Finnes det lover som omhandler skoleturer o.l.?
Ørjan Langbakk
2006-03-08 11:51:56 UTC
Jeg spør fordi en venninne av meg, som går på videregående, dog på
Steinerskolen, har fått beskjed om at hun skal være med på en tur -
denne turen er en del av pensum (i hvert fall ifølge Steinerskolen) i
friluftsliv, som visstnok er et fag som gir ekstrapoeng for de som går
på Steinerskolen.
Nå har det seg slik at på denne turen, så skal elevene bygge en snøhule,
og overnatte i denne. Det sier seg selv at dette tilsier at elevene har
riktig utstyr for en slik overnatting.
Det har ikke min venninne, og hun har heller ikke lyst til å investere i
slikt utstyr (vi snakker her skiklær, ski, sovepose etc.) som kommer til
å koste flere tusen kroner, for så å bruke utstyret på denne ENE turen.
Hun er ikke noe ski-menneske, og har ingen planer om å benytte slikt
utstyr ellers.
I tillegg kommer det at turen i seg selv koster 1000 kroner - jeg har
(kanskje feilaktig) forstått det slik at skoler IKKE kan tvinge elever
til å være med på turer der det forekommer en høy egenandel (og for
elever i den videregående skole, så er 1000 kroner en del penger).
Er jeg fullstendig på villspor, eller har noen noen linker til ting jeg
kan lese på, og som min venninne kanskje kan "slå i bordet med" overfor
skolen?
Hun har sagt at hun ikke vil være med, men er redd for at hun da får
satt på vitnemålet at hun ikke har deltatt i friluftsliv - noe skolen
har truet med å gjøre.
Jeg kryssposter denne til no.samfunn.skole
--
mvh
Ørjan Langbakk
http://www.fullstendig.mislykket.no
Thomas Skogestad
2006-03-13 15:27:19 UTC
* Thomas Skogestad

| Jeg har ikke funnet noe som direkte tilsvarer dette med gratis grunnskole og
| ganske gratis videregående opplæring i lov om om frittståande skolar
| (friskolelova) http://www.lovdata.no/all/nl-20030704-084.html[2] (loven
| avløste den tidligere privatskoleloven fra 1985)

I ukens Morgenbladet har Kristin Clemet et innlegg om privatskoler og
friskoler hvor hun sier det jeg trodde men turte si fordi jeg ikke hadde satt
meg inn i saken. (Ikke det om kommersialitet, men om begreper.)

Feil om friskoler
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060310/ODEBATT/103100012
Kristin Clemet
Tidligere utdannings- og forskningsminister, nå Civita
Publisert 10. mars 2006
--
Thomas Skogestad
God skikk. Om bruk av litteratur og kilder i allmenne, historiske