Reiseforsikring/ skoletur til utlandet..
Torbjørg Jensen
2005-04-18 16:29:53 UTC
Sønnen vår skal være med skolen på tur til Polen, Tyskland m.m. Skolen
krever derav at foreldrene skal tegne reiseforsikring på ungene for denne
turen
selv. Jeg lurer på om ikke dette er skolens ansvar, når det er en tur i
skolens regi?

Torbjørg.
Jørn-Are Haugli Johansen
2005-04-18 17:11:45 UTC
Post by Torbjørg Jensen
[...]
Sønnen din er da ditt ansvar enten han er på skoletur eller hjemme.
En reiseforsikring vil kunne dekke ting som skjer i Norge også, så lenge det
er utenfor hjemmet.

J-A
Bjarte Runderheim
2005-04-18 17:35:48 UTC
Post by Torbjørg Jensen
[...]
Jeg er nokså sikker på at det forsikringsmessige er skolens ansvar, jeg
mener å ha hørt om et par rettsaker som går i den retningen.
De handlet hhv. om leirskoleopphold og dagstur i skoletiden,
og burde gi samme ansvarsfordeling her.

Skolene slutter aldri med å forsøke å legge slike utgifter over på
foreldrene, og mange rektorer er ikke engang klar over skolens ansvar.

Kanskje noen på no.fag.jus vet mer?
E. F. Mogaard
2005-04-20 06:00:01 UTC
"Torbjørg Jensen"
Post by Torbjørg Jensen
[...]
Det må da finnes en lov om dette. Ingen som har en link å varte opp med?

EFM
Arne
2005-04-20 20:09:09 UTC
Hva slags regler som gjelder for dekning av reiseutgifter herunder også
forsikring vil etter mitt syn avhenge av noen faktorer:

1. Hva slags skole det dreier seg om, grunnskole, videregående skole eller
annet.

2. Hvordan turen er kommet i stand, om det er en frivillig opplegg som den
enkelte kan være med på eller ikke, ut fra eget ønske, eller om det dreier
seg om en tur som er obligatorisk for alle elevene.

Forutsetter at det for eksempel dreier seg om en obligatorisk studietur
for en elev i den videregående skolen, da er det opplæringslovens paragraf
3-1, siste ledd som gjelder:

" Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis.
Fylkeskommunen kan påleggje elevane, lærlingane og lærekandidatane å halde
seg med undervisningsmateriell og utstyr til eige bruk som opplæringa til
vanleg gjer det nødvendig å ha. Fylkeskommunen kan krevje betaling av
elevane for utgifter til å kopiere slikt materiell. Departementet gir
nærmare forskrifter. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-003.html#3-1

Det vil i utgangspunktet ikke finnes noen lovlig hjemmel for å kreve
egenandel for en tur som er obligatorisk, her under heller ikke
reiseforsikring, for en elev i den videregående skolen, slik som jeg ser
det.

Dersom det dreier seg om en tur som gjennomføres på frivillig basis, der
de elevene som øneker det kan være med, så vil jo situasjonen være en helt
annen.

Ellers så gjelder det jo et generelt "legalitetsprinsipp". Det er ikke den
enkeltes borgers plikt å legge fram en retthjemmel som eventuelt sier at
man ikke skal betale. Det er tvert i mot den offentlige
forvaltningsmyndighetens (skolens) plikt å legge fram nødvendig hjemmel
for ethvert økonomisk krav mot en borger (her forutsatt at det for
eksempel dreier seg om en offentlig videregående skole.) Eller så har
forvaltningen (skolen) en alminnelig veiledningsplikt i forhold til
borgerne i forhold til hva slags regler som gjelder. Dette framgår av
forvaltningslovens oparagraf 11:

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#11

MVH Arne.
Arne
2005-04-20 20:15:55 UTC
Og hvis det dreier seg om en elev i grunnskolen, og en obligatorisk tur,
så gjelder opplæringslovens paragraf 2-15:

§ 2-15. Rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan
ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med
grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell,
transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar
som er ein del av grunnskoleopplæringa.
Johan Poppe
2005-04-20 09:47:24 UTC
Post by Bjarte Runderheim
Post by Torbjørg Jensen
[...]
En tur til Polen regnes antagelig parallelt med et leirskoleopphold,
ja.
Post by Bjarte Runderheim
Skolene slutter aldri med å forsøke å legge slike utgifter over på
foreldrene, og mange rektorer er ikke engang klar over skolens ansvar.
Men "ansvar" kan bety så mangt. Avhengig av detaljene i de rettssakene
du viser til, så er det ikke umulig at skolen kan oppfylle sitt ansvar
ved å gjøre foreldrene oppmerksomme på at de må huske å tegne
reiseforsikring.

Da er man på den annen side over til at denne forsikringen er en
utgift ved turen, og dere skolefolk bør vel vite hva status er for
muligheten til å ta foreldrebetaling for slike aktiviteter. (Jeg har
bare fått med meg at dette har vært et hett politisk tema i noen år.)

Johan, ikke jurist
--
Riktig sitering gjør meldingene dine lettere å lese:
< url: http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html >
Petter Gustad
2005-04-20 12:22:46 UTC
Post by Torbjørg Jensen
[...]
Er du sikker på at det er i skolens regi? Da min sønn var på
«skoletur» med Hvite Busser så var det FAU ved skolen som arrangerte
dette. Foreldrene måtte sørge for reiseforsikring, betaling, gydlig
pass, osv. selv.

Petter
--
Sv: Fordi det roter til rekkefølgen i forhold til hvordan man
vanligvis leser tekst.
Sp: Hva er det mest irriterende du vet på usenet og i e-post?
j8rn
2005-05-15 17:36:46 UTC
Vi har vært på tur med barneskole til Tsjekkia. Vi snakker tur betalt
og initiert av skolen. Det var ingen problemer å få reiseforsikring
fra kommunen. Jeg fikk ellers beskjed om at alle forsikinger ellers
gjaldt som om elevene var i skolegården.

Jørn, Larvik