Studieteknikk for en gamling
Knut Pedersen
2005-08-31 17:40:17 UTC
Noen gode studieteknikktips?
Prøver å lære meg koreansk i en alder av 45, og mange år borte
fra skolebenken, så jeg sliter med å huske tegnene og glosene.
Jeg mangler både struktur og trening for dette, så hva skal til
for raskt og effektivt komme i gang?
HKH
2005-09-03 20:59:43 UTC
Post by Knut Pedersen
[...]
Problemet er som regel å "frakte" stoffet over fra
kortidsminnet/abeidsminnet til langtidsminnet. Jeg tror det vil være lurt å
gå gjennom tegnene flere ganger i løpet av dagen i korte sekvenser (5 til 10
minutter). Om du klarer å holde noe frisk i korttidsminnet over lang tid,
øker mulighetene for å etablere det permanent i langtidminnet. derfor er det
bedre med mange korte enn få lange økter. Det sies og skrives dessuten at
som læres/leses på kveldstid huskes bedre enn det som læres/leses på
morningen, mens innlæring skjer lettest på morningen.

HKH