Tilbakemelding på pedagogisk ressurs
Dag Ivar Mortensen
2005-05-10 09:24:52 UTC
Er det noen snille lærere, evnt andre, som ønsker å gi en tilbakemelding
på vår side om "dyra våre"?
http://kurs.hihm.no/gruppe02/modul3_index.htm

Tilbakemelding kan evnt bli sendt pr epost til skole(a)dagim.net (a=@)

Takker på forhånd
--
Dag Ivar Mortensen
www.dagim.net

Learning by doing
John Dewey
j8rn
2005-05-18 20:26:58 UTC
I første omgang kan jeg si at url er feil. Den skal være...
http://kurs.hihm.no/gruppe02/modul3/index/modul3_index.htm

...i allefall på min pc. Skal kikke litt.
Jørn
o***@nettkjenning.com
2005-05-24 16:19:29 UTC
Hei!

Speideren har masse materiale og ideer når det gjelder å lære om
planter og dyr. Dersom du har noen kollegaer som er speiderledere, noen
skolebarn som går i speideren eller rett og slett tar kontakt med NSF
og/eller KFUM/KFUK og spør dem om de har noe godt materiale, er det
neppe avskrekkende dyrt.

Hvis du velger å innføre begrepene gnager, rovdyr mv, synes jeg du
burde fortelle noe om disse begrepene, hva ulike dyr av samme
"kategori" har felles, hva som skiller dem fra hverandre mv.

Jeg ville anbefale flere bilder. Dersom hunnen og hannen er
forskjellig, ta med bilde av begge. Videre er det masse annet spennende
som det går an å ta bilde av som du også har tatt bilder av, men som
du kan finne bare på noen av artene sine sider. Vær tydeligere på
hvor du kan finne spor, gnagde kviser, nøtter og kongler, bærsj og
andre kjempemorsomme ting og inkluderer dette for alle artene, ikke
bare noen få.

-Når det gjelder latinske navn på dyra. Er det virkelig nødvendig å
lære dette? Det beste argumentet for å ha dem med, synes jeg er at
enkelte av dem er kjempemorsomme;). En annen bemerkning til ord er
"drektighetstid". Vet unger hva det er for noe og er det viktig å
lære det teite ordet der?

-Du skriver ett sted 50-70000 dyr. Det er lett å misforstå at det
dreier seg om 50000-70000 og ikke om 50 stk og 70000. Barna blir
skuffet om de får feil pga sånne måter å fremstille stoffet.

-videre synes jeg at dette språket er døllt: "Når man er ute og går
i naturen bør man ha alle sansene åpne. En fin aktivitet som skjerper
sansene er å gå på sporjakt."

"nå skal vi lære hvordan du kan se hvilket dyr som har vært på
ferde, når du går en tur i skogen.

den store, brune, runde bærsjen (ved siden av bilde) betyr at det
antagelig er en elg som har vært ute og gått, mens den mindre,
svartere bærsjen (ved siden av bilde) betyr at det er antagelig er et
rådyr. Dersom du ser store, runde spor som dette (ved siden av bilde)
i snøen eller jorda, kan du være temmelig sikker på at det er en elg
som har vært på ferde. Er spora mindre og ser omtrent slik ut, er det
antagelig et rådyr som har gått forbi. Du kan også se etter om elgen
har spist av trærne i nærheten. Elgen er høy og har stor munn, så
treet vil se omtrent slik ut (bilde), hvis en elg har vært på ferde.
Er det derimot et rådyr vil treet være spist av lenger ned på
stammen og se omtrent slik ut"

Jeg tror sammenligningen er en god ide fordi den gjør det enklere å
lære forskjellene, enklere å se noe praktisk og nyttig en kan bruke
kunnskapen til og oppmuntrer barna til å ta en tur ut i skogen selv.
Jeg tror også det kan være en ide å begynne med det som er lett å
huske (bærsj er kjempeenkelt å huske;) og finne og fortsette med ting
som er litt vanskeligere å huske og få øye på. Alt som ligner på
detektivvirksomhet er fasinerende for mange barn (tenk på
miljødetektivene for ekesmpel). Jeg ville også,m fokusert på dyr som
en faktisk kan finne i nærområdet rundt skolen. Det gjør det
morsommere.

lykke til,

Øystein
Arne
2005-05-24 17:12:20 UTC
Hei !

I det hele og store imponerende.

Veldig flott design og informerende.

Hva har dere brukt for å lage "giffene" (grafikken ?)

Arne.
Arne
2005-05-24 17:24:24 UTC
Hvis du/dere legger oppretter et gratis domene på .tk for eksempel
dyrene.tk så vil de eksisterende sidene kunne kjøres fra denne adressen
(via en frame) og da blir de jo litt lettere tilgjengelig. http://www.tk

Håper at du/dere legger en beskjed om hva slags grafikkprogram dere har
brukt.

Arne.