier 120 kilo og har problemer med å gå i en alder av 24 år er det
ikke lett. Når man samtidig har mistet artium på grunn av Warcraft må jeg si
at det går for langt.

Jeg har hjulpet gutta med pc og angrer på det, jeg trodde maskinene skulle
bruke til skole - men nei det er Warcraft de har holdt på med halve døgnet!
Enkelte dager kommer de seg ikke på do (WC) for de er oppe i store slag og
kan ikke komme fra pc-en.
Dessuten har gutta nå fått så dårlig helse at de må gå over på uføretrygd i
en alder av 23 år!!!

Advarsel til foreldre - Stopp 14-åringen - det er bare 4 år til han skal
møte høyskole eller jobb og da har han problemer dersom han veier 120 kilo
og har droppet ut av videregående og har elendig helse! Tenåringer har ikke
godt av i den alderen de vokser mest å sitte 20 timer i døgnet å taaste på
taster samtidig som de hyller i seg søt Cola og ekkel pizza med mass feit
klissen ost og feite sauser.
--
vh
typen fra Oslo
y***@gmail.com
2008-02-10 11:25:33 UTC
Post by typen fra hovedstaden
Har du flotte gutter som er mine slektninger
Nei, så vidt jeg vet her jeg ingen gutter, flotte eller ikke, som
samtidig er dine slektninger. Det var forresten et skikkelig underlig
spørsmål!
Post by typen fra hovedstaden
som begge har droppet ut av
videregående og fått helseproblemer med solid overvekt som følge.
Dette er jo ganske sjeldent og kanskje litt oppsiktsvekkende? Jeg vet
det er vanlig å få helseproblemer som følge av solid overvekt, men
hører nesten aldri om det motsatte, solid overvekt som følge av
helseproblemer.

Det er vel nesten bare helsemessige stoffskifteproblemer som påvirker
vekten, og disse guttene skal ha fått problemer med stoffskifte som
følge av dataspill, og så blit overvektige som følge av dette? En
medisinsk sensasjon spør du meg!
Post by typen fra hovedstaden
Dataspillet Warcraft.
Mener du det gamle Warcraft spillet som i utgangspunktet var single-
player, og med begrensede online samspillmuligheter, ikke World of
Warcraft som er multi-player og bare spilles online?
Post by typen fra hovedstaden
Når har han kommet til 2048 verden og det er visttnok
345567 verdener til å avansere opp i eller noe sånt!
Ok, ikke World of Warcraft online altså, for det har jeg spillt selv
siden lansering for 4 år siden, 4-8 timer i døgnet og særlig om kveld
og natt.
World of Warcraft har 70 levels og ca 50 soner som man går igjennom
ganske raskt.
[...]
En alder av 24 år? Det må jo bety at han har spillt siden han var 20
år. Jeg synes faktisk 20-åringer /bør/ droppe ut av videregående
snarest, hvis de fremdeles går der!
Post by typen fra hovedstaden
Når man samtidig har mistet artium på grunn av Warcraft må jeg si
at det går for langt.
Hvis han rakk å bli 20 uten å få artium, før han begynte å spille for
4 år siden, så er det kanskje flere grunner enn bare spillet...
[...]
Warcraft er et single-player spill, det kan jo bare trykke på pause
eller lagre midlertidig og ta en tur på toallettet?

World of Warcraft er et multi-player spill der alle de andre
menneskene som deltar i de samme store slag også må på do, det er helt
naturlig med pauser (bio breaks).

Hva med å se etter helt andre forklaringer, som stoffskifteproblemene
deres, eller at det rett og slett så for jævlig ut på do, og stinket?
Post by typen fra hovedstaden
Dessuten har gutta nå fått så dårlig helse at de må gå over på uføretrygd i
en alder av 23 år!!!
23-åringen må være den andre broren da? Han begynte å spille for 4 år
siden da han var 19 og nesten ferdig med videregående, og droppet
likevel ut?
Post by typen fra hovedstaden
Advarsel til foreldre - Stopp 14-åringen
Synes du ikke det er både bakstreversk og erkesosialistisk å forby noe
fremfor å trene på å mestre personlige utfordrringer?
typen fra hovedstaden
2008-02-10 19:20:19 UTC
Post by y***@gmail.com
[...]
Å forby noe er foreldrenes ansvar ikke samfunnets. Når man er 18-19 år kan
man ikke lenger være egotripp sentrum i sin egen verden, men må forholde seg
til andre på en jobb, et annet menneske i et eventuelt kjærlighetsforhold,
andre på en høyskole og på en arbeidsplass må man møte opp hver dag til en
bestemt tid, gjøre arbeide man kanskje ikke liker og oppføre seg normalt og
anstendig overfor andre mennesker. Ingen av oss kan leve i en virtuell
verden. Hvis man fikk gjøre helt som man ville fra fødsel til 18-års dagen
ville voksenlivet komme som et helvetes sjokk hvor man måtte forholde seg
til andre mennesker og innrette seg etter dem.

Folk som sitter i hele tenåringstida si og får lov til å hylle i seg pizza
og cola og sitte 4-8 timer hver dag på sin brede rumpe og spille seg gjennom
hundrevis av nivåer i et dataspill de fanges helt av, blir tilslutt
uførepensjonister med elendig helse når de er 23-24 år. De fleste ellers i
samfunnet går av på pensjon over 40 år etter fylte 23 år.
Derfor er World og Warcraft noe dritt som tenåringer bør holde seg unna,
særlig de som synes det virkelige livet er for jævlig og det virtuelle livet
er deilig dop!
--
vh
typen fra Oslo
y***@gmail.com
2008-02-11 21:42:04 UTC
Post by typen fra hovedstaden
Å forby noe er foreldrenes ansvar ikke samfunnets.
Ja, selvsagt er det foreldrenes ansvar å implementere en løsning,
uansett hva som velges. Jeg snakker om det rådet som er best å gi
disse foreldrene, og er litt overrasket over at du går inn for noe så
sosialistisk som å forby noe man ikke mestrer, fremfor å trene på
naturlig og hensiktsmessig omgang.
Post by typen fra hovedstaden
Folk som sitter i hele tenåringstida si og får lov til å hylle i seg pizza
og cola og sitte 4-8 timer hver dag på sin brede rumpe [...], blir tilslutt
uførepensjonister med elendig helse når de er 23-24 år.
Det har du kanskje rett i ja, men det ser vel ut som om dietten er
hovedårsaken, og ikke som det er et spill eller et annet eller tv
eller film eller frimerker eller annet som krever lite aktivitet.

Hvorfor har foreldrene servert denne dietten til guttene i så mange
år, når vi må anta at helseproblemer og vektøkning har vært tydelig
hele tiden?
Jeg synes det grenser til barnemishandling og lurer på hvorfor ikke
barnevernet har blitt varslet av skole eller venner og familie. Unger
har behov for variert og næringsrik kost!

Alt det du skrev om tusenvis av verdener og umulig å gå på do når man
spillte var bare sprøyt?