folkeavstemning i en kommune
Jens Ramstad
2005-02-28 19:13:21 UTC
Kan innbyggerne i en kommune kreve folkeavsteming i en sak hvor de mener at
kommunestyret går på tvers av innbyggernes vilje ?

Dette gjelder i en kommune hvor planene er å legge ned 1/3 av barneskolene,
og fordele elenene utover på skoler hvor det måtte passe.
Jon Haugsand
2005-02-28 19:18:23 UTC
> [...]
>
> Dette gjelder i en kommune hvor planene er å legge ned 1/3 av barneskolene,
> og fordele elenene utover på skoler hvor det måtte passe.

Nei, det finnes ingen slike regler. Flytt til Sveits, der er det
slikt. Vi hadde engang et parti i Norge som het
Folkeavstemningspartiet eller noe slikt. De gikk for bindende
folkeavstemninger og der innbyggerne selv kunne kreve at slike ble holdt.

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Jan Bojer Vindheim
2005-02-28 20:02:00 UTC
Jon Haugsand <***@ifi.uio.no> wrote:

> [...]
> Folkeavstemningspartiet eller noe slikt. De gikk for bindende
> folkeavstemninger og der innbyggerne selv kunne kreve at slike ble holdt.

Det er faktisk i den nye valgloven innført et system med initiativrett,
dvs at en viss andel av innbyggerne i et kommune eller et fylke kan
kreve en sak tatt opp til politisk behandling eller lagt ut til
avstemning blant innbyggerne.

<http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/tl-19
920925-107-007.html&dep=alle&emne=kommuneloven&>
Jon Haugsand
2005-02-28 21:19:02 UTC
> [...]
> dvs at en viss andel av innbyggerne i et kommune eller et fylke kan
> kreve en sak tatt opp til politisk behandling eller lagt ut til

Jøss, verden går fremover. Men akk så typisk at det ikke er noen
konsekvenser for kommuner som elaktant overser initiativer...

Nåvel, jeg kan ikke se noe om avstemning blant innbyggerne.

Jan Bojer Vindheim
2005-02-28 21:35:26 UTC
> [...]

> konsekvenser for kommuner som elaktant overser initiativer...
>
> Nåvel, jeg kan ikke se noe om avstemning blant innbyggerne.

noe av bakgrunnen for at detet kom med i valgloven er det arbeidet Even
Lynne har gjort overfor det utvalgetb som mutredey endringene i
valgloven og der fotballguruen karen espelund var leder.
Even har jo også skrevet ei bok om dette, som kom på Pax i fjor.

Ja det er langt igjen, men skulle vi ikke glede oss over de små
framskritt ble det lite igjen å glede seg over her i verden

;-)
Jan Bojer Vindheim
2005-02-28 21:36:30 UTC
> [...]

> konsekvenser for kommuner som elaktant overser initiativer...
>
> Nåvel, jeg kan ikke se noe om avstemning blant innbyggerne.

noe av bakgrunnen for at dette kom med i valgloven er det arbeidet Even
Lynne har gjort overfor det utvalget som utredetendringene i

;-)
Anja Bjerke
2005-02-28 20:48:33 UTC

Ringsaker?
Bjarte Runderheim
2005-02-28 21:02:59 UTC
> Kan innbyggerne i en kommune kreve folkeavsteming i en sak hvor de mener
at
> kommunestyret går på tvers av innbyggernes vilje ?

Kunne det tenkes at vi betaler for lite skatt i dette landet,
i samsvar med "folkets" vilje?
Hva med en liten folkeavstemning om det,
så kommunene kunne få inn noen kroner til å drive skoler for?

Bjarte
HKH
2005-03-01 11:33:12 UTC
> [...]
>
> Dette gjelder i en kommune hvor planene er å legge ned 1/3 av
> barneskolene, og fordele elenene utover på skoler hvor det måtte passe.

Flere tilfeller jeg kjenner til gjennom media der kommuner har vedtatt
nedlegging har resultert i opprettelse av private skoler. Kommunen må
fortsatt betale/(fratrekk i inntekter), og skolene har bestått.
Et eksempel er Berg skole i Tromsø, der det ble opprettet (tror det var)
Montesorri-skole.

HKH
Roy Sigurd Karlsbakk
2005-03-01 15:32:46 UTC
HKH wrote:
> [...]
> fortsatt betale/(fratrekk i inntekter), og skolene har bestått.
> Et eksempel er Berg skole i Tromsø, der det ble opprettet (tror det var)

Privatisering av skolegang er veldig feil, som ved privatisering av
sykkehus. Gjør noe med de offentlige!

roy
Tommy Dale
2005-03-01 16:46:18 UTC
"Roy Sigurd Karlsbakk" <***@karlsbakk.net> skrev i

> Privatisering av skolegang er veldig feil, som ved privatisering av
> sykkehus. Gjør noe med de offentlige!

Hva er så ille med private sykehus?

Tommy
Lars-Erik Østerud
2005-03-01 16:58:41 UTC
Tommy Dale skrev:

> Hva er så ille med private sykehus?

Det at ikke alt der dekkes av det offentlige.
Det er ikke alle som blir syke som er rike.

Lars-Erik - http://home.chello.no/~larse/ - ICQ 7297605
Tommy Dale
2005-03-02 14:58:19 UTC
"Lars-Erik Østerud" <***@.> skrev i

> Det at ikke alt der dekkes av det offentlige.
> Det er ikke alle som blir syke som er rike.

Men hvorfor kan ikke staten betale for behandlingen de syke trenger, selv om
det gjøres på et privateid sykehus?

Tommy
Lars-Erik Østerud
2005-03-02 15:26:43 UTC
Tommy Dale skrev:

> Men hvorfor kan ikke staten betale for behandlingen de syke trenger, selv om
> det gjøres på et privateid sykehus?

De gjør jo det til en viss grad da. I Oslo bruker de både Argus
synsklinikk og Volvat medisinske senter til offentlige operasjoner.

Men det er likevel sånn at de med mye penger kan snike i køen.

(ok, når de sniker i køen blir jo køen mindre på offentlige sykehus,
men det blir liksom ikke helt rettferdig likevel :-)

Lars-Erik - http://home.chello.no/~larse/ - ICQ 7297605
Tommy Dale
2005-03-02 18:49:42 UTC
"Lars-Erik Østerud" <***@.> skrev

> De gjør jo det til en viss grad da. I Oslo bruker de både Argus
> synsklinikk og Volvat medisinske senter til offentlige operasjoner.

Og sånn kunne det være på alle sykehus, dersom alle var private.

> Men det er likevel sånn at de med mye penger kan snike i køen.

For det første: Hvis private får lov til å starte sykehus, og faktisk tjene
penger, vil sykehuskøene mer eller mindre forsvinne. Slik vi har det i dag,
er staten både eier og kunde hos seg selv, noe som gjør at de ikke føler noe
behov for å yte maksimalt.

For det andre: De med mye penger vil alltid kunne gjør ting de med lite
penger ikke kan, slik er det bare.

> (ok, når de sniker i køen blir jo køen mindre på offentlige sykehus,
> men det blir liksom ikke helt rettferdig likevel :-)

Poenget var at alle sykehus skulle være private, og at staten betaler for
det arbeidet sykehusene gjør på pasientene, enten de er rike eller ikke. Så
lenge staten garanterer behandling for alle, blir det ikke noe dyrere om
alle får behandlig uten å vente, i forhold til i dag, hvor man venter i
måneder og år, og til slutt får den behandligen man kunne fått lenge før, om
kapasiteten var der.

Hvis eier og kundeforholdet skilles, vil det bygges sykehus etter behov,
slik at alle får behandling når de trenger den.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-03 15:17:38 UTC
* Tommy Dale:
> Hvis eier og kundeforholdet skilles, vil det bygges sykehus etter
> behov, slik at alle får behandling når de trenger den.

1. bud for en god selger, er å gjøre noe med behovet. Fri behandling
på private sykehus som skal gi overskudd til eierne, kan fort koste
mer enn noen aner.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-06 20:41:41 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> 1. bud for en god selger, er å gjøre noe med behovet. Fri behandling
> på private sykehus som skal gi overskudd til eierne, kan fort koste
> mer enn noen aner.

Sant nok. Men om et sykehus tar seg mer betalt enn andre, velger man heller
et annet sykehus.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-06 22:01:54 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Sant nok. Men om et sykehus tar seg mer betalt enn andre, velger man
> heller et annet sykehus.

I din modell var det _staten_ som skulle betale. De fleste vil nok se
på sin egen helse som såpass viktig at prisen er irrelevant - spesielt
når noe andre tar regningen.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-07 15:19:06 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev i

> I din modell var det _staten_ som skulle betale. De fleste vil nok se
> på sin egen helse som såpass viktig at prisen er irrelevant - spesielt
> når noe andre tar regningen.

Vel. I dag er det staten som både driver sykehusene og betaler for
behandlingen. Likevel later det ikke til at de er spesielt opptatt av at
helse er viktig, jfr. folk som blir blinde i helsekøer, eller enda verre,
dør.

Om et sykehus begynner å ta overpris for behandling, sørger staten for at
pasientene sendes til andre sykehus, så får de sykehusene som tar overpris
enten sette ned prisen, eller legge ned driften.

I bilverkstedbransjen har forsikringsselskapene en takstmann som
kontrollerer at verkstedene ikke utnytter forsikringsselskapene. Det samme
kunne man ha i helsesektoren.

Et familiemedlem har hatt vondt i hofta siden før jul. Etter mye om og men
har han nå fått tatt bilder av hofta. Det er omtrent fire uker siden nå. Om
en drøy uke har han time hos legen på sykehuset. Det som da skal skje er at
han skal dra til legen, og få en forklaring på det de har sett på bildene.
Dette har altså tatt omtrent 5 uker. Og ikke nok med at det tar tid, men man
må altså dra de 60 kilometerne hver vei, bare for å få høre hva som er galt,
hvorpå man blir satt i ny kø for evt. behandling. Helsevesenet er så
ineffektivt at det er nesten komisk.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-07 22:11:04 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> [...]
> helse er viktig, jfr. folk som blir blinde i helsekøer, eller enda verre,

Ja, huff. Og tenk på alle de som dør før de en gang rekker å stille seg i
helsekø!

> I bilverkstedbransjen har forsikringsselskapene en takstmann som
> kontrollerer at verkstedene ikke utnytter forsikringsselskapene. Det samme
> kunne man ha i helsesektoren.

At det er feil i helsesektoren, tror jeg vi kan være enige om. At måten
å løse disse på er å innføre mer byråkrati, tviler jeg imidlertid på.
Ikke det at jeg er motstander av byråkrati i seg selv, altså - jeg tror
bare ikke det er det helsesektoren mangler.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-15 17:57:25 UTC
> [...]

> Ikke det at jeg er motstander av byråkrati i seg selv, altså - jeg tror
> bare ikke det er det helsesektoren mangler.

Mindre byråkrati. Et eksempel.

Rett før Jul ble fikk en kjenning av meg vondt i hofta, og det ble bare
verre. Etter time hos lege, ble han satt på venteliste på sykehuset. En
måneds tid etter fikk han time, hvor legen ikke kunne se noe på
røntgenbildene. Men for sikkerhets skyld ble han satt opp på venteliste for
å ta mer detaljerte bilder. Dette tok tre uker. Det skulle tatt lengre tid,
men etter en del telefonar, fikk han time tidligere. Bildene ble tatt, og så
var det en ny måneds venting, for time hos legen på sykehuset.

I dag var han på sykehuset, og fikk beskjed om at hoftekula må skiftes.
Bildet har ligget hos legen i 3 uker, men på grunn av lang kø, måtte det gå
så lang tid før han kunne se på det. Nå gjenstår noen uker med venting før
han kan opereres... til tross for at bildene som viste at operasjon var
nødvendig, har ligget og ventet i 3 uker.

Dette må da kunne gjøres langt mer effektivt..f.eks. ved at sykehuset er
privateid.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-15 22:18:41 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Mindre byråkrati.

Jeg kan ikke se at det blir mindre byråkrati ved å innføre et statlig
tilsyn som skal passe på at de private sykehusene ikke priser seg urimelig.

Det finnes både offentlig og privat byråkrati.

> Et eksempel.

Jeg kan komme med mange eksempler på glimrende behandlig i det offentlige
helsevesnet, uten at det har noe særlig verdi som argument i en debatt.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-15 23:33:25 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Jeg kan ikke se at det blir mindre byråkrati ved å innføre et statlig
> tilsyn som skal passe på at de private sykehusene ikke priser seg
> urimelig.

Hvis vi samtidig fjerner alle de statsansatte som driver sykehusene, blir
det en reduksjon i byråkrati.

> helsevesnet, uten at det har noe særlig verdi som argument i en debatt.

Jada, men så lenge det er lange køer på en rekke områder innen helsevesenet,
får ikke kundene det de har betalt for. I det private ville et slikt behov
føre til større kapasitet, fordi flere behandlede pasienter, ville gitt mere
penger i kassen. Nå derimot, er det staten som både driver sykehusene og
betaler behandlingen, og dermed forsvinner mye av motivasjonen for å få bukt
med helsekøene.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-16 14:36:28 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Hvis vi samtidig fjerner alle de statsansatte som driver sykehusene, blir
> det en reduksjon i byråkrati.

Ikke nødvendigvis. Det blir bare en privatisering av byråkratiet. Jeg vet
at mange foretrekker privat fremfor offentlig byråkrati, men jeg er altså
ikke blant dem.

> [...] så lenge det er lange køer på en rekke områder innen helsevesenet,
> får ikke kundene det de har betalt for.

Det kommer av at de fleste "kundene" stemmer på eierrepresentanter som
har et ensidig fokus på lavere pris fremfor høyere kvalitet. Da blir det
billig (jamnfør norgesrekord i skatteletter) men ikke nødvendigvis bedre
(jamnfør totalt mislykket sykehusreform).

> I det private ville et slikt behov føre til større kapasitet, fordi
> flere behandlede pasienter, ville gitt mere penger i kassen.

Så skattepengene mine skal brukes til å fete opp nyrike
sykehusinvestorer? Nei takk, jeg foretrekker offentlig eierskap og
sosiale fellesskapsløsninger.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-16 23:02:11 UTC
> [...]

> at mange foretrekker privat fremfor offentlig byråkrati, men jeg er altså

Et privat byråkrati holdes alltid på et minimum av det som er nødvendig,
rett og slett fordi man i det private ikke sløser mer enn nødvendig.

> Så skattepengene mine skal brukes til å fete opp nyrike
> sykehusinvestorer? Nei takk, jeg foretrekker offentlig eierskap og
> sosiale fellesskapsløsninger.

Det er vel det samme hvem mine skattepenger går til, statskassa eller en
sykehuseier. Det at staten går med overskudd er langt verre enn at private
tjener penger. Når staten går med overskudd, betyr det at den krever inn mer
skatt og avgift enn det som er nødvendig.

Tommy
Steinar Haug
2005-03-17 06:18:38 UTC
["Tommy Dale"]

| Et privat byråkrati holdes alltid på et minimum av det som er nødvendig,
| rett og slett fordi man i det private ikke sløser mer enn nødvendig.

Det er noe av det mer naive jeg har hørt på lenge...

Steinar Haug, Nethelp consulting, ***@nethelp.no
Tommy Dale
2005-03-17 18:27:11 UTC
"Steinar Haug" <***@nethelp.no> skrev

> Det er noe av det mer naive jeg har hørt på lenge...

Godt mulig, men jeg har i alle fall erfaring fra begge sider, og det er ikke
tvil om at det eksisterer forskjeller.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-17 11:04:35 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Det er vel det samme hvem mine skattepenger går til, statskassa eller
> en sykehuseier. Det at staten går med overskudd er langt verre enn
> at private tjener penger.

Hvem er "staten" i dine øyne?

> Når staten går med overskudd, betyr det at den krever inn mer
> skatt og avgift enn det som er nødvendig.

Eller at man legger til side penger for kommende generasjoner. Pensjoner
og sånt, vet du - som høyresiden har fått det for seg at vi liksom ikke
har råd til lenger.

Men takk skal du ha for innsikten - jeg begynner nå å skjønne hvor den
misforståelsen kommer fra.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-17 18:33:08 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev i

> Hvem er "staten" i dine øyne?

Staten er deg og meg. Derfor er det urimelig at statskassa skal fylles opp
og renne over. Det bør være et mål at staten går i balanse, slik at folk kan
beholde mest mulig av pengene sine selv. Mer langsiktig burde det og være et
mål at folk flest blir mer ansvarlig for seg selv, sammenlignet med nå. Vi
venner oss til at staten skal gjøre alt for oss.

Her dukker det igjen opp en del rare sammenhenger, nettopp fordi staten har
en finger med i alt vi foretar oss. Staten skal sørge for helsetilbudet. Det
betyr at staten også vil ha noe å si når det gjelder folks livsførsel.
Dermed kan de innføre lover som forbyr folk å gjøre som de vil, med
begrunnelse i at de utsetter seg selv for helserisiko.

> Eller at man legger til side penger for kommende generasjoner. Pensjoner
> og sånt, vet du - som høyresiden har fått det for seg at vi liksom ikke
> har råd til lenger.

Hva med om folk ordnet seg med pensjon selv i større grad enn nå? Så hadde
vi sluppet alle disse som går av med pensjon, uten å ha ofret det økonomiske
en tanke, og så sitter de og syter og klager over dårlige minstepensjoner
osv. Nok en følge av at staten tvinger oss til å bli tatt vare på, enten vi
vil eller ikke.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-17 23:01:22 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Staten er deg og meg.

Ok. Da bytter jeg ut "staten" med "deg og meg" i det du skriver videre:

> [...]
> helsetilbudet. Det betyr at [du og jeg] også vil ha noe å si når det
> gjelder folks livsførsel. Dermed kan de innføre lover

Hvem er "de" som innfører lover?

> som forbyr folk å gjøre som de vil, med begrunnelse i at de utsetter seg
> selv for helserisiko.

Tenker du på røykeloven (noe det høres ut som om du gjør) er den der først
og fremst for at du ikke skal påføre _andre_ helserisiko.

Hva med de som ikke kan det?

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-19 21:01:36 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Ok. Da bytter jeg ut "staten" med "deg og meg" i det du skriver videre:

Jeg er klar over at det er vanskelig å definere staten...

> Tenker du på røykeloven (noe det høres ut som om du gjør) er den der først
> og fremst for at du ikke skal påføre _andre_ helserisiko.

Jeg tenker på skyhøye alkoholavgifter, som skal hindre folk i å drikke for
mye, slik at de blir syke, og må benytte sykehuset som alle er med å
finansiere enten de vil eller ikke. Det samme gjelder for tobakksavgifter.

Hvis man så blir syk, og er heldig å få en plass innen rimelig tid, ender
man kanskje opp i en seng på gangen. Hadde dette skjedd på et hotell, kunne
man klaget til hotellets ledelse, og man ville garantert fått et rom, eller
i det minste pengene tilbake, dersom et rom ikke kunne skaffes. Kunden skal
selvsagt få det han har betalt for, eller ikke betale for noe han ikke får.
Når man ikke frem med dette, kan man saksøke hotellet.

På sykehuset derimot, er det slik at dersom man ikke får det man har betalt
for, og velger å saksøke, ender man altså opp med at eier av sykehuset er
den samme som du fører saken for, altså bukken og havresekken
problematikken...

Det er derfor det er uheldig at staten krever inn penger med tvang, for
deretter tilby et helsetilbud som ikke er tilfredsstillende, og på toppen av
alt, la være å ta til etteretning klager på manglende service eller ytelse.

> Hva med de som ikke kan det?

Hvem er det som ikke kan ordne seg med pensjon?

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-19 21:32:21 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Jeg tenker på skyhøye alkoholavgifter, som skal hindre folk i å drikke for
> mye, slik at de blir syke, og må benytte sykehuset som alle er med å
> finansiere enten de vil eller ikke.

Nå er sykehusene faktisk utstyrt for å behandle også andre ting enn
alkoholskader, da. Og de er finansiert av andre ting enn avgifter på
alkohol.

I min verden ville det likevel vært fint om vi hadde færre alkohol-
skader, slik at sykehusene slapp å bruke enorme ressurser på folk
som direkte eller indirekte skader seg selv, og heller kunne bruke
tiden på uunngåelige sykdommer. Hvis alkoholavgifter bidrar til
dette, er jeg helt for.

> Det samme gjelder for tobakksavgifter.

Mitt motargument kan også omfatte disse, tror jeg.

> [...]
> betalt for, eller ikke betale for noe han ikke får. Når man ikke
> frem med dette, kan man saksøke hotellet.

Forskjellen på hotellet ditt og det norske helsevesenet er at du enn
så lenge indirekte sitter i styret. Hvis det hadd vært _ditt_ hotell
som hadde behandlet deg så skammelig, ville du likevel saksøkt? Hvem
hadde i så fall måtte betale oppreisningen?

Hadde det ikke vært bedre å løse problemene gjennom eierskapet?

> [...]
> betalt for, og velger å saksøke, ender man altså opp med at eier av
> sykehuset er den samme som du fører saken for, altså bukken og

Så du mener at du er uskikket til å stille krav til sykehusene? I så
fall synes jeg du bør slutte.

> [...]
> for deretter tilby et helsetilbud som ikke er tilfredsstillende, og
> på toppen av alt, la være å ta til etteretning klager på manglende

Når de du kaller kundene vil ha bedre tjenester mens de vil bruke
mindre ressurser for å få de utført, skjønner de fleste tenkende
mennesker at det er noe her som ikke henger i hop. Enten må du finne
deg i å betale skatt, eller så må du helprivatisere offentlig
omsorg. Å syte og klage fordi du ikke vil noen av delene, det blir,
hvis du unnskylder meg, litt patetisk.

> Hvem er det som ikke kan ordne seg med pensjon?

De som ikke har inntekt.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-20 10:50:42 UTC
> [...]

> som hadde behandlet deg så skammelig, ville du likevel saksøkt? Hvem
> hadde i så fall måtte betale oppreisningen?

Hadde det vært mitt hotell, hadde jeg aldri blitt plassert på gangen.
Dessverre har det blitt slik at statskassa ikke opfattes som folkets, verken
av folket eller de som er satt til å styre den. Derfor får man ofte intrykk
av at folket er til for staten, ikke omvendt. Det burde være en selvfølge at
dersom man har betalt sine skatt og sine avgifter, skulle verken senger på
gangen eller ventelister være et tema i det hele tatt.

> Så du mener at du er uskikket til å stille krav til sykehusene? I så
> fall synes jeg du bør slutte.

Folk prøver å stille krav, men det har blitt slik at det nesten føles smålig
å skulle klage. Man bør være glad for at man i det hele tatt får et
tilbud..tenke på alle de som har det så mye verre enn oss...osv. Problemet
er at når eierskapet er så diffust som det er, mister man følelsen av at man
faktisk kan klage over at man har betalt for en vare man ikke får.

> [...]
> deg i å betale skatt, eller så må du helprivatisere offentlig
> omsorg. Å syte og klage fordi du ikke vil noen av delene, det blir,

Privatisering av eierskapet vil føre til økt konkuranse, og dermed større
effektivitet. Det må vel være en fordel? Når jeg får høre at bilen min ikke
kan repareres før om 3 uker, ringer jeg et annet verksted, og får kanskje
time på dagen. Forsikringsselskapet betaler uansett hvor jeg setter ned
bilen min. I tillegg vil det verkstedet som har 3 ukers ventetid, innse at
de har for liten kapasitet, og dermed går glipp av verdifulle kunder, og vil
dermed utvide kapasiteten, eller øke effektiviteten.

> De som ikke har inntekt.

De får minstepensjon, og får klare seg på det, siden de ikke har valgt å
jobbe.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-21 22:27:30 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Privatisering av eierskapet vil føre til økt konkuranse, og dermed
> større effektivitet.

Privatisering av eierskapet mens det offentlige betaler, vil føre til
at sykehusene prøver å få flere til å ta så mange unødvendige, enkle
og lønnsomme inngrep som mulig. Det ser vi over alt hvor markedet har
tatt over styringen over omsorgen, og når du setter verdens største
oljeformue til å betale for gildet, er det ingen grunn til å tro at
det blir noe anderledes her. Snarere tvert i mot.

> Det må vel være en fordel?

Effektivitet er ikke alltid noen fordel. Hver gang jeg besøker en av
våre hypereffektive matvaregiganter (som forøvrig har gitt oss noen
av norges rikeste mennesker), tenker jeg på de gode, gamle
ineffektive men akk så gode spesialforretningene, og så gråter jeg
litt inni meg.

> De får minstepensjon, og får klare seg på det, siden de ikke har valgt å
> jobbe.

Hvis du virkelig tror dette er et valg for alle, er du nok litt for
sosialdarwinistisk til at jeg tror det er noe poeng for meg i å
diskutere mer med deg.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-22 12:58:15 UTC
> [...]

> oljeformue til å betale for gildet, er det ingen grunn til å tro at
> det blir noe anderledes her. Snarere tvert i mot.

I motsetning til i dag, hvor sykehusene må la være å behandle folk, for å
holde budsjettene. Det er heller ikke spesielt bra.

> [...]
> av norges rikeste mennesker), tenker jeg på de gode, gamle
> ineffektive men akk så gode spesialforretningene, og så gråter jeg

Men det var ikke det vi snakket om...

> Hvis du virkelig tror dette er et valg for alle, er du nok litt for
> sosialdarwinistisk til at jeg tror det er noe poeng for meg i å
> diskutere mer med deg.

Neida. Og de som ikke KAN jobbe, skal selvsagt få det de trenger, men i dag
sitter alt for mange og klager over lave minstepensjoner, når de kun har seg
selv å takke for at de ikke tenkte noen år fram i tid, da de var yngre.
Eller...de har seg selv, og staten å takke, siden staten lurer folk til å
tro at den skal ta seg av alle, på best mulig måte, til evig tid...

Neida, dere trenger ikke noe privat helsevesen, vi skal sørge for
helsetilbud til alle som trenger det!
Neida, dere trenger ikke tenke på pensjon, det skal vi ordne!

Joda..vi ser hvor bra det fungerer.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-22 20:30:30 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> I motsetning til i dag, hvor sykehusene må la være å behandle folk, for
> å holde budsjettene. Det er heller ikke spesielt bra.

Nei, men det blir slik når målet for et sykehus blir å spare penger. I
min verden skulle hensikten med et helsevesen være å gi folk et
akseptabelt liv, ikke å gå med overskudd.

> Men det var ikke det vi snakket om...

Vel, _jeg_ gjorde det. Jeg synes ulempene ved ensidig effektivitets-
fokus stort sett er sammenlignbare på tvers av forskjellige service-
områder.

> [...]
> i dag sitter alt for mange og klager over lave minstepensjoner, når
> de kun har seg selv å takke for at de ikke tenkte noen år fram i tid,

Det kan være du har rett. Men jeg har ikke sett noen statistikk på det,
og jeg kjenner ingen som passer til din beskrivelse av minste-
pensjonisten, så jeg håper du respekterer at jeg tviler litt på din
virkelighetsbeskrivelse.

> Neida, dere trenger ikke noe privat helsevesen, vi skal sørge for
> helsetilbud til alle som trenger det!
> Neida, dere trenger ikke tenke på pensjon, det skal vi ordne!
>
> Joda..vi ser hvor bra det fungerer.

Det fungerte bra - helt til hensikten med trygdesystemet _også_ ble
å spare penger. Nordmenn er verdens rikeste og grådigste fattige. Og
det ser ut om om de fleste ikke ser noe alternativ. Det er litt
trist, egentlig ...

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-22 22:35:36 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Nei, men det blir slik når målet for et sykehus blir å spare penger. I
> min verden skulle hensikten med et helsevesen være å gi folk et
> akseptabelt liv, ikke å gå med overskudd.

Men hvorfor må sykehuset spare penger? Jo, fordi staten ikke gir dem nok
penger til å drive, eller fordi effektiviteten er for dårlig. Begge deler er
uakseptable. Folk har betalt for helsetjenester, og bør få dem uten særlig
ventetid.

> [...]
> og jeg kjenner ingen som passer til din beskrivelse av minste-
> pensjonisten, så jeg håper du respekterer at jeg tviler litt på din

Jeg hører stadig vekk at både eldre, og politikere, klager over hvor
vanskelig det er å klare seg på en minstepensjon.

Det som er litt rart, er at nordmenn finner seg i å bli behandlet som
"plagsomme" av helsevesenet. Man finner seg uten videre i at man må venter
ukesvis for en konsultasjon med lege på sykehus, eller at det går måneder,
og i enkelte tilfeller år, før man får behandling for en lidelse.

Jeg har til gode å se dette hende i f.eks. bilverkstedbransjen, eller andre
håndtverkere som faktisk er avhengige av mange, og fornøyde kunder, for å få
oppdrag og tjene penger.

Tommy
Steinar Haug
2005-03-23 08:02:12 UTC
> [...]

| uakseptable. Folk har betalt for helsetjenester, og bør få dem uten særlig

Det finnes minst en tredje forklaring: Politikerne er ikke villig til å
gjøre den nødvendige prioritering mht. hvilke sykdommer som skal dekkes
av det offentlige, og hvilke som ikke skal dekkes - for det taper de
stemmer på. Etterhvert som helsevesenet har *mulighet* for å kurere
stadig flere problemer, til stadig høyere kostnad, blir gapet mellom
det folk forventer av et "fritt" helsevesen, og det som det faktisk er
midler til, stadig større.

Steinar Haug, Nethelp consulting, ***@nethelp.no
Tommy Dale
2005-03-23 13:09:01 UTC
> [...]

> stadig flere problemer, til stadig høyere kostnad, blir gapet mellom
> det folk forventer av et "fritt" helsevesen, og det som det faktisk er

Men så lenge staten krever inn skatt og avgifter med tvang, og "tvinger"
folk til å være avhengig av det offentlige helsevesenet, må de også sørge
for at folk får den behandlingen de trenger, uten særlig ventetid. Det
innbefatter også mindre alvorlige lidelser, men ikke rene
skjønnhetsoperasjoner o.l.

I det private næringslivet er det en selvfølge at kunden har krav på den
varen han har betalt for. Hvis ikke, rammes de av kjøpsloven, og andre
lover. Merkelig nok gjelder tydeligvis ikke disse lovene når det er staten
som ikke holder avtaler.

Tommy
Kjell Pettersen
2005-03-23 19:12:38 UTC
"Tommy Dale" <***@nospam.no> wrote in

> [...]
> de også sørge for at folk får den behandlingen de trenger, uten særlig
> ventetid. Det innbefatter også mindre alvorlige lidelser, men ikke

Det er innført stykkprisfinansiering og i tilslepp av private tjenester
på en lang rekke type inngrep. Dette skaper like mange problemer som det
løser fordi de offentlige sykehusene ikke prioriterer den behandlingen
som folk trenger, men den de kan tjene penger på.

> [...]
> den varen han har betalt for. Hvis ikke, rammes de av kjøpsloven, og
> andre lover. Merkelig nok gjelder tydeligvis ikke disse lovene når det

Du sammenlikner hele tiden med det private næringsliv og bla bilservice.
Der jeg har bilen på service jobber det 20 stk og de har et sett med
manualer og verkstedshåndbøker å forholde seg til. På det lokale
sjukehuset jobber det langt over 1000 stk og de skal kunne behandle alle
typer lidelser fra eksem til depresjon. Også de lidelsene som er så
vanskelige å diagnostisere og behandle at ingen private tilbydere vil
røre de med pinsett en gang.

--
Kjell P.
- bilpoet på www.bilrim.no
Tommy Dale
2005-03-25 14:30:46 UTC
"Kjell Pettersen" <***@online.no> skrev

> [...]
> løser fordi de offentlige sykehusene ikke prioriterer den behandlingen
> som folk trenger, men den de kan tjene penger på.

Og det er jo galskap! Sykehusene eies av staten, og likevel skal de "tjene
penger".

> [...]
> typer lidelser fra eksem til depresjon. Også de lidelsene som er så
> vanskelige å diagnostisere og behandle at ingen private tilbydere vil

Jeg har enda til gode å se en privat bedrift takke nei til et oppdrag, så
lenge de får den betalingen de trenger. Forøvrig kryr det av bilverksted og
forhandlere, nettopp fordi det er behov for dem. Behovet for sykehusplasser
er ikke dekket, og det er et resultat av at staten skal prøve å ordne opp..

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-24 14:38:39 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Men hvorfor må sykehuset spare penger? Jo, fordi staten ikke gir dem nok
> penger til å drive, eller fordi effektiviteten er for dårlig.

Her forutsetter du at de må spare penger, noe jeg ikke uten videre kjøper,
og du ser bare to årsaker, mens jeg tror det kan være mange fler. Dette
gjør det litt vanskelig for meg å kjøpe konklusjonene dine.

> Begge deler er uakseptable. Folk har betalt for helsetjenester, og bør
> få dem uten særlig ventetid.

Egenandeler er betaling for (deler av) helsetjenester. Skatter er det
_ikke_. Det er altså ingen som «har betalt for helsetjenester», man betaler
først når man har fått utført tjenestene. Skattene jeg betaler inn, ser jeg
som den monetære delen av å delta i samfunnet. Hvis jeg er så heldig at jeg
ikke trenger mer fra helsevesenet enn jeg allerede har mottatt, vil jeg
likevel ikke kreve pengene tilbake på dødsleiet. Det ville vært naturlig
dersom jeg hadde betalt for en vare jeg ikke hadde fått.

> Jeg hører stadig vekk at både eldre, og politikere, klager over hvor
> vanskelig det er å klare seg på en minstepensjon.

_Det_ hører jeg også, og det tviler jeg ikke på. Det jeg tviler på, er din
påstand om at minstepensjonen er noe folk valgte fremfor å ta seg arbeid.

> [...]
> ukesvis for en konsultasjon med lege på sykehus, eller at det går måneder,
> og i enkelte tilfeller år, før man får behandling for en lidelse.

Jeg kan ikke huske å ha ventet mer enn en uke på legetime, og de to gangene
jeg har hatt behov for kirurgi, har jeg selv fått avtalt tid som har passet
med mine forpliktelser, begge deler i løpet av et par måneder. Jeg har vel
tilsammen betalt rundt fem hundre kroner for disse konsultasjonene og
inngrepene.

Jeg synes det har fungert godt, men at effektivitetssvøpen er med på å
ødelegge det vi har hatt. Du må gjerne se på dette som et gode, jeg gjør
det ikke.

> Jeg har til gode å se dette hende i f.eks. bilverkstedbransjen, eller
> andre håndtverkere som faktisk er avhengige av mange, og fornøyde kunder,
> for å få oppdrag og tjene penger.

Bilverksted er avhengige av ødelagte biler, de. I gamle dager var det
slike på hver eneste bensinstasjon, nå er det nesten ikke slike å finne.

Jeg tror vi alle hadde vært glade hvis det hadde vært like lite bruk for
sykehus som for bilverksteder. Jeg tror til og med helsepersonellet ville
likt det. Men så lenge dette ikke er tilfellet, er det rimelig naïvt å
tro at de samme markedsmekanismene kan brukes til å forstå disse to svært
forskjellige virksomhetstypene.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-25 14:48:08 UTC
> [...]

> og du ser bare to årsaker, mens jeg tror det kan være mange fler. Dette
> gjør det litt vanskelig for meg å kjøpe konklusjonene dine.

Men det var jo du som skrev at målet for syehuse var å spare penger....

> Egenandeler er betaling for (deler av) helsetjenester.

Og det er kun en dråpe i havet.

> [...]
> likevel ikke kreve pengene tilbake på dødsleiet. Det ville vært naturlig
> dersom jeg hadde betalt for en vare jeg ikke hadde fått.

Men det er skatter og avgifter som finansierer sykehusene, samt alle andre
offentlige tjenester. Jeg krever heller ikke å få tilbake pengene hvis jeg
ikke blir syk, akkurat som at jeg ikke krever forsikringspolisen tilbake
dersom jeg aldri skader bilen. Men om jeg skader den, så krever jeg å få
reparert bilen raskt og effektivt. Får jeg ikke det, mister
forsikringsselskapet meg som kunde, noe som holder dem på tå hev. Dessverre
går det ikke an å si opp kundeforholdet til staten, og derfor sitter man
egentlig uten noen mulighet til å klage eller kreve sin rett.

> _Det_ hører jeg også, og det tviler jeg ikke på. Det jeg tviler på, er din
> påstand om at minstepensjonen er noe folk valgte fremfor å ta seg arbeid.

Mener du å si at alle de drøyt 200.000 minstepensjonister her i landet ikke
har hatt muligheten til å arbeide?

> [...]
> med mine forpliktelser, begge deler i løpet av et par måneder. Jeg har vel
> tilsammen betalt rundt fem hundre kroner for disse konsultasjonene og

Jeg ventet et år på å få fikset foten, som kirurgene ikke hadde fått til på
første forsøk. Jeg ventet et halvt år på utredning for å kunne avgjøre om
jeg kunne snorkeopereres. Min far har gått til og fra sykehuset i 4 måneder,
bare for å bli fortalt at "joda, hoften din må skiftes så fort som mulig"

Fastlegen min er det ca 3 ukers ventetid på å få se, med mindre man er døden
nær.

> Jeg synes det har fungert godt, men at effektivitetssvøpen er med på å
> ødelegge det vi har hatt. Du må gjerne se på dette som et gode, jeg gjør
> det ikke.

Høyere effektivitet, altså flere behandlede pasienter pr. dag, gjør ting
verre?

> [...]
> likt det. Men så lenge dette ikke er tilfellet, er det rimelig naïvt å
> tro at de samme markedsmekanismene kan brukes til å forstå disse to svært

De er ikke så ulike som du antyder.

Viking alene har ca 500 utrykningskjøretøy i hele landet. Til sammenligning
er det 547 ambulanser og beredskapskjøretøy i hele landet.

Både verksteder og sykehus reparerer skader. Sykehusene har mer omfattende
og kompliserte skader, men det burde likevel la seg gjøre å fjerne køene på
relativt enkle inngrep.

Såvidt jeg har forstått blir ikke helsekøene her i landet lengre med årene.
Det må bety at alle får behandling, men det tar litt tid. Det kan
sammenlignes med at man ligger på etterskudd med å betale regninger. Man får
betalt etter 1. eller 2. purring, men så kommer det nye regninger, som må
ligge til 1. eller 2. purring igjen. Det betyr at dersom man hadde fått nok
penger til å komme ajour, ville man ha råd til å betale på forfallsdato.

Hadde sykehusene tatt et skippertak, ville de komme ajour, og dermed ville
køene være nærmest ikke eksisterende.

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-28 13:07:53 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:

> Men det var jo du som skrev at målet for syehuse var å spare penger....

Det er det oppdraget de har fått fra de politikerne folket har valgt, ja.
Men det betyr ikke at jeg er enig i at det er slik det skal være. Jeg
kan beskrive en virkelighet ejg er uenig i, vet du.

> Og det er kun en dråpe i havet.

Her var det _prinsippet_ som var poenget, ikke beløpet.

> Men det er skatter og avgifter som finansierer sykehusene, samt alle
> andre offentlige tjenester.

I stadig mindre grad.

> [...]
> å si opp kundeforholdet til staten, og derfor sitter man egentlig uten
> noen mulighet til å klage eller kreve sin rett.

På meg så høres det ut som om du ikke har noen problemer med å klage?
Uansett, så er det nok her vi klarest ser forskjellene i verdisynet ditt
og mitt. Jeg ser ikke på staten som noen forsikringsordning som skal
sørge for at jeg får nok bamsemums i posen, men en samfunnsordning hvor
vi organiserer det å ta vare på hverandre.

Jeg tar det for eksempel ikke som noen selvfølge at jeg skal komme først
i køa hvis jeg blir syk - jeg synes den som har de største smertene skal
prioriteres. Uavhengig av forsikringsordning eller bilmerke.

Og visst kan du gjøre noe med situasjonen - det finnes haugevis av
valglister du sikekrt kan få plass på, partier du kan melde deg inn i og
andre måter du kan påvirke på. Og i motsetning til høyresidens
forsikringssamfunn, kan du på denne måten bli med å påvirke hvordan
samfunnet skal styres selv om du ikke har nok penger til å kjøpe deg
makt, eller venner som kan få deg inn i styrerommene.

> Mener du å si at alle de drøyt 200.000 minstepensjonister her i landet
> ikke har hatt muligheten til å arbeide?

Nei. Mener du å si at du vet at alle 200.000 har hatt det?

> Høyere effektivitet, altså flere behandlede pasienter pr. dag, gjør ting
> verre?

Antall behandlede pasienter er bare en måte å måle effektivitet på, det
må du ikke glemme. Kanskje velger man heller å måle antall pasienter i
forhold til innsatsfaktoren, altså hvor mye helse man får for hver krone?
Da risikerer du at det blir konkurranse om å behandle «billige» lidelser.

Ellers kan man selvfølgelig telle slik du gjør, antall pasienter per dag,
med det resultatet at kompliserte og tidkrevende behandlinger vil bli noe
sykehusene skyr som pesten. Begge disse problemene ser vi tendenser til i
dag, og dette bidrar nok til en del av de fryktede helsekøene.

Problemet er ikke å oppnå effektivitet. Problemet er å definere det og å
måle det. Det tar ofte så store ressurser at prosessen sett under ett
likevel ikke gir noen gevinst. «Spinninga går opp i vinninga», som man
sa i gamle dager.

> Både verksteder og sykehus reparerer skader. Sykehusene har mer omfattende
> og kompliserte skader, men det burde likevel la seg gjøre å fjerne køene på
> relativt enkle inngrep.

Biler vrakes når det ikke lønner seg å reparere dem. Det er den største
forskjellen på bilverksteder og sykehus.

> Hadde sykehusene tatt et skippertak, ville de komme ajour, og dermed
> ville køene være nærmest ikke eksisterende.

Hvilke leger skulle behandlet alle dine skippertakspasienter? Hvilke
senger skulle de ligget i? Hvor er den overkapasiteten som trenges for
dette skippertaket, og hva skal vi gjøre med alle disse arbeidsledige
legene og pleierne, og alle de tomme sykehusene, når vi er kommet ajour
som du sier?

Effektivitetstenkningen din kan se ut som en besnærende og enkel
løsning, men for meg beviser den bare den eldgamle sannheten om at det
eneste man kan si sikkert om en enkel løsning - er at den er enkel.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-29 13:12:21 UTC
> [...]

> Men det betyr ikke at jeg er enig i at det er slik det skal være. Jeg
> kan beskrive en virkelighet ejg er uenig i, vet du.

Selvsagt, men så lenge sykehusene faktisk er pålagt å spare, så er det det
som er virkeligheten, enten man liker det eller ikke. Tydeligvis opptrer
ikke staten som eier, slik du skulle ønske de gjorde, i og med at de
pålegger sykehusene å spare. Det er derfor privat eierskap ville være bedre.

> I stadig mindre grad.

Forklar.

> På meg så høres det ut som om du ikke har noen problemer med å klage?

Selve klagingen er ingen problem, men det er å få gjennsomslag som er
umulig.

> [...]
> sørge for at jeg får nok bamsemums i posen, men en samfunnsordning hvor
> vi organiserer det å ta vare på hverandre.

Problemet er jo at det ikke blir organisert godt nok, i og med at helsekøene
vedvarer år etter år, selv om det later til at politikerne "oppdager"
helsekøene for første gang, sånn omtrent hvert fjerde år, og lover å gjøre
noe med dem...

> Jeg tar det for eksempel ikke som noen selvfølge at jeg skal komme først
> i køa hvis jeg blir syk - jeg synes den som har de største smertene skal
> prioriteres. Uavhengig av forsikringsordning eller bilmerke.

Men du forutsetter at det skal være kø for å få behandling. Hva med å fjerne
køene, slik at de med moderate smerter trenger å vente på at de med store
smerter skal bli behandlet. Og de med små smerter skal slippe å gå sykemeldt
i ukesvis mens de venter på behandling, i stedet for å få behandling, og
komme seg tilbake i arbeid fortest mulig.

> [...]
> samfunnet skal styres selv om du ikke har nok penger til å kjøpe deg
> makt, eller venner som kan få deg inn i styrerommene.

I teorien ja, men i praksis tror jeg det er nesten umulig å endre politisk
kurs i Norge.

> Nei. Mener du å si at du vet at alle 200.000 har hatt det?

Ikke alle, men helt sikkert ganske mange. Forøvrig er det mange statsansatte
som også klager over lav pensjon, noe de har hatt muligheten til å gjøre noe
med gjennom sitt yrkesaktive liv. Men troen på at staten skal ordne alt er
så sterk at mange ikke tenker på pensjonisttilværelsen før det er for sent.

> [...]
> sykehusene skyr som pesten. Begge disse problemene ser vi tendenser til i
> dag, og dette bidrar nok til en del av de fryktede helsekøene.

Og det er jo helt utrolig, i og med at staten både eier og driver
sykehusene.... Med private eiere vil noen spsialisere seg på lange
kompliserte operasjoner, andre på mindre tidkrevende. Alle vil vite at man
kan forvente færre behandlede pasienter pr. dag hos den ene, og flere hos
den andre. Effektiviteten er det sykehusene selv som sørger for, og siden
lange operasjoner vil gi bedre betalt enn korte, vil det alltid finnes
tilbud så lenge det er en etterspørsel.

> [...]
> måle det. Det tar ofte så store ressurser at prosessen sett under ett
> likevel ikke gir noen gevinst. «Spinninga går opp i vinninga», som man

Uansett hvordan du måler det så er det tydeligvis for lite kapasitet så
lenge folk må stå måneder i kø.

> Biler vrakes når det ikke lønner seg å reparere dem. Det er den største
> forskjellen på bilverksteder og sykehus.

Mennesker dør også når det ikke lar seg gjøre å helbrede dem.

> [...]
> dette skippertaket, og hva skal vi gjøre med alle disse arbeidsledige
> legene og pleierne, og alle de tomme sykehusene, når vi er kommet ajour

Hva med å bygge flere sykehus? Ansette flere leger? Evt. la ansatte jobbe
mer overtid? Når man er ajour, kan de tomme sykehusene brukes til f.eks.
sykehjem, eldrehjem o.l.

Og dessuten. Dersom private får drive, vil det bli bygget flere sykehus for
å ta seg av køene..og så får den som gir det beste tilbudet i ettertid
overleve, mens de andre går konk...

Tommy
Brumle Måseegg
2005-03-29 14:09:20 UTC
"Tommy Dale" <***@nospam.no> skrev i melding

> Forklar.

Trygdekassen betaler faktisk penger til sykehuset når du er pasient der.
Dette er det mange som ikke begriper

> [...]
> helsekøene vedvarer år etter år, selv om det later til at politikerne
> "oppdager" helsekøene for første gang, sånn omtrent hvert fjerde år, og

Til din orientering. Køene har blitt adskillig kortere i løpet av de siste
årene.

> [...]
> til å gjøre noe med gjennom sitt yrkesaktive liv. Men troen på at staten
> skal ordne alt er så sterk at mange ikke tenker på pensjonisttilværelsen

Selv har jeg mer å rutte med nå enn før jeg gikk av med pensjon.

> [...]
> den andre. Effektiviteten er det sykehusene selv som sørger for, og siden
> lange operasjoner vil gi bedre betalt enn korte, vil det alltid finnes

Husk på at det mest lønnsomme sykehuset vi har hatt her i landet var
Sunnaas, som ble drevet av ekteparret med samme navn i mange år, som ga et
solid overskudd til videre utbygging, men som var spesialsykehus for meget
krevende pasienter. Poenget er nemlig at når man driver privat bruker man
hodet, driver man for staten bruker man penger.

Tommy Dale
2005-03-30 15:07:02 UTC
"Brumle Måseegg" <***@tele2.net> skrev

> Trygdekassen betaler faktisk penger til sykehuset når du er pasient der.
> Dette er det mange som ikke begriper

Og trygdekassen får pengene fra....?

> Til din orientering. Køene har blitt adskillig kortere i løpet av de siste
> årene.

Joda, men det er fortsatt kø...

> Selv har jeg mer å rutte med nå enn før jeg gikk av med pensjon.

Flott for deg.

> [...]
> krevende pasienter. Poenget er nemlig at når man driver privat bruker man
> hodet, driver man for staten bruker man penger.

Ja..

Tommy
Brumle Måseegg
2005-03-30 18:19:21 UTC

> "Brumle Måseegg" <***@tele2.net> skrev

> Og trygdekassen får pengene fra....?

Trygdekassens medlemmer. Du blir trukket av din lønn til dette, og ved den
årlige skatteavregningen, som du vel snart får i posten, såkan du lese hvor
mange kroner som blir overført fra dine innbetalte skattepenger og til
trygdekassen. Grunnen til forvekslingen her er at skatte-trygde og
pensjonsoppgjøret skjer samtidig, og de fleste av oss bare er interessert i
slutttallene.

> Joda, men det er fortsatt kø...

Ja dessverre. Det er fortsatt slik at enkelte sykehus heller tilkaller TV
enn å rasjonalisere driften. Det vil nok også fortsatt være slik at det
oppstår køer for enkelte operasjoner også i fremtiden, så lenge det ikke er
mulig å få dressert pasientene til å bli syke når det passer sykehusene.
Tommy Dale
2005-04-04 17:15:07 UTC
> [...]

> til trygdekassen. Grunnen til forvekslingen her er at skatte-trygde og
> pensjonsoppgjøret skjer samtidig, og de fleste av oss bare er interessert

Innskuddet til trygdekassen er ikke frivillig. Det betyr lite hvor pengene
havner, så lenge de faktisk trekkes av lønna, og brukes til felleskapet.

> [...]
> oppstår køer for enkelte operasjoner også i fremtiden, så lenge det ikke
> er mulig å få dressert pasientene til å bli syke når det passer

Og disse sykehusene er altså eid av staten....

Tommy
Lasse G. Dahl
2005-03-29 20:24:12 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Selvsagt, men så lenge sykehusene faktisk er pålagt å spare, så er det det
> som er virkeligheten, enten man liker det eller ikke.

Er det _hva som er virkeligheten_ du diskuterer?

> Tydeligvis opptrer ikke staten som eier, slik du skulle ønske de gjorde,
> i og med at de pålegger sykehusene å spare. Det er derfor privat eierskap
> ville være bedre.

«Sykehusene er offentlig eid, enten du liker det eller ikke. Det er derfor
privat eierskap er utelukket!»

Det blir en litt absurd diskusjon, blir det ikke? Vi skaper virkeligheten,
og vi styrer samfunnet. Hvis vi vil.

> Forklar.

Stadige skatteletter gir færre penger i felleskassen, noe som kompenseres
med økte egenbetalinger og økt direktebetalt privatisering. Vi betaler
dermed mindre i skatt, men mer til private som skal tjene penger på helsa
vår - eller mangelen på sådan.

> [...]
> vedvarer år etter år, selv om det later til at politikerne "oppdager"
> helsekøene for første gang, sånn omtrent hvert fjerde år, og lover å gjøre

Nå har de fleste av oss høyere forventet levealder i dag enn hva vi hadde
for tjue år siden, så noe må jo gjøres riktig. Men jeg er helt enig i at
det er mye som også er feil.

Problemet er at jeg mener du vil løse dette med _mer_ av det som er feil.

> Men du forutsetter at det skal være kø for å få behandling.

Ja, jeg tror ikke noe samfunn har mulighet til å la legene gå å vente på
pasientene. Hadde jeg vært lege, hadde jeg neppe giddet, heller. Og jeg
synes det virker som bedre samfunnsøkonomi å la legene være "in demand",
enn pasientene.

> I teorien ja, men i praksis tror jeg det er nesten umulig å endre politisk
> kurs i Norge.

Da har vi egentlig ikke noe å diskutere - luftslott har jeg ikke tid til
å være med på å bygge.

> Ikke alle, men helt sikkert ganske mange.

*Hvor* sikkert? Har du noen tall på det?

> Forøvrig er det mange statsansatte som også klager over lav pensjon,

Det er også mange millionlønede ledere som klager over at de bare fikk
12% lønnsøkning i fjor. Ikke hør så mye på alle de som klager, du!

> [...]
> kan forvente færre behandlede pasienter pr. dag hos den ene, og flere hos

Hvor i all verden fikk du den ideen fra? Hvem vil velge risikoen ved
kompliserte, tidkrevende operasjoner med usikkert utfall (og dermed
dårlig presse) hvis man heller kan konkurrere om enkle jobber med lav
risiko på samlebånd?

> Effektiviteten er det sykehusene selv som sørger for, og siden
> lange operasjoner vil gi bedre betalt enn korte, vil det alltid finnes
> tilbud så lenge det er en etterspørsel.

Operasjonene betales det nok for. Hva med pleien? Det er _den_ som gjør
de store forskjellene i budsjettene, vet du.

Nei. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271884

> Og dessuten. Dersom private får drive, vil det bli bygget flere sykehus for
> å ta seg av køene.

Hvorfor det? Tjener de private på lav etterspørsel? Er det noe her jeg
ikke har skjønt?

> .og så får den som gir det beste tilbudet i ettertid
> overleve, mens de andre går konk...

Tror du ikke markedsaktørene vil søke å posisjonere seg for å unngå
akkurat det scenarioet? Har ikke vinterens avsløringer i dagligvare-
bransjen fortalt oss noe om hvordan markedet opererer for å sikre seg
mot slike risiki?

Din tro på markedet er rørende. Jeg finner den også skremmende naïv. Men
i og med at din religion er rådende i regjeringskretser, håper jeg at jeg
tar feil.

Men jeg _tror_ det ikke.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-03-30 15:12:43 UTC
"Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Er det _hva som er virkeligheten_ du diskuterer?

Jeg legger virkeligheten til grunn.

> «Sykehusene er offentlig eid, enten du liker det eller ikke. Det er derfor
> privat eierskap er utelukket!»

Sykehus kan selges.

> [...]
> med økte egenbetalinger og økt direktebetalt privatisering. Vi betaler
> dermed mindre i skatt, men mer til private som skal tjene penger på helsa

Men betaler vi mindre? Momsen øker, bilavgifter øker...

> [...]
> pasientene. Hadde jeg vært lege, hadde jeg neppe giddet, heller. Og jeg
> synes det virker som bedre samfunnsøkonomi å la legene være "in demand",

Det er forskjell på 3 ukers ventetid og en dag, f.eks.

> Da har vi egentlig ikke noe å diskutere - luftslott har jeg ikke tid til
> å være med på å bygge.

Det å tro at man skal kune endre noe dramatisk i det store tungrodde
offentlige byråkratiet er å bygge luftslott.

> [...]
> kompliserte, tidkrevende operasjoner med usikkert utfall (og dermed
> dårlig presse) hvis man heller kan konkurrere om enkle jobber med lav

De som ønsker å tjene penger. Slike operasjoner må selvsagt koste mer.

> Operasjonene betales det nok for. Hva med pleien? Det er _den_ som gjør
> de store forskjellene i budsjettene, vet du.

Det går an å pleie, selv om eieren er privat. Staten betaler for den pleien
man har krav på, og sykehuset gir den.

> Hvorfor det? Tjener de private på lav etterspørsel? Er det noe her jeg
> ikke har skjønt?

Nei, men de tjener heller ikke på at folk velger andre sykehus, fordi man
ikke klarer å dekke etterspørselen på sitt eget. Rimi Hagen står f.eks ikke
og ser på at folk står i endeløse køer for å kjøpe mat, eller at de går til
konkurenten. Han bygger flere butikker.

Tommy
Brumle Måseegg
2005-03-30 18:28:41 UTC

> "Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Jeg legger virkeligheten til grunn.

> Sykehus kan selges.

Akkurat dette stiller jeg et stort spørsmålstegn ved. De fleste norske
sykehus er i en slik forfatning at de forlengst burde vært revet, og nye,
tidsmessige reist i stedet. Mest grotesk er vel eksemplet med Rikshospitalet
som i en årrekke lå på en av de verdifulleste tomter i hovedstaden, velegnet
til alt bortsett fra sykehusdrift. Men dessverre er Staten bare i stand til
å tenke i budsjett-terminer, ikke på hva som lønner seg på langt sikt.

> Det er forskjell på 3 ukers ventetid og en dag, f.eks.

Den ble optil et år i APs glanstid.

> Det å tro at man skal kune endre noe dramatisk i det store tungrodde
> offentlige byråkratiet er å bygge luftslott.

Problemet er at det er for lett å føre rasjonaliseringslystne statsråder bak
lyset ved å trenere og rote litt med regnskapene....
Lasse G. Dahl
2005-03-30 23:07:40 UTC
* Lasse G. Dahl:

* Tommy Dale:
> Jeg legger virkeligheten til grunn.

Det gjør jeg også.

> Sykehus kan selges.

Selvfølgelig. Innsatsfaktorene kan også økes. Det er derfor jeg påpekte
det absurde i argumentasjonen din.

> Men betaler vi mindre? Momsen øker, bilavgifter øker...

Bilavgiftene holder ikke tritt med den generelle prisstigningen, og med
reduksjonen i «matvaremomsen» betaler vi faktisk _mindre_ merverdiavgift
nå, enn for få år siden. Hold deg til fakta, er du snill.

> Det er forskjell på 3 ukers ventetid og en dag, f.eks.

Det endrer ikke prinsippet.

> Det å tro at man skal kune endre noe dramatisk i det store tungrodde
> offentlige byråkratiet er å bygge luftslott.

Det må du gjerne tro. Folk som gir opp såpass lett er så usigelig
kjedelige.

> De som ønsker å tjene penger. Slike operasjoner må selvsagt koste mer.

Sier du at man ikke tjener penger på enkle jobber med lav risiko? Hva
med enkle kosmetiske operasjoner? Er de plastiske kirurgene fattige?

> Nei, men de tjener heller ikke på at folk velger andre sykehus, fordi man
> ikke klarer å dekke etterspørselen på sitt eget.

Etterspørselen etter offentlige tjenester vil alltid være større enn
tilbudet.

> Rimi Hagen står f.eks ikke og ser på at folk står i endeløse køer for å
> kjøpe mat, eller at de går til konkurenten. Han bygger flere butikker.

«Rimi Hagen» har stort sett ikke bygd en eneset butikk, han. Han har bare
solgt et markedsføringskonsept til butikker som allerede var der. Så
egentlig har han tjent veldig mye penger på veldig lite.

Menge har sikkert lyst til å gjøre det samme innenfor den offentlige
omsorgen, men jeg her ikke veldig lyst til å betale for det.

--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

Når dør et eple?
Tommy Dale
2005-04-04 17:30:39 UTC
> [...]

> reduksjonen i «matvaremomsen» betaler vi faktisk _mindre_ merverdiavgift
> nå, enn for få år siden. Hold deg til fakta, er du snill.

Årsavgiften på bil har steget med drøyt 800 kroner siden 2000. Det er en
økning på 40%. Min lønn har i alle fall ikke økt med 40% siden da..

> Det må du gjerne tro. Folk som gir opp såpass lett er så usigelig
> kjedelige.

Tja. Alle partier har lovet at de skal gjøre noe med de dårlige
skolebygningene. Gjøre noe for de eldre. Gjøre noe med sykehuskøene... Dette
sier de om og om igjen, år etter år, men det skjer forsvinnende lite.

> Sier du at man ikke tjener penger på enkle jobber med lav risiko? Hva
> med enkle kosmetiske operasjoner? Er de plastiske kirurgene fattige?

Jo, selvsagt. Men enkle kosmetiske operasjoner, vel og merke nødvendige
operasjoner, betaler staten mindre for pr. time, enn for større og mer
kompliserte operasjoner. Dermed er det mer penger i store operasjoner, og
samtidig større ansvar. Så er det opp til markedet å bestemme hvem som vil
jobbe hvor.

> Etterspørselen etter offentlige tjenester vil alltid være større enn
> tilbudet.

Det er derfor vi bør privatisere....

> «Rimi Hagen» har stort sett ikke bygd en eneset butikk, han. Han har bare
> solgt et markedsføringskonsept til butikker som allerede var der. Så
> egentlig har han tjent veldig mye penger på veldig lite.

Rimi Hagen var et bilde på butikkeiere generelt. Er det for få butikker til
å dekke etterspørselen etter varer, så er det noen som bygger en ny.

Tommy
Kjetil Bull
2005-04-11 19:53:56 UTC
Tommy Dale skreiv:

>Årsavgiften på bil har steget med drøyt 800 kroner siden 2000. Det er en
>økning på 40%. Min lønn har i alle fall ikke økt med 40% siden da..

Årsavgift for personbil er i 2005 kr. 2815, av dette er 360 kroner
personskadeavgift (tidligere betalt via forsikring). I år 2000 var den
2005 kroner, uten PSA. Det vil si at økninga fra 2000 til 2005 er på
450 kroner, eller litt over 22%. Dette er omtrent halvparten av de 40%
du snakker om.

Men hva med lønnsutviklinga? Økninga i lønn for en industriarbeider
var på nesten 24% fra 4. kvartal 99 (98,0 poeng) til 4. kvartal 04
(121,2 poeng). For de fleste andre yrkesgrupper har lønnsutviklinga
vært tilnærma lik.

Om denne lønnsutviklinga skulle vært lagt til grunn for utviklinga i
årsavgift fra 2000 til 2005, skulle årets avgift vært på 2840 kroner
inkludert personskadeavgift.

Ut fra regneeksemplet over, vil jeg si at årsavgifta har fulgt
lønnsutviklinga nesten pinlig nøyaktig.

Referanser:
http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnkvart/tab-2005-02-25-01.html
http://www.toll.no/index_emne3.htm
http://www.toll.no/presse/20010212_bok.html

Kjetil
Tommy Dale
2005-04-12 14:34:15 UTC
"Kjetil Bull" <***@dod.no> skrev i

> Årsavgift for personbil er i 2005 kr. 2815, av dette er 360 kroner
> personskadeavgift (tidligere betalt via forsikring).

Min forsikring har ikke sunket med 360 kroner..

Tommy
Thore Harald Høye
2005-04-12 17:51:53 UTC
In article <H%Q6e.5051$***@juliett.dax.net>, Tommy Dale wrote:

> "Kjetil Bull" <***@dod.no> skrev i

> Min forsikring har ikke sunket med 360 kroner..

Hvilket statlig forsikringsselskap går de pengene i lomma på? For det er
vel bare staten som driver på slik?
Tommy Dale
2005-04-14 17:28:16 UTC
"Thore Harald Høye" <***@gmail.com> skrev

> Hvilket statlig forsikringsselskap går de pengene i lomma på? For det er
> vel bare staten som driver på slik?

Nei, og derfor ringte jeg forsikringsselskapet og truet med å bytte selskap.
Resultatet var at jeg fikk senket premien med 800 kroner....

Tommy
Thore Harald Høye
2005-04-15 08:28:31 UTC
In article <QKx7e.5191$***@juliett.dax.net>, Tommy Dale wrote:

> "Thore Harald Høye" <***@gmail.com> skrev

> Nei, og derfor ringte jeg forsikringsselskapet og truet med å bytte selskap.
> Resultatet var at jeg fikk senket premien med 800 kroner....

Så de har altså snytt deg for minst 440 kroner i året før avgiften ble
overført?
Tommy Dale
2005-04-17 15:50:11 UTC
"Thore Harald Høye" <***@gmail.com> skrev

> Så de har altså snytt deg for minst 440 kroner i året før avgiften ble
> overført?

Det stemmer. Men heldigvis oppdaget jeg at jeg betalte for mye, og fikk
redusert det. Forøvrig har jeg ganske stor rabatt, siden jeg ikke har hatt
ulykker med bilen, og dermed er kunde selskapet ikke har utgifter på.

Hvor mye staten har snytt meg for gjennom årenes løp har jeg ikke oversikt
over...

Tommy
Kjetil Bull
2005-04-12 18:07:34 UTC
Tommy Dale skreiv:

>Min forsikring har ikke sunket med 360 kroner..

Nei, men det er da ikke statens skyld. Det er såkalt "konkurranse" på
forsikringer. Det eneste som er helt sikkert, er at de 360 kronene i
PSA som før blei krevd inn sammen med forsikringa, nå kreves inn
sammen med årsavgifta.

Ihvertfall to av mine fire kjøretøyforsikringer gikk ned i pris
samtidig som PSA blei "flytta over" til årsavgifta. De to andre lå
omtrent på stedet hvil, noe som må kalles en svært moderat prisøkning
i det markedet der.

Kjetil
Tommy Dale
2005-04-14 17:29:31 UTC
"Kjetil Bull" <***@dod.no> skrev

> [...]
> forsikringer. Det eneste som er helt sikkert, er at de 360 kronene i
> PSA som før blei krevd inn sammen med forsikringa, nå kreves inn

Nettopp, og som jeg skrev i en annen posting, klaget jeg til selskapet og
fikk redusert premien med 800 kroner. Jeg har enda til gode å oppleve at det
går an å diskutere med stat eller kommune, og faktisk få gjennsomslag for
sine krav.

Tommy
Brumle Måseegg
2005-03-07 06:37:33 UTC

> "Lasse G. Dahl" <***@lassedahl.com> skrev

> Sant nok. Men om et sykehus tar seg mer betalt enn andre, velger man
> heller et annet sykehus.

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hva man får for pengene. Derfor betalte
for eksempel jeg gladelig noen kroner ekstra for å få ha TV og telefon sist
jeg lå på sykehus, og ville absolutt gjerne spyttet noen kroner ekstra i
kassa om jeg også kunnet leid meg en PC med adgang til nettet.
Tommy Dale
2005-03-07 15:19:56 UTC
> [...]

> telefon sist jeg lå på sykehus, og ville absolutt gjerne spyttet noen
> kroner ekstra i kassa om jeg også kunnet leid meg en PC med adgang til

Selvsagt. Prisen er avhengig av det man får tilbake.

Tommy
Knut Erik Lippert
2005-03-05 22:20:32 UTC
Den Tue, 01 Mar 2005 17:58:41 +0100, skrev Lars-Erik Østerud <***@.> :

>Det at ikke alt der dekkes av det offentlige.
>Det er ikke alle som blir syke som er rike.

Tja. Det finnes da flere private sykehus i Norge hvor du ikke betaler
noe mer enn den egenandelen du har på offentlige sykehus. F.eks.
Diakonhjemmet i Oslo og Feiringklinikken. Radiumhospitalet var jo en
privat stiftelse i mange år.

--
Knut Erik Lippert < http://knuterik.com/ >
Dette er mine meninger og må ikke tillegges min arbeidsgiver eller

Sitere riktig: < http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html>
HKH
2005-03-02 00:16:22 UTC
"Roy Sigurd Karlsbakk" <***@karlsbakk.net> skrev i melding

> Privatisering av skolegang er veldig feil, som ved privatisering av
> sykkehus. Gjør noe med de offentlige!

Langt på vei enig. Jeg bare påpeker hva som vil skje dersom kommunestyrer
legger seg på en slik linje med nedlegging av skoler.

HKH
Ken
2005-03-01 21:49:28 UTC
> [...]
>
> Dette gjelder i en kommune hvor planene er å legge ned 1/3 av
> barneskolene, og fordele elenene utover på skoler hvor det måtte passe.

På sørlandet var det motsatt. Det var folkeavstemning ang
kommunesammenslåing, folket sa nei, politikerne ja pga at dette skulle være
lønnsomt pga reduserte driftskostnader, og sammenslåing ble det imot
innbyggernes vilje. Resultatet ble at den nye kommunen etter en stund gikk
konk og kom under statlig ettersyn.
Knut Erik Lippert
2005-03-05 22:22:18 UTC
Den Tue, 01 Mar 2005 21:49:28 GMT, skrev "Ken" <***@SPAM-online.no> :

>innbyggernes vilje. Resultatet ble at den nye kommunen etter en stund gikk
>konk og kom under statlig ettersyn.

Etter hva jeg vet så er ingen norske kommuner gått konkurs. Hvilken
kommune sikter du til?