En ny måte å "informere" på?
Johnny Jensen
2007-07-03 09:34:01 UTC
Noen lærere liker å være mer "vidløftig" enn andre. På vår skole har en av
dem valgt å legge ut skadede bøker på internett. Dette uten rektors
samtykke. Er dette ok. framferd - og lovlig?
Link: http://www.frodedahl.com/skadeverk/

Johnny Jensen
Eivind Kjorstad
2007-07-03 11:27:31 UTC
Post by Johnny Jensen
[...]
11 bilder av skadede bøker. Ingen av dem kan kobles til elev på noen
rimelig måte.

Jeg ser ikke helt poenget, men jeg er usikker på hvilken lov du mener
det skulle bryte ?

Eivind Kjørstad
Johnny Jensen
2007-07-03 12:21:25 UTC
Post by Eivind Kjorstad
11 bilder av skadede bøker. Ingen av dem kan kobles til elev på noen
rimelig måte.
Jeg ser ikke helt poenget, men jeg er usikker på hvilken lov du mener
det skulle bryte ?
Vel - jeg er mest frustrert. Alle kjenner alle i denne kommunen, (ca.470
innbyggere) og de fleste vet hvem det dreier seg om.

Johnny Jensen
Sven Pran
2007-07-03 12:33:08 UTC
Post by Johnny Jensen
Post by Eivind Kjorstad
[...]
Ettersom de ikke kan identifiseres ut fra bildene av bøkene må årsaken
til at "de fleste vet" være personene selv - eller hva? (I såfall har de vel
bare seg selv å takke skulle jeg tro)

Sven
Øystein Skundberg
2007-07-03 19:18:42 UTC
Post by Johnny Jensen
Post by Eivind Kjorstad
[...]
Hvis dere 470 er så tett knyttet sammen at det går an å identifisere
elever fra bilder av en fillete skolebok, er dere virkelig en lun og
intim familie. Og uansett er det bilder av en bok. Hva så? Ikke en
spesielt mye ødelagt bok, heller. Det er klart det er irriterende for en
skole når en liten tass i kjedsomhet sitter og ødelegger skolens
eiendom, men her kommer man langt med kontaktpapir og blekkviskelær.

Men med tanke på hvilke typer hærverk andre skoler opplever, er dette
egentlig litt patetisk. Det er også litt patetisk å gjøre et problem av
at læreren legger ut bilder av noen bøker. Ingen navn eller bilder av
elever. Dessuten kan det hende at foreldrene gidder å ta en titt i
sekken i juni til neste år.

ØS
--
Dad always thought laughter was the best medicine, which I guess is why
several of us died of tuberculosis.

oysteins.blogspot.com * oystein æt skundberg dåt no
Lasse G. Dahl
2007-07-03 19:39:24 UTC
Post by Johnny Jensen
Vel - jeg er mest frustrert. Alle kjenner alle i denne kommunen, (ca.470
innbyggere) og de fleste vet hvem det dreier seg om.
Altså - Hvis dette er en notorisk bokødelegger du mener blir hengt ut,
synes jeg det er på tide at noen griper inn i denne bokvandalismen
alle kommunens 470 innbyggere kjenner til, men ingen tør snakke om.

Men, spøk til side, dersom dette er snakk om mobbing av en unge eller
en familie som har andre problemer i tillegg, synes jeg det er pris-
verdig at du engasjerer deg. Det er nok ikke noen lov som kan hindre
publisering av bilder av ødelagte bøker - heldigvis - men her kan
kanskje de av dere 470 som bryr dere kanskje prøve å snakke litt med
foreldre, lærer og rektor?
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Eivind Kjorstad
2007-07-04 06:29:23 UTC
Post by Johnny Jensen
Post by Eivind Kjorstad
[...]
Men dersom "de fleste vet" så må jo det være som resultat av andre
kilder, ikke disse bildene. Og dersom "de fleste vet" at X har behandlet
noen få bøker litt dårlig, så gjør det vel ingen forskjell at de også
får se bilder av de aktuelle bøkene ?

Særlig effektiv uthenging kan det dessuten umulig være, det dreier seg
om bilder av noen forskjellige skolebøker der et par har en rygg som har
gått opp, og et par har passasjer i teksten understreket. (noe som er
tilfelle med mange av mine fagbøker også, men man bør jo ikke tegne i
lånte bøker) En bok har en penis tegnet på innsiden av coveret.

På skadeverk-skalaen fra 1-10 må dette vere en slapp 1. Jeg vil tro
svært mange, om ikke de fleste, barn i løpet av sin skoletid ødelegger
minst såpass mye. Jeg har i alle fall ødelagt ryggen på noen bøker, et
problem som stort sett lar seg løse med passelige mengder kontaktpapir.

Eivind Kjørstad
Jan
2007-07-04 13:49:55 UTC
Post by Eivind Kjorstad
[...]
En av skadeverkene er ikke en slapp, men en stor og stiv 1:)

Kristin Bruun
2007-07-03 12:33:47 UTC
Post by Johnny Jensen
[...]
Han skriver at kun rektor og foreldrene er informert. Som forelder hadde
jeg reagert overfor kommunens skoleledelse om noe slikt skjedd her.
Hvilket skadeverk er det han viser - normalt slitte bøker? Han må gjerne
få komme og se My Precsssiousssssse gamle tegneserier, som ikke ser ut for
5 flate lenger. Mine øyenstener er velbrukt av flere barn med venner.

Hallelu ...
--
Det finnes 10 typer mennesker:
de som kan binært, og de andre ...
Dag-Erling Smørgrav
2007-07-03 12:40:49 UTC
Post by Kristin Bruun
[...]
Synes du det er OK at nevnte barn med venner tegner genitalier i dine
tegneserier?

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Kristin Bruun
2007-07-08 15:49:33 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Kristin Bruun
[...]
Jeg så ikke på alle bildene, men leste nå at det på innsiden av _en_ bok
var tegnet genitalier. Ut fra tråden forøvrig antar jeg det er mannlige
genitalier det er snakk om.

Jeg har ikke så mye jeg skal si om mine barn tegner genitalier: flere av
dem tilbragte mye tid sammen med mor og andre som tegnet både kvinnelige
og særlig mannlige genitalier.
Modeller som tuslet mer eller mindre nakne rundt, strender med toppløse
damer, og enkelte nakne personer, fotballkamper på tv, eller andre seanser
hvor enkelte finner det for godt å vise frem særlig mannlige genitalier -
jeg har kommet i skade for å eksponere mine håpefulle for slike ting.

Hva jeg synes har vært like vanskelig hver gang, var å stå foran disken på
7-eleven med den ene mindreårige etter den andre, som ikke kan se på noe
annet enn enkelte av mine medsøstres mer eller mindre barberte genitalier.
Da å legge ut bilder av så mange bøker med slitte rygger, fordi noen har
formastet seg til å tegne _en_ unevnelig? Eller var det to?

Stilig, jeg skjønner godt at man reagerer på dette hærverket.
*slår meg i hodet med - et sammenrullet blad*
--
Det finnes 10 typer mennesker:
de som kan binært, og de andre ...
Bjørn Inge H. Lorentzen
2007-07-03 12:38:53 UTC
Post by Johnny Jensen
[...]
Hva mener du er problemet?

BI
Anne Mæhle
2007-07-03 14:56:04 UTC
Post by Johnny Jensen
[...]
Jeg synes det vitner mest om dårlig kvalitet på bøkene, dernest er det vel
sånne skriblerier som har forekommet til alle tider.
Det er vel ingen som kan gjenkjennes ut fra dette? Men kanskje det kan
holde noen fra å skrible i skolebøkene til neste år?
Da jeg gikk på skolen, gikk læreren rundt i klasserommet og viste fram de
verste bøkene til spott og spe. "Alle" visste nemlig hvis bøker det var,
godt informert av naboene på pultene foran, bak eller ved siden av. Det
var ikke spesielt koselig for dem det gjalt.

anne
Terje Rydland
2007-07-04 07:41:31 UTC
Post by Anne Mæhle
Post by Johnny Jensen
[...]
Helt enig.
De 6 første bildene viser normal slitasje, ikke skadeverk.
De 3 neste viser god studieteknikk - man leser en bok og streker under
de viktigste tingene, og gjør enkelte notater.
Det siste bildet er helt vanlig fjortiss-skribling som sikkert kan
oppleves ubehagelig for noen, men som er helt vanlig over alt.

Å karakterisere dette som skadeverk er helt sløvt. Det sier jo mye mer
om læreren enn det gjør om elevene. Det eneste læreren her gjør, er å
henge ut seg selv.
Maken til ikke-sak.

Terje