Utsatt skolestart for gutter.
Hermann Hansen
2005-03-20 18:06:13 UTC
Dette med at gutter modnes senere enn jenter er gammelt nytt, bekreftet i
denne undesøkelsen.
Noen av de som har vært her en stund har sikkert merket seg at jeg ved flere
anledninger har gått inn for utsatt skolestart for gutter. Denne
undersøkelsen underbygger dette standpunktet, og jeg håper det snart kan bli
politisk mulig å få gjennomslag for et slikt standpunkt. Et alternativ er
rene gutte- og jenteklasser. Det mener jeg er uheldig.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103370

HKH
Tommy Dale
2005-03-25 20:14:59 UTC
Post by Hermann Hansen
[...]
Så er spørsmålet om det er naturlig å bare skille på kjønn. Hva med de
spesielt flinke, og de mindre flinke, som jo finnes innen for begge kjønn?
Da skulle det bli ramaskrik!

Tommy
Terje Alte
2005-03-27 20:48:24 UTC
In article <7j_0e.4018$***@juliett.dax.net>, Tommy Dale says...

| Så er spørsmålet om det er naturlig å bare skille på kjønn. Hva med de
| spesielt flinke, og de mindre flinke, som jo finnes innen for begge kjønn?
| Da skulle det bli ramaskrik!

Dette med at de individuelle forskjellene er større enn forskjellen
mellom kjønnene er et følsomt tema vet du. Det kunne jo bety at noen
bare rett og slett er flinkere enn andre. Og det liker vi ikke i Norge.

Terje
--
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary
safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin
Hermann Hansen
2005-03-30 14:07:49 UTC
Post by Terje Alte

> [...]
mellom kjønnene er et følsomt tema vet du. Det kunne jo bety at noen
bare rett og slett er flinkere enn andre. Og det liker vi ikke i Norge.
I overskuelig framtid kommer skolen til å kjøre med sentralistiske
fagplaner, noe som får sterk støtte fra høyresida i norsk politikk. (Jamfør
standardiserte nasjonale prøver). Individuell tilrettelegging er tydeligvis
mindre viktig for høyresida.
Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

HKH
Jon Haugsand
2005-03-30 14:19:06 UTC
* Hermann Hansen
Post by Hermann Hansen
[...]
Ønsker du at hver skole selv skal bestemme hva som skal læres? Det
skjer jo forsåvidt, f.eks. på Steinerskolen som ikke har bøker og der
det er slik at det du lærer er ene og alene avhengig av din lærer.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Hermann Hansen
2005-04-02 15:08:52 UTC
Post by Jon Haugsand
* Hermann Hansen
Post by Hermann Hansen
[...]
Fagpalnene fra 1974 var romslige, med store muligheter for lokale- og
individuelle tilpasninger. Disse ble erstattet av detaljerte
"sentralistiske" fagplaner.

Det
Post by Jon Haugsand
skjer jo forsåvidt, f.eks. på Steinerskolen som ikke har bøker og der
det er slik at det du lærer er ene og alene avhengig av din lærer.
Jeg kjenner ikke Steinerskolen fra innsiden, men tror de som gjør det vil
protestere på din beskrivelse her sånn.
Poenget med Steinerskolen er vel å ta elevens interesser og modenhetsalder
på alvor, og dermed la elevene utvikle seg på egne premisser? Det betyr ikke
nødvendigvis at det er opp til hver lærer; eller?

HKH
o***@nettkjenning.com
2005-04-03 20:59:01 UTC
Post by Hermann Hansen
rene gutte- og jenteklasser. Det mener jeg er uheldig.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103370
HKH
Det denne artikkelen primært forteller, er at en må slutte å la VG
styre utviklingen i skolen (det er vel i og for seg ikke noe nytt).

Dette pratet om venstre og høyre hjernehalvdel er for det første ikke
særlig faglig holdbart. Uten å på noen måte være noen nevrolog, er
hovedessensen i den faglitteraturen som jeg har lest om hjernen at
hjernecellene fungerer som såkalte hologrammer, dvs. at en hvilken som
helst hjernecelle er som en fullstendig hjerne i microformat. Det betyr
at hver eneste hjernecelle er tilpasningsdyktig mht å utføre enhver
oppgave som en hvilken som helst annen hjernecelle utfører. Et
klassisk (og noe makabre) forsøket som en gjerne viser til for å
eksemplifisere dette forholdet, er rotta som fortsatt fant veien
gjennom labbyrinten etter at 93% av hjerne var fjernet, fordi de
hjernecellene som var igjen kunne tilpasse seg til å utføre denne
oppgaven.

det andre fundamentale forholdet i denne sammenhengen er at en bare
bruker en brøkdel av de hjernecellene en har til rådighet. En hver
person, fullstendig uanhengig av intellegens har altså et enormt
potensiale i forhold til utgangspunktet.

Disse fundamentale fakta om hva hjernen er og hvordan den fungerer, er
strålende nyheter for pedagogikken. Det er nærmest ikke grenser for
hva det er mulig å lære bort.

Når det er sagt, er det ved første øyekast opplagt at en kan skape
et bedre læringklima ved å tilrettelegge undervisningen annerledes,
f.eks ved å samle de urolige elevene for seg (selvom det gir bedring
for de rolige og ikke de urolige elevene, som ikke nødvendigvis kan
betegens som skyldige i egen uro). Urolige mennesker er imidlertid en
viktig del av alles dagligliv. Dersom en i ytterste konsekvens skulle
fjerne urolige gutter, jenter med store pupper (både fra gutters
sultne blikk og jenter som evt måtte bli utilfredse med sin egen
kropp) og andre distraksjonsmomenter i skolen, ville elevene bli ute av
stand til å takle helt vanlige verdagsdistraksjoner.

Øystein