Hjemmeeksamen
Christina Dahl
2005-01-23 23:52:16 UTC
Er dette et entydig begrep, slik at alle hjemmeeksamener er likedane?
Kan man innhente hjelp fra hvorsomhelst, samarbeide osv?

Dagim M
2005-01-24 19:41:38 UTC
Post by Christina Dahl
Er dette et entydig begrep, slik at alle hjemmeeksamener er likedane?
Kan man innhente hjelp fra hvorsomhelst, samarbeide osv?
Det jeg ser på som hjemmeeksamen er at "alt" er lov... Alt untatt å jukse
selvsagt.. (juks er da å la en annen skrive oppgaven..)
Men samarbeid og innhenting av hjelp er lov..
--
Dag Ivar Mortensen
www.dagim.net

Learning by doing
John Dewey
Bjarte Runderheim
2005-01-25 17:42:28 UTC
Post by Dagim M
Post by Christina Dahl
[...]
Mao., hjemmeeksamen er eksamen uten kontrollmekanismer?

Bjarte
Christina Dahl
2005-01-26 22:23:58 UTC
Post by Dagim M
Det jeg ser på som hjemmeeksamen er at "alt" er lov... Alt untatt å
jukse selvsagt.. (juks er da å la en annen skrive oppgaven..)
Men samarbeid og innhenting av hjelp er lov..
Kan to stk jobbe sammen og levere likelydende oppgaver?

Tor Espen Kristensen
2005-01-27 08:17:35 UTC
[Christina Dahl]

| Kan to stk jobbe sammen og levere likelydende oppgaver?

Nei!
--
Tor Espen Kristensen -- Høgskolen Stord/Haugesund
tlf: 53491331 (jobb) -- 53413224 (privat)
epost: ***@hsh.no
Dagim M
2005-01-27 12:04:15 UTC
Post by Tor Espen Kristensen

| Kan to stk jobbe sammen og levere likelydende oppgaver?

Nei!
Men hjemmeeksamen er mer rettet mot hvordan arbeidslivet er i dag.. Ingen
som skal gjøre et arbeid i dag blir låst inne på et rom hvor han skal kun
bruke lært kunnskap.. Nei, han benytter seg av andre kolegaer, internett
og andre hjelpemidler..

Men for all del, det hjelper mye å ha en del kunnskap inne... For når
oppgaveformen er hjemmeeksamen - forventes det mer av kandidaten. Og å slå
opp i diverse hjelpemidler tar tid..

Dag Ivar
--
Dag Ivar Mortensen
www.dagim.net

Learning by doing
John Dewey
o***@nettkjenning.com
2005-01-28 17:47:59 UTC
Om det ikke nødvendigvis kreves mer, så er det i hverfall andre ting
som kreves. På en hjemmeeksamen med tilgang til PC er det f.eks
narturlig å evaluere evenen til å skirve en oversiktlig og
veldisponert rapport.

I disipliner som videoproduksjon, billedredigering, webdesign,
programmering mv, er det ganske opplagt at tradisjonell 3-8 timers
eksamen uten hjepemidler ikke er særlig relevant.

Enkelte matematiske disipliner som kun kan løses ved hjelp av
simulering, må en ha tilgang til kraftige datamaskiner for å løse.

Dersom en er 3 mennesker som må sove på skift for å bli ferdige i
tide og har ulike styrker og meninger om hvordan en skal jobbe, er det
en utfordring å samarbeide på best mulig måte.

Summa sumarum er ikke dette en erstatning, men et suplement til andre
eksamensformer, avhengig av fagområde og hva en ønsker å teste.

Det er f.eks neppe hensiktsmessig å avholde en eksamen i matematisk
analyse med hjelpemidler som viser en hvordan en går frem i selve
beregningen og utledningen og drøftingen av formlene.

Øystein

o***@nettkjenning.com
2005-01-28 17:40:04 UTC
det kommer helt an på reglementet for den eksamen det er snakk om.

Jeg har selv vært ute for hjemmeeksamner på høyskolenivå som en
kunne gjøre sammen inntil 3 og som en knapt kunne klare å fullføre
alene på de 72 timer en hadde til rådighet.

Øystein
Bjarte Runderheim
2005-01-27 10:26:04 UTC
Post by Christina Dahl
Post by Dagim M
[...]
Kan hjemmeeksamen i det hele tatt forventes å avspeile
en enkelt elevs kompetanse i våre internett-tider?

Bjarte