Hevder hjemmelekser er bortkastet
Ivar Kollsæter
2007-11-16 10:56:50 UTC
http://www.abcnyheter.no/node/55660
"Hjemmelekser gir ikke dyktigere barn eller bedre karakterer, konkluderer en
ny amerikansk bok. Boken bygger på en gjennomgang av 300
forskningsprosjekter, og slår fast at en like godt kan droppe
hjemmeleksene."

Det er kanskje på tide å droppe lekser og heller la barna få leke og gjøre
andre ting i fritida enn å måtte jobbe flere timer i døgnet enn det mange
voksne gjør? Kanskje det er på tide at barna gjør opprør og krever
barndommen tilbake?
Ivar Kollsæter
Karl Halvorsen
2007-11-27 10:56:30 UTC
Post by Ivar Kollsæter
[...]
Det er kanskje på tide.
Lekser blir gjerne overflødig, bortsett fra når en leser til en prøve.
T2
2007-12-02 17:01:14 UTC
Skulle ønske Norge innførte heldagsskole f eks 08 - 16 (evt 0730 - 17) med 2
skoletimer fysisk hver dag. Denne fysiske aktiviteten kunne varieres gjennom
uken og året, men inkl fotball, håndball, ski osv. Da ville barna kunne
redusere sine organiserte ettermiddagsaktiviteter noe, alle ville bevege seg
mer, osv. I tillegg burde denne tiden bli brukt til organisert "leksearbeid"
slik at det kun unntaktsvis ville være nødvendig med lekser hjemme (lesing
unntatt). Fjern SFO - skole skal være gratis i Norge.

For at dette skulle fungere måtte selvfølgelig barna serveres et varmt
måltid midt på dagen samt mellommåltid før og etter dette.
Espen Vestre
2007-12-02 22:06:22 UTC
Post by T2
[...]
Høres ut som et gufs fra DDR... Ved å påtvinge barna så mye organisert
fysisk aktivitet, vil mange av dem begynne å hate det.
Post by T2
For at dette skulle fungere måtte selvfølgelig barna serveres et varmt
måltid midt på dagen samt mellommåltid før og etter dette.
På skolen der den yngste sønnen min går i 4. klasse, har de et
prøveprosjekt med både frokost når barna kommer og varm mat midt på
dagen. Det er også meningen at leksene skal gjøres på skolen, men når
barna stort sett bare er der fra 8:30 til 14, går ikke
tidsregnestykket helt opp, synes jeg, selv om sønnen min stort sett
slipper å gjøre lekser hjemme.
(espen)
T2
2007-12-23 23:59:52 UTC
Etter både selv og hatt barn på utenlandske skoler med til dels lange
skoledager ser jeg det som kun positivt.

Fysisk aktivitet er kun positivt. Det vil, tror jeg, gjøre at det totalt
sett blir roligere i de teoretiske klassene når barna får utløp for sin
energi på en positiv måte. Heldagsskole vil også redusere de store sosiale
forskjellene når elevene får tilnærmet like muligheter til
hjelp.SFO-utgiftene som er en tung utgiftspost for mange foreldre ville også
blitt borte.

Som familie ville det også blitt bedre tid når foreldrene i mindre grad må
benytte tiden som sjåfør til barnas forskjellige aktiviteter.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med skolene i DDR, men min erfaring med
skoler i Afrika (privatskole), Tyskland og USA står det dessverre dårlig til
med den norske skolen. Mine barn har hatt ca 17 forskjellige
kontaktlærere/klasseforstandere på barne-/ungdomsskolenivå. De aller fleste
av dem har vært meget dyktige med stor innsats for å gi barna best mulige
læringsmuligheter. Dessverre er systemet i den norske skolen så dårlig at
det er nesten umulig for lærerne å sørge for optimale læringssituasjoner.
Mangel på disiplin og stor grad av ansvarsfraskrivelse fra mange foreldre
når deres barn lager problemer gjør at den norske skolen taper i enhver
sammenligning med andre som bruker like mye ressurser på skolene som det
Norge gjør.

En debatt rundt problemene i norsk skole vil være så omfattende at det har
jeg ikke tid i en hektisk Juleferie. Norge har ikke råd til å la være å
investere i kompetanse - hvorfor vi ikke gjør det når vi endelig har en
regjering med flertall i Stortinget samtidig som Norge har nok penger til å
gjennomføre stort sett hva Regjeringen skulle ønske er vanskelig å
akseptere.
(espen)
Espen Vestre
2008-01-07 11:28:45 UTC
Post by T2
[...]
Vel, min yngstemann er blitt et nytt og mer lykkelig menneske etter at han
var stor nok (9 år) til å slutte på SFO og få sin egen nøkkel og kunne
gå hjem etter en tross alt for en som bare er 9 år ganske lang 5-6 timers-
dag. En påtvunget heldagsskole gjennom hele barneskolen ville med stor
sikkerhet gjort ham til et mindre lykkelig menneske, og ville gjort våre
kvelder sammen med ham til noe annet enn de hyggelige stundene de er nå.
Post by T2
Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med skolene i DDR,
Ingen, jeg tenkte på denne militaristiske sportstvangen...
Post by T2
[...]
Her kan jeg være enig, men jeg er likevel glad at eldstemann kunne gå
mesteparten av skoletiden sin i Norge, til tross for alle svakheter (han
begynte på skolen i Tyskland).

Problemet slik jeg ser det er en trang til "klientifisering" av for
mange elever - man skjønner ikke at de bråkete elevene faktisk får det
bedre om det stilles krav til dem. Et typisk utslag av denne
"klientifiseringen" er den skandaløse norskundervisningen til
innvandrere: I stedet for at de fikk en mer /intensiv/
norskundervisning, fikk de en der kravene ble senket til et minimum,
noe som ga dem handicap ved seinere utdanning og jobb.

Men kjernen til problemene er kanskje foreldrenes manglende
tilstedeværelse i barnas liv. Det står dårlig til i de norske hjem, og
forholdene på skolen er bare et speilbilde av dette.
(espen)
Dag Korsnes
2008-01-31 00:53:57 UTC
Post by T2
[...]
Her i Portugal går sønnen min på 3-4 år på privatskole. Skoledagen er
fra 9 til 16. De får en snack tidlig på dagen, lunsj klokka 12 og en
snack kl: 15. De har gym 2 dager i uka. Vi merker at han er ekstra
sliten de dagene, og han sovner tidligere om kvelden. Fredag kveld er
han tydelig sliten etter ei lang uke. Likevel, han elsker skolen sin,
sine medelever og de ansatte. Han gleder seg hver dag til å komme på skolen.
Lasse G. Dahl
2008-01-31 21:29:44 UTC
Post by Dag Korsnes
Her i Portugal går sønnen min på 3-4 år på privatskole.
Ja, de vokser så fort, at det er vanskelig å følge med. Er det lenge
til han blir en fir'-fem år?
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Dag Korsnes
2008-01-31 23:58:32 UTC
Post by Lasse G. Dahl
Post by Dag Korsnes
Her i Portugal går sønnen min på 3-4 år på privatskole.
Ja, de vokser så fort, at det er vanskelig å følge med. Er det lenge
til han blir en fir'-fem år?
I følge min hoderegning blir det cirka ett år. Lillesøster på 2 er
fortsatt hjemme. Mange babier sendes til barnehage når de er 4 måneder
gamle. De fleste babier og småbarn hentes av foreldrene kl. 18-19.
Kona har brød i ovnen, så vi venter en sønn til i slutten av april. 3
barn i Portugal er nokså uvanlig. De innfødte har ikke råd til det. Bare
sigøynere, afrikanere og brasilianere får mer enn 2 barn. Vel, jeg er jo
også innvandrer og har derved en unnskyldning.
Det er ellers enormt store forskjeller på nivået i skolene her.