Obligatorisk frammøte på kveldstid?
Marianne Kristiansen
2005-01-27 09:44:17 UTC
Skolen(grunnskole) har en sjelden gang arrangementer på kveldstid hvor
elevene får beskjed om at fremmøte er obligatorisk og vil bli kompensert
for i form av avspasering. Jeg synes arrangementene er flotte, men hvilken
hjemmel har egentlig skolen for å pålegge elevene fremmøte på kvelden?

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde
meg den dagen vi har andre planer som kolliderer med skolens.
--
Marianne Kristiansen
http://home.no.net/mixelite
Jon Haugsand
2005-01-27 10:04:40 UTC
* Marianne Kristiansen
Post by Marianne Kristiansen
[...]
Tja, du kan starte med opplæringslova,
http://www.lovdata.no/for/sf/sf-19980717-061.html
og ikke minst forskriftene til den,
http://www.lovdata.no/for/sf/uf/tf-19990628-0722-001.html#1-5

§ 1-5. Rammer for dagleg skoletid i grunnskolen

Undervisninga skal i regelen ikkje ta til før kl. 08.00 eller
slutte etter kl. 15.30. Dagleg undervisningstid må i regelen
ikkje vere over seks undervisningstimar.

Undervisninga kan organiserast i undervisningsblokker av ulik lengde.

Men det kan tenkes at din kommune har gitt forskrifter som går uttover
"i regelen". (Imidlertid bryter de aller fleste kommuner og skoler
opplæringslova selv.)
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Marianne Kristiansen
2005-01-27 10:20:56 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
"i regelen" åpner vel egentlig for å kreve fremmøte på kveldstid, gjør det
ikke?

Noe annet som er dumt i samme leia, er at sosiale arrangementer skal
avspaseres i etterkant. Først får de en fin opplevelse, og så skal de få
fri for den sender feil signaler, synes jeg. -men jeg skjønner jo at
avspasering er greit i forhold til lærerne.
--
Marianne Kristiansen
http://home.no.net/mixelite
Jon Haugsand
2005-01-27 10:29:15 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Jo, men det åpner også for at du varsle at ditt barn ikke kan møte,
for det vil være urimelig å kreve at man skal avlyse andre planer hver
gang skolen skal arrangere noe på kveldstid.
Så enig, så enig.
Marianne Kristiansen
2005-01-27 11:18:42 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Sant nok! Takk for hjelpen! Noen ganger bare finner man ikke de rette
søkeordene. _Nå_ vet jeg hva jeg skulle ha søkt på :/. *notere*
--
Marianne Kristiansen
http://home.no.net/mixelite
Tommy Dale
2005-01-27 16:08:41 UTC
[...]
Jeg ser frem til den dagen når lærere har fått "9-16" arbeidstid, og
pålegger forledrene å komme til foreldremøte, konferansetimer, juletrefest
o.l i arbeidstiden. Veldig mange snakker stadig om at nå må lærere få normal
arbeidstid som alle andre, men det later til å være fryktelig vanskelig for
mange foreldre å avse tid til sine egne barn i denne tiden..

Tommy
Jon Haugsand
2005-01-27 21:27:19 UTC
* Tommy Dale
Post by Tommy Dale
[...]
Bortsett fra foreldremøter, har samtlige konferansetimer,
de fleste høytidsmarkeringer skjedd i arbeidstiden.
Tommy Dale
2005-01-31 16:49:36 UTC
Post by Jon Haugsand
Bortsett fra foreldremøter, har samtlige konferansetimer,
de fleste høytidsmarkeringer skjedd i arbeidstiden.
Ikke dårlig.

Tommy
NN
2005-02-19 22:03:15 UTC
Post by Tommy Dale
Post by Jon Haugsand
Bortsett fra foreldremøter, har samtlige konferansetimer,
de fleste høytidsmarkeringer skjedd i arbeidstiden.
Ikke dårlig.
Tommy
Dere skulle prøvd hvordan det er å ha et funksjonshemmet barn. Da går det i
alle fall ikke an å være
selvstendig næringsdrivende. For alle møter med PPT, barnehage, skole,
helsesøster, avlastningshjem, tannlege, øyekontroll, ørekontroll, rønken
(CT) av hodet, møte med habiliteringstjeneste, ansvarsgruppemøte,
arbeidsgruppemøte for å jobbe med alternativ kommunikasjon og annet
osv osv osv blir lagt på dagtid. Og det er ikke bare en samtale i halvåret,
men ofte flere møter i måneden.
Det fins ingen ordninger for å få kompensert for tapt arbeidsfortjeneste på
grunn av slike møter, og en må bare håpe på en snill arbeidsgiver eller
forståelsesfulle kollegaer.
Bare til ettertanke for alle dem som klager på de to foreldremøtene i året
som en vanligvis må gå på.
NN